Bah! Ik word alleen maar dikker
zaterdag 9 augustus 2025 om 09:15
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.
Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.
Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.
Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.
Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.
Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
woensdag 13 augustus 2025 om 08:21
Ik kan je het boek Hamsterbrein van Felix Kreijer aanraden. Hij is een arts en legt duidelijk uit hoe het patroon van snel afvallen en aankomen ontstaat en waarom we overeten. Erg verhelderend. Hij geeft ook tips hoe je wel duurzaam man afvallen, namelijk door je calorie inname in kleine stapjes terug te dringen.
woensdag 13 augustus 2025 om 22:43
Ik ben ook altijd te zwaar geweest en heb enorm veel moeite gehad in mijn leven, op alle vlakken: of het nu ging om kleding, relaties, of de blik van anderen, enzovoort.
Vandaag ben ik erin geslaagd mijn gewicht stabiel te houden en gaat het veel beter. Ik hoop dat het jou ook lukt om weer de touwtjes in handen te nemen
Vandaag ben ik erin geslaagd mijn gewicht stabiel te houden en gaat het veel beter. Ik hoop dat het jou ook lukt om weer de touwtjes in handen te nemen

donderdag 14 augustus 2025 om 11:52
Ik reageer ook even ik ben 5 jaar geleden begonnen met afvallen, die knop ging ineens om. Ik ben zelf 45KG in totaal afgevallen en ik ben nu ca. 2 jaar stabiel op gewicht.
Wat mij heel erg hielp is mijn voeding te tracken, minstens 2L water te drinken en mij niks te ontzeggen. Je moet je Kcal behoefte ook even uitrekenen 1500kcals is vrij weinig om mee te starten. Ik vind het dan niet gek dat je honger hebt. Je kan je kcal uitrekenen via je BMR uit te rekenen (anders dan BMI!) Ik eet 1500kcals maar ik ben ook maar 1,54 + 60kg ...dus ja en ik sport hierbij en ik blijf daardoor op gewicht nu. Dus kun je na gaan dat het waarschijnlijk voor jouw echt te weinig is.
Ik gebruik de Food app om mijn voeding te tracken en ja ik doe dit nog altijd na 5 jaar. Daarbij doe ik aan eetswitches. Ik vind bijv. sausjes lekker maar ja daar zitten kei veel kcals in. Ik heb al een hele tijd de friteslijn van de Remia 15ML = 15kcal en ze hebben sinds deze week knoflooksaus/truffelsaus en sirachasmayo erbij en allemaal 15ML = 15kcals.
Je moet je voeding lekker maken maar met minder Kcal en dat lukt echt. Ik eet ook nog alles en zeker de eerste week/weken zijn zwaar want je lichaam moet gaan af gaan kicken. Ik heb daar tegenwoordig ook wel een beetje een sport van gemaakt om iets ongezonds = gezonder te maken of met veel minder kcals erin.
Ik volg daarvoor ook instagram accounts voor, met product switches en ja dat is super verhelderend. Ik weet inmiddels genoeg zelf
Kwark...gadver maar met flavour powder erin van bijv. ESN of More lekker!
Ijskoffie caramel smaak AH eigenmerk = 79 kcals pak je die van de starbuck zit je al gouw op 150kcals. Ik Zongedroogde tomaten op olie? ja kei veel calorieën maar die op water vele male minder. De ene pesto is de andere bijv. weer niet. Wist je dat ook bijv. in een Snickerijsje veel minder kcals in zitten dan een gewone Snicker? Nou geef mij dan maar dat ijsje en vooral nu
Maar ik blijf wel binnen mijn kcals tekort maar dat doe je dus alleen maar met tracken en alles afwegen en producten te gaan switchen.
Wat mij heel erg hielp is mijn voeding te tracken, minstens 2L water te drinken en mij niks te ontzeggen. Je moet je Kcal behoefte ook even uitrekenen 1500kcals is vrij weinig om mee te starten. Ik vind het dan niet gek dat je honger hebt. Je kan je kcal uitrekenen via je BMR uit te rekenen (anders dan BMI!) Ik eet 1500kcals maar ik ben ook maar 1,54 + 60kg ...dus ja en ik sport hierbij en ik blijf daardoor op gewicht nu. Dus kun je na gaan dat het waarschijnlijk voor jouw echt te weinig is.
Ik gebruik de Food app om mijn voeding te tracken en ja ik doe dit nog altijd na 5 jaar. Daarbij doe ik aan eetswitches. Ik vind bijv. sausjes lekker maar ja daar zitten kei veel kcals in. Ik heb al een hele tijd de friteslijn van de Remia 15ML = 15kcal en ze hebben sinds deze week knoflooksaus/truffelsaus en sirachasmayo erbij en allemaal 15ML = 15kcals.
Je moet je voeding lekker maken maar met minder Kcal en dat lukt echt. Ik eet ook nog alles en zeker de eerste week/weken zijn zwaar want je lichaam moet gaan af gaan kicken. Ik heb daar tegenwoordig ook wel een beetje een sport van gemaakt om iets ongezonds = gezonder te maken of met veel minder kcals erin.
Ik volg daarvoor ook instagram accounts voor, met product switches en ja dat is super verhelderend. Ik weet inmiddels genoeg zelf

Ijskoffie caramel smaak AH eigenmerk = 79 kcals pak je die van de starbuck zit je al gouw op 150kcals. Ik Zongedroogde tomaten op olie? ja kei veel calorieën maar die op water vele male minder. De ene pesto is de andere bijv. weer niet. Wist je dat ook bijv. in een Snickerijsje veel minder kcals in zitten dan een gewone Snicker? Nou geef mij dan maar dat ijsje en vooral nu

Maar ik blijf wel binnen mijn kcals tekort maar dat doe je dus alleen maar met tracken en alles afwegen en producten te gaan switchen.
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:11
Nav dit topic de calculator van Lot Beukers ingevuld.
Ik kom uit op een BMR van 1600 en een TDE van 1900. En om af te vallen moet ik 1400 kcal eten.
Volgens mijn Fitbit verbruik ik 2300-2500 kcal per dag Dat is 400 tot 600 meer dan wat Lot uitrekent.
Lot adviseert bij mij een kcal tekort van 1000 kcal dus, zelfs onder BMR. Maar dit is dus helemaal niet nodig! Van mij mag die calculator de prullenbak in....
Ik kom uit op een BMR van 1600 en een TDE van 1900. En om af te vallen moet ik 1400 kcal eten.
Volgens mijn Fitbit verbruik ik 2300-2500 kcal per dag Dat is 400 tot 600 meer dan wat Lot uitrekent.
Lot adviseert bij mij een kcal tekort van 1000 kcal dus, zelfs onder BMR. Maar dit is dus helemaal niet nodig! Van mij mag die calculator de prullenbak in....
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:21
Dan heb jij waarschijnlijk het tempo op zo snel mogelijk ipv gematigd tempo gezet.thistle schreef: ↑15-08-2025 08:11Nav dit topic de calculator van Lot Beukers ingevuld.
1400 kcal is voor een kind. Niet voor iemand die (blijkbaar?) veel sport, want als jij 2300-2500 kcal per dag verbruikt, dan neem ik aan dat je mega veel sport/beweegt.
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:48
Ik vraag me ook af of je het wel goed hebt ingevuld? Heb het net ook geprobeerd en mag maar liefst 1900 kcal per dag om af te vallen volgens deze calculatorthistle schreef: ↑15-08-2025 08:11Nav dit topic de calculator van Lot Beukers ingevuld.
Ik ben nu trouwens een week verder na mijn besluit de knop om te draaien. Wat ik op advies van chat gpt heb veranderd:
- Ik eet overdag veel meer (soms bijna met tegenzin), alles onbewerkt, plantaardig (dat wilde ik zelf). Veel bonen. En s avonds hetzelfde als voorheen maar dan een iets kleinere portie (is ook nodig want ik heb minder honger) en na het eten voor de zoete smaak alleen een medjoeldadel of wat fruit.
- Ik eet nu ook overdag kleine tussendoortjes (appel met een beetje pindakaas, klein handje amandelen, een grapefruit, etc).
- en ik heb HIIT toegevoegd aan het sporten
Prima vol te houden allemaal, en er is meteen een kilo af
_horizon_ wijzigde dit bericht op 15-08-2025 08:55
0.77% gewijzigd
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:55
Nee hoor, ik heb kantoorwerk. Ik wandel met de hond, fiets naar de winkel en maai een keer het gras. Maar kom net niet op de 10.000 stappen per dag. Dus dan val je bij haar onder niet actief. Ik sport verder niet.
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:56
Als je werkelijk binnen 1 week een kilo vet kwijt bent geraakt, zit je op een calorietekort van 1100 per dag._horizon_ schreef: ↑15-08-2025 08:48Ik vraag me ook af of je het wel goed hebt ingevuld? Heb het net ook geprobeerd en mag maar liefst 1900 kcal per dag om af te vallen volgens deze calculator.
Ik ben nu trouwens een week verder na mijn besluit de knop om te draaien. Wat ik op advies van chat gpt heb veranderd:
- Ik eet overdag veel meer (soms bijna met tegenzin), alles onbewerkt, plantaardig. Veel bonen. En s avonds hetzelfde als voorheen maar dan een iets kleinere portie (is ook nodig want ik heb minder honger) en na het eten voor de zoete smaak alleen een medjoeldadel of wat fruit.
- Ik eet nu ook overdag kleine tussendoortjes (appel met een beetje pindakaas, klein handje amandelen, een grapefruit, etc).
- en ik heb HIIT toegevoegd aan het sporten
Prima vol te houden allemaal, en er is meteen een kilo af.
vrijdag 15 augustus 2025 om 09:06
Ik ben intussen 5.5 kilo kwijt sinds ik alles wat ik eet helemaal eerlijk track. Dus ook alle kleine tussendoortjes. Ongeveer 5 maanden geleden begonnen trouwens. Mijn berekening kwam uit op 1680 kcal per dag max. Daar probeer ik ook niet overheen te gaan, heel soms lukt dat niet maar meestal wel. Ik sport 4-5-6x per week en vroeger at ik me daarna nog helemaal vol met chips en chocola, maar dat vind ik nu zonde van alle andere moeite.
Ik volg paminthegym voor tips qua eten en sporten, ook voor de verhouding eiwitten, vetten, kh. En ik probeer leuke en lekkere recepten die ik via insta tegenkom (zit in een gezonde-gerechten-fuik inmiddels).
Ik ben zo blij dat het nu wel is gelukt, nog 2-3 kilo en dan heb ik mijn streefgewicht bereikt. De eerste weken was het wat lastig maar nu zit ik helemaal in de modus en gaat het bijna vanzelf zonder enige trek of drang naar zoet.
Het gaat niet vanzelf en een caloriertekort is wel echt de basis voor het afvallen, bij 99% tenminste. Vanuit gezonde voeding is dit het gemakkelijkst en meest meetbaar te bereiken, sporten zie ik nu alleen maar als extra (vroeger mocht ik dan voor die kcal extra ongezonde dingen eten).
Ik volg paminthegym voor tips qua eten en sporten, ook voor de verhouding eiwitten, vetten, kh. En ik probeer leuke en lekkere recepten die ik via insta tegenkom (zit in een gezonde-gerechten-fuik inmiddels).
Ik ben zo blij dat het nu wel is gelukt, nog 2-3 kilo en dan heb ik mijn streefgewicht bereikt. De eerste weken was het wat lastig maar nu zit ik helemaal in de modus en gaat het bijna vanzelf zonder enige trek of drang naar zoet.
Het gaat niet vanzelf en een caloriertekort is wel echt de basis voor het afvallen, bij 99% tenminste. Vanuit gezonde voeding is dit het gemakkelijkst en meest meetbaar te bereiken, sporten zie ik nu alleen maar als extra (vroeger mocht ik dan voor die kcal extra ongezonde dingen eten).
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:31
Het zal vast niet alleen vet zijn, en een kilo per week is natuurlijk niet duurzaam (wil liever langzaam afvallen). Maar toch een fijne opsteker dat ik na maanden te schommelen in de 75+, vanochtend 74.1 zag verschijnen. Geeft het gevoel dat ik de juiste aanpassingen heb gedaan, met minder (geen) hongergevoel dan voorheen.margreetder schreef: ↑15-08-2025 08:56Als je werkelijk binnen 1 week een kilo vet kwijt bent geraakt, zit je op een calorietekort van 1100 per dag.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:53
1350kcal mag ik eten om af te vallen en dan val ik langzaam af.....en ik ben dus maar 1.54m ik weet niet hoe groot jij bent? + ik zou ook via andere calculators uitrekenen. Ik heb dit uit gerekend via verschillende en kom allemaal op dit. Maar omdat mij doel niet zozeer meer afvallen is maar stabiel blijven eet ik dat wel maar in het weekend let ik daar bijv. dus absoluut niet op. Ik kan me daar prima mee uit de voeten + strakjes ga ik het hardlopen weer intensiever oppakken en dan zal ik wel meer moeten gaan eten, om juist niet te veel te gaan afvallen.thistle schreef: ↑15-08-2025 08:11Nav dit topic de calculator van Lot Beukers ingevuld.
Je kan ook via app's uitrekenen zoals de Food of Yazio. Ik mag bijv. bij de Food app weer 1500kcals eten.
vrijdag 15 augustus 2025 om 16:27
Volgens Lot Beukers is mijn bmr 1093 en mijn TDEE 1526. Gelukkig zit de berekening volgens de website die ik heb gebruikt wat hoger (ik ga uit van een bmr van 1230). Ik eet nu rond de 1450 calorieën per dag en val gelukkig nog steeds af. Heel langzaam want inmiddels ben ik praktisch op mijn streefgewicht dus de noodzaak is er niet meer zo. In pakweg 8 maanden ben ik ruim 10 kilo kwijt die er in 15 jaar aan zijn gekomen, dus dat vind ik een mooi resultaat.
vrijdag 15 augustus 2025 om 18:15
Vandaag eerste consult bij de diëtiste. Was heel fijn. Het was een intake waarbij ze al meteen wat concrete tips heeft gegeven. Het doel wat ik samen met haar heb gesteld is om eerst die vreetbuien te lijf te gaan. Ze heeft geadviseerd om bij de lunch veel eiwitten te eten en tussen lunch en diner nog twee kleine eiwitrijke tussendoortjes.
Het was fijn om met haar te praten en samen een plan te maken.
vrijdag 15 augustus 2025 om 21:14
top! maar dit ging om honger te tackelen. Is er ook gepraat over je pychische drang naar (vr}eten?jules* schreef: ↑15-08-2025 18:15Vandaag eerste consult bij de diëtiste. Was heel fijn. Het was een intake waarbij ze al meteen wat concrete tips heeft gegeven. Het doel wat ik samen met haar heb gesteld is om eerst die vreetbuien te lijf te gaan. Ze heeft geadviseerd om bij de lunch veel eiwitten te eten en tussen lunch en diner nog twee kleine eiwitrijke tussendoortjes.
Vanity of vanities; all is vanity
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:29

Vanity of vanities; all is vanity
vrijdag 15 augustus 2025 om 23:50
Hoewel ik zelf zeker geen succesnummer ben op dit vlak, heb ik laatst een stuk gelezen over de 7 soorten honger. Dan zie je dat je mondhonger, neushonger of emohonger niet altijd wegwerkt met een extra eitje.
Hoewel ik nog geen gram ben afgevallen, ben ik wel rustiger door het besef 'dit is mondhonger' bij een snack aanval en kan ik het makkelijker laten staan.
Hoewel ik nog geen gram ben afgevallen, ben ik wel rustiger door het besef 'dit is mondhonger' bij een snack aanval en kan ik het makkelijker laten staan.
zaterdag 16 augustus 2025 om 10:06
Ik snap wat je bedoelt inderdaad, ik was en ben een emo-eter. Ik ben welliswaar 45kg afgevallen maar nu doe ik het tegenover gestelde als ik ergens mee zit. Ik eet dus niet....en ga extreem in mijn kcal tellen zitten. (Heb nu psychische hulp)Ocherrum schreef: ↑15-08-2025 23:50Hoewel ik zelf zeker geen succesnummer ben op dit vlak, heb ik laatst een stuk gelezen over de 7 soorten honger. Dan zie je dat je mondhonger, neushonger of emohonger niet altijd wegwerkt met een extra eitje.
Ik heb ook gewoonte-honger. Elke woensdag moet ik een bakje chips hebben, dat moet gewoon. Is een gewoonte en ja dat is onder controle maar het moet. Rest van de dagen heb ik geen drang naar chips maar die woensdag wel. Heel stom is dat.
Maar er zijn inderdaad verschillende soorten honger. En het inzien is wel heel lastig.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in