Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk in buitenland werken

20-08-2025 16:23 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op mijn werk hebben ze mij gevraagd om voor een half jaar tot jaar in te vallen bij 1 van onze buitenlandse vestigingen.

Ik twijfel ik zie zelf op dit moment niet de meer waarde er in.
Ik werk nu 5 dgn, ik zou voor hetzelfde salaris daar 4 dgn werken ivm de weekenden naar huis. Ga ik niet elk weekend doen, ivm vliegen.

Ze regelen uiteraard huisvesting, en verder niks op de ene dag extra vrij na dan.

Om eerlijk te zijn zit ik niet fijn in mijn vel om een juiste beslissing te nemen.
Maar ze willen het graag voor einde maand weten. Dit ivm mijn vakantie in sept, en in november zou ik daar dan beginnen.

Wie heeft hier ervaring in? En hoe beviel het?
Ligt toch heel erg aan welk buitenland?

Mijn werk zou dat nooit vragen, maar ik zou het meteen doen als het in een leuk buitenland was.
Taskmaster schreef:
20-08-2025 16:25
Ligt toch heel erg aan welk buitenland?

Mijn werk zou dat nooit vragen, maar ik zou het meteen doen als het in een leuk buitenland was.
Dit.

Waar willen ze dat je naar toe gaat?
Voor hetzelfde salaris in Zwitserland: nee
Voor hetzelfde salaris in Spanje: overweeg het (tenzij het in de grote stad is, dan zijn de kosten minstens hetzelfde als hier)
Het is spanje, aan de rand van een grote stad.

Als ik er aan denk, dan denk ik Siep doen.
Maar ik zie ook op tegen de weekenden alleen.
Siep schreef:
20-08-2025 16:23
Om eerlijk te zijn zit ik niet fijn in mijn vel om een juiste beslissing te nemen.
Misschien doet het je wel goed.
Als ik geen kinderen had en het een leuk land is, dan zou ik het doen.
Siep schreef:
20-08-2025 16:42
Maar ik zie ook op tegen de weekenden alleen.
Lekker op pad gaan!
En waarschijnlijk leer je snel genoeg mensen kennen.

En als je het toch allemaal niet leuk vindt dan is een half jaar ook snel genoeg voorbij.
Of gewoon niet en je zegt nee. Dat kan gewoon. Je schrijft dat je er de meerwaarde niet van inziet en op dit moment niet lekker in je vel zit. Lijkt me geen fijne uitgangspositie hiervoor. Zou het lekker aan me voorbij laten gaan, mag gewoon.
Lastige keuze en vooral als je zo snel al moet kiezen. Ik zou het denk ik wel doen voor de ervaring maar dan niet ieder weekend naar huis. Maar juist de vrije dagen gebruiken om het land verder te verkennen en leuke dingen ter plaatse gaan doen waar je wellicht geen tijd voor hebt als je er gewoon op vakantie bent.

Maar als je thuis allerlei verplichtingen hebt waardoor je in het weekend wel naar huis moet is het wat anders. Vind het wel wat karig dat ze alleen huisvesting vergoeden maar ik weet ook niet wat dan wel redelijk zou zijn? Auto huur vergoeding?
Ik denk dat een leuk buitenlands avontuur wel begint met enthousiasme om de boel te gaan ontdekken daar.

Als je er eigenlijk niet zo'n zin hebt, lijkt het me vooral isolerend.

De Spanjaarden komen niet aanbellen bij je (lege, onpersoonlijke) appartement om samen de boer op te gaan.
Ik heb geen kinderen, wel sinds kort een leuke vent.

Maar daar wou ik het niet vanaf laten hangen.
Ook nog niet met hem overgehad, wil het eerst helder voor mij zelf hebben.
Ik woon in Spanje dus misschien bevooroordeeld, maar met een Nederlands salaris zeker doen. Vooral omdat huisvesting geregeld is.
En als je wel een weekend naar Nederland wil, vergoed je werkgever dan ook de reis?
Wat zijn redenen waarom je het wel zou willen doen? Het kan natuurlijk een heel leuk avontuur zijn maar er zal best wat op je af komen om alles goed te regelen. Als je daar nu mentaal de ruimte niet voor hebt en je daar weinig hulp bij krijgt is het de vraag of het echt leuk gaat zijn.
Anderzijds is een half jaar natuurlijk ook echt wel te overzien en zijn er vast mensen die graag langskomen als jij dat ook leuk vindt.
Ik zou deze ervaring zeker aangaan.
Maar ik zou ook goede afspraken met je werk maken over wanneer het niet zo gaat als dat jullie allemaal in het hoofd hebben.
3 maanden zou ik eventueel zien zitten, 6 maanden zou me teveel zijn.

En het zou ook afhangen van hoe dat buitenlands kantoor eruit ziet.
Werken er alleen Spanjaarden? Of ook andere internationals?
Die Spanjaarden hebben namelijk waarschijnlijk hun eigen leven, die internationals zoeken 's avonds en in 't weekend ook amusement en spreken waarschijnlijk Engels.

En als ze het toch betalen zou ik elke maand op en neer vliegen voor een lang weekend. Elk weekend zou mij wat veel "uit mijn koffer leven" zijn.
Of je laat die nieuwe partner een weekend overkomen en verkent samen de stad.

Als het overigens een interessante stad is willen familie en vrienden misschien ook een keertje komen?

Als ik het al doe zou ik op mijn werk wel duidelijk maken dat dit leuk is voor 1 of 2 keer, maar dat ik niet de wereld af ga reizen om hen uit de penarie te helpen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Zit je nu eventjes niet lekker in je vel, als in: vandaag? Of bedoel je dat je de laatste tijd niet lekker in je vel zit?

Als het dat laatste is: niet gaan. Nogal een dooddoener, maar zo waar: waar je ook heen gaat, je neemt jezelf mee. En in je eentje, op een plek waar je niemand kent en de taal niet spreekt: dat is echt met vlagen flink lastig. Het is niet te vergelijken met op vakantie gaan, of samen met je partner emigreren. Het is super eenzaam met momenten, en je moet echt het zelfvertrouwen bij elkaar schrapen om nieuwe mensen te leren kennen. Alles nieuw en onbekend kost ook veel energie, zelfs iets als naar de supermarkt gaan is soms een onderneming als je niets op autopiloot kunt doen.

Als je er plezier in hebt of goed in je vel zit, geeft het ook super veel energie, en kom je de lastige momenten wel door. Dus dan zeg ik: doen! Maar als je niet zo lekker in je vel zit wordt dat waarschijnlijk flink uitvergroot, en zou ik het op dit moment in je leven niet doen. Dan komt er in de toekomst wel weer een kans.
Als je niet lekker in je vel zit zou ik het sowieso niet doen.

Edit: mosterd.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Heb je nu al contact met je collega's in dat buitenland?
Het Spaanse werktempo moet je ook liggen. Siësta's en langer doorwerken.
Als het land leuk is zou ik het zeker doen. Eventueel met een terugkrabbelclausule als het na 3 maanden (noem maar wat) niet lijkt te bevallen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Als je het doet, zorg dan dat sociale lasten en aow opbouw goed geregeld worden.
Ik heb zo af en toe contact met de mensen in Spanje. Ze spreken vloeiend Engels dat scheelt weer.

En inderdaad een vergoeding voor op en neer vliegen zat ik ook aan te denken.
En terug krabbel clausule vind ik ook een goed idee.

Mijn vriend zal zeker komen, en een aantal vriendinnen zullen het ook leuk vinden.
Gisteren al met een vriendin besproken en die zij al dan kom ik langs hoor.

Over het algemeen voel ik mij goed, ben niet zwaar depressief ofzo.
Meer de laatste week niet, en de beslissing moet zo zsm genomen worden.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik slaap er weer een nachtje over.
vivapimpelmees schreef:
20-08-2025 18:29
Het Spaanse werktempo moet je ook liggen. Siësta's en langer doorwerken.
Als je in november moet vertrekken voor een half jaar zullen die siësta's nog meevallen, gok ik :-).

Tegen dat het siësta-tijd is ben je weg.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Regel dat de vergoeding ook gebruikt kan worden om je vriend heen en weer te vliegen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik zou direct ja roepen. En die leuke vent vindt het misschien ook geen straf om in de herfst tapas te gaan eten bij/met jou daar op een terrasje.

Jij een keer heen en weer naar huis, hij een keer (of meer) jouw kant op.. Heerlijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven