Voorgetrokken neefjes [lege OP]

18-08-2025 02:42 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
--
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-08-2025 10:40
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
18-08-2025 19:31
Je zult toch echt ooit Emma moeten leren dat je je niks aan moet trekken van anderen
Zelfs niet van familie
Ja, dat is zo. Maar ik vind de manier waarop forummers deze boodschap verkondigen heel bijzonder. Alsof je niet teleurgesteld mag zijn, alsof dat zwakte is.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vond het echt verdrietig en pijn doen dat mijn kind bij voorbaat al als minder werd gezien.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Rabarbara schreef:
18-08-2025 19:31
Ik twijfelde niet, ik wist het zeker. Ik zei er niet teveel over, ik liet de kinderen het zelf ontdekken. We deden veel leuke dingen met ons gezin, geen geklaag of gemopper over opa en oma. Maar alsnog hadden ze prima in de gaten dat het niet eerlijk was. En ik had het niet over mijn hart kunnen verkrijgen mijn kinderen het gevoel te geven dat het hun schuld was.

Ik vind het wel erg bijzonder dat jij net doet alsof ook maar iemand in dit topic gezegd heeft dat ze dat denken of zullen zeggen. Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie komt.
Peertjes schreef:
18-08-2025 18:51
en je meer te richten op wat wel leuk is tussen jullie kind en opa en oma ( zoals het logeren wat je schreef in je OP)
Maar eindeloos investeren terwijl er vanuit opa en oma niets komt? Nee, daar zou ik mijzelf en mijn kind tegenover beschermen.
Dat heb ik dus helemaal niet uit haar post gehaald. Ik las dat deze opa en oma gewoon dingen doen met haar baby die vooral passen bij de fase van dit kind, want het is een baby. Naar een speeltuin gaan met grote neefjes en dan sippen dat deze grootouders dat allemaal niet doen, net als dat je baby geen rapportgeld heeft gehad zoals de neefjes. Tja.
Kom dan terug als je kind zelf ook 6 is en opa en oma doen dan nog steeds niks. Dan heb je ook echt wat om mee te vergelijken.
Rabarbara schreef:
18-08-2025 18:58
Eens. Ik vind dat sowieso een denkwijze die ik vooral op dit forum tegenkom, waarbij je dan maar constant overal boven moet staan. Maar dat zeggen die forummers toch hopelijk niet tegen een kind van vijf dat vraagt of opa en oma haar niet aardig vinden, omdat opa en oma wel met Sem naar de dierentuin gaan en niet met haar.
Tenzij je als kind constant het vergelijk kunt maken, omdat je er tegelijkertijd bent of superclose optrekt met de neefjes die het constant vertellen en je dus ziet of hoort wat de ander krijgt (aan kadootjes, geld, uitjes of aandacht) en jij niet, heb je dat als kind helemaal niet door. Dan weet je dat alleen maar doordat ouders dit tegen je zeggen. Nou zeg, Jantje kreeg wel 5 euro toen hij vorige week bij opa en oma was en jij krijgt helemaal niks.
Ik en mijn brussen hebben nooit, maar dan ook nooit in de gaten gehad hoe mijn opa en oma deden tegen ons als kleinkinderen en of dit anders was tegen de een, danwel de ander. Nu hadden mijn opa en oma een aardige schare aan kleinkinderen, dus dat zal allicht mee hebben gespeeld. Maar ik was vooral gefocust op samen spelen met mijn neefjes en nichtjes als we daar tegelijkertijd waren. En als ik er solo was, kon ik al helemaal niet zien hoe ze de week ervoor met mijn andere neefjes of nichtjes zijn omgegaan.

Dus hou dan gewoon je muil als ouders als je het idee hebt dat het niet helemaal gelijk oploopt. Tenzij het echt opvallend is (vaak gelijktijdig aanwezig zijn vd kinderen). Dan zou ik mijn kind gewoon weghouden bij opa en oma. Een band tussen grootouders en kleinkinderen ontstaat nl. alleen als ouders die mogelijkheid bieden (en beide kanten 'm pakken). Als ouders die mogelijkheid uberhaupt niet faciliteren, omdat de relatie toxisch is, dan is dat doorgaans een gegeven. Je kunt zelfs zeggen dat het nogal moeilijke mensen zijn en je er daarom nooit heengaat. Kinderen accepteren dat als waarheid.
Je kind heeft vooral last van jou als ouder en echt niet van de grootouder.
Redhead70 schreef:
18-08-2025 19:45
Verder kan de mate van inzet ook veel afhangen van de leeftijd van grootouders. Mijn ouders waren rond de 50 toen ik kinderen kreeg. Deden veel met ze en actief. Bij mijn broer waren ze inmiddels 70 en dat is echt anders. Voor m8jn zus die er tussenin zat ook. Nooit gedoe gehad, maar mijn kinderen hebben wel altijd meer met opa en oma opgetrokken en nu nog. Hetzij op een ander level.
Leeftijd kan inderdaad meespelen, en bij de eerste paar kleinkinderen hebben grootouders ook gewoon meer geld; later moet dat worden uitgesmeerd over meer kinderen. En hoewel kleinkinderen leuk blijven, is de euforie van voor het eerst grootouder worden er ook niet meer bij het 'zoveelste' kind.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Rabarbara schreef:
18-08-2025 20:03
Alsof je niet teleurgesteld mag zijn, alsof dat zwakte is.
Heb je de openingspost uberhaupt gelezen? Daar stond imo weinig in wat op dat moment aanleiding zou kunnen geven voor teleurstelling. Dat is een issue van de to zelf, omdat ze vindt dat haar ziek zwak en misselijk alleenstaande schoonzusje met haar 2 oudere kinderen iets meer ondersteuning krijgt, dan zij en haar man met hun baby.

Tis oneerlijk
Afbeelding
S-Groot schreef:
18-08-2025 21:06
Ik vind het wel erg bijzonder dat jij net doet alsof ook maar iemand in dit topic gezegd heeft dat ze dat denken of zullen zeggen. Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie komt.
Nee, dat doe ik niet. Maar als je niet hardop zegt tegen een kind dat opa en oma zegt dat opa en oma niet oké zijn (en in dit topic wordt, wat mij betreft althans, zeker gezegd dat je geen aandacht aan deze gevoelens van oneerlijkheid moet besteden, dat je er boven moet staan) dan vrees ik dat een kind eigen, onjuiste conclusies trekt.
NomenNescio schreef:
18-08-2025 21:40
Heb je de openingspost uberhaupt gelezen? Daar stond imo weinig in wat op dat moment aanleiding zou kunnen geven voor teleurstelling. Dat is een issue van de to zelf, omdat ze vindt dat haar ziek zwak en misselijk alleenstaande schoonzusje met haar 2 oudere kinderen iets meer ondersteuning krijgt, dan zij en haar man met hun baby.

Tis oneerlijk
Afbeelding
Ik snap niet zo goed waarom je met van die infantiele plaatjes reageert,noch waarom je vraagt of ik iets überhaupt gelezen heb. Een topic ontwikkelt zich, helemaal als de openingspost verwijderd is. In algemene zin vind ik het inderdaad niet in orde als mensen niet teleurgesteld mogen zijn over wat teleurstellend is. Dan ben ik maar een dreinend kind, dat is niet anders.
Je eerdere post vind ik ook lastig: je doet een aanname en gaat vervolgens compleet met een verzonnen verhaal aan de haal. Daar valt niet tegenop te kletsen.
Nee, er was geen sprake van ouders die hun eigen kinderen vertellen dat opa en oma de andere kleinkinderen voortrekken. Dus de rest van je verhaal is op niets gebaseerd. Maar je hebt wel fijn kunnen zeggen dat andere mensen dingen verkeerd doen, dus dat is weer een prettige bijkomstigheid.
Ik zeg vooral dat wanneer je kinderen ergens last van hebt, je als ouders in eerste instantie naar jezelf kijkt. Is een relatie oprecht toxisch? Dan is dat naar en bescherm je je kinderen daartegen. Dat kan zelfs zover gaan door geen of minimaal contact te hebben met anderen die schadelijk gedrag vertonen. Daar ben je de ouder voor om die keuze te maken en te wegen wat impact is en je kinderen te beschermen.

Aan de andere kant las ik vooral een to wie vooral haar eigen issue leek te spelen. Dan kan je idd een slachtofferkaart trekken en naar anderen wijzen. En ja, dan gaan je kinderen last krijgen. Maar vraag je dan vooral af wie die last feitelijk veroorzaakt heeft. De opa en oma, of de moeder met haar eigen issues die deze projecteert.

Ik zeg nergens dat je niet teleurgesteld mag zijn. Je voelt wat je voelt. Ik zeg alleen dat je dan met je eigen gevoelens aan de slag moet gaan, ipv verwachten dat anderen deze oplossen. Onzekerheden en gevoelens van afwijzen herkennen de meeste mensen echt wel in meer of mindere mate. Maar wees je bewust dat dit primair iets van jezelf is.
Rabarbara schreef:
18-08-2025 22:05
Nee, dat doe ik niet. Maar als je niet hardop zegt tegen een kind dat opa en oma zegt dat opa en oma niet oké zijn (en in dit topic wordt, wat mij betreft althans, zeker gezegd dat je geen aandacht aan deze gevoelens van oneerlijkheid moet besteden, dat je er boven moet staan) dan vrees ik dat een kind eigen, onjuiste conclusies trekt.
Ja, precies dit.
NomenNescio schreef:
18-08-2025 21:10
Dat heb ik dus helemaal niet uit haar post gehaald. Ik las dat deze opa en oma gewoon dingen doen met haar baby die vooral passen bij de fase van dit kind, want het is een baby. Naar een speeltuin gaan met grote neefjes en dan sippen dat deze grootouders dat allemaal niet doen, net als dat je baby geen rapportgeld heeft gehad zoals de neefjes. Tja.
Kom dan terug als je kind zelf ook 6 is en opa en oma doen dan nog steeds niks. Dan heb je ook echt wat om mee te vergelijken.
De neefjes krijgen ook geen rapportgeld meer als de baby het nog wel krijgt. Aan de andere kant: straks doen de neefjes werken en leren en krijgen hun laatste rapport met 15 en de baby kan goed leren maar blijft toch een keertje zitten en gaat naar het vwo. Mogen de grootouders dan met rapportgeld stoppen als de baby 15 is, omdat het anders niet eerlijk is?
ladadieladieda schreef:
19-08-2025 14:02
De neefjes krijgen ook geen rapportgeld meer als de baby het nog wel krijgt. Aan de andere kant: straks doen de neefjes werken en leren en krijgen hun laatste rapport met 15 en de baby kan goed leren maar blijft toch een keertje zitten en gaat naar het vwo. Mogen de grootouders dan met rapportgeld stoppen als de baby 15 is, omdat het anders niet eerlijk is?
Hier zijn de grootouders overleden in de afgelopen paar jaar. Het jongste kleinkind was toen 2 of zo. Het is maar goed dat hier in de familie niet zo schuin wordt gekeken, anders hadden die ouders van die 2-jarige wel een probleem gehad.
Quincy2 schreef:
19-08-2025 15:02
Hier zijn de grootouders overleden in de afgelopen paar jaar. Het jongste kleinkind was toen 2 of zo. Het is maar goed dat hier in de familie niet zo schuin wordt gekeken, anders hadden die ouders van die 2-jarige wel een probleem gehad.
Juist.
Quincy2 schreef:
Zeg dat.
Onze dochter is 23 jaar jonger dan haar oudste neef en schoonmoeder zei elke keer dat het toch eigenlijk niet klopte dat hij al zoveel meer had gekregen.
Ze had het al zo vaak gezegd dat ik dacht: als je het een probleem vindt, kun je er ook iets aan doen.
Dat heeft ze nooit gedaan en ze is overleden toen dochter een kleuter was.
Zo loopt dat soms.

Snap sowieso niks van dit hele topic dat op een goudschaaltje moeten wegen van alles. Dodelijk vermoeiend.
girasole3 schreef:
19-08-2025 19:32
Zeg dat.
Onze dochter is 23 jaar jonger dan haar oudste neef en schoonmoeder zei elke keer dat het toch eigenlijk niet klopte dat hij al zoveel meer had gekregen.
Ze had het al zo vaak gezegd dat ik dacht: als je het een probleem vindt, kun je er ook iets aan doen.
Dat heeft ze nooit gedaan en ze is overleden toen dochter een kleuter was.
Zo loopt dat soms.

Snap sowieso niks van dit hele topic dat op een goudschaaltje moeten wegen van alles. Dodelijk vermoeiend.
Tja, dan begrijp je het niet, ook goed toch?
Het lijkt mij nogal bijzonder namelijk om je afgewezen en achtergesteld te voelen door een dode oma, maar wie weet, misschien zijn er uitzonderingen en slaan de voorbeelden over overleden grootouders wel ergens op.
Wat flauw ook allemaal.
Maar goed, dappere vrouwen hier, die zich van niets iets aantrekken. Prachtig!
Quincy2 schreef:
Jij vergelijkt een situatie waarbij de grootouders dood zijn met de situatie van to waarbij de grootouders spring levend zijn. Bijzonder.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven