Voorgetrokken neefjes [lege OP]

18-08-2025 02:42 149 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
--
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2025 10:40
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Assiral schreef:
18-08-2025 08:02
Het gaat toch om het idee? Zakgeld kan in de spaarpot of op de spaarrekening.
Of al zouden ze een badeend voor het kind mee nemen, of een uurtje gaan zwemmen, of gaan wandelen. Het gaat er om dat er ook tijd en aandacht aan het andere kleinkind besteed word.
Precies dat. Het hoeft niet op een weegschaal. Mijn ouders zijn daarin anders. Met hun andere kleinkinderen kunnen ze meer ondernemen en dat is prima, maar ons kind word niet vergeten. Andere kleinkinderen kregen geld voor hun rapport en mijn moeder geeft ons €5 voor in zijn spaarpotje zodat we daar een keer wat leuks voor kunnen halen. Het is ook prima dat ze wat krijgen of zelfs meer maar het gevoel dat ons kind word vergeten daarin. Het is ook niet dat wij een vetpot verdienen, alleen wij gaan anders met geld om. En ik hoop gewoon niet dat ons kind dat met een aantal jaren gaat vernemen.
Schoonzus krijgt mogelijk wel meer steun dan je vriend, maar gelet op hoe jouw vriend erin staat is er voor zijn ouders ook geen aanleiding om te denken dat jullie dat steuntje in de rug goed kunnen gebruiken.

Qua neefjes lijkt het me momenteel erg vergezocht dat er sprake is wat betreft voortrekken ten opzichte van jullie kind. Het klinkt alsof ze voor zowel jullie neefjes als jullie kind leuke betrokken grootouders zijn. Alleen dat is al iets om te koesteren.

Niet iedereen legt altijd alles maar op een weegschaal.
Jesco schreef:
18-08-2025 07:05
Beetje een dooddoener. Niemand zal willen ruilen maar dat hoeft een oneerlijk gevoel of situatie verder niet weg te nemen.

Wellicht is het nu nog wel iets te vroeg om al te concluderen dat e.e.a. oneerlijk is.
Klopt dat is appels met peren vergelijken. Wij hebben het ook enorm zwaar gehad maar laten dat niet zo gauw blijken aan familie en willen positief zijn. Schoonzus praat zichzelf altijd negatief, nooit gewerkt, weet wel altijd de juiste paden te bewandelen als er geld te halen is, rookt 2 pakken klare sigaretten per week, elke dag redbull en geen huismerk. En dat is prima dat moet ze zelf weten maar als je elke keer na 2,5 week na het ontvangen van je uitkering dan geen geld meer hebt om brood te kopen voor je kinderen en er nooit van leert... Tsja. Ze heeft daarin al zo vaak hulp gehad en een bewindvoerder wil ze niet. En zolang zij aldoor maar geholpen en gefinancierd word zal ze het blijven doen.

En natuurlijk zijn haar kinderen zo de dupe hiervan en gun ik ze de wereld! Echt waar. Maar wij letten wel op ons geld en het gevoel dat ons kind daarin vergeten word. Al is het soms een keer iets kleins.
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 08:38
. Andere kleinkinderen kregen geld voor hun rapport en mijn moeder geeft ons €5 voor in zijn spaarpotje
Dat is toch ook raar? Of kregen die oudere kleinkinderen ook al 5 euro voor hun rapport als baby?
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 08:38
Precies dat. Het hoeft niet op een weegschaal. Mijn ouders zijn daarin anders. Met hun andere kleinkinderen kunnen ze meer ondernemen en dat is prima, maar ons kind word niet vergeten. Andere kleinkinderen kregen geld voor hun rapport en mijn moeder geeft ons €5 voor in zijn spaarpotje zodat we daar een keer wat leuks voor kunnen halen. Het is ook prima dat ze wat krijgen of zelfs meer maar het gevoel dat ons kind word vergeten daarin. Het is ook niet dat wij een vetpot verdienen, alleen wij gaan anders met geld om. En ik hoop gewoon niet dat ons kind dat met een aantal jaren gaat vernemen.

Het is heel moeilijk om alle (klein)kinderen exact gelijk te behandelen. Want nu krijgt jouw zoontje geld als zijn neeftjes en nichtjes geld krijgen voor hun rapport. Hebben zijn nichtjes en neefjes dat ook gekregen toen zij baby waren? Misschien vinden je broers/zussen wel dat jouw zoontje meer krijgt dan hun kinderen.
Laat het los, het is hun geld. Al zouden ze alles aan 1 kleinkind geven. Daar doe je niks aan
Assiral schreef:
18-08-2025 08:05
De zijlijn van de maatschappij? Sorry hoor, maar alleenstaande ouders hebben het echt niet slecht hoor in Nederland, met alle toeslagen die zij krijgen. Heb je het voor de grap wel eens berekend? Er is vast ook een reden dat schoonzus niet werkt, want dan word ze hoogstwaarschijnlijk gekort op toeslagen. En in het bericht van TO staat ook dat ze alles kan kopen wat ze kan, maar toch geld te kort komt. Klinkt alsof ze niet met geld om kan gaan dus, en de hulp van haar ouders wel makkelijk vind.
Dit dus. Kindgebonden budget en alleenstaande ouder toeslagen, huur en zorgtoeslag en hoeft geen auto te onderhouden. Ze vertelde zelf een keer trots dat ze 2500 per maand heeft alles bij elkaar, zit in een huurhuis wat maar iets van 550 per maand kost. Het is niet dat zij het zoveel slechter dan ons heeft.
Let It gooooooo…..
Je irriteert je vooral aan hoe zij leeft en er een zootje van maakt en dan steeds weer gered moet worden en weer doorgaat.

Wees maar blij dat jij niet gered hoeft te worden en jouw kinderen in een stabiele
Omgeving opgroeien. Je zou haar en schoonouders kunnen wijzen op hulp die ze kan krijgen om het op de rit te krijgen maar dat is het dan ook wel.
Het leest een beetje alsof er verschillende dingen door elkaar heen spelen. Aan de ene kant vind je er iets van hoe je schoonzus omgaat met geld (en misschien ook wel van het feit dat ze niet werkt, en haar hand ophoudt). Aan de andere kant lees ik ook verschillende gewoontes en verwachtingen door een andere opvoeding en gezin van herkomst. Blijkbaar is het in jouw gezin normaal om bij een rapport van oudere neefjes en nichtjes ook iets te geven aan niet schoolkinderen. Blijkbaar is dat niet het geval in het gezin van jouw vriend.
Het leest een beetje alsof jouw ideeën en verwachtingen over 'hoe het hoort' of over 'wat eerlijk is' nu vermengd zijn geraakt met dat je schoonzus ook nog eens slecht met geld om kan gaan.
Ik snap heel goed dat je het idee wil hebben dat het (tijd, aandacht, geld) eerlijk verdeeld wordt, maar probeer wel je eigen verwachtingen door je opvoeding en de normen en waarden die je daarin meegekregen hebt ook mee te nemen. Want in mijn omgeving is het helemaal niet 'eerlijk' om een baby ook geld te geven als anderen geld voor hun rapport krijgen, eerder wat vreemd. En dat betekent niet dat het fout is, zeker niet! Maar wel dat iedereen andere verwachtingen heeft, die niet per se goed of fout zijn.
TO: je hebt een heel duidelijke mening over schoonzus en zit daar niet vooral het pijnpunt? In jouw ogen maakt zij stomme keuzes, kan ze niet omgaan met geld en maakt ze er een zootje van. En jouw schoonouders "belonen" dat ook nog. Zit het daar niet meer in?

Sta er wel eens bij stil wat chronisch geldtekort doet met iemand, de zorgen die je hebt en het gevoel niet mee te tellen met de maatschappij. Stoppen met roken is dan een heel rationele oplossing. Maar moeilijker dan je denkt in zo'n situatie. Het is makkelijk oordelen wanneer je niet in zo'n situatie zit. Pas daar mee op.
vlindertje1991 schreef:
18-08-2025 08:47
Klopt dat is appels met peren vergelijken. Wij hebben het ook enorm zwaar gehad maar laten dat niet zo gauw blijken aan familie en willen positief zijn. Schoonzus praat zichzelf altijd negatief, nooit gewerkt, weet wel altijd de juiste paden te bewandelen als er geld te halen is, rookt 2 pakken klare sigaretten per week, elke dag redbull en geen huismerk. En dat is prima dat moet ze zelf weten maar als je elke keer na 2,5 week na het ontvangen van je uitkering dan geen geld meer hebt om brood te kopen voor je kinderen en er nooit van leert... Tsja. Ze heeft daarin al zo vaak hulp gehad en een bewindvoerder wil ze niet. En zolang zij aldoor maar geholpen en gefinancierd word zal ze het blijven doen.

En natuurlijk zijn haar kinderen zo de dupe hiervan en gun ik ze de wereld! Echt waar. Maar wij letten wel op ons geld en het gevoel dat ons kind daarin vergeten word. Al is het soms een keer iets kleins.

Ja, dus? Echt wat maak je je druk joh. Ooit ga je inzien dat al deze jaloezie en frustratie je allemaal energie gekost heeft die je aan veel fijnere dingen had kunnen besteden en dat het allemaal zo zonde was om je hier zo enorm over op te winden. Je bent het nu al aan het projecteren op je kind, die gaat dat straks ecth wel meekrijgen hoor. Het is nota bene je schoonfamilie, focus je lekker op hoe goed je eigen familie het allemaal doet met 5 euro geven voor een niet bestaand rapport (koekoek om dat eerlijk te vinden maar vooruit).

Neem een voorbeeld aan je vriend en stop hiermee. Dit gaat straks nog tussen jou en hem instaan, nou dan heb je het mooi voor elkaar hoor.
Ik zou er geen weegschaaldingetje van maken, eerlijk gezegd.

Als je schoonouders leuk zijn als opa en oma dan komen die uitjes en spontane cadeautjes t.z.t. écht nog wel.

Man, als ik alles op een weegschaal moet gaan leggen t.o.v. mijn broer en zus dan ben ik nog wel even bezig (zij hebben wel kinderen, ik niet).
Ik vind eigenlijk dat jij niet zoveel te zeggen hebt over wat je schoonouders aan hun kinderen en kleinkinderen geven (of juist niet geven).
Geen motto
Lila-Linda schreef:
18-08-2025 08:26
Ik heb los gelaten, dat ik mijn beide kinderen allebei altijd op hetzelfde moment even veel moet geven
Ze hebben andere zaken nodig. Op andere tijdstippen.
Dit inderdaad.
emanina schreef:
18-08-2025 09:11
Ik vind eigenlijk dat jij niet zoveel te zeggen hebt over wat je schoonouders aan hun kinderen en kleinkinderen geven (of juist niet geven).

Ik ook. Maar TO zit op haar 'high horse': zij doet het allemaal goed, haar familie ook en dat is de juiste manier en vanaf die plek kijkt ze lekker neer op haar schoonzus en schoonfamilie die het allemaal zo vreselijk fout doen en dat niet eens inzien. Toch wel iets met splinter en balk hoor.
vlindertje1991 schreef:

Ik snap je frustratie heel goed. Maar probeer het toch maar wat los te laten… het is zonde om je er zo druk om te maken.
Maar soms wel lekker om even een beetje te zeuren toch? En dat kan mooi op een forum zoals dit.
S-Groot schreef:
18-08-2025 09:25
Ik ook. Maar TO zit op haar 'high horse': zij doet het allemaal goed, haar familie ook en dat is de juiste manier en vanaf die plek kijkt ze lekker neer op haar schoonzus en schoonfamilie die het allemaal zo vreselijk fout doen en dat niet eens inzien. Toch wel iets met splinter en balk hoor.
Wat overdreven. Het mag haar toch wel storen?
Maisnon3 schreef:
18-08-2025 09:00
Het leest een beetje alsof er verschillende dingen door elkaar heen spelen. Aan de ene kant vind je er iets van hoe je schoonzus omgaat met geld (en misschien ook wel van het feit dat ze niet werkt, en haar hand ophoudt). Aan de andere kant lees ik ook verschillende gewoontes en verwachtingen door een andere opvoeding en gezin van herkomst. Blijkbaar is het in jouw gezin normaal om bij een rapport van oudere neefjes en nichtjes ook iets te geven aan niet schoolkinderen. Blijkbaar is dat niet het geval in het gezin van jouw vriend.
Het leest een beetje alsof jouw ideeën en verwachtingen over 'hoe het hoort' of over 'wat eerlijk is' nu vermengd zijn geraakt met dat je schoonzus ook nog eens slecht met geld om kan gaan.
Ik snap heel goed dat je het idee wil hebben dat het (tijd, aandacht, geld) eerlijk verdeeld wordt, maar probeer wel je eigen verwachtingen door je opvoeding en de normen en waarden die je daarin meegekregen hebt ook mee te nemen. Want in mijn omgeving is het helemaal niet 'eerlijk' om een baby ook geld te geven als anderen geld voor hun rapport krijgen, eerder wat vreemd. En dat betekent niet dat het fout is, zeker niet! Maar wel dat iedereen andere verwachtingen heeft, die niet per se goed of fout zijn.
Eens. Weet blij dat jullie zelf de broek kunnen ophouden zonder steun van anderen.

Grootouders klinken gewoon betrokken, en jouw kind is nog een baby en heeft geen besef van uitjes of giften. Bovendien lijkt hij niets tekort te komen, en zullen je schoonouders ook keuzes moeten maken. Als je tzt echt het idee hebt dat jouw kind lijdt onder minder aandacht van hun kant, dan kun je best het gesprek aangaan - maar dan moet het echt daarovee gaan en niet over 50 euro aan cadeautjes en zakcentjes.
Gefeliciteerd. Je hebt een topic geopend met vrijwel eenduidig advies.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Assiral schreef:
18-08-2025 09:29
Wat overdreven. Het mag haar toch wel storen?

Alles mag. Ze mag alle energie eraan verspillen die ze wil, is ze helemaal vrij in. Ze mag er zelfs prima haar eigen relatie mee op het spel zetten, ook helemaal aan haar.
vlindertje1991 schreef:

Goed, dat als ze zelf sigaretten draait en energy drank van een huismerk gaat halen is je ergernis minder?
Als jullie nu al zo bezig zijn met of het allemaal eerlijk gaat, dan lijkt de kans me groot dat jullie kind zich later inderdaad achtergesteld zal voelen ten opzichte van de neefjes. Terwijl er een kans is dat dat niet gebeurt, als jullie dit loslaten en kind leren dat soms de één en soms de ander wat krijgt of überhaupt de nadruk niet leggen op wat er al dan niet te krijgen valt. Aan jullie de keuze!
merano schreef:
18-08-2025 09:33
Gefeliciteerd. Je hebt een topic geopend met vrijwel eenduidig advies.
Klopt. Nouja ik ben wel op mijn plek gezet en dat is oke. Ik zal me er wel te druk om maken. Nu voelt het alsof ik alles 50/50 wil maar het contrast is gewoon erg groot voor mijn gevoel. Maar goed m dat in te zien dat ik het voor mezelf moeilijker maak, misschien denk ik anders of te moeilijk dat durf ik best toe te geven. Voor nu genoeg adviezen en ga ik het loslaten.. we zijn tenslotte gezond, hebben goed contact en dat is het belangrijkste dat telt!
vlindertje1991 wijzigde dit bericht op 18-08-2025 09:45
16.88% gewijzigd
Overigens, even een andere blik, had ik vroeger een opa en oma die het ook altijd zo "eerlijk" mogelijk wilden doen, dus als mijn jongere broer geld kreeg voor zijn rapport, kreeg ik ook geld ondanks dat ik helemaal geen rapport had op dat moment. Ik vond dat als kind altijd maar raar, want op die manier is "geld voor je rapport" dus eigenlijk niks want het komt toch wel je kant op.
Leg eens wat anders op een weegschaal.
Wie zou het beter hebben?

Twee jongens met een alleenstaande moeder die ondanks hulp echt niet met geld om kan gaan,
Of
Een kind van 1 jaar met twee ouders, waarvan één nogal van het soort is dat ze niet los kan komen van hoe zij geleerd heeft dat het moet en die anderen dingen misgunt omdat ze vindt dat het niet eerlijk is.

En ik zou het écht niet weten, wie het in dit geval over een aantal jaar (kind van 1 merkt immers hiervan nog weinig) beter heeft.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven