De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
donderdag 14 augustus 2025 om 07:55
Precies dit.
Maar veel, heel veel artsen zijn er nog steeds niet van op de hoogte en nog meer vrouwen zijn ook niet op de hoogte of vinden dat het "erbij hoort".
Ik ben juist heel erg open over de overgang en de hormoontherapie, weg met het taboe.
Niemand hoeft van mij aan de hst maar dan wel uit vrije keuze, teveel vrouwen hebben nog geen weet van het bestaan van hst (wat het is en wat het doet) en modderen maar aan en lijden maar voort. Ik vind het maar een beetje middeleeuws.
donderdag 14 augustus 2025 om 21:30
Nyco schreef: ↑14-08-2025 07:55Precies dit.
Maar veel, heel veel artsen zijn er nog steeds niet van op de hoogte en nog meer vrouwen zijn ook niet op de hoogte of vinden dat het "erbij hoort".
Ik ben juist heel erg open over de overgang en de hormoontherapie, weg met het taboe.
Niemand hoeft van mij aan de hst maar dan wel uit vrije keuze, teveel vrouwen hebben nog geen weet van het bestaan van hst (wat het is en wat het doet) en modderen maar aan en lijden maar voort. Ik vind het maar een beetje middeleeuws.
Helemaal mee eens.
Los van het hele HST verhaal had ik sowieso graag veel meer geweten over de overgang. Ik werd er echt door overvallen en had geen flauw idee dat dat als je in de 30 bent al kan beginnen. Dat peri-menopause wel 10 jaar kan duren. Ik ben ook opgegroeid met het beeld ''overgang = opvliegers'', meestal na je 50e, paar jaar afzien en weer door.
En dan nog de artsen die gewoon anno 2025 tegen iemand in de 40 zeggen: Nee hoor, ben je nog te jong voor.
Vrouwen met ernstige klachten die jarenlang op zijsporen gezet worden, trajecten met GGZ, medicatie, diagnoses als burn out of depressie, terwijl het al die tijd 'gewoon' de overgang was.
Of mijn zus die volledig door haar hoeven is gezakt en van de arts te horen krijgt: HST? Gaan we niet aan beginnen hoor.
Van mij mag het hele taboe er zeker af. Hier moet veel meer over gepraat worden en goede voorlichting over komen. HST moet net zo normaal worden als de pil of een pijnstiller. Want dat is het ook!
donderdag 14 augustus 2025 om 22:30
.... en dit is dus wat ik bedoelde met mijn eerdere bericht, van een paar dagen geleden
Wat betreft dit onderwerp ben ik redelijk passioneel geworden (lees: drammerig en iets te fel soms haha)
Ik merk gewoon dat het echt wat in mij los gemaakt heeft, dat dit allemaal zo in een verdom hoekje zit en dat zoveel vrouwen gewoon compleet in de steek gelaten worden!

Wat betreft dit onderwerp ben ik redelijk passioneel geworden (lees: drammerig en iets te fel soms haha)
Ik merk gewoon dat het echt wat in mij los gemaakt heeft, dat dit allemaal zo in een verdom hoekje zit en dat zoveel vrouwen gewoon compleet in de steek gelaten worden!
donderdag 14 augustus 2025 om 23:23
Herken het wel een beetje White moon. Vooral dat je een beetje als gekke Henkie wordt weggezet na je 40e. Ineens zijn alle klachten gerelateerd aan je leeftijd en krijg je het advies maar wat yoga of mindfulness te gaan doen of kamillethee te lurken. Met flinke tegenzin testen ze eens je bloed op zoiets simpels als hb-gehalte.
En als je dan komt met klachten en je zelf het woord ‘overgang’ gebruikt, kan het dat niet zijn want je bent ‘te jong’.
Om HRT te krijgen heb ik niet veel hoeven doen, gelukkig was de nieuwe huisarts een vrouw die er zelf middenin zat geloof ik dus ze ‘voelde mee’.
Ik ‘predik’ het niet maar ben er wel open over. Mocht iemand meer willen weten in mijn kring dan kunnen ze het vragen. Maar ik kijk wel een beetje uit met het jubelen (voor mij werkte het als een tovermiddel) want best veel vrouwen in mijn omgeving zullen nooit hrt kunnen nemen (vanwege verleden met borstkanker). Lijkt mij dan ook zuur om dan al wapperend met een blaadje tijdens een opvlieger dan te moeten luisteren naar iemand zoals ik die dan vrolijk vertelt dat ze nergens meer last van heeft terwijl jij dat wondermiddel niet kunt nemen.
En als je dan komt met klachten en je zelf het woord ‘overgang’ gebruikt, kan het dat niet zijn want je bent ‘te jong’.
Om HRT te krijgen heb ik niet veel hoeven doen, gelukkig was de nieuwe huisarts een vrouw die er zelf middenin zat geloof ik dus ze ‘voelde mee’.
Ik ‘predik’ het niet maar ben er wel open over. Mocht iemand meer willen weten in mijn kring dan kunnen ze het vragen. Maar ik kijk wel een beetje uit met het jubelen (voor mij werkte het als een tovermiddel) want best veel vrouwen in mijn omgeving zullen nooit hrt kunnen nemen (vanwege verleden met borstkanker). Lijkt mij dan ook zuur om dan al wapperend met een blaadje tijdens een opvlieger dan te moeten luisteren naar iemand zoals ik die dan vrolijk vertelt dat ze nergens meer last van heeft terwijl jij dat wondermiddel niet kunt nemen.
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:44
Daar heb je gelijk in hoor Lemoos, en ik wil ook niet het gebruik van HST prediken als het ultieme wondermiddel. Het is vooral de desinformatie die me stoort of als er een beetje lacherig geroepen wordt 'daar ga ik echt niet aan beginnen hoor!'.
Daarom is het denk ik belangrijk dat er veel meer over bekend wordt, dat het uit dat hoekje van overdreven of risicovol getrokken wordt omdat dat er voor zorgt dat veel vrouwen onterecht bij voorbaat al afhaken.
De pil brengt bijvoorbeeld ook een verhoogd risico op borstkanker en andere aandoeningen met zich mee. Ik vraag me af hoe dat vroeger gegaan is, toen de pil geintroduceerd werd. Dat moet ook een tijd geduurd hebben voordat het doodnormaal werd om aan de pil te zijn??
Daarom is het denk ik belangrijk dat er veel meer over bekend wordt, dat het uit dat hoekje van overdreven of risicovol getrokken wordt omdat dat er voor zorgt dat veel vrouwen onterecht bij voorbaat al afhaken.
De pil brengt bijvoorbeeld ook een verhoogd risico op borstkanker en andere aandoeningen met zich mee. Ik vraag me af hoe dat vroeger gegaan is, toen de pil geintroduceerd werd. Dat moet ook een tijd geduurd hebben voordat het doodnormaal werd om aan de pil te zijn??
vrijdag 15 augustus 2025 om 08:56
Hey allemaal, ik kom ook maar weer eens kijken.
Nog meer dan vorig jaar heb ik het deze zomer weer veel sneller warm dan de mensen in mijn omgeving. Ik kon al niet zo goed tegen de warmte, maar nu zweet ik er ook nog eens nog meer bij.
Weinig aan te doen vrees ik.
Helaas is de pijn bij het vrijen ook toegenomen. Mijn vagina is gevoeliger, het slijmvlies wordt dunner en vochtig worden duurt eeuwig (tenzij ik echt heel erg goed opgewonden ben, maar ook dat word ik niet meer zo snel).
Zelfs als we glijmiddel gebruiken (Pjur) voel ik na penetratie nog beurs. Twee keer per dag seks (áls dat al voorkomt) kan echt niet meer.
Ik heb nu Replens aangeschaft. Iemand ervaring mee?
Gebruik al een tijdje na seks de Mucogyne gel. Helpt wel, maar meer voor direct na seks om het wat te kalmeren.
Nog meer dan vorig jaar heb ik het deze zomer weer veel sneller warm dan de mensen in mijn omgeving. Ik kon al niet zo goed tegen de warmte, maar nu zweet ik er ook nog eens nog meer bij.
Weinig aan te doen vrees ik.
Helaas is de pijn bij het vrijen ook toegenomen. Mijn vagina is gevoeliger, het slijmvlies wordt dunner en vochtig worden duurt eeuwig (tenzij ik echt heel erg goed opgewonden ben, maar ook dat word ik niet meer zo snel).
Zelfs als we glijmiddel gebruiken (Pjur) voel ik na penetratie nog beurs. Twee keer per dag seks (áls dat al voorkomt) kan echt niet meer.
Ik heb nu Replens aangeschaft. Iemand ervaring mee?
Gebruik al een tijdje na seks de Mucogyne gel. Helpt wel, maar meer voor direct na seks om het wat te kalmeren.
vrijdag 15 augustus 2025 om 09:50
De pil bevat veel meer hormonen dan HST, dat is de grap. Maar ik denk dat het (inmiddels als bewezen onbetrouwbaar te boek staande) Women’s Health-onderzoek er de oorzaak van is dat HST nog steeds als ‘gevaarlijk’ wordt gezien. Destijds zijn ontelbare vrouwen direct met hormoonsuppletie gestopt en het slechte imago is blijven hangen, hoewel inmiddels echt héél duidelijk is dat er niets van dat onderzoek klopte.WhiteMoon schreef: ↑15-08-2025 08:44Daar heb je gelijk in hoor Lemoos, en ik wil ook niet het gebruik van HST prediken als het ultieme wondermiddel. Het is vooral de desinformatie die me stoort of als er een beetje lacherig geroepen wordt 'daar ga ik echt niet aan beginnen hoor!'.
Ik vind trouwens dat er erg veel over de overgang en HST wordt gesproken en geschreven in de media, dus waarom zo weinig vrouwen op de hoogte zijn van de voordelen is me een raadsel. Misschien zijn ze zo bevooroordeeld dat ze het onderwerp uit principe overslaan.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:04
Claire45 schreef: ↑15-08-2025 09:50De pil bevat veel meer hormonen dan HST, dat is de grap. Maar ik denk dat het (inmiddels als bewezen onbetrouwbaar te boek staande) Women’s Health-onderzoek er de oorzaak van is dat HST nog steeds als ‘gevaarlijk’ wordt gezien. Destijds zijn ontelbare vrouwen direct met hormoonsuppletie gestopt en het slechte imago is blijven hangen, hoewel inmiddels echt héél duidelijk is dat er niets van dat onderzoek klopte.
Ik vind trouwens dat er erg veel over de overgang en HST wordt gesproken en geschreven in de media, dus waarom zo weinig vrouwen op de hoogte zijn van de voordelen is me een raadsel. Misschien zijn ze zo bevooroordeeld dat ze het onderwerp uit principe overslaan.
Dat viel mij ook wel op maar ik dacht dat dat misschien ook kwam omdat ik er nu een hyperfocus op heb.
Ik denk wel dat het helpt in Nederland dat vrouwen als Bridget Maasland en Caroline Tensen het heel erg in de openheid hebben gegooid. Maar het verbaasd mij nog steeds dat ik er echt helemaal niks over wist. Niet wat peri menopauze is, dat er een hele rits aan klachten gerelateerd is aan de overgang, dat de klachten al heel heftig kunnen zijn als je in de 30 bent, dat het doodnormaal is al (heftige) klachten te hebben terwijl je nog normaal menstrueert, enz. enz.
Mijn moeder heeft er ook nooit wat over verteld, behalve de klassieke klacht dat ze opvliegers had.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:13
Mijn moeder reageert precies zo! En zo lang ik geen opvliegers heb, zit ik niet in de perimenopauze volgens haar

Waarom zit er zoveel verschil in ervaring van klachten tussen onze generaties?
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:24
Ja apart he?
Misschien dat vrouwen achteraf de andere klachten loskoppelen van de overgang? Omdat ze misschien ook niet beter wisten? Onze generatie kan alles op internet opzoeken, dat is ook de plek waar ik uiteindelijk leerde wat peri menopauze is en ervaringen kon lezen van andere vrouwen enz.
Veel dingen kunnen natuurlijk ook weggezet worden als ''hoort gewoon bij ouder worden''. En bij psychische klachten ligt het ook anders natuurlijk. Mijn moeder is inmiddels overleden maar ze is geboren in 1948, dus echt nog van de generatie waar over psychische klachten veel minder gesproken werd. Daar kon je beter niet voor uitkomen dus dat werd ver weg gestopt.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:26
Mijn moeder had er wel degelijk veel last van, maar dat 'hoorde', dus je hield je mond.
Vaak werd de normale AC-pil gebruikt als onderdrukker van klachten
Ik denk ook, dat er zo veel onbekendheid was, dat vrouwen niet door hadden, waar ze last van hadden.
ER werd hooguit gesproken van de opvliegers, niet van het hele mentale deel.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:36
Dat doet me denken aan mijn oudoom. Ik ben opgegroeid met het verhaal dat hij 'voor zijn gezondheid' een paar maanden naar een 'ziekenhuis' in Zwitserland moest. Daar werd heel schimmig over gedaan. Ik vond dat heel intrigerend als kind en was heel benieuwd naar die mysterieuze ziekte die hij had. Er werd zo geheimzinnig over gedaan, de ziekte die hij had moest wel heel heftig of genant zijn!
Pas veel later heb ik van mijn moeder gehoord dat hij een zware depressie had. Dat hij dus gewoon in een psychiatrische kliniek zat.
Maar dat geeft wel aan hoe er vroeger over mentale klachten werd gesproken, dus ik kan me voorstellen dat het hele mentale deel van de overgang compleet genegeerd werd.
Pas veel later heb ik van mijn moeder gehoord dat hij een zware depressie had. Dat hij dus gewoon in een psychiatrische kliniek zat.
Maar dat geeft wel aan hoe er vroeger over mentale klachten werd gesproken, dus ik kan me voorstellen dat het hele mentale deel van de overgang compleet genegeerd werd.
vrijdag 15 augustus 2025 om 10:52
Dit denk ik ook. De niet zeuren-generatie. Mijn moeder klaagde nooit, wist waarschijnlijk niet eens wat het wasWhiteMoon schreef: ↑15-08-2025 10:24Ja apart he?
Misschien dat vrouwen achteraf de andere klachten loskoppelen van de overgang? Omdat ze misschien ook niet beter wisten? Onze generatie kan alles op internet opzoeken, dat is ook de plek waar ik uiteindelijk leerde wat peri menopauze is en ervaringen kon lezen van andere vrouwen enz.
Veel dingen kunnen natuurlijk ook weggezet worden als ''hoort gewoon bij ouder worden''. En bij psychische klachten ligt het ook anders natuurlijk. Mijn moeder is inmiddels overleden maar ze is geboren in 1948, dus echt nog van de generatie waar over psychische klachten veel minder gesproken werd. Daar kon je beter niet voor uitkomen dus dat werd ver weg gestopt.

Ze kreeg rond haar 55e opeens last van astma. Gek. De huisarts gaf haar zo’n puffer, hielp niet echt maar ja: niet zeuren hè? Bij mij begon de overgang ook met kortademigheid en benauwdheid, en gelukkig legde mijn huisarts de link met oestrogeendaling: al je organen verliezen aan souplesse, zei ze, ook je longen. Dus ik kreeg Femoston voorgeschreven (bio-identieke hormonen kenden zij en ik toen nog niet) en meteen kon ik weer ademen.
vrijdag 15 augustus 2025 om 11:26
Mijn schoonmoeder exact zo. Nu begin 70, maar klagen over fysieke klachten? Nee, niet alleen is ze qua persoonlijk een binnenvetter, maar je hoort er ook gewoon niet over te klagen.
In mijn omgeving heb ik veel vrouwen van tussen de 35 en de 55 en de vrouwen die ik spreek over de overgang zijn heel verdeeld als het gaat over opvliegers. Sommigen hebben er totaal geen last van (gehad) en anderen weten precies wat ik bedoel.
Ik noem ze maar 'light opvliegers' omdat ik er vooral in de zomer last van heb en ze nog niet zomaar de kop op steken. Bovendien heb ik nog niet de neiging om alles uit te trekken haha.
In mijn omgeving heb ik veel vrouwen van tussen de 35 en de 55 en de vrouwen die ik spreek over de overgang zijn heel verdeeld als het gaat over opvliegers. Sommigen hebben er totaal geen last van (gehad) en anderen weten precies wat ik bedoel.
Ik noem ze maar 'light opvliegers' omdat ik er vooral in de zomer last van heb en ze nog niet zomaar de kop op steken. Bovendien heb ik nog niet de neiging om alles uit te trekken haha.
vrijdag 15 augustus 2025 om 11:30
Ja, ik had daar al het eea over gelezen. Maar ik wilde het eerst nog zelf proberen.
Misschien komt dat ook deels omdat ik nog niet geloof dat het al zover kan zijn, ik bedoel, ik ben 41 en als ik anderen spreek over de perimenopauze dan hoor ik veelal dat ik daar nog te jong voor ben.
Daarom stel ik het consult aan de huisarts ook nog uit denk ik (plus, hij is nu op vakantie).
Overigens is ook mijn libido stevig verminderd. Ik wijt dat dan maar aan het feit dat ik al 17 jaar samen ben met mijn man en ik het gewoon allemaal niet meer zo opwindend vind. Maar die perimenopauze kan er ook mee te maken hebben.
vrijdag 15 augustus 2025 om 11:53
Ja dat zijn wel typische klachten die bij de perimenopauze horen. Die periode kan wel 10 jaar duren en begint vaak al als je in de 30 bent.Choco-fan schreef: ↑15-08-2025 11:30Ja, ik had daar al het eea over gelezen. Maar ik wilde het eerst nog zelf proberen.
Misschien komt dat ook deels omdat ik nog niet geloof dat het al zover kan zijn, ik bedoel, ik ben 41 en als ik anderen spreek over de perimenopauze dan hoor ik veelal dat ik daar nog te jong voor ben.
Daarom stel ik het consult aan de huisarts ook nog uit denk ik (plus, hij is nu op vakantie).
Overigens is ook mijn libido stevig verminderd. Ik wijt dat dan maar aan het feit dat ik al 17 jaar samen ben met mijn man en ik het gewoon allemaal niet meer zo opwindend vind. Maar die perimenopauze kan er ook mee te maken hebben.
Overigens komt de menopauze bij 1 op de 20 vrouwen al voor hun 45e, best een fors aantal. 1% van de vrouwen (dus 1 op 100) is jonger dan 40, dat is dus een stuk zeldzamer.
41 jaar voor perimenopauze is dus heel normaal.
vrijdag 15 augustus 2025 om 12:02
Dit artikel spreekt zelfs over 1 op 10 vrouwen die voor hun 45e al door de overgang gaat (voor de duidelijkheid, dat is dus niet perimenopauze maar de menopauze zelf waarbij er 12 maanden geen menstruatie meer is geweest):
https://bmcwomenshealth.biomedcentral.c ... hatgpt.com
Duidelijk dat een vroege menopauze ook risico's met zich meebrengt en ook daar kan HST een groot verschil maken
https://bmcwomenshealth.biomedcentral.c ... hatgpt.com
Duidelijk dat een vroege menopauze ook risico's met zich meebrengt en ook daar kan HST een groot verschil maken
vrijdag 15 augustus 2025 om 20:22
Mijn moeder (1953) is er wel heel open over geweest. Maar zij was pas laat in de overgang en had buiten opvliegers niet veel klachten. Dankzij overgang was ze van 90% van haar migraineklachten af.
Ik ben juist heel vroeg en had van alles en nog wat, alsof ik langzaam uiteen begon te vallen (moe, slap, overal pijn, opvliegers, kort lontje, haar viel uit met plukken tegelijk en nog meer pijn op plekken waarvan ik niet wist dat je daar pijn aan kon hebben).
Ik sta er nog steeds versteld van hoe simpel al die ellende weer verdween na een weekje hrt.
Ik ben juist heel vroeg en had van alles en nog wat, alsof ik langzaam uiteen begon te vallen (moe, slap, overal pijn, opvliegers, kort lontje, haar viel uit met plukken tegelijk en nog meer pijn op plekken waarvan ik niet wist dat je daar pijn aan kon hebben).
Ik sta er nog steeds versteld van hoe simpel al die ellende weer verdween na een weekje hrt.
zaterdag 16 augustus 2025 om 02:42
Hier nog een succesverhaal: ik gebruik nu ongeveer 6 weken HST en begin echt verschil te merken. Ik raak veeeeel minder snel gestresst, slaap beter (mits ik ook de drank laat staan) en mijn libido is ook terug. Ik moet de proef op de som nog even nemen als ik straks weer werk, want heb nu al 3 weken vakantie dus dat kan ook voor een betere mood zorgen natuurlijk..
zaterdag 16 augustus 2025 om 08:51
Ergens vind ik het jammer dat het mij niet gelukt is. Heb wat klachten maar heb geen idee of die er met HST niet zouden geweest zijn. Ben in de laatste jaren van een volle haardos naar 'normaal' gegaan, brainfog, beetje pijnlijk lijf wanneer ik uit bed kom, huid die slapper wordt, veranderend lichaam, was veel spierkracht verloren, krijg een buikje,...
Maar vind dat eigelijk best meevallen. Geen opvliegers, libido is in orde en het pijnlijke lijf kan ook komen door de zware krachttraining enkele keren per week. Sta er van versteld hoeveel spieren ik heb gekweekt op enkele maanden (niet gemeten door een of ander apparaat maar echt zichtbaar).
Voor ik HST probeerde sliep ik slecht maar dat is nu ook voorbij. Heb wel eens een slechte nacht maar meestal slaap ik goed.
Heb wel nóg meer dan vroeger ingezet op gezonde voeding (zowat niets ultrabewerkt) en sport (bovenop een fysiek zware job veel wandelen en zware krachttraining). Denk dat ik daardoor niet zo veel last heb.
Waar ik het nogal moeilijk mee heb zijn de veranderingen in mijn gelaat maar geen idee of dat met HST minder zou geweest zijn.
Maar vind dat eigelijk best meevallen. Geen opvliegers, libido is in orde en het pijnlijke lijf kan ook komen door de zware krachttraining enkele keren per week. Sta er van versteld hoeveel spieren ik heb gekweekt op enkele maanden (niet gemeten door een of ander apparaat maar echt zichtbaar).
Voor ik HST probeerde sliep ik slecht maar dat is nu ook voorbij. Heb wel eens een slechte nacht maar meestal slaap ik goed.
Heb wel nóg meer dan vroeger ingezet op gezonde voeding (zowat niets ultrabewerkt) en sport (bovenop een fysiek zware job veel wandelen en zware krachttraining). Denk dat ik daardoor niet zo veel last heb.
Waar ik het nogal moeilijk mee heb zijn de veranderingen in mijn gelaat maar geen idee of dat met HST minder zou geweest zijn.
zaterdag 16 augustus 2025 om 10:08
Wat was ook alweer de reden dat het jou niet gelukt is?Attraverso schreef: ↑16-08-2025 08:51Ergens vind ik het jammer dat het mij niet gelukt is. Heb wat klachten maar heb geen idee of die er met HST niet zouden geweest zijn. Ben in de laatste jaren van een volle haardos naar 'normaal' gegaan, brainfog, beetje pijnlijk lijf wanneer ik uit bed kom, huid die slapper wordt, veranderend lichaam, was veel spierkracht verloren, krijg een buikje,...
Ik geloof wel dat HST zorgt voor een mooiere huid, ik heb zelf het idee dat het allemaal wat minder snel veroudert maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest zonder HST. Wel weet ik zeker dat mijn haar minder uitvalt; de bossen die ik eerst verloor als ik mijn haar waste, zijn veel minder geworden. Helaas willen alleen mijn nagels maar niet sterker worden. Het blijft een brokkelige ellende, maar dat is op dit moment dan ook de enige klacht die ik nog heb, dus ik tel mijn zegeningen (en knip mijn nagels zo kort mogelijk)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in