Stoppen met make-up
maandag 18 augustus 2025 om 17:39
Ik zou graag ervaringen willen van mensen die zijn gestopt met make-up. Zelf ben ik het ook aan het overwegen, na jarenlang niet naar buiten te zijn geweest zonder. Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt
Recent heb ik een fietstocht gemaakt zonder make-up en dit voelde zo goed en bevrijdend. Wel viel me op dat ik gelijk vrij onzichtbaar was voor mannen, maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg (ik heb een man die mij zonder make-up het mooist vindt, dus dat helpt).
Ik heb allerlei allergieën en hooikoorts en het lijkt me heerlijk als mijn oogmake-up eens niet uitloopt en als er geen man overboord is als ik eens in mijn ogen wrijf.
Het enige waar ik aan twijfel is dat mensen vaak denken dat ik ziek ben als ik geen make-up draag. Het verschil van met en zonder is bij mij extreem groot, groter dan bij gemiddelde mensen. Met make-up heb ik "best een leuk gezicht" en zonder is het echt "oude moeke met poriën en lijnen". Daarnaast word ik snel rood en lijk ik dan een tomaat met gaten. Ook heb ik bijna geen wenkbrauwen en zijn ze ook nog licht. Ik doe overigens wel veel aan skincare: exfoliëren, serums, retinol, hyaluronzuur, niacinamide en het jaarrond elke dag SPF30.
Zijn er meer mensen hier waarbij het verschil groot was, maar die tóch zijn gestopt met make-up? Hoe voel je je erbij? Ben je eraan gewend geraakt? Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe reageerde je omgeving?
Alvast bedankt

maandag 18 augustus 2025 om 20:01
“Wat ontzettend witte benen heb jij” kreeg ik laatst nog te horen. M’n benen zijn altijd wit geweest alleen ik smeer ze nu ook in met zonnebrand. In tegenstelling tot dat ik ze vroeger nog wel probeerde bruin te krijgen, wat überhaupt nooit gebeurde, alleen maar rood.Itsnojoke schreef: ↑18-08-2025 19:54Dat laatste herken ik niet. Ik heb een erg lichte huidskleur, ook in de zomer. Ik word niet bruin en ik verbrand ook niet, ik ben gewoon jaarrond licht. En daar krijg ik regelmatig opmerkingen over, vooral in de zomer. En dat zijn nóóit opmerkingen in de trant van: lekker trendy hoor, die huid van jou! Of: mooi hoor, die lichte snoet.
Maar altijd: heb je geen mooi weer gehad op vakantie? Je moet ook wel buiten komen hoor! Of mensen steken even hun arm naast die van mij om het contrast te kunnen zien.
maandag 18 augustus 2025 om 20:02
Ik snap dat volhouden niet zo. Ik snap jouw advies wel hoor, maar ik snap de alles-of-niets factor niet zo goed hier.Sterrenstof74 schreef: ↑18-08-2025 19:57Ik zou het stap voor stap doen, dan is het makkelijker vol te houden, denk ik.
Waarom afbouwen? Waarom volhouden? Waarom niet gewoon per dag gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt, dus soms niets, soms een hele look, soms alleen een glossje..
Waarom meteen zo zwart-wit?
maandag 18 augustus 2025 om 20:08
Omdat TO overweegt te stoppenItsnojoke schreef: ↑18-08-2025 20:02Ik snap dat volhouden niet zo. Ik snap jouw advies wel hoor, maar ik snap de alles-of-niets factor niet zo goed hier.
Waarom afbouwen? Waarom volhouden? Waarom niet gewoon per dag gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt, dus soms niets, soms een hele look, soms alleen een glossje..

Natuurlijk kan het ook 'dan wel, dan niet', net als 'zondigen' als je wilt afvallen. Gaf alleen aan hoe IK het waarschijnlijk zou doen.
maandag 18 augustus 2025 om 20:26
maandag 18 augustus 2025 om 20:37
Als je skincare belastend is voor je huid, heb je niet de goede. Als je je huid beschadigd met exfoliant, wat inderdaad kan, dan heb je het niet goed gebruikt.
maandag 18 augustus 2025 om 21:08
Je oogmakeup is het vervelendst dus die zou ik als eerste schrappen, op je wenkbrauwen na misschien. Als je liever hebt dat het wat minder opvalt dat je een nieuw regime hebt dan draag je een wat feller kleurtje op je lippen, let iedereen daar vooral op. Zonnebril op en gaan.
(Voor die roodheid bestaan andere oplossingen)
(Voor die roodheid bestaan andere oplossingen)
Lorem Ipsum
maandag 18 augustus 2025 om 21:36
Wielrenster87 schreef: ↑18-08-2025 19:48Ik doe altijd een naturel look, maar gebruik wel: lichte foundation, blush, lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, mascara, oogschaduw en een vrij natuurlijke highlighter (le glow van L'oreal).
Maar dat is toch gewoon veel make up? Ik heb bijna nooit make up op heerlijk. Scheelt veel gedoe na het sporten/douchen. Maar ik heb het gelukt dat ik een gave huid heb, donkere wimpers en wenkbrauwen.
Euh, die snap ik niet: eerst noem je op wat je wel gebruikt om vervolgens te zeggen dat je bijna nooit make-up op hebt. Ik vind dat dus al veel: lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, highlighter.
wij slapen nooit.
maandag 18 augustus 2025 om 21:37
Itsnojoke schreef: ↑18-08-2025 20:02Ik snap dat volhouden niet zo. Ik snap jouw advies wel hoor, maar ik snap de alles-of-niets factor niet zo goed hier.
Nouja, dat idd.
wij slapen nooit.
maandag 18 augustus 2025 om 21:39
Ze quote TO in dat eerste stukje.iceteapeach schreef: ↑18-08-2025 21:36Euh, die snap ik niet: eerst noem je op wat je wel gebruikt om vervolgens te zeggen dat je bijna nooit make-up op hebt. Ik vind dat dus al veel: lipgloss, eyeliner, wenkbrauwgel, highlighter.
maandag 18 augustus 2025 om 21:47
Ik twijfel al een tijdje om deze reden op “RAL9010” op mn been te tatoeëren haha.Elsy schreef: ↑18-08-2025 20:01“Wat ontzettend witte benen heb jij” kreeg ik laatst nog te horen. M’n benen zijn altijd wit geweest alleen ik smeer ze nu ook in met zonnebrand. In tegenstelling tot dat ik ze vroeger nog wel probeerde bruin te krijgen, wat überhaupt nooit gebeurde, alleen maar rood.
Ik ben van full face tijd terug ook gaan afbouwen, nu alleen nog even wenkies bijtekenen en wat mascara. Eerlijk, vind mezelf mooier zo en lichter gevoel ook. Als ik nu weer een full face doe voor een feestje moet ik eigenlijk heel erg wennen aan m’n gezicht weer.
maandag 18 augustus 2025 om 21:58
Helemaal stoppen met make-up is vrij rigoureus. Ik hou heel erg van make-up. En ik vind het bij anderen ook vaak mooier staan.
Dat je vrijwel onzichtbaar bent voor mannen als je geen make-up op hebt is voor mij heel herkenbaar.
Maar dat merk ik ook als met kort haar. Ik heb wel.eens kort haar gehad en was toen ook niet interessant meer voor mannen.
Dat je vrijwel onzichtbaar bent voor mannen als je geen make-up op hebt is voor mij heel herkenbaar.
Maar dat merk ik ook als met kort haar. Ik heb wel.eens kort haar gehad en was toen ook niet interessant meer voor mannen.
maandag 18 augustus 2025 om 22:01
vivapimpelmees schreef: ↑18-08-2025 19:01Die heeft haar eigen make up lijn dus zij draagt op zeker make up.
Keys Soulcare by Alicia Keys | Skincare and Makeup Brand | Keys Soulcare https://share.google/7aGs3aDKUtGDzO6lK
Ze is al een aantal keer gefotografeerd zonder make-up.
Ik vind het stoer dat ze het doet, net als Pamela Andersom. Ik vind het allebei mooie vrouwen, maar ik vind ze allebei met make-up nog mooier.
Make-up kan juist je mooie punten accentueren.
maandag 18 augustus 2025 om 22:11
Als je overweegt te stoppen zou ik dat doen. Veel mascara en lippenstift bevat schadelijke stoffen. Ik weet dat de presentatrice Mieke van der Weij haar bloed heeft onderzocht op PFAS vanwege haar radioprogramma op zaterdagochtend. Dat kan je nog terugluisteren. Vanwege het gebruik van lippenstift had zij hoge concentraties PFAS in haar bloed. Er zijn ook ook PFAS vrije varianten maar daar moet je wel specifiek op zoeken. Vanaf 2028 is er een verbod op het toepassen van PFAS in cosmetica.
Mensen die wel make-up willen gebruiken moet dat natuurlijk doen. TO geeft aan zich beter te voelen zonder en haar man vind zonder ook mooier. In dat geval zou ik stoppen.
Chemisch vind ik make-up een heel interessant product. In de uitstraling weet ik er niets van, daar heb ik geen antenne voor. Geen idee welke collega op mijn werk dat gebruikt. Desondanks toch even gereageerd vanuit een andere invalshoek.
Mensen die wel make-up willen gebruiken moet dat natuurlijk doen. TO geeft aan zich beter te voelen zonder en haar man vind zonder ook mooier. In dat geval zou ik stoppen.
Chemisch vind ik make-up een heel interessant product. In de uitstraling weet ik er niets van, daar heb ik geen antenne voor. Geen idee welke collega op mijn werk dat gebruikt. Desondanks toch even gereageerd vanuit een andere invalshoek.
maandag 18 augustus 2025 om 22:24
Ik moest RAL9010 eerst googlen maar goeie!Universita schreef: ↑18-08-2025 21:47Ik twijfel al een tijdje om deze reden op “RAL9010” op mn been te tatoeëren haha.
Ik ben van full face tijd terug ook gaan afbouwen, nu alleen nog even wenkies bijtekenen en wat mascara. Eerlijk, vind mezelf mooier zo en lichter gevoel ook. Als ik nu weer een full face doe voor een feestje moet ik eigenlijk heel erg wennen aan m’n gezicht weer.

maandag 18 augustus 2025 om 22:25
Er zijn toch ook zat mensen die helemaal nooit make-up dragen? Sommigen doen net alsof dat een hele prestatie is. Ik ben er zelf pas mee begonnen toen ik 40 was. Ik vind het wel mooier, frisser staan, maar ik betwijfel of het mijn omgeving nu zo opvalt als ik niets op heb. Sowieso doe ik niets op als ik niet naar mijn werk ga en verder ook niets bijzonders buiten de deur heb. Bij thuis werken heb ik meestal ook geen make-up op, en woon ik gewoon online overleggen bij (met beeld).
maandag 18 augustus 2025 om 22:26
Omdat TO niet op opmerkingen/vragen over haar gelaat zit te wachten. Als je de ene dag veel make-up draagt en de andere dag niks, dan krijg je sneller opmerkingen. Ik vergeet wel eens mascara op te doen. Ik krijg dan zeker van 3 collega's (goedbedoelde) vragen over: 'je ziet er moe uit, weer een gebroken nacht gehad?' 'gaat het wel goed?' etc. Ik snap wel dat ze dat niet leuk vindt en dus in die zin een keuze "moet" maken.Itsnojoke schreef: ↑18-08-2025 20:02Ik snap dat volhouden niet zo. Ik snap jouw advies wel hoor, maar ik snap de alles-of-niets factor niet zo goed hier.
Niks moet uiteraard, maar het kost je omgeving wel tijd om eraan te wennen dat je de ene dag (bijvoorbeeld) lichte wimpers, een ongelijke huid en wallen hebt en de andere dag een egale huid, vrolijke blos en donkere wimpers. Als je daar geen zin in hebt, is afbouwen of in 1x omschakelen handiger.
amaryllis wijzigde dit bericht op 18-08-2025 22:27
0.22% gewijzigd
maandag 18 augustus 2025 om 22:28
Dat kan, dat mensen zo denken. Zelf kan ik die redenering niet zo volgen. Maar misschien is dit inderdaad hoe to erin staat, wie weet.Amaryllis schreef: ↑18-08-2025 22:26Omdat TO niet op opmerkingen/vragen over haar gelaat zit te wachten. Als je de ene dag veel make-up draagt en de andere dag niks, dan krijg je sneller opmerkingen. Ik vergeet wel eens mascara op te doen. Ik krijg dan zeker van 3 collega's (goedbedoelde) vragen over: 'je ziet er moe uit, weer een gebroken nacht gehad?' 'gaat het wel goed?' etc. Ik snap wel dat ze dat niet leuk vindt en dus in die zin een keuze "moet" maken.
Niks moet uiteraard, maar het kost je omgeving wel tijd om eraan te wennen dat je de ene dag (bijvoorbeeld) lichte wimpers, een ongelijke huid en wallen hebt en de andere dag een egale huid, vrolijke blos en donkere wimpers. Als je daar geen zin in hebt, is afbouwen of in 1x omschakelen handiger.
maandag 18 augustus 2025 om 22:30
Misschien moet je er niet aan beginnen als je er zo anders uitziet zonder make-up. De dochter van mijn vriend heeft rood haar en witte wenkbrauwen en wimpers. Daar kwam ik pas achter toen we eens een weekend weg gingen en ze er totaal anders uitzag zonder make-up. Ook gewoon mooi, maar heel anders.
Ik zie er vrijwel hetzelfde uit zonder make-up, hooguit een wat vlekkeriger huid en donkere kringen, maar je ziet wel mijn wimpers en wenkbrauwen.
Ik zie er vrijwel hetzelfde uit zonder make-up, hooguit een wat vlekkeriger huid en donkere kringen, maar je ziet wel mijn wimpers en wenkbrauwen.
dinsdag 19 augustus 2025 om 04:13
Hangt toch ook van je uiterlijk af?KamilleT schreef: ↑18-08-2025 22:25Er zijn toch ook zat mensen die helemaal nooit make-up dragen? Sommigen doen net alsof dat een hele prestatie is. Ik ben er zelf pas mee begonnen toen ik 40 was. Ik vind het wel mooier, frisser staan, maar ik betwijfel of het mijn omgeving nu zo opvalt als ik niets op heb. Sowieso doe ik niets op als ik niet naar mijn werk ga en verder ook niets bijzonders buiten de deur heb. Bij thuis werken heb ik meestal ook geen make-up op, en woon ik gewoon online overleggen bij (met beeld).
Of je nou een wat donkere huid hebt, met duidelijke wenkbrauwen en wimpers, of je bent blond met een gevoelige huid met rode vlekjes, hele lichte wenkbrauwen en wimpers, dat maakt nogal verschil.
Wenkbrauwen zijn natuurlijk voor een groot deel bepalend voor de expressie in je gezicht, en zonder zichtbare wimpers ziet je gezicht er vaak kaal uit
dinsdag 19 augustus 2025 om 04:59
dinsdag 19 augustus 2025 om 06:30
Ik gebruik wel make-up, maar zou het zo fijn vinden om het niet te hoeven doen. Ik ben chronisch ziek dus heb wel wat nodig; ik heb paars blauwe wallen, zie heel wit, heb 1 grijzige wenkbrauw en haren op mijn kin. De wenkbrauw en de haren op mijn kin wil ik sowieso elke dag wel wat aan doen. Dat staat echt onverzorgd vind ik. Als ik dan geen zin meer heb, doe ik verder niks op. Over wat mannen vinden maak ik me echt niet meer druk. Maar mijn wallen camoufleren en een beetje rouge en gekleurde lipglos op maakt veel uit. Verder doe ik ook oogschaduw, mascara, enz op.
Op vakantie vroeger, toen ik nog jong was, had ik 1 lippenstift, die was roze bruinig, paste mooi bij mijn huidskleur en die gebruikte ik als lippenstift, oogschaduw en rouge. Ideaal.
Op vakantie vroeger, toen ik nog jong was, had ik 1 lippenstift, die was roze bruinig, paste mooi bij mijn huidskleur en die gebruikte ik als lippenstift, oogschaduw en rouge. Ideaal.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in