Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 2998 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
16-08-2025 10:08
Wat was ook alweer de reden dat het jou niet gelukt is?

Ik geloof wel dat HST zorgt voor een mooiere huid, ik heb zelf het idee dat het allemaal wat minder snel veroudert maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest zonder HST. Wel weet ik zeker dat mijn haar minder uitvalt; de bossen die ik eerst verloor als ik mijn haar waste, zijn veel minder geworden. Helaas willen alleen mijn nagels maar niet sterker worden. Het blijft een brokkelige ellende, maar dat is op dit moment dan ook de enige klacht die ik nog heb, dus ik tel mijn zegeningen (en knip mijn nagels zo kort mogelijk)

Klopt helemaal. Een fantastische bijwerking van HST waar ik niet van op de hoogte was maar van harte welkom is!
Vrouwen verliezen 30% collageen in de eerste 5 jaar na de menopauze. Afname van oestrogeen zorgt voor een verminderde collageenaanmaak, die twee gaan hand in hand. Daarom zie je bij vrouwen vaak een versnelde huidveroudering rond de overgang (soms zelfs aangeduid als 'de klif' maar dat vind ik wel heel dramatisch), terwijl mannen geleidelijk verouderen (meer lineair).
HST voorkomt die versnelde huidveroudering en kan deze zelfs gedeeltelijk herstellen.
WhiteMoon schreef:
16-08-2025 11:11
Klopt helemaal. Een fantastische bijwerking van HST waar ik niet van op de hoogte was maar van harte welkom is!
Vrouwen verliezen 30% collageen in de eerste 5 jaar na de menopauze. Afname van oestrogeen zorgt voor een verminderde collageenaanmaak, die twee gaan hand in hand. Daarom zie je bij vrouwen vaak een versnelde huidveroudering rond de overgang (soms zelfs aangeduid als 'de klif' maar dat vind ik wel heel dramatisch), terwijl mannen geleidelijk verouderen (meer lineair).
HST voorkomt die versnelde huidveroudering en kan deze zelfs gedeeltelijk herstellen.
Ah, dat klinkt veelbelovend! :-D Toevallig sprak ik net een vriendin die zweert bij oestrogeen-crème die wordt voorgeschreven bij vaginale droogte (mijn dochter zat binnen gehoorsafstand en vroeg: wat is dat? :rofl: ) en zij gebruikt die crème voor haar gezicht en ziet duidelijke resultaten. Ik vertrouw vooralsnog gewoon op mijn HST maar het schijnt dus te werken.
Libélula schreef:
15-08-2025 21:50
Oeh ging dat bij jou zo snel Lemoos? Dat soort positieve verhalen heb ik nodig. Wat gebruik jij?
Jep zo snel. Ik heb femoston continu (oestrogeen bio- identiek (oestradiol) maar progesteron synthetisch).

En het fijne is: verbeteringen zijn blijvend (als in: als je hrt gebruikt).
Claire45 schreef:
16-08-2025 19:51
Ah, dat klinkt veelbelovend! :-D Toevallig sprak ik net een vriendin die zweert bij oestrogeen-crème die wordt voorgeschreven bij vaginale droogte (mijn dochter zat binnen gehoorsafstand en vroeg: wat is dat? :rofl: ) en zij gebruikt die crème voor haar gezicht en ziet duidelijke resultaten. Ik vertrouw vooralsnog gewoon op mijn HST maar het schijnt dus te werken.

Really? Gewoon gedacht ‘kom, ik smeer het op mijn gezicht en kijk wat het effect is?’ Haha, dat is wel een vermelding waard dan ja!
Ik mag gaan beginnen met HST en moet nadenken over de toedieningsvorm. Ik maak me een beetje zorgen over bijwerkingen. Lees ook dat je stemming juist erger kan worden en mijn voornaamste reden is juist de hoop dat ik mínder last ga krijgen van mijn stemming. Ik heb vooral last van paniek -en stress achtige gevoelens en kan om alles huilen. Ook erg wattig en wazig in mijn hoofd.

Maar goed, nu mijn vraag, waar gaat jullie voorkeur naar uit? Ik kan kiezen uit pleisters (Systen) en niet nader genoemde spray en creme. Ik zou graag makkelijk mijn dosis kunnen aanpassen, mocht blijken dat ik last krijg van bijwerkingen. Om deze reden denk ik aan een spray of creme. Waar zou ik aan moeten denken wat jullie betreft en hoe gaat het met bijwerkingen? Ik heb nog altijd een mirena spiraal, dus hoef geen progestagron bij te slikken.
Claire45 schreef:
15-08-2025 09:50
Maar ik denk dat het (inmiddels als bewezen onbetrouwbaar te boek staande) Women’s Health-onderzoek er de oorzaak van is dat HST nog steeds als ‘gevaarlijk’ wordt gezien. Destijds zijn ontelbare vrouwen direct met hormoonsuppletie gestopt en het slechte imago is blijven hangen, hoewel inmiddels echt héél duidelijk is dat er niets van dat onderzoek klopte.
Ik zou verwachten dat een gyn dat zich specifiek heeft toegelegd op hormoon gerelateerde klachten dan ook niet bang zou zijn. Toch is mij expliciet aangegeven dat de HST bedoelt is met als insteek max een jaar en dan weer afbouwen. Enig idee of dit een gangbare manier van behandelen is of dat te maken heeft met die zorgen voor kanker en trombose? Ik ben overigens (net) 50
NomenNescio schreef:
16-08-2025 21:43
Ik mag gaan beginnen met HST en moet nadenken over de toedieningsvorm. Ik maak me een beetje zorgen over bijwerkingen. Lees ook dat je stemming juist erger kan worden en mijn voornaamste reden is juist de hoop dat ik mínder last ga krijgen van mijn stemming. Ik heb vooral last van paniek -en stress achtige gevoelens en kan om alles huilen. Ook erg wattig en wazig in mijn hoofd.

Maar goed, nu mijn vraag, waar gaat jullie voorkeur naar uit? Ik kan kiezen uit pleisters (Systen) en niet nader genoemde spray en creme. Ik zou graag makkelijk mijn dosis kunnen aanpassen, mocht blijken dat ik last krijg van bijwerkingen. Om deze reden denk ik aan een spray of creme. Waar zou ik aan moeten denken wat jullie betreft en hoe gaat het met bijwerkingen? Ik heb nog altijd een mirena spiraal, dus hoef geen progestagron bij te slikken.

Spray of creme als toedieningsvorm ben ik niet mee bekend. Ik kreeg de keuze tussen gel en patches en heb voor nu voor het laatste gekozen.

Wat betreft bijwerkingen, die waren bij mij puur lichamelijk. Ik ben voornamelijk begonnen met HST vanwege pyschische klachten en die werden direct een stuk lichter, in de eerste dagen nadat ik begonnen was al. Geen verergering gehad of bijwerkingen op dat gebied. Later in het traject, toen ik na 3 maanden van Duphaston (synthetische progesteron) naar Utrogestan (bio identhieke progesteron) overstapte kreeg ik wel last van mentale bijwerkingen, en fors ook. Sterke paniek, angst, depressie, echt heel naar. Er is een klein percentage vrouwen dat Utrogestan heel slecht verdraagt en ik ben daar 1 van helaas. Gelukkig verdween dat als sneeuw voor de zon toen ik stopte met Utrogestan en heb ik na terug overstappen op Duphaston geen last meer van die klachten.

Lichamelijke bijwerkingen, vooral de eerste cyclus: Pijnlijke borsten, menstruatiekrampen, ovulatiepijn en een redelijk zware bloeding in de eerste cyclus na starten HST. Allemaal erg behapbaar voor mij en prima door te komen met wat pijnstillers.
NomenNescio schreef:
16-08-2025 21:47
Ik zou verwachten dat een gyn dat zich specifiek heeft toegelegd op hormoon gerelateerde klachten dan ook niet bang zou zijn. Toch is mij expliciet aangegeven dat de HST bedoelt is met als insteek max een jaar en dan weer afbouwen. Enig idee of dit een gangbare manier van behandelen is of dat te maken heeft met die zorgen voor kanker en trombose? Ik ben overigens (net) 50

Voor zover ik weet is dit een oude mythe die nog voortkomt uit de tijd van de WHO paniek. Het enige dat ik tegenkom is dat sommige artsen het liever niet langer dan 5 jaar voorschrijven. Zou het wellicht om een bepaalde toedieningsvorm kunnen gaan?
whitemoon wijzigde dit bericht op 16-08-2025 22:46
Reden: spelfout
0.21% gewijzigd
NomenNescio schreef:
16-08-2025 21:43

Gel en pleisters zijn het meest gebruikelijk. Ik heb zelf gel en dat bevalt prima, je kan idd de dosering dan makkelijk aanpassen (ik gebruik het minimale, 1 pompje).
Wat progesteron betreft: wat de Mirena geeft was voor mij niet genoeg voor de mentale klachten, dus ik heb de Mirena laten verwijderen en gebruik nu Utrogestan. Ik voel me echt veel beter, juist de mentale klachten (paniek, stress, slecht slapen) lijken nu veel beter onder controle.

Bijwerkingen heb ik denk ik niet echt gehad. De eerste weken voelde ik me nog wel slecht, maar niet slechter dan voor HST. Het duurde wel een dikke maand voordat ik begon te merken dat ik me echt rustiger voelde. Ik ben nu op vakantie en onze vlucht werd gisteren geannuleerd. Ik was zo’n beetje de enige persoon in het reisgezelschap die niet in de stress schoot. En mijn libido is terug wat resulteerde in een hele fijne flirt met de reisleider. En dat terwijl ik dacht dat mijn flirt-dagen voorgoed verleden tijd waren! :love:
Gryla schreef:
16-08-2025 21:30
Really? Gewoon gedacht ‘kom, ik smeer het op mijn gezicht en kijk wat het effect is?’ Haha, dat is wel een vermelding waard dan ja!
Ze had erover gelezen in een Facebook-groep en dacht: klinkt eigenlijk wel logisch, laat ik het eens proberen :)
NomenNescio schreef:
16-08-2025 21:47
Hier loopt mijn recept tot eind dit jaar, dan gebruik ik het twee jaar en wil men ook spreken over afbouwen. Ik baal daar van als een stekker en begrijp het ook niet helemaal.
WhiteMoon schreef:
16-08-2025 22:35
Voor zover ik weet is dit een oude mythe die nog voortkomt uit de tijd van de WHO paniek. Het enige dat ik tegenkom is dat sommige artsen het liever niet langer dan 5 jaar voorschrijven. Zou het wellicht om een bepaalde toedieningsvorm kunnen gaan?
Ik moet nog terug voor een follow up. Maar in het eerste gesprek werd er algemeen gesproken over dat HRT slechts bedoelt is voor een korte periode en dat voorschrijven gebeurt voor 1 jaar en dan afbouwen, omdat dan je klachten ook zouden zijn afgenomen. Ik moet het nog checken, want degene bij wie ik de intake had, was niet de gyn zelf, maar de persoon die ze het voortraject met alle vragenlijsten laten doen.
Het lijkt mij vreemd dat je klachten na een jaar als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ik denk dat als je stopt, je klachten toch wel weer terug komen. Ik verwacht niet dat ik na 1 jaar ineens zo'n grote hormonale sprong heb gemaakt dat alles op z'n plek is gevallen ineens.
He, wat vervelend WhiteMoon. En gelukkig dat je snel weer stabiliseerde toen je stopte. Dan is het ook wel heel duidelijk waar het aan te wijten was.

Vergergering is ook een beetje mijn angst. Want het beinvloedt mijn werken en daar heb ik de afgelopen 2 jaar een modus in gevonden waar ik mee om kan gaan. Maar wil niet dat dit uit de hand loopt. Ben net deze maand begonnen bij een nieuwe werkgever en dat vind ik al stress genoeg op zichzelf.
Claire45 schreef:
16-08-2025 23:47
Ze had erover gelezen in een Facebook-groep en dacht: klinkt eigenlijk wel logisch, laat ik het eens proberen :)
Onlangs zag ik het ook in mijn ‘feed’ op YouTube (Tracy Campoli), niet op doorgeklikt.
Mijn gyn zei gelijk: ‘Nou reken er maar op dat je dit de komende tien jaar zult gebruiken’. Ik moet wel elk jaar een mammografie laten maken.

Misschien vanwege mijn leeftijd (destijds 43 en al een jaar niet meer ongesteld geweest) en osteoporose? Voor trombose hoef ik niet bang te zijn, zit iedere dag vol gepropt met bloedverdunners.
NomenNescio schreef:
17-08-2025 00:03
Ik moet nog terug voor een follow up. Maar in het eerste gesprek werd er algemeen gesproken over dat HRT slechts bedoelt is voor een korte periode en dat voorschrijven gebeurt voor 1 jaar en dan afbouwen, omdat dan je klachten ook zouden zijn afgenomen. Ik moet het nog checken, want degene bij wie ik de intake had, was niet de gyn zelf, maar de persoon die ze het voortraject met alle vragenlijsten laten doen.
Het lijkt mij vreemd dat je klachten na een jaar als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ik denk dat als je stopt, je klachten toch wel weer terug komen. Ik verwacht niet dat ik na 1 jaar ineens zo'n grote hormonale sprong heb gemaakt dat alles op z'n plek is gevallen ineens.
De theorie van een paar gynaecologen en hormoon-experts die ik volg, luidt dat het afnemen van de hormonen in de overgang geen tijdelijke kwestie is: die hormonen krijg je nooit meer terug, dus de risico’s voor hart, botten en brein verdwijnen ook niet spontaan als jij na een jaar met HST stopt, integendeel, je bent dan gewoon fysiek weer terug bij af. De vergelijking die zij vaak maken: tegen diabetes patiënten zeggen artsen toch ook niet dat ze na een jaar met insuline moeten stoppen?
Claire45 schreef:
17-08-2025 00:40
De theorie van een paar gynaecologen en hormoon-experts die ik volg, luidt dat het afnemen van de hormonen in de overgang geen tijdelijke kwestie is: die hormonen krijg je nooit meer terug, dus de risico’s voor hart, botten en brein verdwijnen ook niet spontaan als jij na een jaar met HST stopt, integendeel, je bent dan gewoon fysiek weer terug bij af. De vergelijking die zij vaak maken: tegen diabetes patiënten zeggen artsen toch ook niet dat ze na een jaar met insuline moeten stoppen?
Sorry, maar dat is een ronduit idiote vergelijking die ik wel vaker lees. Ik heb type 1 diabetes en ga dood zonder insuline. Echt appels en peren dit.
Claire45 schreef:
16-08-2025 10:08
Wat was ook alweer de reden dat het jou niet gelukt is?
Ik had meerdere bijwerkingen maar de ergste was dat ik er draaierig door was. Zodanig dat ik niet meer veilig kon werken, ben zorgverlener. Kreeg dan in de groep de raad me enkele maanden ziek te zetten maar dat vond ik te gek voor woorden.
Ik baal zelf wel heel erg van die beginverergering, maar heb ook niet de indruk dat stoppen een goed idee is.
Ik snap nu dat je vaak leest dat je het wel echt een jaar (!) moet geven voor je goed bent ingesteld. Ik bekeek het bij de start rooskleuriger; wie weet zou ik er als een zonnetje doorheen gaan?

Afijn, nu heb ik na de ophoging van oestrogeen weer nieuwe klachten, maar ik wacht het maar even af.
Flipflop schreef:
17-08-2025 01:03
Sorry, maar dat is een ronduit idiote vergelijking die ik wel vaker lees. Ik heb type 1 diabetes en ga dood zonder insuline. Echt appels en peren dit.
De gevolgen van stoppen met insuline en HST zijn niet even dramatisch, dat kun je inderdaad niet vergelijken, maar het gaat om de onlogische gedachte van sommige artsen dat HST iets is dat tijdelijk gebruikt moet worden; hormonen dalen tijdens de overgang niet tijdelijk maar permanent en om die permanente tekorten aan te vullen moet HST dus langdurig worden voorgeschreven. Zodra je stopt, ben je terug bij af.
Attraverso schreef:
17-08-2025 07:03
Ik had meerdere bijwerkingen maar de ergste was dat ik er draaierig door was. Zodanig dat ik niet meer veilig kon werken, ben zorgverlener. Kreeg dan in de groep de raad me enkele maanden ziek te zetten maar dat vond ik te gek voor woorden.
Oh, wat balen zeg. Ziek melden lijkt me ook geen optie, nee. Heb je zelf een idee waar die draaierigheid door veroorzaakt werd? Ik zou denken door de progesteron; daar voelde ik me erg duf en vaag door, het duurde een halve dag voordat ik een beetje bij de les was, maar dat heb ik gelukkig opgelost door de progesteron vaginaal te gaan gebruiken.
Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van hst (heb het serieus zelf overwogen), valt mij op dat velen hier zo iets hebben van "vroeger dacht men dat hst een grotere kans gaf op borstkanker, maar tegenwoordig weten ze dat dat meevalt en dat er juist allemaal positieve effecten van hst uitgaan". Alsof we nu op het eindpunt zijn beland.
Maar zo is het niet, er zullen nog vele onderzoeken volgen met zowel positieve als negatieve resultaten.
Het wordt hier bejubelt als een wondermiddel dat zelfs de veroudering tegenhoudt , maar ik zou zeker aanraden vooral kritisch mee te blijven kijken met de wetenschappelijke ontwikkelingen.
Claire45 schreef:
17-08-2025 09:41
De gevolgen van stoppen met insuline en HST zijn niet even dramatisch, dat kun je inderdaad niet vergelijken, maar het gaat om de onlogische gedachte van sommige artsen dat HST iets is dat tijdelijk gebruikt moet worden; hormonen dalen tijdens de overgang niet tijdelijk maar permanent en om die permanente tekorten aan te vullen moet HST dus langdurig worden voorgeschreven. Zodra je stopt, ben je terug bij af.
Als het onlogisch zou zijn, dan had de natuur het wel anders geregeld.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van hst, maar slikken/plakken/smeren tot aan je dood, heb ik toch gemengde gevoelens bij. Het zodra je stopt, ben je terug bij af(qua klachten), hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Het is bijna verheerlijking van medicatie gebruik
Johanna72 schreef:
17-08-2025 09:47
Hoewel ik zeker geen tegenstander ben van hst (heb het serieus zelf overwogen), valt mij op dat velen hier zo iets hebben van "vroeger dacht men dat hst een grotere kans gaf op borstkanker, maar tegenwoordig weten ze dat dat meevalt en dat er juist allemaal positieve effecten van hst uitgaan". Alsof we nu op het eindpunt zijn beland.
Maar zo is het niet, er zullen nog vele onderzoeken volgen met zowel positieve als negatieve resultaten.
Het wordt hier bejubelt als een wondermiddel dat zelfs de veroudering tegenhoudt , maar ik zou zeker aanraden vooral kritisch mee te blijven kijken met de wetenschappelijke ontwikkelingen.

Dit geldt uiteraard voor alles wat een mens tot zich neemt, van voeding tot medicatie. Wetenschap is continue in beweging.
HST is inmiddels zeer breed onderzocht en meerdere studies hebben aangetoond dat de voordelen de nadelen ruimschoots overtreffen. De veiligheid is in die zin net zo duidelijk aangetoond als bij de pil (die zelfs meer gezondheidsrisico's met zich meebrengt). Het gaat dus vooral om het onterecht wegzetten van HST als ''gevaarlijk'' of ''zeer risicovol'' wat een frustrerende en hardnekkige mythe is gebaseerd op een onderzoek dat allang achterhaald is.

Kritisch blijven is altijd zinvol, natuurlijk. Maar zoals gezegd, dat geldt voor alles in het leven.
Johanna72 schreef:
17-08-2025 09:47
Dat is sowieso een goed idee, of het nou om HST gaat of om een andere relatief nieuwe behandeling. Wat mijzelf betreft ben ik me ervan bewust dat lang niet alles grondig is onderzocht, daarvoor wordt HST simpelweg nog niet lang genoeg voorgeschreven, maar dat ik bereid ben om de eventuele risico’s op de koop toe te nemen. Dat geldt neem ik aan voor het gros van de HST-gebruikers.

Aan de andere kant ben ik wel gerustgesteld door de talrijke onderzoeken die er wel zijn en die positief zijn. Dat kan op de langere termijn natuurlijk anders uitpakken, maar dat is dus het risico dat ik bewust neem. Zonder HST was mijn levenskwaliteit zoveel slechter dan mét HST dat ik nooit zou overwegen om uit een soort toekomst-angst te stoppen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven