Omscholen naar de zorg
donderdag 14 augustus 2025 om 20:36
Ik denk erover om me te laten omscholen naar de zorg.
Mijn hele leven heb ik al periodes gehad, dat ik in de zorg wilde werken, maar het is er uiteindelijk nooit van gekomen.
En nu ben ik inmiddels op de leeftijd (56jaar), dat ik denk het is nu of nooit.
Ik weet het nog niet zeker en inmiddels neig ik meer naar nee dan ja, maar toch …..
Redenen om het niet te doen:
* lees maar het topic wat ‘flikt’ jouw werkgever
* het salaris (ik ga echt veel minder verdienen dan nu, maar kan het me nu wel veroorloven)
* lichamelijk zwaar werk. Ik ben nu nog erg gezond en sportief, maar hoe lang blijft dat nog …. Moet ik er nog aan gaan beginnen nu ?
* Minder flexibiliteit. Ik kan nu vrij krijgen wanneer ik wil (ook op laatste moment), onbetaald verlof, etc.
Redenen om het wel te doen:
* gevoel van spijt krijgen als ik het niet probeer
* meer met mensen werken, me nuttiger voelen, minder met mijn ‘hoofd’ werken
Ik wil nog wel ergens kijken of ik een dagje kan mee lopen (verzorgingstehuis) om een beter idee te krijgen.
Wat ook nog een optie is, is om mijn huidige werk (evt. minder werken) te combineren met vrijwilligerswerk. Bijv. in een hospice.
Tja, wat is mijn vraag nu eigenlijk ?
Wie werkt in de zorg, kan het echt aanraden en heeft een fatsoenlijke manager ? Of is het bijna overal huilen met de pet op ?
Wie heeft zich op latere leeftijd ook nog omgeschoold naar de zorg ?
Wat kunnen nog meer voor en nadelen zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb ?
Etc.
Mijn hele leven heb ik al periodes gehad, dat ik in de zorg wilde werken, maar het is er uiteindelijk nooit van gekomen.
En nu ben ik inmiddels op de leeftijd (56jaar), dat ik denk het is nu of nooit.
Ik weet het nog niet zeker en inmiddels neig ik meer naar nee dan ja, maar toch …..
Redenen om het niet te doen:
* lees maar het topic wat ‘flikt’ jouw werkgever
* het salaris (ik ga echt veel minder verdienen dan nu, maar kan het me nu wel veroorloven)
* lichamelijk zwaar werk. Ik ben nu nog erg gezond en sportief, maar hoe lang blijft dat nog …. Moet ik er nog aan gaan beginnen nu ?
* Minder flexibiliteit. Ik kan nu vrij krijgen wanneer ik wil (ook op laatste moment), onbetaald verlof, etc.
Redenen om het wel te doen:
* gevoel van spijt krijgen als ik het niet probeer
* meer met mensen werken, me nuttiger voelen, minder met mijn ‘hoofd’ werken
Ik wil nog wel ergens kijken of ik een dagje kan mee lopen (verzorgingstehuis) om een beter idee te krijgen.
Wat ook nog een optie is, is om mijn huidige werk (evt. minder werken) te combineren met vrijwilligerswerk. Bijv. in een hospice.
Tja, wat is mijn vraag nu eigenlijk ?
Wie werkt in de zorg, kan het echt aanraden en heeft een fatsoenlijke manager ? Of is het bijna overal huilen met de pet op ?
Wie heeft zich op latere leeftijd ook nog omgeschoold naar de zorg ?
Wat kunnen nog meer voor en nadelen zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb ?
Etc.
zaterdag 16 augustus 2025 om 13:52
Het salaris opzich is niet verkeerd per uur, het probleem is juist dat je in veel beroepen in de zorg te maken hebt met parttime/kleine contracten. Enerzijds omdat het werk te zwaar is om fulltime te kunnen doen of omdat de organisatie gewoon geen groter contract wil of kan bieden. Als je dan alleenstaand bent en geen partner hebt die ook werkt dan kan het wel lastig zijn en iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen. Combineren met iets anders is ook lastig want dan verlies je weer flexibiliteit of werk je 7 dagen per week ofzo.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑15-08-2025 23:15Ik vind het salaris juist niet zo verkeerd, tenminste vergeleken met andere niveau 3 opleidingen verdien je als VIGer best ok met de onregelmatigheid erbij.
zaterdag 16 augustus 2025 om 20:04
Ja dat weet ik van sommige zorgberoepen. Maar zijn er binnen de zorg geen plekken waar je gewoon een werkdag van 8 uur hebt?Graze schreef: ↑16-08-2025 13:52Het salaris opzich is niet verkeerd per uur, het probleem is juist dat je in veel beroepen in de zorg te maken hebt met parttime/kleine contracten. Enerzijds omdat het werk te zwaar is om fulltime te kunnen doen of omdat de organisatie gewoon geen groter contract wil of kan bieden. Als je dan alleenstaand bent en geen partner hebt die ook werkt dan kan het wel lastig zijn en iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen. Combineren met iets anders is ook lastig want dan verlies je weer flexibiliteit of werk je 7 dagen per week ofzo.
zondag 17 augustus 2025 om 09:30
Ze zegt dat dit bij veel beroepen zo is, maar ik denk dat ze vooral doelt op banen met wisselende diensten. Handen aan het bed, dus.
Werk je bijvoorbeeld in een paramedisch beroep (fysio, ergo enz) dan kun je vaak wel gewoon fulltime werken als je dat wilt. Althans dat is mijn ervaring. Ook daar is een gillend tekort aan arbeidskrachten en je kunt daarom doorgaans wel het aantal uren draaien dat je wilt. Maar je hoeft dan vaak niet ingeroosterd te worden en werkt daardoor op vaste dagen. En ik denk dat dit bijvoorbeeld ook geldt voor veel ab'ers en maatschappelijk werkers, tandartsassistenten, apothekersassistenten (enz).
zondag 17 augustus 2025 om 09:34
Terwijl veel pedagogisch werkers in de BSO parttime moeten werken, vanwege de andere tijden van de opvang. En als pw'er kun je voor beide leeftijdsgroepen (dagopvang en bso) moeten werken.Vivamensje schreef: ↑16-08-2025 20:34Is kinderopvang misschien iets voor je? Bij de kinderen tot 4 jaar kan de hele dag werken.
zondag 17 augustus 2025 om 09:37
Volgens mij gelden die kleine contracten voor bepaalde beroepen in de zorg, maar worden fulltime-contracten bij veel beroepen in de zorg gewoon aangeboden.Graze schreef: ↑16-08-2025 13:52Het salaris opzich is niet verkeerd per uur, het probleem is juist dat je in veel beroepen in de zorg te maken hebt met parttime/kleine contracten. Enerzijds omdat het werk te zwaar is om fulltime te kunnen doen of omdat de organisatie gewoon geen groter contract wil of kan bieden. Als je dan alleenstaand bent en geen partner hebt die ook werkt dan kan het wel lastig zijn en iedere maand de eindjes aan elkaar moeten knopen. Combineren met iets anders is ook lastig want dan verlies je weer flexibiliteit of werk je 7 dagen per week ofzo.
Dat het is zwaar is, is volgens mij ook niet de reden.
zondag 17 augustus 2025 om 09:40
Ambulant woonbegeleider. (Met coördinerende taak)
De cao’s zijn de laatste jaren (gelukkig) goed bijgekomen. Dat is wel anders geweest idd.
Ik hoor steeds meer mensen dat ze iets ‘nuttigs ofzo’ willen doen maar dan gelijk de zwaarste doelgroepen en werkzaamheden als uitgangspunt nemen. En verwachten zonder diploma en ervaring bovenin worden geschaald want ‘wil niet achteruit gaan in salaris’.
Hoe kijken deze mensen naar mij vraag ik mij dan wel eens af.
Soms denk ik ook dat mensen te duur worden betaald in het werk dat ze nu doen wat dan niet zo ‘nuttig is ofzo’.
Ik doe mijn werk niet omdat ik mij maatschappelijk nuttig wil voelen. Ook niet als roeping. Ik doe mijn werk omdat ik er goed in ben en het over het algemeen met plezier mijn werk uitvoer.
Maar goed, je kan prima groeien in salaris als je nog wat stappen heb te zetten in de cao.
zondag 17 augustus 2025 om 19:02
Ik weet het nog niet helemaal 100% zeker, maar ik denk dat ik er wel uit ben en niet ga omscholen naar de zorg.
Vele redenen, maar de belangrijkste is denk ik toch wel, dat ik dan veel minder flexibel ben dan nu. En die flexibiliteit heb ik wel nodig voor mijn moeder.
Verder heb ik het nu eigenlijk best goed voor elkaar en de beste werkgever, die je je bedenken kunt en hele leuke collega’s.
Hoewel ik prima met minder geld toe zou kunnen, is het verschil wel heel groot. En dat het zo’n invloed op mijn pensioen zou hebben, had ik van te voren eigenlijk niet bedacht.
Iedereen in ieder geval bedankt voor alle bijdragen.
Vele redenen, maar de belangrijkste is denk ik toch wel, dat ik dan veel minder flexibel ben dan nu. En die flexibiliteit heb ik wel nodig voor mijn moeder.
Verder heb ik het nu eigenlijk best goed voor elkaar en de beste werkgever, die je je bedenken kunt en hele leuke collega’s.
Hoewel ik prima met minder geld toe zou kunnen, is het verschil wel heel groot. En dat het zo’n invloed op mijn pensioen zou hebben, had ik van te voren eigenlijk niet bedacht.
zondag 17 augustus 2025 om 19:06
Vrijwilligers werk wil ik nog steeds doen. Ik had zelf al gegoogeld naar vrijwilligerswerk in de buurt. Maar niet zo en je bovenste link lijkt me daadwerkelijk echt heel leuk (en ik heb vakantiedagen genoeg per jaar). Dus dat ga ik zeker verder onderzoeken.
Zorgvrijwilliger in een hospice lijkt me ook heel mooi werk.
En zou is er vast nog meer ……
zondag 17 augustus 2025 om 19:34
Ik heb zelf bij een BSO gewerkt, dan kan je nooit zoveel uren maken. (Max 27) Maar ik werd niet verplicht of zo om in de dagopvang te weken.
Bij de dagopvang werkten mensen de hele dag, voor de Bso begonnen we pas ‘s middags, want dan zijn de kinderen er pas. ( behalve in de vakanties, dan waren we de hele dag open.)
zondag 17 augustus 2025 om 19:42
Kijk, krijgt mijn onderbuik dus toch gewoon weer gelijk.BosZonnebloemen schreef: ↑17-08-2025 19:02Ik weet het nog niet helemaal 100% zeker, maar ik denk dat ik er wel uit ben en niet ga omscholen naar de zorg.
dinsdag 19 augustus 2025 om 09:13
Ik doelde ook eigenlijk ook op andersom: bij mijn eigen kind zag ik dat de pm'ers (dagopvang) soms een tijdlang moesten werken op de bso. En dan kwamen ze niet aan hun uren. Heel vervelend voor hen want dan moesten ze gedwongen vakantiedagen opnemen of verdienden ze minder.Vivamensje schreef: ↑17-08-2025 19:34Ik heb zelf bij een BSO gewerkt, dan kan je nooit zoveel uren maken. (Max 27) Maar ik werd niet verplicht of zo om in de dagopvang te weken.
Bij de dagopvang werkten mensen de hele dag, voor de Bso begonnen we pas ‘s middags, want dan zijn de kinderen er pas. ( behalve in de vakanties, dan waren we de hele dag open.)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in