Gezondheid alle pijlers

Kat ziek

24-07-2025 12:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn Maine Coon van 6 jaar oud is sinds gisteren niet in orde. Ze had hele donkere (leek wel zwarte) diarree met klonters bloed erbij. Direct de spoedlijn van de dierenarts gebeld. Volgens haar was het geen spoed zolang ze alert blijft, niet gaat overgeven etc.

Vanochtend direct de dierenarts weer teruggebeld en toen mocht ik langskomen tijdens het spreekuur. Geen koorts en verder kon de dierenarts niks geks zien of voelen. Ze heeft wel een hartruisje, maar dit was al bekend en is stabiel.

Ze heeft antibiotica gekregen en medicatie tegen de diarree. We moeten nu de komende 2-3 dagen afwachten. Als het niet verbetert, moeten we terugkomen voor verder onderzoek. We kwamen er ook achter dat ze 1 kg is afgevallen t.o.v. een half jaar geleden. Nu vallen bij ons de katten meestal wat af in de zomerperiode, maar dit is toch wel veel. Ze weegt nu nog 5,5 kg.

Nu heeft ze net wel wat brokjes gegeten, maar ook net trof ik (voor de tweede keer) bloed met diarree aan. Verder zit ze nu ergens verstopt, omdat ze bang is. We hebben haar gisteren namelijk in bad moeten stoppen, omdat het anders echt niet schoon te krijgen was. Dit kunnen we natuurlijk niet blijven doen.. veel te veel stress.

De komende dagen moeten we afwachten, tenzij er zich in de tussentijd gekke dingen voordoen. Dan bellen we uiteraard weer direct. Toch heb ik er geen goed gevoel bij. De dierenarts vertelde dat wanneer dieren darmklachten hebben, er al gauw bloed bij zit en dit niet direct ernstig hoeft te zijn. Toch zit het me niet lekker en ben ik benieuwd of er mensen zijn die bovenstaande klachten herkennen. Ik hoor het graag.
bezigbijtje567 wijzigde dit bericht op 24-07-2025 13:31
0.06% gewijzigd
Heeft ze gewoon niet wat in te halen naar periode dat ze ziek was? Onze Ragdoll groeit nu als kool. Diarrhee is voorbij nu met hypoallergene brokjes (minder granen als vulmiddel, geloof ik).
Buster schreef:
13-08-2025 16:19
Heeft ze gewoon niet wat in te halen naar periode dat ze ziek was? Onze Ragdoll groeit nu als kool. Diarrhee is voorbij nu met hypoallergene brokjes (minder granen als vulmiddel, geloof ik).
Ja dat zou kunnen. Maar weet niet of dat zo snel kan gaan..
Ze had waarschijnlijk ook veel vocht verloren door de diarree. Dus dat zit ook deels bij dat gewicht in denk ik.
Bezigbijtje567 schreef:
13-08-2025 16:30
Ja dat zou kunnen. Maar weet niet of dat zo snel kan gaan..
Bij die van mij fluctueert het heel erg. Hij at weinig, 30 gram. Heeft de afgelopen paar weken minimaal 3 keer overgegeven en wil nu 50 gram. De dierenarts zei dat het in ons geval prima is als het maar niet boven de 75 gram komt.

Hebben jullie een automatische voorbak? Ik sinds vorig jaar en het is ideaal. Hij krijgt nu steeds een klein beetje en ik kan de hoeveelheid makkelijker aanpassen.
Bezigbijtje567 schreef:
13-08-2025 16:15
Heb dit met een analoge weegschaal gewogen (haar optillen & dan erop staan). Dit is niet heel nauwkeurig.. kan bijwijze van ook 0,6 of 1,3 kg zijn.. dus heb nu een kattenweegschaal besteld die de waarde digitaal aangeeft.
Heb je toevallig een bagageweegschaal, zo eentje waarmee je je koffers weegt? Die gebruik ik altijd voor de kat. Kat in het mandje en mandje optillen met die weegschaal. Werkt perfect.

Fijn dat het weer beter gaat! En extra eten en daardoor dus gewicht terug krijgen is natuurlijk alleen maar een gezond teken.
Irma_3110 schreef:
13-08-2025 17:08
Heb je toevallig een bagageweegschaal, zo eentje waarmee je je koffers weegt? Die gebruik ik altijd voor de kat. Kat in het mandje en mandje optillen met die weegschaal. Werkt perfect.

Fijn dat het weer beter gaat! En extra eten en daardoor dus gewicht terug krijgen is natuurlijk alleen maar een gezond teken.
Heb ik niet, maar goeie tip!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven