De kinderen vliegen uit

14-08-2025 10:29 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
N.a.v. een ander topic, ben ik benieuwd naar jullie ‘invulling’.

Onze situatie: jong getrouwd en kinderen gekregen, nu midden 40 en de kinderen gaan (ineens wat sneller dan verwacht) de deur uit. Moest hier erg aan wennen, maar besef ook: de komende jaren zijn misschien wel juist dé jaren dat we nog vanalles kunnen doen en mooie dingen kunnen beleven. Lang verhaal kort: we zijn een beetje aan het fantaseren over verhuizen naar een wat kleiner en goedkoper huis, wel of niet naar een andere stad (spannend!) en dan nog wat van de wereld gaan zien. Maar verder weg verhuizen betekent ook juist weer wat verder weg zijn van familie, en ouders zijn ook niet meer de jongsten. Dus ook vooral veel wikken en wegen, haha! Maar we hebben geen haast.
Welke dingen hebben jullie (weer) gedaan toen de kinderen uit huis gingen? Heb je het roer hier en daar omgegooid, of juist niet? Jeugddromen weer opgepakt? Verhuisd? Benieuwd of er nog andere leuke ideeen zijn :-D
Redhead70 schreef:
14-08-2025 18:11
Maar dat verschilt ook. Onze meubels zijn mee. De kinderen duiken in de koelkast. Gooien mijn fiets verkeerd neer. Laten het licht nog aan dus ik roep nog steeds. Deur dicht, licht uit. En loop naar de kliko svp.
Maar hun slapen er soms nog, toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-08-2025 18:29
Maar hun slapen er soms nog, toch ?
Ja dat klopt, maar ook maanden niet. Als ze er zijn meestal wel een week of langer.
louise1 schreef:
14-08-2025 13:32
Op die manier bedoelde ik het niet helemaal maar emigreren of echt hele lange reizen zullen we waarschijnlijk de komende jaren nog niet maken. Wij hebben nog niet helemaal een leeg nest; wij hebben dus een hond ;-)
Ik geloof dat ik dacht dat TO het over nog lang niet met pensioen had - niet goed gelezen dus.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Nann schreef:
14-08-2025 12:30
Dat oud voelen had ik ook wel een beetje, haha. Vandaar ook weer zin in nieuwe impulsen en bedenken wat we zelf ook alweer wilden toen we jong waren. Het zal vast wennen zijn, maar onze band is hecht en daardoor kan ik het makkelijker loslaten (zal ook wel moeten trouwens, weinig keus!)
Lees hier dat omdat de kinderen nog vaak thuis komen, er niet verhuisd wordt( maar zou het echt zoveel uitmaken of dat het huis is waar ze de laatste 10 jaar hebben gewoond of een nieuw huis is ergens anders? Uiteindelijk zijn wij als ouders het ‘thuis’, en niet zozeer het huis, of onderschat ik dat? Ik wil ze daarin ook niet te kort doen.
Lees hier ook over emigreren; man had dat wel willen doen, maar ik niet. Ik zou er nooit voor kiezen om zo ver bij de kinderen vandaan te gaan wonen, maar snap best dat anderen dat wel doen.
Ik ben niet mijn kinderen en het is ook niet iets dat ik er per se om zou laten, maar als ik aan mezelf terugdenk, is het huis wat mijn moeder had in het laatste jaar dat ik nog net thuiswoonde, niet het huis dat voor mij als thuis aanvoelde. Ik denk dat thuis óók is, daar waar jij je vertrouwd voelt en herkenning vindt. Dat zijn natuurlijk je ouders, maar ook je vertrouwde kamer, de bekendheid met de inrichting vd keuken, het rondje dat je liep met de buurkinderen of de hond, de supermarkt waar je altijd koekjes moest halen, de geur die meteen dat thuisgevoel geeft.

Een nieuw huis kan best mooi en leuk zijn, maar is dan denk ik al snel het huis 'van je ouders' en niet van jezelf. Dan ga je denk ik sneller op visite. Zo voelde dat voor mij althans.
Mijn ouders zijn verhuisd nadat zus en ik uit huis gingen en wij gaan inderdaad ‘op bezoek’. Toen ze nog in ‘mijn ouderlijk huis’ woonden, ging ik voor mijn gevoel naar huis. Schoonouders wonen nog altijd in hetzelfde huis en dat is voor partner wel thuiskomen. Voor mij maakt de omgeving dus wel uit, niet alleen de spullen of mensen.

Desalniettemin: lekker verhuizen als dat nu beter bij jullie past.
Redhead70 schreef:
14-08-2025 18:32
Ja dat klopt, maar ook maanden niet. Als ze er zijn meestal wel een week of langer.
Maar dan weet je gewoon waar de voorraad wc papier staat, of waar de fietspomp staat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-08-2025 20:29
Maar dan weet je gewoon waar de voorraad wc papier staat, of waar de fietspomp staat.
Ja nu wel inderdaad en wij zijn nogal van de de vaste plek. De keuken is veel kleiner net als de rest, maar de inrichting niet echt anders. P,us ik ben nogal van pak maar als je wil. Of staat in de badkamer kast. Ik ben ook niet zo aandragerig. Man veel meer.
Het belangrijkste is te gaan investeren in jezelf. Ga eigen activiteiten doen. Dus hobby's, werk, vrijwilligerswerk, reizen en sporten. Niet alleen met je partner maar juist ook alleen. Ik zie veel vrouwen in een groot gat vallen. Jarenlang draaide alles om de kinderen en het huishouden. En dan valt dat opeens weg. Velen weten niet wat te doen met alle extra tijd. Of gaan zich alsnog teveel bemoeien met volwassen kinderen. Zorg dat jij dat niet hebt. Ik zou inderdaad wat kleiner gaan wonen. Minder kosten en onderhoud. Waardoor je meer vrijheid hebt om te gaan reizen. Een huis met logeerkamer voor de kinderen is ook prima toch? Kunnen ze gewoon langskomen.
evelien2010 schreef:
16-08-2025 17:55
Het belangrijkste is te gaan investeren in jezelf. Ga eigen activiteiten doen. Dus hobby's, werk, vrijwilligerswerk, reizen en sporten. Niet alleen met je partner maar juist ook alleen. Ik zie veel vrouwen in een groot gat vallen. Jarenlang draaide alles om de kinderen en het huishouden. En dan valt dat opeens weg. Velen weten niet wat te doen met alle extra tijd. Of gaan zich alsnog teveel bemoeien met volwassen kinderen. Zorg dat jij dat niet hebt.
De vrouwen waarvan de kinderen nu uitvliegen hebben toch (bijna) allemaal een baan?
Onze moeders hadden voornamelijk een zorgtaken

En daarbij nam de zorgtaken al jaren af, kon je al jaren van alles ondernemen.

Ik zie hier niemand in een groot zwart gat vallen hoor.
Lila-Linda schreef:
16-08-2025 18:02
De vrouwen waarvan de kinderen nu uitvliegen hebben toch (bijna) allemaal een baan?
Onze moeders hadden voornamelijk een zorgtaken

En daarbij nam de zorgtaken al jaren af, kon je al jaren van alles ondernemen.

Ik zie hier niemand in een groot zwart gat vallen hoor.
Uit onderzoek blijkt dat heel veel vrouwen niet financieel zelfstandig zijn. Vaak hebben ze een parttime baan sinds de kinderen zijn gekomen. En ze nemen naast hun baan het grootste deel van het huishouden, de zorgtaken en de mental load op zich. Er valt dus heel veel weg als die kinderen vertrekken. Een huishouden met 2 werkende volwassen is niet zo veel werk ten opzichte van een gezinshuishouden bijvoorbeeld. Dus naast die (parttime) baan is er veel tijd over.
evelien2010 schreef:
16-08-2025 19:22
Uit onderzoek blijkt dat heel veel vrouwen niet financieel zelfstandig zijn. Vaak hebben ze een parttime baan sinds de kinderen zijn gekomen. En ze nemen naast hun baan het grootste deel van het huishouden, de zorgtaken en de mental load op zich. Er valt dus heel veel weg als die kinderen vertrekken. Een huishouden met 2 werkende volwassen is niet zo veel werk ten opzichte van een gezinshuishouden bijvoorbeeld. Dus naast die (parttime) baan is er veel tijd over.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/22 ... in-45-jaar

Ik herken het gewoon niet, zal aan mijn 'bubbel' liggen. Jouw 'bubbel' zal anders zijn. Vrouwen werken (zeker sinds kinderen groter zijn) toch minimaal 4 dagen, sporten, hebben veel sociale contacten, soms mantelzorg, vrijwilligerswerk, bestuurswerk. De kinderen zijn al een tijd Groot he? Voor ze uitvliegen
Nann schreef:
14-08-2025 16:52
En buiten verhuizen, hebben jullie nog oude hobby’s opgepakt? Meer gaan werken, studeren, reizen? Of is dat meer een leuk idee geweest en pakt dat in de praktijk heel anders uit?
Ik ben juist een dag minder gaan werken kosten zijn een stuk lager .

We zijn inmiddels wel gewend om met zijn tweeën te zijn , heel fijn als ze een weekend langs komen daar genieten we echt van . Maar we zwaaien ze net zo enthousiast weer uit .
Wat betreft dat verhuizen: mijn ouders zijn verhuisd toen ik al het huis uit was, maar mijn broer nog thuis woonde. Volgens mij zijn we in dat huis allebei even thuis. Ik duik daar gewoon een kast in als ik wat nodig heb en omdat het je ouders zijn, weet je doorgaans heus wel waar ze de dingen zo ongeveer bewaren, ook als je er zelf niet hebt gewoond. Denk niet dat je in z'n algemeenheid kan zeggen dat een ouderlijk huis waar je niet hebt gewoond per definitie minder thuis voelt. Wat mij betreft zijn het, zoals TO ook al schreef, toch vooral de ouders die het een thuis maken. Bovenal lijkt het me eerlijk gezegd sowieso geen doorslaggevende reden om er te blijven wonen, als je als ouders misschien eigenlijk iets anders wil.
meisje85 schreef:
17-08-2025 11:14
Wat betreft dat verhuizen: mijn ouders zijn verhuisd toen ik al het huis uit was, maar mijn broer nog thuis woonde. Volgens mij zijn we in dat huis allebei even thuis. Ik duik daar gewoon een kast in als ik wat nodig heb en omdat het je ouders zijn, weet je doorgaans heus wel waar ze de dingen zo ongeveer bewaren, ook als je er zelf niet hebt gewoond. Denk niet dat je in z'n algemeenheid kan zeggen dat een ouderlijk huis waar je niet hebt gewoond per definitie minder thuis voelt. Wat mij betreft zijn het, zoals TO ook al schreef, toch vooral de ouders die het een thuis maken. Bovenal lijkt het me eerlijk gezegd sowieso geen doorslaggevende reden om er te blijven wonen, als je als ouders misschien eigenlijk iets anders wil.
Het lijkt mij geen doorslaggevende reden om niet te verhuizen, dat vooropgesteld.
Maar het huis waar ik opgroeide voelt toch meer thuis, dan enkel het feit dat ouders er wonen. Geuren, herinneringen, de weg die je naar school fietste, buren etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven