Doxxing

15-08-2025 19:28 4 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is sinds 1 januari 2024 strafbaar, maar het lijkt alleen maar populairder te worden. Doxxing, het delen van persoonsgegevens met het doel iemand daarmee te intimideren.

Ik werk ergens waar agressie al een probleem is maar het laatste jaar doxxing duidelijk steeds vaker voorkomt.
Wij werken allang niet eens meer met naamkaartjes en dergelijke wat blijkbaar al niet mocht van de AVG-wetgeving. Maar toch zijn wij herkend want we hebben signalen gekregen dat onze namen, familieleden, kentekens van onze auto’s en zelfs prive informatie uit het verleden zoals op welke middelbare school wij in 2003 zaten gewoon worden gedeeld in Whatsapp groepen, Facebook etc. En dan zitten eigenlijk alleen de mensen beneden de 30 jaar nog op LinkedIN maar verder helemaal niemand nog op sociale media. Die jonge mensen worden vaak benaderd op sociale media om uit te razen over collega’s.

Nu hebben wij hier in de buurt ook nog eens illegale verkamering en nachtelijke geluidsoverlast. De gemeente doet er ondanks meldingen niks aan. Iemand heeft achterhaald hoe de bewoners heten. En nu staan in de buurtapp ook over hen prive gegeven, over hun ouders en broers/zussen en berichten dat al deze informatie per brief naar hen en onze buren wordt toegestuurd elke keer als er weer herrie is. Ook hier de politie doet wederom niks. En dit doxxen heeft tot nu toe niet geholpen tegen overlast.

Van diezelfde buren hoorde ik dat op Facebook ook nog eens foto’s worden gedeeld van mensen hier die bij een slootje staan te kijken, een waarschuwing dat zij pedofiel zijn of vissen vergiftigen, en mensen dat weer eindeloos gaan doordelen. Dat mag tot nu toe ook maar gewoon.

Zien jullie ook doxxing om jullie heen of hebben jullie het zelf ondervonden?
Ik heb het in facebook groepen wel eens gezien en ik rapporteer dat dan altijd gewoon want als je erop reageert dat het niet mag ben je de boeman. De laatste keer dat ik een naamplaatje had op werk of ik uit naam van bedrijf moest bellen of mailen stond daar nooit een achternaam bij en werd ons verteld om je achternaam niet te vertellen aan klanten etc.

Laatst kreeg ik wel een mail die niet voor mij bedoeld was, ging zeker weten per ongeluk vanuit de verzender. Vond het echt klungelig, helemaal gezien de AVG.
Een collega van mij heeft daar ook last van gehad inderdaad. Is wel meteen fors op ingegrepen door mijn werk d.m.v. o.a. een stopgesprek. Ik hoop het zelf nooit mee te maken maar ik ben er wel bang voor. Sommige mensen worden echt helemaal gek als er iets gebeurd wat hen niet zint. Wij doen ook maar gewoon ons werk. Het is niet eens mijn persoonlijke mening ofzo.
Ik werk bij een bank. De werkgever is heel strikt op klanten die zich, ook als het "alleen" telefonisch gescheld is, misdragen. We doen ons werk en dat kan wellicht beter of we kunnen/mogen niet doen wat je van ons vraagt. Dien een klacht in dat is geen probleem, maar behandel ons gewoon met fatsoen.

Ik heb wel eens zo'n mafklapper aan de lijn gehad. Helemaal doorgedraaid dat hij soeferein wilde zijn en dat het opnemen en bewaren van een telefoongesprek een aantasting van zijn recht op privacy was. Echt geen land mee te bezeilen toen ik zei dat ik dat niet uit kon zetten of kon wissen, werd het persoonlijker. Hij ontplofte en ik deugde nergens voor. Daar heb ik mijn leidinggevende toen over ingelicht. Bleek dat hij elke zaterdag belde en nu waren we er wel klaar mee; meneer heeft nu een andere bank.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven