Geld & Recht alle pijlers

Gas en elektra, zo duur!?

15-08-2025 22:24 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.

We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.

Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
framboise-t schreef:
16-08-2025 11:14
Ik kende dat hele hete luchtverwarming niet, maar op vereniging eigen huis staat dat je dat systeem en die kanalen regelmatig moetlaten schoonmaken, dat scheelt in het verbruik.
En ik las ook ergens dat het +/- 25% meer gas verbruikt t.o.v. verwarmen met radiatoren.

Ik zou me eens goed verdiepen in wat voor systeem je nou eigenlijk hebt, hoe je dat zo gunstig mogelijk kan inregelen en welk verbruik erbij normaal is.
Precies wilde ik ook schrijven, zat het net ook te lezen

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/v ... verwarming

Je stroomverbruik is niet laag maar dat is hij bij ons ook nooit geweest met al die apparaten en het ligt er ook nog aan hoevaak je thuis bent.
Wij verbruiken nu wel meer ivm elektrische auto.
We hebben wel een paar zonnepanelen wat voor ons wel voordelig is want genoeg voor eigen gebruik en geen overschot en anders kunnen we de auto extra opladen.
We hebben ook alle lampen een aantal jaar geleden vervangen voor led en overal timers tussen gezet. Ook tussen bv de tv en ontvangers etc. Savonds gaat alles uit dus niet meer op standby. Dat leverde toch wel meer op dan verwacht maar het effect is idd minder groot dan besparen op gas. Alle beetjes helpen.

Gasverbruik is idd heel hoog maar waarschijnlijk dus te verklaren door die heteluchtverwarming, zeker als hij in iedere ruimte verwarmt. Ik las dus in dat stuk ook dat lastig is om te veranderen. Zou gewoon eens een expert laten komen om te kijken wat je eraan kunt doen( verduurzamen )
Qua gas verbruiken we nu ( in de zomermaanden dus) niet meer dan 3 m3 per maand aan douchen ( koken is elektrisch ) in de winter gebruiken we sinds paar jaar een pelletkachel.
Douchen wel kort( max 5 min tenzij ik mijn haar moet wassen) dus het grote verbruik moet je denk ik wel ergens anders zoeken. Tenzij je een uur per keer doucht ( denkt terug aan tienerjaren van de kinderen die ik er echt onderuit moest praten :-D )
Mbree schreef:
16-08-2025 12:12
Zonnepanelen niet meer aan beginnen nu de saldering eraf gaat. Dat kan niet meer uit over het algemeen, tvt is minimaal 10 tot 12 jaar.
Ze zijn toch nog bezig met andere maatregelen zodat het juist alsnog wel loont om zonnepanelen te hebben? En anders kan je altijd nog accu’s aanschaffen om je opgewekte stroom op te gaan slaan in je eigen huis. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat er nog wat gaat gebeuren in positieve zin voor mensen met zonnepanelen. Eerst roept de overheid op dat je ze allemaal moet neerleggen en nu zou je er op achteruit gaan ineens? Zelfde met die verplichting van een (hybride) warmtepomp na 2026. Dat is ook alweer van de baan.
Je schrijft dat je contractvrij bent. Maar wat waren de tarieven het laatste jaar?
En op je afrekening zie je jullie jaarverbruik. Dat kun je invullen op diverse vergelijkingssites, zoals gaslicht.com.

Ik zou wat betreft verbruik inzetten op 1 of 2 graden lager zetten. Automatisch instellen dat hij ‘s avonds naar 15 graden gaat. Laag zetten als jullie weg zijn.
Irregular_Choice schreef:
16-08-2025 12:38
Ze zijn toch nog bezig met andere maatregelen zodat het juist alsnog wel loont om zonnepanelen te hebben? En anders kan je altijd nog accu’s aanschaffen om je opgewekte stroom op te gaan slaan in je eigen huis. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat er nog wat gaat gebeuren in positieve zin voor mensen met zonnepanelen. Eerst roept de overheid op dat je ze allemaal moet neerleggen en nu zou je er op achteruit gaan ineens? Zelfde met die verplichting van een (hybride) warmtepomp na 2026. Dat is ook alweer van de baan.
Op dit moment ziet het er slecht uit.

Thuisbatterijen zit ook een TVT op van rond de 10 jaar en dan is de accu versleten.

Zonnepanelen moet je met de huidige regels niet meer aan beginnen. Behalve als je ze zeer goedkoop kunt leggen.
Mbree schreef:
16-08-2025 12:12
Zonnepanelen niet meer aan beginnen nu de saldering eraf gaat. Dat kan niet meer uit over het algemeen, tvt is minimaal 10 tot 12 jaar.

Uitzonderingen is als je ze zelf kunt leggen of heel goedkoop via via. En dan ook gewoon een string-systeem. Dure systemen met micro omvormers en optimizers ga je niet meer terugverdienen.
Zij gaat het meeste zelf gebruiken, want de ze gebruikt de airco veel. Dan ben je altijd goedkoper uit.

Een gezien to een hoekwoning heeft. Kan het ook zo zijn dat ze de panelen alle kanten op kan leggen.

Het helpt ons in elk geval om van het grootste gedeelte zelfvoorzienend te zijn.
Egels schreef:
15-08-2025 22:55
Je verbruik vind ik best aan de hoge kant. Ter vergelijking: zelfde gezinssamenstelling en ik woon in een tussenwoning uit 1978. Verbruik gas is op jaarbasis gemiddeld 500 kuub en verbruik stroom is 1800 kwh.

Omdat je een hoekwoning hebt en ik een tussenwoning is het gas niet eerlijk te vergelijken voor het hele jaar. Maar als ik naar alleen de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo’n 12 kuub per maand waar jij denk ik op het dubbele uitkomt.

Al gevraagd door iemand anders, maar mijn ervaring is dat dit wel de crux is:
- Hoe vaak per dag en hoe lang douchen jullie?
- Welke apparaten staan vaak aan?
- Op hoeveel graden staat de thermostaat ingesteld om te gaan verwarmen?
- Kunnen jullie de thermostaat instellen met een programma zodat ie standaard om bijv. 20:00uur niet meer aanslaat?
En hoe oud is de cv ketel. Bij ins zat daar ook wel een oorzaak.
Sinds de gasprijs zo hoog is, stook ik nooit meer gedachteloos. Vroeger stond de thermostaat op automatische tijden en was het ‘s avonds 20 graden in huis. Nu doe ik alleen nog handmatig en stel het ophogen zo lang mogelijk uit. Plus nooit meer hoger dan 19 graden, tenzij we het echt koud krijgen. Verbruik is nu 1200 kuub per jaar tegenover minstens 1600 wat het was. Tussenwoning, maar we hebben houten vloeren zonder isolatie. In de slaapkamers nooit de verwarming aan, dus die 1200 is echt alleen voor de huiskamer, keuken en gang. En een kind dat regelmatig 20 minuten onder de douche staat :(
Ik betaal € 200 euro per maand en krijg gelukkig meestal wat terug.
KamilleT schreef:
16-08-2025 15:24
Sinds de gasprijs zo hoog is, stook ik nooit meer gedachteloos. Vroeger stond de thermostaat op automatische tijden en was het ‘s avonds 20 graden in huis. Nu doe ik alleen nog handmatig en stel het ophogen zo lang mogelijk uit. Plus nooit meer hoger dan 19 graden, tenzij we het echt koud krijgen. Verbruik is nu 1200 kuub per jaar tegenover minstens 1600 wat het was. Tussenwoning, maar we hebben houten vloeren zonder isolatie. In de slaapkamers nooit de verwarming aan, dus die 1200 is echt alleen voor de huiskamer, keuken en gang. En een kind dat regelmatig 20 minuten onder de douche staat :(
Ik betaal € 200 euro per maand en krijg gelukkig meestal wat terug.

Jammer dat die tijd voorbij is.

Hier staat in de winter de verwarming alleen aan in de woonkamer en keuken. Hal, douche en bovenverdieping staat de verwarming altijd uit, sowieso in de hal omdat ik daar een open trap heb en warmte naar boven gaat, bovendien tocht het altijd bij mijn voordeur dus dan zou de CV ketel steeds hard moeten 'aantrekken' voor de warmte.
Douchen ook zo kort mogelijk.
Dit zijn de dingen waarop ik bespaar wbt gas. Elektriciteit besparen doe ik dmv spaarlampen, uitkijken voor sluipstroom, en de koelkast met vriezer regelmatig schoonmaken.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
16-08-2025 12:38
Dan mag je, naast de zonnepanelen, ook nog eens een paar duizend eu in batterijen gaan steken. Dan moet je wel heel erg graag van je geld af willen als je dat een goede investering vind.

Dat met die warmtepomp verplichting is voor zover ik weet ook van de baan omdat er te weinig monteurs zijn en ook issues met het stroomnet voorzien worden als iedereen aan die pomp moet met een nieuwe ketel.
.
Heb je een huurwoning of koopwoning?
Ik vind het bedrag ook fors, zou eens kijken of je je huis energiezuiniger kan maken. Heb je sinds jullie daar wonen al ander glas gehad? Want gaat 20-30 jaar mee, daarna heb je eigenlijk enkelglas. Dak isoleren helpt ook veel. Wij stoken bijna geen verwarming meer, hebben airco die ook kan verwarmen
Jesco schreef:
16-08-2025 17:59
Dan mag je, naast de zonnepanelen, ook nog eens een paar duizend eu in batterijen gaan steken. Dan moet je wel heel erg graag van je geld af willen als je dat een goede investering vind.

Dat met die warmtepomp verplichting is voor zover ik weet ook van de baan omdat er te weinig monteurs zijn en ook issues met het stroomnet voorzien worden als iedereen aan die pomp moet met een nieuwe ketel.
Dat van die thuisbatterijen was tijdje geleden bij Radar. Het loont nu nog niet. Het lijkt me wel een goede optie, maar dan over een aantal jaar misschien
Ik vind je verbruik op het eerste gezicht niet heel verbazingwekkend eigenlijk, in tegenstelling tot wat andere zeggen. Echt veel is niet te zeggen zonder info over de grootte van de woning eventuele na isolatie etc. Het enige dat zo echt opvalt is dat je gasverbruik in de zomer ook hoog is. Dat kan met een beetje bewust douchen waarschijnlijk wel lager.

Kijk eens bij milieu centraal: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... everbruik/

En tel dan 25% bij het gasverbruik op ivm je luchtverwarming en (gok ik) je gasboiler.

Trek je niet teveel aan van wat anderen zeggen 500 kuub voor een woning is zeldzaam laag, zelfs bij goede isolatie en een ander afgiftesysteem. Ter vergelijking; wij hadden een luchtverwarming uit het jaar kruik en stookte 3500 kuub voor een vrijstaande woning.

Het rotte is dat luchtverwarming zich niet makkelijk laat vervangen. En met een beetje pech is je ventilatie er ook mee verknoopt... De roosters kun je wel deels dichttapen, of er een regelbaar rooster voorzetten, maar check ff je ventilatie voor je dat doet.
Warm water kan vaak wel relatief eenvoudig anders dmv een warmtepompboiler.

Elke gemeente heeft energiecoaches, fanatieke vrijwilligers meestal, die kunnen je waarschijnlijk verder helpen. Pb mag ook.
kleinezon wijzigde dit bericht op 16-08-2025 19:50
6.04% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Hitime schreef:
16-08-2025 06:45
Zou het nog verschil maken of er een vast of variabel/flexibel contract hebben?
Dat kan zeker verschil maken. Je moet alleen even goed kijken wat bij jullie past.

Hier een dynamisch contract. De stroomprijs betaal je dan per uur en je weet een dag eerder wat de prijzen per uur gaan zijn. Je moet dan wel een slimme meter hebben en idealiter overdag thuis zijn. De stroomprijs is meestal het laagst aan het einde van de ochtend/begin van de middag. Is er rond die tijd iemand thuis bij jullie? En zien jullie jezelf rekening houden met de stroomprijs, of wil je liever in een vast ritme of juist as hoc kunnen wassen, etc?

Ik las iemand die schreef dat je er met een gezin niet aan moet beginnen. Voor ons (gezin van 5, 3 kinderen waarvan 2 nog in de wasbare luiers) werkt het met stroom goed, juist omdat we relatief veel wassen nu. Onze vaatwasser, wasmachine en een ander apparaat dat veel stroom vraagt staan dus vooral aan als de stroomprijs laag is. Deels hebben we dat geautomatiseerd. Kookwas/reinigingsprogramma enzo stellen we als het kan uit tot de stroomprijs een dag heel laag of negatief is.

Je gaat hier alleen geen honderden euro's mee besparen. Wij vinden het een leuke uitdaging en fijn om zo iets bij te dragen aan duurzaamheid, plus mooi meegenomen dat er wat energiekosten mee besparen.

We hadden ook een jaar een dynamisch contract voor gas, maar dat werkte voor ons niet. Stoken en douchen kost het meeste gas en dat gingen wij niet uitstellen tot de gasprijs laag was. Nu weer een vast contract, wat we gunstig afgesloten hebben toen de prijs/m3 even dipte.
amaryllis wijzigde dit bericht op 16-08-2025 19:54
10.27% gewijzigd
margreetder schreef:
16-08-2025 10:38
Dat vraag ik mij ook af. Een rooster dicht zetten hoeft niet te betekenen dat er geen warme lucht naar het rooster gaat.
Minder warme lucht uit het ene rooster zorgt voor meer warme lucht bij de andere roosters en dus een warmere kamer waar alles open staat. Als de thermostaat daar hangt slaat de ketel minder vaak aan.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
16-08-2025 08:26

En ik vind het gebruik van de wasmachine en de vaatwasser ook erg veel. Met een baby heb je toch niet zoveel vaat dat hij elke dag moet draaien? Wij hebben met onze puber nu zelfs nog dat hij maar 1 keer in de 2 dagen aan gaat.
Als je je pannen er ook in doet of een smal model hebt dan vind ik 1x per dag voor 3 personen niet zo gek. Een 1-jarige eet gewoon alle maaltijden enzo mee, dus gebruikt net zoveel servies als een volwassene. Met 9 borden, 9 bekers, 9 bakjes, bestek en wat snijplanken zit ie hier bijv. al redelijk vol.
En de wasmachine, die babykleertjes nemen weinig plek in.
Wij zaten daar met 1 baby ook wel aan. En dan hadden we nog niet eens een spuger, dus we hadden maar 2-3 setjes babykleding per week te wassen. Het zal hem meer in de luierwas (2-3x per week) en het extra beddengoed en hydrofieldoeken waardoor 1x per week een 60-gradenwas niet meer genoeg was.
Mirr31 schreef:
16-08-2025 13:59
Zij gaat het meeste zelf gebruiken, want de ze gebruikt de airco veel. Dan ben je altijd goedkoper uit.

Een gezien to een hoekwoning heeft. Kan het ook zo zijn dat ze de panelen alle kanten op kan leggen.

Het helpt ons in elk geval om van het grootste gedeelte zelfvoorzienend te zijn.

Zo werkt het natuurlijk niet. Of in ieder geval straks niet meer, als de saldering eraf is;

Ja, je hebt dan wat voordeel omdat je “eigen” verbruik hebt van je panelen. Maar die paar aircos trekken echt weinig in vergelijking met wat je opwekt. En die extra opwek (teruglevering) krijg je straks bijna niks meer voor.

Als je al panelen hebt, lekker laten liggen. Maar er nu nog aan beginnen? Die case is nauwelijks rond te krijgen met de saldering eraf…
Hitime schreef:
16-08-2025 06:45
Ja, dus wat ik teruglezen dat ons verbruik wel dusdanig hoog is.

Ons huis wordt verwarmd met hete luchtverwarming, zal wellicht ook niet bijdragen. Wat hierin ook nog is het probleem is is dat hij direct het hele huis verwarmt.
Wij hadden iets soortgelijks met radiatoren en dan in een slecht geïsoleerd huis. Heel onhandig. Wij gebruikten soms eens een straalkacheltje als we maar 1 kamer voor heel even warm wilde hebben. (Bijvoorbeeld om de baby in bad te doen of de thuiswerkplek te verwarmen)

Hoe zet je de verwarming aan: gaat dat automatisch doordat de thermostaat geprogrammeerd staat, of zet je hem zelf aan als je wakker wordt? In ons huidige huis verwarmen we de woonkamer doordeweeks niet in de ochtend, alleen als het echt heel koud is. Anders slaat de verwarming al om 6 uur aan om het om 7 uur aangenaam te hebben, terwijl we hooguit 20 minuten aan de ontbijttafel zitten en iedereen om 8 uur de deur uit is. Nu zakt het bij ons niet snel onder de 17 graden in de woonkamer, dat helpt. Dit scheelt ons zo'n 2 uur stoken per dag.

Zelfde, ik twee keer per dag, maar wel echt 5 minuten. En mijn vriend doucht een keer per dag ik denk 10 minuten.
En jullie kindje? Doucht die met jullie mee of gaat die ook elke dag nog apart? Zeker als dat in een groot bad of onder de douche is dan kom je per dag al gauw op 25 minuten uit. Niet extreem, maar wel iets waar je makkelijk winst kan halen.
Mbree schreef:
16-08-2025 20:19
Zo werkt het natuurlijk niet. Of in ieder geval straks niet meer, als de saldering eraf is;

Ja, je hebt dan wat voordeel omdat je “eigen” verbruik hebt van je panelen. Maar die paar aircos trekken echt weinig in vergelijking met wat je opwekt. En die extra opwek (teruglevering) krijg je straks bijna niks meer voor.

Als je al panelen hebt, lekker laten liggen. Maar er nu nog aan beginnen? Die case is nauwelijks rond te krijgen met de saldering eraf…
Met de salderingsregeling loont het om je hele dak vol te gooien en veel meer op te wekken dan je verbruikt. Als de salderingsregeling eraf is, dan kunnen zonnepanelen nog steeds uit, mits je zorgt dat je niet meer opwekt dan je (piek)verbruik. Zeker als je een plat dak hebt en een deel oost/west legt. Ze zijn daarmee iets minder efficiënt, maar zo smeer je de opbrengst wel meer uit over de dag.
Ze kunnen nog steeds uit maar het is wel een veel langere TVT. En dan moet je je afvragen of je niet betere dingen met je geld kunt doen.

Per 1-1-2027 is alleen je “eigen” verbruik nog “veilig”. Je teruglevering? God zege de greep.

Bijvoorbeeld: je legt een systeem wat 3600kwh per jaar doet tegen een installatieprijs van 3500 euro. 1200kwh gebruik je direct zelf, jaarlijks. De overige 2400kwh krijg je 2ct voor, als je geluk hebt. Dat is dan dus 1200x0,28 + 2400x0,02. Is 336+48=384 euro. Dat is een TVT van 9 jaar. Ervanuitgaande dat er geen paneel stuk gaat of iets anders gebeurt (dak lekkage bijvoorbeeld. Mogen ze er tijdelijk af, ook niet gratis). Ze gaan zo’n 25 jaar mee, dus dat is 16 jaar winst maken. Dat is 16x384=6.144. Maar in die 25 jaar zul je minimaal 1x je omvormer moeten vervangen a 600 euro (die gaan niet 25 jaar mee) dus blijft er 5500 euro over.

Dat is een rendement van 5500 over een horizon van 25 jaar. Dat is de moeite niet.

Het kan beter als je ze zelf legt (goedkoper dus je TVT wordt korter) of je je eigen gebruik fiks kunt verhogen. Maar mensen hebben al moeite om 30% eigen verbruik te halen. Niet iedereen heeft een oprit met een elektrische auto.

Wat ook nog kan is dat je straks 50ct per kWh betaald, ook dan wordt je TVT korter. Maar met alle wind en zonne-energie zie ik dat niet gebeuren.

Het is echt een onzekere investering. Ik heb zelf ook panelen maar ik zou ze nu niet meer leggen.
16-08-2025 11:05
Dat inderdaad. Er zit denk ik een systeem met buizen door het huis die allemaal verbonden zijn met elkaar dan? En in elke kamer zit zo’n rooster. Maar als je die dicht zet, blokkeer je alleen de warme lucht bij dat rooster. Maar die gaat dan toch via die buizen naar roosters die wel open staan? En dan wordt het verbruik toch niet ineens minder lijkt me. Of heb ik nu een heel verkeerd beeld van dat systeem?
Bij ons werd het verbruik inderdaad vooral minder door de thermostaat lager te zetten. De thermostaat stond in de woonkamer dus als die aansloeg kregen we warme lucht in alle kamers waarvan het rooster openstond. Ik vond het wel een handig systeem verder, al werkt het vooral goed als je hele goeie isolatie hebt.
Hier een vrij groot vrijstaand huis, in het buitengebied dus niks houdt de wind of zo voor ons tegen.
En 3 pubers die regelmatig douchen, dagelijks schone kleren aantrekken (en soms wel vaker 😜).

Ons verbruik op zowel gas- als stroom is vergelijkbaar. Voor mij verbruik je dus echt heel veel!

Het is hier echt geen 18 graden in de winter, maar we proberen er wel op te letten niet onnodig te verbruiken (zoals niet het huis verwarmen als we allemaal een werk- of schooldag hebben).
Jesco schreef:
16-08-2025 10:02
Bij gasgestookt verwarmen zou ik niet heel veel winst verwachten bij het vervangen van een 12 jaar oude ketel. Een nieuwe ketel verbruikt ook gewoon gas. Het is niet dat een ketel van een jaar of 12 extreem veel meer gas verbruikt om te verwarmen. Een nieuwe ketel kost je zo'n 2000 euro ofzo om te laten plaatsen? Op het verschil van rendement tussen de oude en nieuwe ketel kun je aardig lang doorstoken om dat bedrag er een beetje uit te halen. De ketel beter inregelen zou kunnen helpen, dat is wat de meeste mensen al niet doen.
Hij is meer dan prima ingeregeld. En qua verbruik zal het zeker schelen. We zijn al even aan t kijken en vergelijken en een nieuwe verbruikt echt minder dan de huidige en kost zeker geen 2000€
Mbree schreef:
16-08-2025 21:28
Ze kunnen nog steeds uit maar het is wel een veel langere TVT. En dan moet je je afvragen of je niet betere dingen met je geld kunt doen.

Per 1-1-2027 is alleen je “eigen” verbruik nog “veilig”. Je teruglevering? God zege de greep.

Bijvoorbeeld: je legt een systeem wat 3600kwh per jaar doet tegen een installatieprijs van 3500 euro. 1200kwh gebruik je direct zelf, jaarlijks. De overige 2400kwh krijg je 2ct voor, als je geluk hebt. Dat is dan dus 1200x0,28 + 2400x0,02. Is 336+48=384 euro. Dat is een TVT van 9 jaar. Ervanuitgaande dat er geen paneel stuk gaat of iets anders gebeurt (dak lekkage bijvoorbeeld. Mogen ze er tijdelijk af, ook niet gratis). Ze gaan zo’n 25 jaar mee, dus dat is 16 jaar winst maken. Dat is 16x384=6.144. Maar in die 25 jaar zul je minimaal 1x je omvormer moeten vervangen a 600 euro (die gaan niet 25 jaar mee) dus blijft er 5500 euro over.

Dat is een rendement van 5500 over een horizon van 25 jaar. Dat is de moeite niet.

Het kan beter als je ze zelf legt (goedkoper dus je TVT wordt korter) of je je eigen gebruik fiks kunt verhogen. Maar mensen hebben al moeite om 30% eigen verbruik te halen. Niet iedereen heeft een oprit met een elektrische auto.

Wat ook nog kan is dat je straks 50ct per kWh betaald, ook dan wordt je TVT korter. Maar met alle wind en zonne-energie zie ik dat niet gebeuren.

Het is echt een onzekere investering. Ik heb zelf ook panelen maar ik zou ze nu niet meer leggen.
We gaan een beetje offtopic, tenzij TO zonnepanelen overweegt. ;)

Wij hebben zoiets en zitten iets hoger qua eigen gebruik, zelfs zonder droger, warmtepomp of elektrische auto. Dat is dus wel met Oost/West ligging en zonder dat we de grootverbruikers bewust timen op eigen gebruik (onbewust al een beetje ivm uurprijs volgen). Tegelijkertijd hebben we nu een dynamisch contract, waardoor onze gemiddelde stroomprijs lager is dan in jouw voorbeeld.

Kortom: volgens mij zijn we het grotendeels eens: het wordt minder rendabel als de salderingsregeling eraf is en je moet voor jezelf heel goed nagaan of het de investering waard is. Zeker als je hoofddoel is om de energiekosten te drukken zoals bij TO. :)
Pelle schreef:
16-08-2025 13:02
Je schrijft dat je contractvrij bent. Maar wat waren de tarieven het laatste jaar?
En op je afrekening zie je jullie jaarverbruik. Dat kun je invullen op diverse vergelijkingssites, zoals gaslicht.com.

Ik zou wat betreft verbruik inzetten op 1 of 2 graden lager zetten. Automatisch instellen dat hij ‘s avonds naar 15 graden gaat. Laag zetten als jullie weg zijn.
En als je een variabel contract hebt gehad al die jaren, zou je ook nog kunnen kijken naar een massaclaim omdat je jaren ws teveel betaald hebt, bijvoorbeeld: https://www.consumentenbond.nl/acties-c ... contracten

V.w.b. dynamische contracten: ik ben daar zelf dit jaar weer vanaf gestapt omdat de uurtarieven steeds verder opliepen en er steeds minder negatieve uren waren. Ik heb nu weer een vast contract en door de welkomskorting ben ik goedkoper uit.
(Wat wel weer een ander irritant dingetje is: die kortingen zijn tegenwoordig idioot hoog en die financier je gedurende het jaar voor. Daardoor is mijn maandelijkse voorschot 20% hoger. Krijg je eind van het jaar wel terug, maar toch. Leuk voor de cashflow van de leverancier.)
Jellybean schreef:
17-08-2025 09:42
Daardoor is mijn maandelijkse voorschot 20% hoger. Krijg je eind van het jaar wel terug, maar toch. Leuk voor de cashflow van de leverancier.)
Voorschot kan je zelf toch omlaag zetten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven