Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2036 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
poldervrouw schreef:
14-08-2025 07:34
@saelle. Ik wilde het niet eens vergoed hebben. Enige wat ik wilde was een recept zodat ik het veilig bij onze eigen apotheek kon aanschaffen ipv bijbestellen commerciële partijen en er veel meer voor moeten betalen. En dan nog weigerde de huisarts het voor te schrijven.

In principe betaal je hetzelfde bij de commerciële partij als bij de huisarts. Die bepalen de prijs van de medicatie niet. Het verschil zit in de begeleiding waar je voor betaald bij een commerciële partij zoals Yazen.
Dit is mij in ieder geval verteld toen ik mailcontact had met de Nationale Apotheek.
Geke76 schreef:
15-08-2025 18:43
In principe betaal je hetzelfde bij de commerciële partij als bij de huisarts. Die bepalen de prijs van de medicatie niet. Het verschil zit in de begeleiding waar je voor betaald bij een commerciële partij zoals Yazen.
Dit is mij in ieder geval verteld toen ik mailcontact had met de Nationale Apotheek.
Sommige aangesloten apotheken via digitale aanbieders zijn wel duurder. Zoals Stevens apotheek.
Bedankt allemaal :redrose:
Bij de nationale apotheek betaal je gewoon de normale prijs.

Ik heb ook bewust voor een aanbieder gekozen met een duidelijke tariefstructuur, dus begeleiding los van medicatie.
Je hebt ook aanbieders die een belachelijke all in prijs per maand vragen.
Ik wil dus geen begeleiding. Ik wil alleen recept. Kan je ook recept zonder die dure begeleiding krijgen ?
poldervrouw schreef:
16-08-2025 07:39
Ik wil dus geen begeleiding. Ik wil alleen recept. Kan je ook recept zonder die dure begeleiding krijgen ?
Huisarts of internist.
poldervrouw schreef:
Alleen als je reguliere arts wil voorschrijven en dat willen de meesten niet.

Bij Vevil betaal je maar € 29 per maand; daar ga ik na mijn halfjaar abonnement naar overstappen als dat lukt.
poldervrouw schreef:
Alleen als je reguliere arts wil voorschrijven en dat willen de meesten niet.

Bij Vevil betaal je maar € 29 per maand; daar ga ik na mijn halfjaar abonnement naar overstappen als dat lukt.
poldervrouw schreef:
Een meelezer en mounjaro gebruiker ik bestel via wellis geen begeleiding of abbo alleen recept
Heeft iemand wel last van huidpijn?
Alsof het verbrand is en schuurt. Bij mij is het gelukkig weer weggetrokken.
Dobbelsteen schreef:
16-08-2025 11:17
Nee, dat herken ik niet. Had je dat overal of alleen op de plek van injectie?
Zody_22 schreef:
16-08-2025 10:47
Een meelezer en mounjaro gebruiker ik bestel via wellis geen begeleiding of abbo alleen recept
Ik ben wel heel benieuwd wat je daar dan voor betaalt en wat de medicatie kost.
Dit is namelijk zo’n aanbieder met all in prijzen en op hun website zie ik bij Mounjaro vanaf 323 per maand staan, dat ben ik echt niet kwijt per maand.
Dobbelsteen schreef:
Ik had bij het zetten van de injectie daarna een warm gevoel op de plek waar ik had geprikt (ong 5cm eromheen). Dat bleef een uurtje of zo. Daarna nam het weer af.
Ik ben net terug van vakantie (2 weken), had de pen (semaglutide) meegenomen. Vanmorgen op de weegschaal was er weer 0,7 af sinds de dag dat we vertrokken! Op vakantie nul bijwerkingen gehad (op wat obstipatie na, maar ook niet heel erg).

Ik blijf het wonderlijk vinden wat dit medicijn doet. Normaal eet ik op vakanties veel meer. Ook nu heb ik volop genoten van allemaal lekkere dingen: croissantjes, taartjes, chips, maar de hoeveelheid tussendoortjes bleef beperkt, ik zei regelmatig nee en ook de hoeveelheid avondeten was kleiner dan ik normaal zou eten. Iedere keer dacht ik wel: ik zou nog wel meer opkunnen (nog een stuk pizza, nog een homp brood), maar ik hoef eigenlijk niet meer. Zo bizar om dit te merken aan mezelf, is dit dan hoe mensen zonder overgewicht zich voelen tijdens het eten?

Deze constatering zorgt er voor dat ik ga twijfelen of ik deze medicatie mijn hele leven nodig ga hebben/wil gebruiken. Daar hoef ik nog niet over na te denken (want ik ben nog lang niet klaar met afvallen), maar ik vraag het me wel al af.

Inmiddels ben ik exact 10 kilo kwijt in 10 weken. Ik startte op een bmi van 34,9 en nu zit ik op 31,6.
Dobbelsteen schreef:

Niet echt, maar ik merk wel dat als de vloeistof koud is, het injecteren echt brandt als een malle! Ik laat het altijd op kamertemperatuur komen.

Ook heb ik het idee dat het injecteren in een striae-streep meer pijn doet.
Sok schreef:
16-08-2025 11:59

Ik blijf het wonderlijk vinden wat dit medicijn doet. Normaal eet ik op vakanties veel meer. Ook nu heb ik volop genoten van allemaal lekkere dingen: croissantjes, taartjes, chips, maar de hoeveelheid tussendoortjes bleef beperkt, ik zei regelmatig nee en ook de hoeveelheid avondeten was kleiner dan ik normaal zou eten. Iedere keer dacht ik wel: ik zou nog wel meer opkunnen (nog een stuk pizza, nog een homp brood), maar ik hoef eigenlijk niet meer. Zo bizar om dit te merken aan mezelf, is dit dan hoe mensen zonder overgewicht zich voelen tijdens het eten?

Deze constatering zorgt er voor dat ik ga twijfelen of ik deze medicatie mijn hele leven nodig ga hebben/wil gebruiken. Daar hoef ik nog niet over na te denken (want ik ben nog lang niet klaar met afvallen), maar ik vraag het me wel al af.
Exact dit vroeg ik me dit afgelopen week af.

En daarna ook: als dit is wat er nodig is voor mij om lekker in mijn vel te zitten, te kunnen sporten en echt gewoon mijn leven terug te hebben, dan is dat zo. Heb je een te hoge bloeddruk, dan krijg je daar medicatie voor. Ben je diabetespatient, dan krijg je medicatie. Misschien is dit wel een defect in mijn lijf, dat te compenseren is met medicatie.
Daarnaast ben ik wel van mening dat het altijd ook een kwestie van keuzes zal zijn en blijven. Je kunt als tussendoortje een gevulde koek nemen of een appel. Het verschil is (voor mij, zonder medicatie) dat ik na 1 appel nog niet verzadigd was en dan alsnog een gevulde koek nam. Nu kan ik, met medicatie kiezen voor een appel en dan echt verzadigd zijn.
Ik sla ook dingen af als ik er geen zin in heb. Vroeg zou ik ja zeggen als mijn man mij een koekje/chips of iets aanbood, ook als ik niet per se veel zin had. Nu zeg ik gewoon nee, want ik zit gewoon ook nog echt vol dan.
Donderdagavond aten we wraps. We eten er altijd 2 pp. De volgende keer ga ik voor mezelf voor anderhalve wrap of 1 wrap met nog wat losse groente. 2 wraps leverden me buikpijn op (uur, anderhalf uur lang). Tijdens het eten, voelde ik dat trouwens niet, anders was ik wel eerder gestopt.

Ik merk ook dat mijn eet-tempo lager ligt. Niet dat ik normaal gesproken alles naarbinnen schrokte, maar er zit meer rust in. Ik was me daar niet van bewust tot mijn man daar iets over zei (iets over nu langzamer eten).
Grappig ik ben van 3 naar 2 wraps gegaan.
Hangt misschien ook van de vulling af, maar ook dit is dus voor iedereen anders.
De huidpijn is niet op de prikplek,
1 keer zijkant van enkel en later zijkanten van mijn taille. Vond het maar wat raars.
Gelukkig nu weg. Volgens mij heb ik in december een belafspraak met internist staan.ik ga het dan even voorleggen.
Had wel wat in de bijsluiter terug gevonden.
Sok schreef:
16-08-2025 11:59

Als ik voor mezelf mag spreken, ja.
Ik heb wel licht overgewicht BMI 26/27. Maar heb geen behoefte meer aan eten als ik vol zit. Ik voel die verzadiging nl. wel (ooit lang geleden niet hoor, toen was ik 'm ook kwijt, maar is gelukkig weer teruggekomen). Tis niet dat dingen niet meer lekker zijn als ik vol zit, ik heb er alleen geen behoefte aan. Ik weet én ervaar nl. lichamelijke tegenzin bij dooreten dan. Alsof mijn lichaam gewoon weet dat het niet meer moet en dan dus ook niet wil, ook al weet mijn hoofd en mond prima dat het lekker is. Maar het verlangen/behoefte om het dan alsnog in mijn mond te stoppen is weg.
Ik vermoed dat jij zoiets vergelijkbaars ervaart: verzadiging.
Sansi schreef:
15-08-2025 18:02
Vandaag weer een besefmomentje hoeveel Mounjaro mij al helpt. Tijdens mijn menstruatie ben ik altijd een bodemloze put. Constante honger, alleen maar willen (vr)eten. En nu? Ik weet mij gewoon aan mijn dagmenu te houden. Eerste menstruatie sinds de start, maar wat ben ik hier blij mee.
Wat fijn!

Ik heb nu mijn menstruatie en had vandaag mijn prikdag, maar vanmorgen vergat ik het dus ik prikte rond 14:00 uur pas. In de tussentijd naar de kermis/draaimolen geweest met mijn dochtertje. Daar kaneelstokken gekocht ‘voor thuis’. Nou, al enorm van gesnoept.

Geen goede dag vandaag dus. En vanavond kickt de buikpijn ineens in, denk ik.
Gefeliciteerd Yavanna! Wat een mijlpaal!
Dobbelsteen schreef:
Gekke is dat ik bij 7,5 mg een rode plek op plaats van injectie kreeg. Deze jeukte ook wel iets maar niet noemenswaardig. Nu bij 10 mg, en lagere doseringen, had ik dit niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven