Geld & Recht alle pijlers

Gas en elektra, zo duur!?

15-08-2025 22:24 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.

We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.

Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
Wij wonen in een appartementencomplex met buren aan weerszijden en boven. Energielabel B. Wij betalen een voorschot van 140 euro per maand sinds oktober en hebben voor 3 jaar vastgezet. Ws krijgen we een flinke bom duiten terug want we verbruiken weinig. Het advies in de app is om van 140 naar 70 euro pm te gaan.
We zitten bij Budget energie. Die hebben nu van juni tot oktober gratis stroom in het weekend tussen 12 en 17 uur. Ik draai nu dus zoveel mogelijk wassen in die uren.
Elizabethie schreef:
17-08-2025 09:49
Wij wonen in een appartementencomplex met buren aan weerszijden en boven. Energielabel B. Wij betalen een voorschot van 140 euro per maand sinds oktober en hebben voor 3 jaar vastgezet. Ws krijgen we een flinke bom duiten terug want we verbruiken weinig. Het advies in de app is om van 140 naar 70 euro pm te gaan.
We zitten bij Budget energie. Die hebben nu van juni tot oktober gratis stroom in het weekend tussen 12 en 17 uur. Ik draai nu dus zoveel mogelijk wassen in die uren.
Waarom heb je zo'n hoog voorschot terwijl je veel minder verbruikt? Waarom stal je je geld zonder rente bij een energieleverancier, ook nog eens met het risico dat als deze omvalt je je geld kwijt bent? De solvabiliteit van Budget energie hield in 2023 niet over. LINKJE.
Jellybean schreef:
17-08-2025 09:52
Waarom heb je zo'n hoog voorschot terwijl je veel minder verbruikt? Waarom stal je je geld zonder rente bij een energieleverancier, ook nog eens met het risico dat als deze omvalt je je geld kwijt bent? De solvabiliteit van Budget energie hield in 2023 niet over. LINKJE.
We wonen hier nog maar kort, willen eerst zien wat de kosten in een jaar tijd zijn. In oktober passen we het dan aan.
Waarom zou Budget energie nu ineens omvallen? Vind het een vreemde gedachtengang. Alles en iedereen kan wel omvallen. Het is een onderzoek van alweer 2 jaar geleden.
Waarschijnlijk als je nu hun advies zou volgen en naar 70 eu gaat dan mag je in de winter weer extra verhogen naar bijv. 170. Dan blijf je aan de gang. Beter een beetje constant hetzelfde betalen dan telkens aanpassen.
.
Jesco schreef:
17-08-2025 11:33
Waarschijnlijk als je nu hun advies zou volgen en naar 70 eu gaat dan mag je in de winter weer extra verhogen naar bijv. 170. Dan blijf je aan de gang. Beter een beetje constant hetzelfde betalen dan telkens aanpassen.
Precies!
Elizabethie schreef:
17-08-2025 11:07
We wonen hier nog maar kort, willen eerst zien wat de kosten in een jaar tijd zijn. In oktober passen we het dan aan.
Waarom zou Budget energie nu ineens omvallen? Vind het een vreemde gedachtengang. Alles en iedereen kan wel omvallen. Het is een onderzoek van alweer 2 jaar geleden.
Genoeg maatschappijen die ineens omvallen hoor. Die van ons viel ook ineens vanuit het niks om. Ik heb er geen voorschot gestald staan, juist om die reden. Je bent gewoon je geld kwijt dan. Zwager is op die manier voor meer dan €1000,- het schip in gegaan, omdat hij voorschotten had staan bij de energiemaatschappij en daarna bij Eneco ook duur uit was. Die namen het over.
Jesco schreef:
Als het goed is, houd een energiemaatschappij rekening met hoger verbruik in de wintermaanden.
Mijn advies is in de zomer niet anders dan in de winter.
Bij Budget Energie wel hoor. Daar zat ik tot voor kort nog.
.
Jesco schreef:
Je kan er natuurlijk ook tussen in gaan zitten en bij een advies van € 70,- het voorschot zetten op € 100,-. Of je houdt het voorschot gewoon op € 70,- en je reserveert wat voor eventuele bijbetaling op je spaarrekening. Dat laatste doe ik zelf al jaren. Ik heb geen zin om meegesleurd te worden in een faillissement van mijn energieleverancier.
Jellybean schreef:
17-08-2025 09:42
V.w.b. dynamische contracten: ik ben daar zelf dit jaar weer vanaf gestapt omdat de uurtarieven steeds verder opliepen en er steeds minder negatieve uren waren.
Bij welke leverancier zat jij dan? Want de afgelopen 2 jaar is het aantal uren negatief juist enorm toegenomen (van 315 uur in 2023, naar 458 uur in 2024 en nu in 2025 ook al boven de 450).

(Lijkt inmiddels net of ik aandelen heb in dynamische energie, dat is niet zo hoor :mrgreen: )
Elizabethie schreef:
17-08-2025 11:07
Omdat een spaarpotje bij een leverancier neerzetten gewoon niet handig is. Het is geen bank.

Ik heb mijn termijnbedrag op 50 staan (lager kon helaas niet, liefst zette ik hem op 1 of zelfs 0).

Het maakt niet uit wat de “kosten” zijn in een “jaar tijd”, gewoon dat termijnbedrag zo laag mogelijk instellen.
Kun je nog steeds in Nederland niet per maand betalen wat je verbruikt? Ik moest daar hier echt aan wennen maar het is wel duidelijk. Inzicht kan ik gewoon per maand terugzien.
Wij betalen (eigen wens) 200 per maand. Essent heeft meerdere herinneringen gestuurd dat het niet raadzaam was omdat we dan bij de jaarrekening (in juni) naar verwachting moesten bijbetalen). Het dringende advies was op te hogen naar 225 per maand. Wij hebben daar geen gehoor aan gegeven.
In juni kregen we bij de jaarafrekening op een paar euro na 200 euro terug.

Wij gebruiken extreem weinig elektriciteit (geen zonnepanelen overigens) en iets bovengemiddeld aan gas.

Gekozen voor 3 jaar vast.
Redhead70 schreef:
17-08-2025 22:25
Kun je nog steeds in Nederland niet per maand betalen wat je verbruikt? Ik moest daar hier echt aan wennen maar het is wel duidelijk. Inzicht kan ik gewoon per maand terugzien.
Nee dat kan hier niet. Misschien met die dynamische contracten wel, geen idee hoe dat zit.
Redhead70 schreef:
17-08-2025 22:25
Nee dat kan hier niet. Misschien met die dynamische contracten wel, geen idee hoe dat zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven