Penetratie lukt niet, voel me machteloos
woensdag 13 augustus 2025 om 05:51
Hoi allemaal,
Ik worstel hier al mijn hele volwassen leven mee. Penetratie lukt vaak niet of maar gedeeltelijk. Tampons, vingers (van mezelf) of dilators zijn haast nooit een probleem, maar zodra mijn partner met zijn penis naar binnen wil, spannen mijn bekkenbodemspieren zich reflexmatig aan. Soms lukt het een klein stukje, maar dan blokkeert mijn lichaam. Het voelt alsof mijn spieren “dichtklappen”.
Het lastige is dat het in eerdere relaties soms wel lukte, waardoor ik weet dat het mogelijk is. Maar nu neemt spanning, druk en misschien ook angst om te falen telkens de overhand.
Mijn partner mist penetratie wel, maar we hebben op andere manieren een fijn seksleven en veel intimiteit. Hij geeft me ook veel steun. Toch voel ik me vaak verdrietig en schuldig, omdat ik weet dat dit belangrijk voor hem is en ik bang ben dat het op termijn onze relatie gaat belasten.
Ik doe er alles aan: bekkenbodemfysiotherapie, gesprekken met een seksuoloog, oefenen met dilators, ontspanningsoefeningen, lezen… maar op het moment zelf lukt het me nog steeds niet om volledig te ontspannen.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? En vooral: zijn er vrouwen die er écht vanaf zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt zowel fysiek als mentaal?
Alle tips of ervaringen zijn welkom
Ik worstel hier al mijn hele volwassen leven mee. Penetratie lukt vaak niet of maar gedeeltelijk. Tampons, vingers (van mezelf) of dilators zijn haast nooit een probleem, maar zodra mijn partner met zijn penis naar binnen wil, spannen mijn bekkenbodemspieren zich reflexmatig aan. Soms lukt het een klein stukje, maar dan blokkeert mijn lichaam. Het voelt alsof mijn spieren “dichtklappen”.
Het lastige is dat het in eerdere relaties soms wel lukte, waardoor ik weet dat het mogelijk is. Maar nu neemt spanning, druk en misschien ook angst om te falen telkens de overhand.
Mijn partner mist penetratie wel, maar we hebben op andere manieren een fijn seksleven en veel intimiteit. Hij geeft me ook veel steun. Toch voel ik me vaak verdrietig en schuldig, omdat ik weet dat dit belangrijk voor hem is en ik bang ben dat het op termijn onze relatie gaat belasten.
Ik doe er alles aan: bekkenbodemfysiotherapie, gesprekken met een seksuoloog, oefenen met dilators, ontspanningsoefeningen, lezen… maar op het moment zelf lukt het me nog steeds niet om volledig te ontspannen.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? En vooral: zijn er vrouwen die er écht vanaf zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt zowel fysiek als mentaal?
Alle tips of ervaringen zijn welkom
woensdag 13 augustus 2025 om 08:17
Ik heb mijn eerste keer seks als heel pijnlijk ervaren. Toen ik jaren geleden een seksuoloog bezocht, kwam ik erachter dat dit voor mij eigenlijk een traumatische ervaring is geweest. De keren erna was ik altijd bang voor pijn en zorgde die angst er juist voor dat het ook pijn deed. Toch ging ik vaak door die pijn heen, vooral omdat ik mijn toenmalige partner niet wilde teleurstellen. Ik dacht: gewoon even door de zure appel heenbijten, dat hoort er vast bij. Na verloop van tijd ben ik penetratie daarom steeds meer uit de weg gegaan.NomenNescio schreef: ↑13-08-2025 08:03Weet je ook waarom dit zo is ontstaan, aangezien je schrijft dat het bij vorige partners soms wél lukte? En wat maakte dat dit soms wél ging?
Er zijn ook momenten geweest dat het wel pijnloos ging, al denk ik niet dat mijn partners toen volledig in me zijn geweest. Vaak kwamen ze snel klaar, mede omdat ik vrij strak aanvoel (dat kreeg ik toen te horen). Ik gebruikte toen ook glijmiddel.
Nu, met mijn huidige partner, gebruiken we opnieuw glijmiddel. Toch lijkt het niet genoeg te helpen. Vaak glijdt hij erlangs, of als hij er een stukje in zit, glijdt hij er weer uit. Ik ben ten einde raad en voel me schuldig dat mijn lichaam niet meewerkt. Alsof het binnendringen van een penis telkens wordt tegengehouden, hoe graag ik het ook wil.
Ik probeer het te ondersteunen met ademhalingsoefeningen en ik ben wel opgewonden. Alle andere vormen van seks vind ik heerlijk. We knuffelen veel en mijn vriend zegt dat hij knuffelen zelfs belangrijker vindt dan penetratie.
Ik kan me ook geen lievere man wensen. Toch loop ik rond met veel schuldgevoel, frustratie en verdriet. Ik zou het zó graag anders willen, maar ik weet even niet hoe ik verder moet.
woensdag 13 augustus 2025 om 08:27
Heb ik ook gehad, maar heeft uiteindelijk niet geholpen.
woensdag 13 augustus 2025 om 09:46
woensdag 13 augustus 2025 om 10:01
woensdag 13 augustus 2025 om 10:28
Galileogalilei schreef: ↑13-08-2025 10:20Ik heb bij de bekkenbodemtherapeute geleerd om diep in te ademen en uit te ademen zodra hij naar binnen stoot, ziet er een beetje gek uit maar het werkt wel.
Dit is een goede en hebben we nooit op die manier geprobeerd, thanks!
woensdag 13 augustus 2025 om 10:28
happyapple schreef: ↑13-08-2025 10:21En merk je toevallig verschil als je zelf rond je eisprong zit, dat het dan misschien makkelijker gaat?
Nee, ben ik nooit mee bezig geweest eigenlijk.
woensdag 13 augustus 2025 om 10:29
Een dilator lukt wel? En als je partner je daarmee eerst gaat bevredigen? Heb je dat al eens geprobeerd? Dat hij dus je bevredigd eerst met de dilator en daarna zelf probeert? Wellicht lukt het voor jouw dan ook om beter te ontspannen, of dat je hem daar in mee neemt?
Dus samen met de dilator/speeltjes aan de slag en daar een voorspel van maken en dan toch proberen erna? Ik ben maar mee aan het denken. Het is wel heel fijn dat hij er begrip voor heeft.
Dus samen met de dilator/speeltjes aan de slag en daar een voorspel van maken en dan toch proberen erna? Ik ben maar mee aan het denken. Het is wel heel fijn dat hij er begrip voor heeft.
woensdag 13 augustus 2025 om 11:19
Hebben we eigenlijk ook nooit gedaan nee. Heb wel gevraagd of hij er eens bij wil zijn als ik het inbreng, maar hij zag daar niet echt de toegevoegde waarde van in. Misschien eens op de manier hoe jij het zegt aanpakken.Plasticss schreef: ↑13-08-2025 10:29Een dilator lukt wel? En als je partner je daarmee eerst gaat bevredigen? Heb je dat al eens geprobeerd? Dat hij dus je bevredigd eerst met de dilator en daarna zelf probeert? Wellicht lukt het voor jouw dan ook om beter te ontspannen, of dat je hem daar in mee neemt?
Dank voor het meedenken, heel fijn!
woensdag 13 augustus 2025 om 11:44
Ik raad je aan het account healingpainful.sex te gaan volgen op Instagram. Zij deelt heel veel mooie inzichten rondom vaginisme(herstel), heb er zelf al heel veel baat bij gehad. Zij benadert vaginisme als een ‘probleem’ van hoofd én lichaam, die connectie is eigenlijk verbroken waardoor je in de negatieve spiraal van vaginisme komt (angst voor pijn -> aanspannen spieren -> daadwerkelijke pijn -> nog meer angst voor pijn etc). Deze coach biedt verschillende tools aan om zowel lichaamsgericht als mentaal met dit probleem aan de slag te gaan. Ook met de bijkomende gevoelens van schuld en schaamte, die overigens heel normaal maar NIET nodig zijn!
Sterkte in elk geval…ik weet uit eigen ervaring hoe frustrerend vaginisme is en het gevoel te hebben dat je lichaam niet doet wat je met je hoofd wel graag zou willen.
Het klinkt in elk geval wel alsof je een fijne begripvolle partner hebt. Daarom zou ik hem zeker in het oefenen met de dilators betrekken en er ook veel met hem over praten.
Sterkte in elk geval…ik weet uit eigen ervaring hoe frustrerend vaginisme is en het gevoel te hebben dat je lichaam niet doet wat je met je hoofd wel graag zou willen.
Het klinkt in elk geval wel alsof je een fijne begripvolle partner hebt. Daarom zou ik hem zeker in het oefenen met de dilators betrekken en er ook veel met hem over praten.
woensdag 13 augustus 2025 om 11:45
In principe lukt alles, behalve het binnendringen van zijn penis...
woensdag 13 augustus 2025 om 11:50
l2l89 schreef: ↑13-08-2025 11:44Ik raad je aan het account healingpainful.sex te gaan volgen op Instagram. Zij deelt heel veel mooie inzichten rondom vaginisme(herstel), heb er zelf al heel veel baat bij gehad. Zij benadert vaginisme als een ‘probleem’ van hoofd én lichaam, die connectie is eigenlijk verbroken waardoor je in de negatieve spiraal van vaginisme komt (angst voor pijn -> aanspannen spieren -> daadwerkelijke pijn -> nog meer angst voor pijn etc). Deze coach biedt verschillende tools aan om zowel lichaamsgericht als mentaal met dit probleem aan de slag te gaan. Ook met de bijkomende gevoelens van schuld en schaamte, die overigens heel normaal maar NIET nodig zijn!
Ik heb haar toevallig vanmorgen gevonden en haar e-book besteld. Ik ben benieuwd naar haar oefeningen en adviezen. Ik las wel veel herkenbaarheid, zoals het gevoel te hebben mislukt te zijn. Dat heb ik zelf ook.
Ik vraag me af of ik vaginisme heb. Ik krijg namelijk de indruk bij vaginisme dat er helemaal NIETS naar binnen kan en dat is bij mij wel het geval...
Hoe ben jij er vanaf gekomen trouwens?
woensdag 13 augustus 2025 om 12:00
Vaginisme komt in veel gradaties… Het is niet of alles of niks helaas. Daarnaast bestaat er ook nog een verschil tussen primair en secundair vaginisme.
Zelf ben ik er ook nog niet vanaf. Maar waar er ooit helemaal niks, nog geen vinger, naar binnen kon, lukt het mij nu inmiddels om een vinger (of die van partner), een tampon en dilator 3 in te brengen zonder pijn/weerstand. Dat zijn voor mij al heeeeel grote stappen, aangezien penetratieseks bij mij nog nooit is gelukt. Maar ik heb een hele lieve partner met veel geduld en begrip. Het staat bij ons nu op een laag pitje omdat ik inmiddels 39 weken zwanger ben van ons eerste kindje, maar ik heb er vertrouwen in dat we dit helingstraject samen verder opgaan over een tijdje en dat het ooit wél mogelijk gaat zijn om samen die laatste stappen richting penetratieseks te zetten.
Zelf ben ik er ook nog niet vanaf. Maar waar er ooit helemaal niks, nog geen vinger, naar binnen kon, lukt het mij nu inmiddels om een vinger (of die van partner), een tampon en dilator 3 in te brengen zonder pijn/weerstand. Dat zijn voor mij al heeeeel grote stappen, aangezien penetratieseks bij mij nog nooit is gelukt. Maar ik heb een hele lieve partner met veel geduld en begrip. Het staat bij ons nu op een laag pitje omdat ik inmiddels 39 weken zwanger ben van ons eerste kindje, maar ik heb er vertrouwen in dat we dit helingstraject samen verder opgaan over een tijdje en dat het ooit wél mogelijk gaat zijn om samen die laatste stappen richting penetratieseks te zetten.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:03
Wat frustrerend dat het niet lukt. Iets waar ik aan moet denken omdat je eigenlijk altijd glijmiddel gebruikt: heb je misschien last van vaginale droogte? Als je een tampon inbrengt, zit die dan fijn? Of krijg je dan ook pijn?
Ik kreeg na mn bevalling last van extreme vaginale droogte en dit had ook invloed op mn seksleven. Met glijmiddel haalde het de ergste pijn weg, maar het was nooit helemaal comfortabel. Toen een tampon ook pijn gaf viel bij mij het kwartje. Via de huisarts heb ik vaginaal oestrogeen gekregen (zijn tabletjes die je inbrengt) en sindsdien is het over.
Ik kreeg na mn bevalling last van extreme vaginale droogte en dit had ook invloed op mn seksleven. Met glijmiddel haalde het de ergste pijn weg, maar het was nooit helemaal comfortabel. Toen een tampon ook pijn gaf viel bij mij het kwartje. Via de huisarts heb ik vaginaal oestrogeen gekregen (zijn tabletjes die je inbrengt) en sindsdien is het over.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:18
Ach lieverd - wat naar dat je dit hebt en dat je je zo mislukt voelt. Terwijl het tegendeel waar is, jij bent gewoon jij en je hebt een probleem. Maar dat probleem definieert niet wie jij bent. <3
'Technisch' gezien weet je het wel, je hebt fysio gehad, allerlei dingen lukken wél. Maar op moment supreme lukt het niet. Je spreekt ook over 'binnendringen'.
Zonder enige kennis van zaken, zeg ik intuïtief: blijf ermee spelen totdat je het idee kwijt bent van dat het 'moet lukken'. Ik zou met zijn penis en jouw vagina blijven spelen. Hoe sexy is het als zijn eikel een heel klein beetje tegen je vagina wrijft. Beetje glijmiddel erbij. Af en toe met zijn penis over jouw clitoris, af en toe wat meer aanraking van zijn penis met jouw handen. En gewoon genieten van wat er wél is. Ja, dan vóel je die samengetrokken spier van je vagina even, maar niet als obstakel of waar de penis voorbij moet dringen. Nee, die is er gewoon. Maak het onderdeel van het spel. Voor hem een zachte tegendruk. Maar zeker niet iets om voorbij te gaan. Maak het onderdeel van het spel, maar zonder er iets aan te willen veranderen. Zodat het hele gebied daar voor jou een erogene zone wordt, niets uitgezonderd. Punt.
'Technisch' gezien weet je het wel, je hebt fysio gehad, allerlei dingen lukken wél. Maar op moment supreme lukt het niet. Je spreekt ook over 'binnendringen'.
Zonder enige kennis van zaken, zeg ik intuïtief: blijf ermee spelen totdat je het idee kwijt bent van dat het 'moet lukken'. Ik zou met zijn penis en jouw vagina blijven spelen. Hoe sexy is het als zijn eikel een heel klein beetje tegen je vagina wrijft. Beetje glijmiddel erbij. Af en toe met zijn penis over jouw clitoris, af en toe wat meer aanraking van zijn penis met jouw handen. En gewoon genieten van wat er wél is. Ja, dan vóel je die samengetrokken spier van je vagina even, maar niet als obstakel of waar de penis voorbij moet dringen. Nee, die is er gewoon. Maak het onderdeel van het spel. Voor hem een zachte tegendruk. Maar zeker niet iets om voorbij te gaan. Maak het onderdeel van het spel, maar zonder er iets aan te willen veranderen. Zodat het hele gebied daar voor jou een erogene zone wordt, niets uitgezonderd. Punt.
woensdag 13 augustus 2025 om 17:39
Dank voor jouw lieve reactie!Courage schreef: ↑13-08-2025 13:18Ach lieverd - wat naar dat je dit hebt en dat je je zo mislukt voelt. Terwijl het tegendeel waar is, jij bent gewoon jij en je hebt een probleem. Maar dat probleem definieert niet wie jij bent. <3
Rationeel lukt het me niet om te denken dat het mij niet definieert. Ik denk dat de maatschappij ook te geseksualiseerd is en dat het lijkt alsof het seksleven van iedereen goed zit. Blijkt dus eigenlijk niet zo te zijn..
En jouw beschrijving neem ik idd even mee en idd gewoon genieten van wat er wel is. Eigenlijk doen we dat ook. We genieten van onze lichamen en van het intiem zijn, zoals ook bv samen douchen.
woensdag 13 augustus 2025 om 18:42
Eigenlijk gaat het daar in ons hoofd al mis. De rest van de seks is geen voorspel om te eindigen met penetratie. Het is een heel mannelijk/patriarchaal idee wat in onze cultuur ingebakken zit.Plasticss schreef: ↑13-08-2025 10:29Een dilator lukt wel? En als je partner je daarmee eerst gaat bevredigen? Heb je dat al eens geprobeerd? Dat hij dus je bevredigd eerst met de dilator en daarna zelf probeert? Wellicht lukt het voor jouw dan ook om beter te ontspannen, of dat je hem daar in mee neemt?
To, ik gun je zo dat alle negatieve gevoelens van schaamte, schuld en machteloosheid verdwijnen. Zou iets van ACT of CGT daar bij kunnen helpen?
woensdag 13 augustus 2025 om 21:50
Ahuevo schreef: ↑13-08-2025 13:03Wat frustrerend dat het niet lukt. Iets waar ik aan moet denken omdat je eigenlijk altijd glijmiddel gebruikt: heb je misschien last van vaginale droogte? Als je een tampon inbrengt, zit die dan fijn? Of krijg je dan ook pijn?
Ik heb zover ik weet niet per se last van droogte. Het inbrengen van een tampon kan soms beetje schuren, maar ik schuif hem in de meeste gevallen gewoon naar binnen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in