Lijf & Lijn alle pijlers

Bah! Ik word alleen maar dikker

09-08-2025 09:15 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.

Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.

Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.

Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Jules, ik heb eerlijk gezegd nog niet alle reacties gelezen, maar is het geen idee om professionele hulp in te schakelen? Anderen kunnen je allerlei adviezen geven, maar ik denk dat je echt naar jou specifieke situatie zou kunnen kijken. Als je al zo lang bezig bent om af te vallen, kan ik me voorstellen dat je de moed verliest. Succes!
jules* schreef:
09-08-2025 10:04
Hier komt uit:
BMR: 1490 kcal
TDEE: 1837 kcal
Afvallen gematigd: 1587 kcal
Afvallen snel: 1337 kcal

Dit is een beetje zoals ik het al probeerde qua kcal.
Ik weet niet welke berekening je gebruikt hebt maar niet die van lot beukers in ieder geval want die geeft echt niet aan met hoeveel kcal je snel afvalt.
Die van lot beukers vind ik overigens wel heel goed. Wel aanpassen ook niet vergeten als je meer afgevallen bent, meer of minder gaat sporten etc. Dat is allemaal van belang met je BMR en TDEE.

Hier op eigen houtje,na jarenlang te zwaar geweest te zijn,afgevallen door te eten in calorietekort. Lot beukers na een aantal maanden gaan volgen en daar ook veel tips uitgehaald op insta.
Nu ondertussen 20 kilo kwijt zonder dieet maar door ongezonde dingen af en toe nog steeds te eten maar niet meer zo vaak. Ongezond door gezond te wisselen en balans te houden.

Je zegt dat je in kcal tekort eet maar als dat zo is dan val je gewoon af al eet je alleen maar ongezond eten van je tekort. ( niet gezond maar in theorie kan je dus alleen op ongezonde dingen nog steeds afvallen )
Dus waarschijnlijk weeg je niet alles af en schat je alles in…( aanname) mijn ervaring is dat je porties al heel snel te laag inschat. Handje noten in een app is echt geen handje maar echt maar paar nootjes…dat soort dingen kwam ik ook later pas achter.
Kortom is je eten “vulling” of voeding?

Als je zin hebt kan je je altijd aansluiten bij dit groepje, misschien om motivatie te vinden of te houden.

lijf-lijn/gewichtsverlies-2025-topic-me ... #p35756427

Ps: heb niet alle reacties gelezen …
love2dance schreef:
10-08-2025 17:30
Ik weet niet welke berekening je gebruikt hebt maar niet die van lot beukers in ieder geval want die geeft echt niet aan met hoeveel kcal je snel afvalt.
Die van lot beukers vind ik overigens wel heel goed. Wel aanpassen ook niet vergeten als je meer afgevallen bent, meer of minder gaat sporten etc. Dat is allemaal van belang met je BMR en TDEE.

Hier op eigen houtje,na jarenlang te zwaar geweest te zijn,afgevallen door te eten in calorietekort. Lot beukers na een aantal maanden gaan volgen en daar ook veel tips uitgehaald op insta.
Nu ondertussen 20 kilo kwijt zonder dieet maar door ongezonde dingen af en toe nog steeds te eten maar niet meer zo vaak. Ongezond door gezond te wisselen en balans te houden.

Je zegt dat je in kcal tekort eet maar als dat zo is dan val je gewoon af al eet je alleen maar ongezond eten van je tekort. ( niet gezond maar in theorie kan je dus alleen op ongezonde dingen nog steeds afvallen )
Dus waarschijnlijk weeg je niet alles af en schat je alles in…( aanname) mijn ervaring is dat je porties al heel snel te laag inschat. Handje noten in een app is echt geen handje maar echt maar paar nootjes…dat soort dingen kwam ik ook later pas achter.
Kortom is je eten “vulling” of voeding?

Als je zin hebt kan je je altijd aansluiten bij dit groepje, misschien om motivatie te vinden of te houden.

lijf-lijn/gewichtsverlies-2025-topic-me ... #p35756427

Ps: heb niet alle reacties gelezen …
Echt heel knap van je! Ik hoop dat mijn knop ook om kan gaan. Misschien sluit ik me inderdaad nog eens aan bij jullie. Eerst even dit topic laten bezinken en zo.

Ik eet trouwens niet in een calorietekort. Als ik dat doe, dan krijg ik juist zo’n honger. Daarom weet ik ook dat het afvallen (of juist niet) bij mij echt zit in de voeding. De gegevens van lot beukers heb ik hier vandaan gehaald.
https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator/

Als ik daar mijn gegevens invul, komt bovenstaande eruit.
Anna285 schreef:
10-08-2025 17:23
Jules, ik heb eerlijk gezegd nog niet alle reacties gelezen, maar is het geen idee om professionele hulp in te schakelen? Anderen kunnen je allerlei adviezen geven, maar ik denk dat je echt naar jou specifieke situatie zou kunnen kijken. Als je al zo lang bezig bent om af te vallen, kan ik me voorstellen dat je de moed verliest. Succes!
Dat hebben inderdaad meer mensen geadviseerd. Morgen ga ik de huisarts bellen.
jules* schreef:
10-08-2025 13:13
Dit herken ik ook echt heel erg. Voor mij is dat ook vaak waar het mis gaat. Dan heb ik honger/trek/zin en dan heb ik in mijn hoofd geen tijd om eten te maken dat meer moeite kost dan pakken en eten. Welke prompt heb jij bij Chatgpt ingevoerd? Dat klinkt als een goed idee.
Niets bijzonders. Ik heb mijn leeftijd erin gezet, geslacht, lengte, gewicht en wat ik nu aan lichaamsbeweging doe per week. Dat ik gezond wil afvallen, dat ik weinig tijd heb om boodschappen te doen / te koken. Heb vervolgens gevraagd om advies wat op een dag te eten en welke verbeteringen ik kon doen qua beweging. Zo bleek bijv een 20 minuten HIIT workout thuis beter voor me dan een uur op de crosstrainer in de sportschool. Helemaal prima, want dat vind ik nog leuker ook ;)
jules* schreef:
10-08-2025 20:03
Dat hebben inderdaad meer mensen geadviseerd. Morgen ga ik de huisarts bellen.
Wat een goed idee! Dat is wat ik eigenlijk dacht.
jules* schreef:
10-08-2025 20:02
Echt heel knap van je! Ik hoop dat mijn knop ook om kan gaan. Misschien sluit ik me inderdaad nog eens aan bij jullie. Eerst even dit topic laten bezinken en zo.

Ik eet trouwens niet in een calorietekort. Als ik dat doe, dan krijg ik juist zo’n honger. Daarom weet ik ook dat het afvallen (of juist niet) bij mij echt zit in de voeding. De gegevens van lot beukers heb ik hier vandaan gehaald.
https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator/

Als ik daar mijn gegevens invul, komt bovenstaande eruit.
Maar hoeveel calorieën eet je nu dan? Weet je dat überhaupt? Zoals ik al eerder zei, je hoeft niet in één keer naar 1600 calorieën te gaan. Eet per week 100 minder. Dus ga van 2000 naar 1900, en zo verder. Dan val je ook af, alleen in het begin iets langzamer. En je moet het honger gevoel soms ook gewoon even accepteren, dat hoort bij afvallen. Je hoeft het echt niet altijd serieus te nemen dat honger gevoel, probeer het soms te negeren door afleiding te zoeken. Overigens hoef je met afvallen ook echt geen hele erge honger te leiden, als je goede dingen eet. Dus veel eiwitten, goede vetten, en een koolhydraten bron in elk eetmoment.
Assiral schreef:
11-08-2025 07:41
Maar hoeveel calorieën eet je nu dan? Weet je dat überhaupt? Zoals ik al eerder zei, je hoeft niet in één keer naar 1600 calorieën te gaan. Eet per week 100 minder. Dus ga van 2000 naar 1900, en zo verder. Dan val je ook af, alleen in het begin iets langzamer. En je moet het honger gevoel soms ook gewoon even accepteren, dat hoort bij afvallen. Je hoeft het echt niet altijd serieus te nemen dat honger gevoel, probeer het soms te negeren door afleiding te zoeken. Overigens hoef je met afvallen ook echt geen hele erge honger te leiden, als je goede dingen eet. Dus veel eiwitten, goede vetten, en een koolhydraten bron in elk eetmoment.
Nee, ik heb dat een beetje weggestopt. Door al dat diëten weet ik wel dat het veel te veel is. Met name als ik zo’n vreetbui heb. Ik ben nu alles aan het tracken en zonder vreetbui (die ik gisteren niet had) zit ik aan de 1800kcal. Als ik dan eens een vreetbui toevoeg (stukjes chocolade, toastjes met salades, chips) dan komt daar zo tussen de 500 en 1000 kcal bij. Ik eet dan vaak wel wat minder avondeten, maar ja…. Dat avondeten is vaak rond de 600 kcal. Daar de helft van compenseert de vreetbui niet.
Zie het niet als een dieet of een knop die om moet, maar als een verandering van levensstijl. Begin eerst met wat gewoontes te veranderen. En maak ‘t niet te groot. Dieten heeft geen zin. Als je je doel bereikt hebt, dan pak je erna je oude gewoontes weer op - en kom je weer aan.

Ik ben meer proteine in mijn eten gaan integreren: kip, ei en kwark met proteine poeder. Er liggen altijd gekookte eieren in de koelkast als tussendoortje of voor de lunch. Als lunch volkoren boterhammen of crackers. Dit zorgt voor een vol gevoel, en ik had veel minder suiker / snoep drang. En ik ben food swaps gaan doen: bij het boodschappen doen de labels checken, en de beste optie kiezen. Of iets anders.

Verder hoef je niet minder te gaan eten, maar juist meer volume voeding met minder caloriën. Je halve bord vol met groente, stukje kip en paar aardappeltjes. Geen mayo ermee bij voor mij :-(

Op Instagram heb ik veel aan het account van Fit met Michael. Wat me ook helpt, is de realisatie dat gewicht op de weegschaal slechts een getal is. Als je in een calorie tekort eet, dan val je af. Ook als de weegschaal anders aangeeft. Dit kan meer zijn door vocht, stoelgang, hormonen. Dus maak je daar niet druk over en ga gewoon door. Consistentie is belangrijk.

Als de eerste kilo’s eraf zijn, raak je gemotiveerd.
Heb niet het hele topic gelezen, maar kwam hier wel om dit nog even te zeggen: het gaat inderdaad om de calorieën, maar als je zorgt dat je je calorieën haalt uit voedsel dat je voldoening geeft (eiwitten en ook vezels), ga je minder honger hebben. Soms kan je ook laag in calorieën opties kiezen, zoals remia friteslijn ipv mayo, dan hoef je je niet per sé je sausje te ontzeggen. Als je afweegt en in een app bijhoudt wat je eet krijg je daar veel inzicht in. Zo ben ik 15 kilo afgevallen, ik heb er wel lang over gedaan, een jaar ongeveer. En nog steeds neem ik af en toe friet/cola/snoep/een wijntje.

En wat mij enorm heeft geholpen is om ook telkens weer de draad op te pakken. Heb je een keer een zak chips verorberd? Oké, prima, nu weer gezond eten ook al kost dat even wat wilskracht. Niet extreem gaan lopen compenseren want dan kan je wachten op de volgende vreetbui. Ook niet denken; vandaag is toch al verpest want daarmee saboteer je juist alle voortgang die je al gemaakt hebt. Belangrijkste is dat je genoeg eet en goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Dan voel je je verzadigd en worden de cravings langzaamaan steeds minder.

Wat mij ook heeft geholpen is maximaal 1x per maand wegen, omdat ik langzaam afviel. Als ik na een week zou kijken op de weegschaal zou ik te snel geneigd zijn om te zeggen: dit werkt niet ik stop ermee.
viamia wijzigde dit bericht op 12-08-2025 10:38
27.43% gewijzigd
Wees alsjeblieft een beetje lief voor jezelf. Je vindt jezelf te dik, bent heel streng voor jezelf en krijgt vervolgens vreetbuien (omdat je focust op het niet mogen wordt dit een dwang...). Met als gevog nog meer zelfhaat -> vreten. Dit is jouw copingsmechanisme kennelijk. (herkenbaar, ik heb meer dan 20 jaar een eetstoornis gehad) Als ik streng ging down kwam ik aan, zodra ik tevreden was viel ik af.
Het zit denk ik heel erg in je hoofd. Je wijst jezelf af. En eten is een coping geworden. Kennis over voeding is zeker heel belangrijk (inzicht in colorien en recepten vinden/maken die jij echt lekker vindt, met minder calorieen. Dus richten op wat je wel allemaal mag en niet op wat je je allemaal moet ontzeggen) Maar probeer te zien wat er onder je eetdrang/troost zit.

Hoe harder jij tegen jezelf zegt dat je niet mag eten, hoe harder je wil eten. Uitnodiging voor vreetbui. Klinkt als een kinderachtig mechanisme, maar zo werkt het wel vaak.

Helpt het misschien als je een vreetbui voelt aankomen, om het even vijf minuutjes uit te stellen? En in die tijd te bedenken of je echt datgene wil eten en wellicht waarom? hoe je je erna voelt?. Dan mag je na die 5 minuten gewoon helemaal los gaan. Maar even een paar minuten stilstaan vooraf.

Verder kan ik je Jan Geurts aanraden. Hij heeft een cursus " vrij van verslaving" Moet je wel iets van 120 euro willen investeren. Er worden lessen gegeven gestoeld op boeddhistische leest met praktische tips en life calls die je allemaal kan terughoren, over eetproblematiek of alcoholproblematiek of seksverslaving, nou ja noem het op .Moet je liggen misschien, voor mij heel leerzaam. Helemaal niet zweverig trouwens.

Hoe dan ook: sterkte in je proces, het is lastig maar je kan het heus aan :hug: :high5: :heart:
pink-freud wijzigde dit bericht op 11-08-2025 23:27
4.62% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Jan Geurts heeft ook hele goede podcasts en interviews
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
11-08-2025 22:02
Jan Geurts heeft ook hele goede podcasts en interviews
Zeker. Zijn interviews, maar een gratis podcasts heeft ie niet. Zijn boeken: de verslaving voorbij (volgens mij gratis bij koboplus) en'verslaafd aan denken " vond ik echt te gek. Die laatste is echt behoorlijk pittig trouwens. Het is een voordeel als je met Tibetaans boeddhisme bekend bent. Maar zoniet nog steeds een aanrader voor eenieder. Vind ik.
pink-freud wijzigde dit bericht op 11-08-2025 23:09
21.65% gewijzigd
Pink-Freud schreef:
11-08-2025 22:27
Zeker. Zijn interviews, maar een gratis podcasts heeft ie niet. Zijn boeken: de verslaving voorbij (volgens mij gratis bij koboplus) en'verslaafd aan denken " vond ik echt te gek. Die laatste is echt behoorlijk pittig trouwens. Het is een voordeel als je met Tibetaans boeddhisme bekent bent. Maar zoniet nog steeds een aanrader voor eenieder. Vind ik.
Ja interviews/ podcasts bedoelde ik :) https://podcastluisteren.nl/ep/Leven-Zo ... Aan-Liefde
Ja, deze podcast gaat over verslaafd aan liefde. Prachtig. Maar gaat niet per se over TO toch?
Pink-Freud schreef:
11-08-2025 23:03
Ja, deze podcast gaat over verslaafd aan liefde. Prachtig. Maar gaat niet per se over TO toch?
Nee klopt. Maar er zijn gratis podcasts te vinden voor TO, ik vond “vet belangrijk” ook heel interessant. Die is zeker voor to.
https://podcastluisteren.nl/ep/Gezond-G ... belangrijk
Oh ik vind dit heel herkenbaar TO.
Ik ga ook maar weer met frisse moed mijn calorieën tracken. Mijn valkuilen zijn cola en een 'eind van de middag snaaibehoefte'. Ik vind het echt veel makkelijker om vroeg avond te eten en erna niks meer te pakken, maar dit lukt vaak niet met werk etc en soms ga ik dan echt los rond 16u.
Bedankt pink-Freud voor je lieve en wijze woorden. Dat geldt eigenlijk voor iedereen die reageert. Echt heel fijn. Tot nu toe nog geen vreetbui gehad. Dat is echt al winst. Ik krijg wel echt te veel calorieën binnen. De meeste dagen zit ik ver boven wat mijn lijf nodig heeft. Daar valt ook nog winst te behalen.

De podcasts ga ik eens opzoeken. Ik luister graag naar podcasts.

Happyapple, die eind van de middag snaaibehoefte heb ik ook enorm! Dat is, naast het te veel aan calorien die ik al binnenkrijg, echt funest.

Gisteren mijn huisarts gebeld en ik mag naar de diëtist van de praktijk. Aanstaande vrijdag kan ik al terecht. Het is er rustig door vakantie en er is iemand uitgevallen. Wat een geluk! Het voelt echt alsof dit mijn moment gaat zijn.
Podcast van mr foodcoach zijn ook echt top!
Wat fijn to dat je zo snel bij een diëtist terechtkunt. Zo'n steuntje in de rug kan het verschil maken. Nogmaals succes!
jules* schreef:
12-08-2025 09:31
die eind van de middag snaaibehoefte heb ik ook enorm! Dat is, naast het te veel aan calorien die ik al binnenkrijg, echt funest.

Wat mij helpt is iets met mijn handen gaan doen, klussen in de tuin. Of even wandelen. Op mijn werk eet ik nooit op mijn werkplek, helemaal naar de kantine of naar buiten lopen om te snaaien doe ik meestal niet. Dat voorkomt al veel snaaien.

Fijn dat je vrijdag al terecht kan!
Opvallend dat je zo halverwege / aan het einde van de middag een onbedwingbare behoefte krijgt aan eten. Het is misschien een enorm schot voor open doel hoor, als dat zo is dan negeer je het maar, maar zou het kunnen dat je veel te karig ontbijt en luncht?

Van mezelf weet ik bijvoorbeeld dat ik echt de nodige eiwitten en vezels binnen moet hebben, anders krijg ik rond datzelfde tijdstip ook zo'n verschrikkelijke trek dat ik zo'n beetje alles eet dat me voor de voeten komt :P .
Als ik ontbijt met een grote bak Griekse yoghurt, beetje fruit en een paar noten, en voor de lunch een goed gevulde caesar salade ofzo, dan houd ik het gemakkelijk vol tot het diner.

En, heel stom, maar wat voor mij een eye-opener was: een gekookt ei weegt ca. 50 gram, maar bevat slechts 6,5 gram pure eiwitten. En 100 gram zalm is slechts 25 gram eiwit. Pas toen ik echt met mijn voeding aan de slag ging, realiseerde ik me pas dat ik helemaal geen honger hoefde te lijden om af te vallen, maar dat ik andere keuzes moest gaan maken.

Daarom werkt calorieën tellen ook niet voor mij, ik let liever op de hoeveelheid eiwitten, vezels, vetten en koolhydraten die ik binnen krijg.
kaatje_ka wijzigde dit bericht op 12-08-2025 15:17
0.43% gewijzigd
O sorry ik was weer veel te snel, ik lees nu pas je laatste alinea. Fijn dat je al zo snel bij de diëtist terecht kunt!
Wat fijn! Ik was een beetje bang dat ik liep te projecteren maar hoopte maar dat je er toch iets aan hebt. Dit is die cursus waar ik het over had:Online cursus Vrij van verslaving - Online Cursussen Jan Geurtz https://share.google/881aPNRyEW897c3ZX

Maar heel fijn dat je een afspraak hebt kunnen krijgen op korte termijn
Succes vrijdag!
Ik zag onlangs een documentaire waarin wetenschappers die voor de voedingsindustrie werkten verklaarden dat ze zelfs mensen hun hersenen scanden terwijl ze aten om te kijken welke combinatie vet/zoet de meeste gelukshormonen vrijgaf en zo het meest verslavend maakten. Dat verwerken ze dan in hun producten.
Ik wil in de eerste plaats voor mezelf zorgen en eet daarom gezond maar ik heb het soms (nou soms… vaak eigenlijk) ook moeilijk om niet te veel naar chocolade of koekjes te graaien en dan hou ik dat in mijn achterhoofd: dat die maffia niet gaat bepalen wat ik eet want dat zij totaal niks inzitten met hoe ik me voel of hoe ik er uitzie, dat zij zelfs willen dat ik verslaafd ben aan hun rotzooi.
Ik hoop dat jij binnenkort ook die klik kan maken, veel succes!
En weet dat veel mensen daarmee worstelen!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven