Gazelle Esprit, van elektrisch naar gewoon

12-08-2025 14:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 8 jaar elektrisch te hebben gefietst ben ik overgestapt naar een gewone fiets vanwege medische redenen.

Nu heb ik bovenstaande fiets gekocht en bij het proeffietsen was ik zeer tevreden. Maar nu ik er wat langere tijd op zit valt me op hoe vreselijk zwaar de fiets trapt. Ben al terug geweest naar de winkel, maar nee er is niks aan. Waarschijnlijk ben ik het niet meer gewend om op een gewone fiets te zitten.

Heeft iemand deze fiets en is het herkenbaar? Of heb ik gewoon een dramatisch slechte conditie O_O
Ik heb zelf een cargo fiets (Gazelle) maar kreeg bij de autogarage een Gazelle Esprit mee. Zonder handremmen, versnellingen, bagagedrager. Wat een heerlijke lichte fiets was dat! De volgende wordt voor mij dus een Gazalle Esprit!
juliet64 schreef:
12-08-2025 15:33
Op dit moment heb ik een (niet-elektrische) stadfiets van een Nederlands merk (Aldo), die tijdens de proefrit prima beviel, maar ik heb dezelfde ervaring als jij; in de praktijk trapt hij veel te zwaar. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een andere (stads)fiets, die lichter fietst. Pas geleden een proefritje gemaakt op een Gazelle Esprit, maar ik vond 'm nog steeds te zwaar fietsen. Ook al eens een Giant Attend van een vriendin geprobeerd maar hetzelfde probleem. Ik vind het nog een hele opgave om een stadfiets te vinden die toch licht fietst, dus het hoeft niet per se aan je conditie te liggen.
En dan kom je niet tot de conclusie dat het niet aan de fietsen ligt maar aan je eigen conditie?
Leen eens een fiets van iemand anders en probeer die.
Ik had een Gazelle en ik kon het tempo nooit bijhouden. En dan zei mijn vader: ligt aan jou. Ik was het zo beu dat ik een keer gezegd: Pa, vandaag fiets ik op jouw fiets en jij op die van mij. En dan gaan zien wat je er van zeg.
Dolfine fietste fluitend tegen de wind in op de dijk met zijn fiets en pa fietste er hijgend en puffend achteraan op mijn fiets. Ik trapte hem er finaal uit. :lol:
We hebben de fiets in geruild voor een andere fiets, omdat hij toen merkte dat die fiets heel erg zwaar trapte.
Ow je hebt een Shimano naaf versnelling, die trappen idd behoorlijk zwaar. Een half jaar terug een zelfde soort Gazelle gekocht als stadsfiets, maar ik kon mijn partner (op elektrische fiets) met geen mogelijkheid bijhouden. Snel omgewisseld voor een sportieve Batavus met derailleur schakel systeem. Nu is het tenminste weer een beetje gelijkwaardig fietsen.

Btw, ik ben chronisch ziek en heb niet veel conditie, maar je merkt het verschil echt!
martje55 wijzigde dit bericht op 12-08-2025 20:30
Reden: Aanvulling
10.92% gewijzigd
martje55 schreef:
12-08-2025 20:28
Ow je hebt een Shimano naaf versnelling, die trappen idd behoorlijk zwaar. Een half jaar terug een zelfde soort Gazelle gekocht als stadsfiets, maar ik kon mijn partner (op elektrische fiets) met geen mogelijkheid bijhouden. Snel omgewisseld voor een sportieve Batavus met derailleur schakel systeem. Nu is het tenminste weer een beetje gelijkwaardig fietsen.

Btw, ik ben chronisch ziek en heb niet veel conditie, maar je merkt het verschil echt!
Mijn Gazelle van Stael heeft ook een Shimano naaf versnelling maar dat is toch echt een snelle lichte fiets.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ja heb het even opgezocht, shimano versnellingen. Ik zag op internet dat die inderdaad wat zwaarder kunnen fietsen.

Dus nu zou ik kunnen vragen om te ruilen, maar ik neig meer naar houden en conditie opbouw, want dat speelt natuur ook een rol. Ik heb op de fiets van mijn dochter nog een rondje gemaakt vanavond en ja die fietst wat lichter, maar eenmaal richting huis had ik het ook met die fiets heel zwaar, dus het zal een combinatie zijn.
Check ook voor de zekerheid de banden even, slappe banden maken de meest flitsende fiets nog stroperig traag.
Nee die zijn hartstikke hard, maximaal opgepompt
Nogevendit schreef:
12-08-2025 20:18
En dan kom je niet tot de conclusie dat het niet aan de fietsen ligt maar aan je eigen conditie?
Mijn conditie is prima, dank je. Ik vind zelfs een OV fiets nog lichter fietsen dan die Gazelle die ik probeerde.
Nothing happens for a reason
TO, fietst je nieuw fiets ook zwaarder dan je elektrische fiets zonder ondersteuning? Dat lijkt me niet de bedoeling. Of had je daar altijd ondersteuning aan staan?
Grappig, ik heb een Gazelle Esprit en dat ding fietst echt prima. Maar nadat ik de elektrische fiets van mijn zus geleend heb denk ik altijd dat hij kapot is. Ligt dus echt aan je 8 jaar elektrisch vrees ik…
Er wordt hier een paar keer genoemd dat de elektrische fiets niets voor je conditie doet en dat je fiets nu zo zwaar trapt omdat je geen conditie hebt.

Mijn ervaring is dat je prima aan je conditie kunt werken op de elektrische fiets, als je maar doortrapt. Waar jij tegenaan loopt is dat je kracht tekort komt, dat is wat anders. Dat zal je weer op moeten bouwen inderdaad.

Heb je een fijne houding op deze fiets? Ik vind het zelf niet prettig om een beetje voorover gekanteld te zitten op een fiets, kan dan minder kracht zetten. Als ik wat meer rechtop zit gaat het vlotter.
Ik fietste op mijn elektrische altijd volop, dus heb nooit iets hoeven doen , ja zorgen dat de trappers bewogen 8-)

Het was een omafiets stijl, dus zat goed rechtop, de gazelle heeft het stuur wat lager, maar heb ik op maximale hoogte laten zetten en op zich is dat prima, zit nu ook redelijk recht.
Pinaco schreef:
13-08-2025 08:56
Er wordt hier een paar keer genoemd dat de elektrische fiets niets voor je conditie doet en dat je fiets nu zo zwaar trapt omdat je geen conditie hebt.

Mijn ervaring is dat je prima aan je conditie kunt werken op de elektrische fiets, als je maar doortrapt. Waar jij tegenaan loopt is dat je kracht tekort komt, dat is wat anders. Dat zal je weer op moeten bouwen inderdaad.

Heb je een fijne houding op deze fiets? Ik vind het zelf niet prettig om een beetje voorover gekanteld te zitten op een fiets, kan dan minder kracht zetten. Als ik wat meer rechtop zit gaat het vlotter.
Op een elektrische fiets fiets je altijd met wind mee en hellingvrij. Je levert nauwelijks echte inspanning en dat doet dus inderdaad vrijwel niets voor je conditie.
apppie schreef:
13-08-2025 09:35
Op een elektrische fiets fiets je altijd met wind mee en hellingvrij. Je levert nauwelijks echte inspanning en dat doet dus inderdaad vrijwel niets voor je conditie.
Het maakt wel uit in welke stand je de trapondersteuning zet. Ik zet de bakfiets altijd in de ecostand (laagste dus) en dan lever ik heus wel inspanning! Maar als TO met 'volop fietsen' bedoelt dat de trapondersteuning altijd op max staat, dan hoef je inderdaad echt niks te doen! Geen wonder dat je conditie dan weg is.
juliet64 schreef:
13-08-2025 00:01
Mijn conditie is prima, dank je. Ik vind zelfs een OV fiets nog lichter fietsen dan die Gazelle die ik probeerde.
Je schreef dat je meerdere fietsen had uitgeprobeerd maar allen hadden hetzelfde probleem.
Niet alleen de conditie, ook de spierkracht van je benen zal een stuk minder zijn.

Ik vervloek mijn normale fiets vaak en roep elk jaar dat ik een elektrische ga kopen maar door dit topic zal ik het wel weer een jaar uitstellen :-)
Charlotta schreef:
13-08-2025 15:10
Niet alleen de conditie, ook de spierkracht van je benen zal een stuk minder zijn.

Ik vervloek mijn normale fiets vaak en roep elk jaar dat ik een elektrische ga kopen maar door dit topic zal ik het wel weer een jaar uitstellen :-)
Nou ik zal je zeggen had ik het maar nooit gedaan. Als ik nu 15 minuten gefietst hebt en op weg naar huis gaat de weg heel flauw omhoog, is bijna niet te zien met het blote oog, maar dan trillen mijn benen zo erg dat ik gewoon bijna omkiep als ik moet afstappen. Gebeurde dus vanmorgen. Echt om me dood te schamen. En ja ik fietste altijd op volle snelheid op mijn elektrische.
Jeusnbdhdudh schreef:
13-08-2025 15:13
Nou ik zal je zeggen had ik het maar nooit gedaan. Als ik nu 15 minuten gefietst hebt en op weg naar huis gaat de weg heel flauw omhoog, is bijna niet te zien met het blote oog, maar dan trillen mijn benen zo erg dat ik gewoon bijna omkiep als ik moet afstappen. Gebeurde dus vanmorgen. Echt om me dood te schamen. En ja ik fietste altijd op volle snelheid op mijn elektrische.

Ik hoop dat je benen snel sterker worden! Komt vast goed. Knap van je dat je de switch terug hebt gemaakt, lijkt me niet makkelijk. Daarom stel ik het kopen van een elektrische ook uit want ik denk dat je daarna niet meer terug kan..
Jeusnbdhdudh schreef:
13-08-2025 09:20
Ik fietste op mijn elektrische altijd volop, dus heb nooit iets hoeven doen , ja zorgen dat de trappers bewogen 8-)

Het was een omafiets stijl, dus zat goed rechtop, de gazelle heeft het stuur wat lager, maar heb ik op maximale hoogte laten zetten en op zich is dat prima, zit nu ook redelijk recht.
Juist een meer gebogen houding is aerodynamischer en fietst dus lichter, je hebt namelijk veel minder luchtweerstand dan. Het is prima als je dit zelf lekker en fijn vindt, maar voor fietsen met minder weerstand is een lager stuur ook beter.
apppie schreef:
13-08-2025 09:35
Dat is één van de opties. Maar je kan gerust inspanning leveren op een elektrische fiets. Als je in hartslagzone 2 zit (60-70% van je maximale hartslag) verbetert dat de conditie al. En dat is op een elektrische fiets echt prima te doen.
Mijn ervaring: je kan zeker gewone fietsen vinden die soepel en licht trappen.

Ik heb een gudereit, een licht sportief model met 27 versnellingen . Je kan dus heel makkelijk beetje lichter schakelen bij tegenwind, lichte helling etc...
Met 7 versnellingen vind ik het verschil tussen de versnellingen te groot.

Maakt een wereld van verschil.
Ik gebruik m als gewone stadsfiets trouwens.

Ik zou nog wat (sportievere) fietsen testen en ruilen als het kan.
Ik wil geen doemdenker zijn maar ik denk dat dat zwaar trappen niet meer weg gaat.

Mijn conditie is ook 0, en ik geraak ook niet vlot de berg op of tegen wind in. Maar ik heb nooit het gevoel stroef te trappen.
Ik heb besloten hem te houden en zodra we de hitte hebben gehad ik elke dag ga fietsen voor minimaal 10 minuten en zo opbouwen. Iedere dag wat langer en verder. Het zal alleen maar beter worden hoop ik.
Eerlijk gezegd, als het zo zwaar is dat je met 10 minuten moet beginnen, zou ik echt nog een paar andere fietsen uitproberen. Specifiek licht, soepel en véél versnellingen.

Want als het zo'n opgave is dat je moet beginnen opbouwen met 10 minuten, is de lol er snel af denk ik, en staat je fiets al snel ongebruikt in de schuur.

Ik fiets nu meestal electrisch omdat ik door een aandoening spierpijn in de benen heb.
Mijn fietsconditie is dus ook 0.

Naar aanleiding van dit topic heb ik toch m'n gewone, lichte fiets nog ns van stal gehaald en een half uur gefietst.
Ondanks wat tegenwind en 0 conditie had ik nooit het gevoel niet meer vooruit te geraken.
Het enige wat er gebeurde was dat ik zeer traag reed. Maar dankzij het soepele trappen en de vele versnellingen was ik nooit buiten adem of had het gevoel niet meer voort te geraken.

Ik zou echt de drempel om weer 'gewoon' te gaan fietsen zo laag mogelijk houden. Je kan later altijd nog opbouwen in snelheid en weerstand.

Heb je trouwens geen last van je knieën als je zo hard moet trappen?
Dat was bij mij toendertijd de reden om deze soepele fiets te kopen: fietsen is in principe goed voor de knieen maar teveel kracht op het gebogen gewricht zetten, deed pijn.
Ik had het er vandaag met mijn man over, hij zegt dat ik 2 dingen door elkaar haal. Te snel willen trappen en zwaar trappen. Omdat ik altijd 25 kilometer per uur reed zonder moeite heb ik volgens hem nu ook het idee dat ik snel moet fietsen. Daardoor ben ik gigantisch buiten adem en heb het idee niet vooruit te komen omdat het zwaar voelt.

Hij zegt fiets nou eens gewoon rustig, wen eens aan rustig fietsen ipv zo snel als een snorscooter. Ik denk ja hij heeft een punt. Ik wil overal naartoe vliegen, maar zo is dat nu niet meer. Misschien eens bewust wat rustiger aan.
jeusnbdhdudh wijzigde dit bericht op 15-08-2025 18:14
5.37% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven