Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Johanna schreef:
19-08-2025 17:13
Ik vind ze te radicaal links. Te snel willen veranderen wat meer tijd nodig heeft. Niet nadenken over de gevolgen van zo snel willen veranderen.
Wat vind je te snel gaan concreet?
.
Johanna schreef:
Ik vind ze te radicaal links. Te snel willen veranderen wat meer tijd nodig heeft. Niet nadenken over de gevolgen van zo snel willen veranderen.
Dat doen de meeste partijen toch? Hoog en radicaal inzetten en uiteindelijk kom je in het midden uit. Als je al begint met heel veel nuance, houd je na de onderhandelingen weinig meer over, ben ik bang.
DronkenAardbei schreef:
19-08-2025 17:12
Ja, net zo goed onderbouwd als jouw mening... Pffff.
Ik ben een vrij rechtse stemmer, maar wel eentje die wacht tot er een verkiezingsprogramma is. En ik stem (dus) ook geen PvdA/GL, maar zie ze niet als de axis of evil, wat tegenwoordig "in" lijkt te zijn.
Johanna schreef:
Juist deze club zegt jaren nodig te hebben om te kunnen veranderen wat al die afgelopen jaren afgebroken is. Geen adhoc maar wezenlijk en dat heeft tijd nodig en dát zeggen ze ook.
Juist, daarnaast had ik ze radicaler ingeschat dan wat het promma laat zien. Best veel PvdA beleid. En positief. Het programma wordt doorgerekend. In tegenstelling tot veel anderen.
Vanielje schreef:
19-08-2025 17:19
Ik ben een vrij rechtse stemmer, maar wel eentje die wacht tot er een verkiezingsprogramma is. En ik stem (dus) ook geen PvdA/GL, maar zie ze niet als de axis of evil, wat tegenwoordig "in" lijkt te zijn.
Fijn om een genuanceerder geluid te horen.
Gisteren begon een collega tegen mij te ratelen over oktober en dat dan dat vreselijke links misschien de grootste wordt met ‘die die kabouter!’. Ze weet niet wat mijn voorkeuren zijn. Het was puur zenden.
Ook Bontebal moet het ontgelden want ja ‘Jack van Gelder zegt de waarheid’. Kan maar kan het alsjeblieft in een normaal genuanceerd gesprek? Waar over en weer naar elkaar geluisterd wordt?
.
grenada schreef:
19-08-2025 17:12
ik heb nog nergens gelezen dat "alle buitenlanders" nederland uit moeten, behalve dan bij de echte hele grote halve zolen. Bij Ja21 lees ik dat nergens. Dat is framen wat je doet en erg onbehoorlijk. Ik heb de pvv en fvd niet gelezen, en dat ga ik ook niet doen, maar zelfs daar kan ik me niet voorstellen dat ze schrijven dat "alles buitenlanders het land uit moeten". maar wie weet vergis ik me, geef eens een link waar dat ergens staat?
Ze schrijven vrij duidelijk op dat ze vinden dat mensen onderling moeten kunnen discrimineren

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... gaal-maken

laat staan wat ze voor doelen hebben die ze niet expliciet opschrijven.
Johanna schreef:
GL/PvdA is helemaal niet zo radicaal links. Ik lees (en niet bepaald alleen bij jou maar bij heel veel mensen hier en ook buiten het forum) een soort 'onderbuikgevoel' dat ze niet op links willen stemmen. Terwijl een groot deel van die mensen juist profijt zouden hebben van hun standpunten aangaande werk, wonen, sociale zekerheid en miieu.

Bovendien laat GL/PvdA altijd hun programma doorrekenen door het CBS, dus de reputatie van een stel gesjeesde potverteerders dat de partij aankleeft, klopt ook al niet.

Het zou mij wel wat lijken om partijprogramma's eens naast elkaar te leggen zonder te vermelden van welke partij ze afkomstig zijn, en mensen dan hun mening te laten bepalen op basis van wat ze echt vinden, niet van wat ze denken te vinden. Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit zou komen.
GriebusDus schreef:
19-08-2025 17:39
GL/PvdA is helemaal niet zo radicaal links. Ik lees (en niet bepaald alleen bij jou maar bij heel veel mensen hier en ook buiten het forum) een soort 'onderbuikgevoel' dat ze niet op links willen stemmen. Terwijl een groot deel van die mensen juist profijt zouden hebben van hun standpunten aangaande werk, wonen, sociale zekerheid en miieu.

Bovendien laat GL/PvdA altijd hun programma doorrekenen door het CBS, dus de reputatie van een stel gesjeesde potverteerders dat de partij aankleeft, klopt ook al niet.

Het zou mij wel wat lijken om partijprogramma's eens naast elkaar te leggen zonder te vermelden van welke partij ze afkomstig zijn, en mensen dan hun mening te laten bepalen op basis van wat ze echt vinden, niet van wat ze denken te vinden. Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit zou komen.
En dat wil er maar niet in helaas.
GriebusDus schreef:
19-08-2025 17:39

Eens en ook met Star

Dat presenteren van hun eigen geluid moeten ze echt veel beter doen ipv wijzen naar anderen/rechtse partijen.
anoniem_68a87416374e4 wijzigde dit bericht op 19-08-2025 18:21
5.80% gewijzigd
Zoefff schreef:
19-08-2025 17:31
Fijn om een genuanceerder geluid te horen.
Gisteren begon een collega tegen mij te ratelen over oktober en dat dan dat vreselijke links misschien de grootste wordt met ‘die die kabouter!’. Ze weet niet wat mijn voorkeuren zijn. Het was puur zenden.
Ook Bontebal moet het ontgelden want ja ‘Jack van Gelder zegt de waarheid’. Kan maar kan het alsjeblieft in een normaal genuanceerd gesprek? Waar over en weer naar elkaar geluisterd wordt?
Debatten in tv-programma's zijn sowieso kansloos. Een politicus met behoorlijke dossierkennis zit tegenover de Jack van Gelders, Wilfred Genees en René van der Gijps van deze wereld en moet in 3 minuten, terwijl hij constant onderbroken wordt, rechtpraten wat zijn gastheren even daarvoor in onjuiste en tendentieuze one-liners de wereld in geroeptoetert hebben. In het Engels wordt zoiets een "false balance" genoemd.

Ik begrijp die afkeer van Timmermans niet, hoewel ik het politiek totaal met hem oneens ben. Het is een ervaren bestuurder, maar niet altijd de meest charismatische en ad-remme politicus (hoewel hij bevlogen kan spreken). Toen hij lijsttrekker werd begon een journalist over de prijs van zijn (dure) huis. Als hij daar gewoon doorheen prikt, de journalist thuis uitnodigt en er poedelnaakt bij in bad gaat zitten zou hij ineens de held zijn geweest.
Vanielje schreef:
19-08-2025 18:20
Debatten in tv-programma's zijn sowieso kansloos. Een politicus met behoorlijke dossierkennis zit tegenover de Jack van Gelders, Wilfred Genees en René van der Gijps van deze wereld en moet in 3 minuten, terwijl hij constant onderbroken wordt, rechtpraten wat zijn gastheren even daarvoor in onjuiste en tendentieuze one-liners de wereld in geroeptoetert hebben. In het Engels wordt zoiets een "false balance" genoemd.

Ik begrijp die afkeer van Timmermans niet, hoewel ik het politiek totaal met hem oneens ben. Het is een ervaren bestuurder, maar niet altijd de meest charismatische en ad-remme politicus (hoewel hij bevlogen kan spreken). Toen hij lijsttrekker werd begon een journalist over de prijs van zijn (dure) huis. Als hij daar gewoon doorheen prikt, de journalist thuis uitnodigt en er poedelnaakt bij in bad gaat zitten zou hij ineens de held zijn geweest.
Dat is de reden waarom ik een hekel heb aan veel Nederlandse praatprogramma’s, alsof men iets zoekt om elkaar maar aan te vallen en klem te zetten. Het komt zo kinderachtig over. Respectloos ook en dan verbazen we ons over de verhuftering van de maatschappij. Samenwerking en beschaafdheid hebben we nodig maar daar zijn veel mensen het kennelijk niet mee eens.

Je onderste voorbeeld van de journalist uitnodigen vind ik grappig en het zegt ook alles over wat men (sommige mensen dan) tegenwoordig zouden willen zien. Het zou aanslaan en ergens ook triest dat het zo zou moeten.

Ik hoop vooral op een uitkomst van een combinatie van wat meer gevestigde partijen die kunnen besturen en hun verantwoordelijkheid nemen.
.
Vanielje schreef:
19-08-2025 18:20

Ik begrijp die afkeer van Timmermans niet, hoewel ik het politiek totaal met hem oneens ben. Het is een ervaren bestuurder, maar niet altijd de meest charismatische en ad-remme politicus (hoewel hij bevlogen kan spreken). Toen hij lijsttrekker werd begon een journalist over de prijs van zijn (dure) huis. Als hij daar gewoon doorheen prikt, de journalist thuis uitnodigt en er poedelnaakt bij in bad gaat zitten zou hij ineens de held zijn geweest
Ik denk eigenlijk dat hij dan (terecht) een metoo proces aan zijn broek zou hebben hangen...
Zoefff schreef:
19-08-2025 18:38

Je onderste voorbeeld van de journalist uitnodigen vind ik grappig en het zegt ook alles over wat men (sommige mensen dan) tegenwoordig zouden willen zien. Het zou aanslaan en ergens ook triest dat het zo zou moeten.
Het is al eens geprobeerd he: het grote lijsttrekkersdebat tijdens de Soundmixshow in 2002. In het kader van de polletiek naar de mensen toe halen of zoiets.
Danae schreef:
19-08-2025 19:19
Ik denk eigenlijk dat hij dan (terecht) een metoo proces aan zijn broek zou hebben hangen...
Dan krijgt hij nog meer stemmen waarschijnlijk. Zeker als hij ondertussen belooft dat hij, als PvdA/GL meer dan 40 zetels haalt, verkleed als Sinterklaas bij de inauguratie van de nieuwe 2e kamer zal verschijnen en de rest van de fractie als Piet.
MissUnderstood schreef:
19-08-2025 19:26
Het is al eens geprobeerd he: het grote lijsttrekkersdebat tijdens de Soundmixshow in 2002. In het kader van de polletiek naar de mensen toe halen of zoiets.
Dat klinkt tamelijk vreselijk en geforceerd.
.
Vanielje schreef:
19-08-2025 19:29
Dan krijgt hij nog meer stemmen waarschijnlijk. Zeker als hij ondertussen belooft dat hij, als PvdA/GL meer dan 40 zetels haalt, verkleed als Sinterklaas bij de inauguratie van de nieuwe 2e kamer zal verschijnen en de rest van de fractie als Piet.
Nee toch? Zijn (veel) mensen echt zo simpel? Dat kan ik me niet voorstellen. Het zou voor mij een reden zijn om juist niet op iemand te stemmen die dit soort capriolen nodig heeft.
Een partijprogramma en hoe een partij zich in het verleden heeft gedragen qua afspraken zoveel mogelijk nakomen zijn meer doorslaggevend.
zoefff wijzigde dit bericht op 19-08-2025 19:40
3.14% gewijzigd
.
PvdA/GL die gaan de hypotheekrente aftrek stoppen dan komen weer genoeg woningen vrij maar ook minder mensen die een huis kunnen kopen.
Sylvia50 schreef:
19-08-2025 19:40
PvdA/GL die gaan de hypotheekrente aftrek stoppen dan komen weer genoeg woningen vrij maar ook minder mensen die een huis kunnen kopen.
De vraag is hoe ze het gaan stoppen. Met een geleidelijke afbouw en/of eerbiedige werking? Dat zie ik nergens maar misschien mis ik wat.
Met de plannen van de VVD blijf ik eeuwig in mijn huurwoning en betaal me jaarlijks steeds meer scheel.
.
Ik vind PVDA/GL ook wel erg links. Met veel van hun punten ben ik het ook niet eens. Ze willen rekeningrijden weer invoeren, op site van RTL nieuws wordt het bedrag ook bepaald waar je dan rijdt en hoe laat. Ben wel benieuwd hoe ze dan gaan zien hoe laat je ergens rijdt. Er komt een klimaatticket, idee vind ik wel goed maar waarom alleen buiten de spits? Mijn werkgever verwacht mij gewoon op bepaalde tijden en dat is helaas in de spits.
Minimumloon zo rap verhogen lijkt mij een heel slecht plan, dan wordt alles nog duurder. En daarbij zullen de lonen die nu maar iets boven die 18 euro zitten ook verhoogd moeten worden anders heb je straks binnen bedrijven dat je opeens vrijwel hetzelfde verdient als iemand paar schalen lager bijv.
Ik heb ook het partij programma gelezen van GL/PvdA. Aantal punten kon ik me goed in vinden, al vind ik nog dat niet duidelijk wordt hoe ze het allemaal willen gaan betalen. Maar dat zal mss duidelijker worden na doorrekenen van de plannen.

De standpunten van PvdD ook gelezen, ja daar kan ik echt heel weinig mee. En ook de vraag of het haalbaar is aangezien zij ook (nooit?) hun plannen door laten rekenen.

De SP heb ik ook gelezen, nee ook niet mijn partij.

Het wachten voor mij is nu CDA.
Afbouw in 12 jaar met compensatie eigen woning forfait voor de gewone mens. Geld wordt echt gehaald bij de extreme rijken. Niet bij diegene die sparen voor een goed pensioen.
Danae schreef:
19-08-2025 13:43
Het is PVV zonder Wilders. Belangrijkste doel: alle buitenlanders Nederland uit, en het liefst alle linkse Nederlanders ook.
Dat is wel heel erg kort door de bocht natuurlijk.
Geeekess schreef:
19-08-2025 19:54
Dat is wel heel erg kort door de bocht natuurlijk.
Zeker! Alleen al daarom kun je beter niet op ze stemmen ;)
Merel90 schreef:
19-08-2025 19:48
Ik vind PVDA/GL ook wel erg links. Met veel van hun punten ben ik het ook niet eens. Ze willen rekeningrijden weer invoeren, op site van RTL nieuws wordt het bedrag ook bepaald waar je dan rijdt en hoe laat. Ben wel benieuwd hoe ze dan gaan zien hoe laat je ergens rijdt. Er komt een klimaatticket, idee vind ik wel goed maar waarom alleen buiten de spits? Mijn werkgever verwacht mij gewoon op bepaalde tijden en dat is helaas in de spits.
Minimumloon zo rap verhogen lijkt mij een heel slecht plan, dan wordt alles nog duurder. En daarbij zullen de lonen die nu maar iets boven die 18 euro zitten ook verhoogd moeten worden anders heb je straks binnen bedrijven dat je opeens vrijwel hetzelfde verdient als iemand paar schalen lager bijv.
Rekening rijden niet voor de mensen waar ov lastig is, dat rekening rijden willen ze gedifferentieerd invoeren. Lees beter het programma even dan rtl4 site. Minimum loon wordt stapsgewijs verhoogd. Niet in 1 klap. Andere lonen en uitkeringen stijgen mee en ook daar ligt een plan onder. Nooit gedacht want mijn doelgroep is het niet. Maar goed lezen zou fijn zijn. In dit geval het programma en niet alleen de rechtse media.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven