Familieproblemen

20-08-2025 20:52 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bijna 4 jaar een relatie en zit in een lastige situatie. Toen ik mijn vriend leerde kennen werd de relatie afgekeurd door mijn familie. Mijn vriend is namelijk een aantal jaar ouder dan ik en ik kreeg iets met hem toen ik 17 was. Inmiddels wonen we al even samen. Dit snapte mijn vriend destijds niet goed, later blijkt waarom. Mijn vriend heeft namelijk hersenschade en waarschijnlijk autisme. Mijn vriend gaat niet graag weg en blijft het liefst altijd thuis. Alleen boodschappen doen doet hij niet of nieuwe mensen leren kennen. Dit vind ik niet perse een heel groot probleem, ik ga wel graag weg maar kan het ook prima alleen doen. Maar nu komt het probleem. Mijn vriend wil ook nooit naar mijn ouders. Hij haat op visite gaan en wil direct weg. Als ik hem vraag waarom krijg ik niet perse een duidelijk antwoord. Mijn ouders vragen mij altijd of hij wel graag bij ze komt en of hij mijn ouders wel mag. Ik zeg altijd dat dat wel zo is maar hij gewoon niet graag op visite gaat. Mijn ouders wonen een uur rijden van ons vandaan en ik heb nog geen rijbewijs. Ik wil graag mijn ouders visiteren en doe dit ook wel alleen maar savonds kan dit bijvoorbeeld al niet doordat ik geen rijbewijs heb. Vandaag wou ik ook graag op visite want iemand in mijn gezin is jarig maar mijn vriend wou dit absoluut niet. Ik verzin dan altijd een smoes zodat ik niet tegen mijn ouders hoef te zeggen: mijn vriend wil niet. Inmiddels ben ik deze situatie echt zat en heb ik het idee dat ik er altijd tussen sta. Mijn ouders vragen mij altijd alles over mijn vriend in plaats van hem en mijn vriend wil niks uit zichzelf vertellen tegen hun over bijvoorbeeld dat hij vind dat mijn ouders ook nooit bij ons komen, dat moet ik maar doen. Ik ben er echt klaar mee. Altijd als ik met of zonder mn vriend bij mn ouders ben krijgen we sneren dat we nooit komen. Ik voel me nooit meer helemaal op mijn gemak daar. Wat kan ik doen aan deze situatie?

Sorry als het een beetje een onsamenhangend verhaal is.
Een keuze maken. Hij gaat niet veranderen, is het acceptabel voor jou dat hij nooit meegaat?
Ik denk niet dat het zijn leeftijd is die jouw ouders een probleem vinden. Ik stel me voor dat mijn kind een partner zou kiezen met deze problematiek. Zou het ook heel erg jammer vinden voor mijn kind.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij voor de rest van je leven een partner wil die nooit eens boodschappen wil doen of zelfs met jou op reis wil, vrienden maken,... hoe zie je dat met kinderen?
Ik begrijp dat je ouders erg bezorgd zijn.
Maar misschien kan je tegen je ouders zeggen dat dit is hoe je vriend is, daar moeilijk over doen dit niet zal veranderen en dat hij diegene is waar je je leven wil mee delen, of ze dat niet gewoon kunnen aanvaarden.
je vriend is niet zo'n leuke vent he?
Leuk joh, zo’n relatie op je 21e, wat een armoe. :(
Hotgirlsummer schreef:
21-08-2025 07:20
Leuk joh, zo’n relatie op je 21e, wat een armoe. :(
Eigenlijk wou ik zoiets zeggen.

Jongedame, wat doe jij jezelf en je ouders aan!
Ik snap wel dat je ouders niet zo enthousiast zijn over je vriend. Als het echt door zijn autisme komt dat hij nooit bij iemand langs wil gaan - wat mij een behoorlijk probleem lijkt, vooral voor jou - kan hij dat toch uitleggen aan je ouders? Maar goed, de vraag is natuurlijk wat er leuk is aan deze man en aan deze relatie.
Je bent 21, doe jezelf een lol en ga leven! Je vriend gaat niet veranderen. Bedenk ook hoe het later voor eventuele kinderen gaat zijn als papa nooit iets wil doen buitenshuis. Er lopen echt veel leukere mannen rond hoor.
Hersenschade en mogelijk autisme. Alles lijkt mij dan een complete overprikkeling voor hem.

Aan jou de keuze wil je door, zo ja dan zul je deze dingen moeten accepteren en delen met je familie, zodat er begrip kan plaatsvinden.
Zo nee, dan is dat ook je goede keuze.

Oh en mocht je doorgaan er mee, leren niet afhankelijk te zijn van hem.
Hebben jullie het wel fijn samen? Wat doen jullie samen wat jullie relatie leuk en fijn maakt? Hij zal niet veranderen. In mijn omgeving zie/hoor ik ook dat er mensen met autisme zijn die, als ze ouder worden, steeds meer ‘verharden’ in hun beperkingen. Dat is voor hun omgeving helemaal niet gemakkelijk. Hoe zit dat bij jouw vriend? Als je mijn dochter was zou ik je adviseren om dit allemaal goed uit te zoeken, zodat jij weet waar je aan toe bent. Al helemaal voordat jullie aan kinderen beginnen.
Hi Draakie,
Wat een vervelende situatie.
Wilt je vriend gewoon nooit mee of wordt hij heel raar/onbeleefd behandeld door je schoonouders?

Ik denk dat je vriend niet gaat veranderen op dit punt als het eerste het geval is. Dus hii zal dan de aankomende 50 jaar niet mee naar je ouders willen. Dus op een gegeven moment zal je richting je ouders open kaart moeten of willen spelen dat je altijd in je eentje komt.
Vraag aan jou is of je dit als toekomstbeeld voor je ziet. Niet iedereen is dol op z’n schoonouders maar hier en daar een beleefdheidsbezoekje kan best.

En het is niet gek als je al zo jong bent met zo’n serieuze relatie dat je toch naarmate je ouder wordt merkt dat je bepaalde dingen belangrijker vind dan je eerst dacht en dat de ander daar helaas niet meer bij past.

Verdere tip: ga je rijbewijs halen, hoe mee zelfredzaam hoe beter wat mij betreft!
Ik probeer me voor te stellen dat mijn dochter er voor kiest om zo’n leven te leiden.
En dan zou ik daar ook niet heel blij mee zijn, en haar meer gunnen dan een man die de deur niet uit komt, en het blijkbaar niet nodig vind om een band op te bouwen met zijn schoonfamilie.
Familie staat bij mij hoog, en ik vind de band samen ook heel belangrijk. Dus voor mij zou dit echt een no-go zijn.

Hoe zie jij je toekomst voor je TO? Wil je je hele leven aan gaan passen aan hem? Willen jullie kinderen? Want dan zal hij toch echt de deur uit moeten komen.
Wil je nooit een samen leuk weg, zoals een etentje, theater, filmpje, terrasje, vakantie?
Het lijkt mij een heel eenzaam leven, en je bent nog zo jong!
Ga goed na denken over hoe jij je toekomst voor je ziet.
Ik gun je een leuke(re) man, en een leuker leven!
Waar ben je precies klaar mee? Met het gedrag en gevraag van je ouders of juist met het gedrag van je vriend? Het lijkt me goed om dit in kaart te brengen want daar ligt je oplossing.

In het eerste geval ga je in gesprek met je ouders en ga je staan voor je vriend: "hij is zo en niet anders en ik vind het fijn als jullie stoppen met daar tegen mij over zeuren".
Ben je het gedrag van je vriend zat dan zit daar je oplossing.

Stel dat jullie kinderen krijgen, hoe zie je het voor je met een man die niks wil? Zie jij jezelf op deze manier oud(er) worden?
.
Lila-Linda schreef:
21-08-2025 07:16
je vriend is niet zo'n leuke vent he?
Dit.
Rooss4.0 schreef:
21-08-2025 08:43

Stel dat jullie kinderen krijgen, hoe zie je het voor je met een man die niks wil? Zie jij jezelf op deze manier oud(er) worden?
Nou, hier zou ik heel heel heel goed naar kijken.
Poeh TO, dit klinkt helemaal niet als een leuke relatie. Waarom zou je het jezelf nu al zo moeilijk maken? Wat haal je uit deze relatie?
Dat je vriend dingen niet kan of wil doen is één ding, maar hij trekt jou naar beneden, want nu ga jij ook niet naar dingen. Hij zou je ook even kunnen brengen en halen als het te ver is voor in de avond, bijvoorbeeld.

Je ouders zijn waarschijnlijk niet blij dat jij je al op zeer jonge leeftijd vormt naar de beperkingen van een ander.

Pas op dat je niet geïsoleerd raakt! Vergeet je eigen behoeften niet.
Ik denk dat jouw vriend het gewoon niet aankan, op bezoek zijn bij anderen. Er wordt teveel van hem verwacht op sociaal vlak, hij weet ook niet hoe hij zich moet gedragen. Misschien kun je uitleggen hoe het bij hem werkt: dat het niet zo is dat hij je familieleden niet mag, maar dat hij overprikkeld raakt van sociale situaties.
Misschien dat hij zich met de jaren wat veiliger gaat voelen wanneer hij beseft dat er begrip is hiervoor.

Je moet je niet door hem laten beperken en gewoon op pad gaan vind ik. Aan jou de taak aan de mensen uit te leggen waarom je vriend niet mee wil, hij kan dat zelf niet, ben ik bang. Mooier nog zou het zijn wanneer hij dat zelf zou kunnen vertellen.

Of je deze relatie wilt beeindigen om deze reden hangt helemaal van jou af natuurlijk. Hebben jullie het samen wel leuk?
Even los van hoe jullie met elkaar omgaan, wat hij kan en wil en wat niet; vind je het hem aan te rekenen dat je minder vaak bij je ouders komt omdat hij niet mee wil rijden? Hij is niet verantwoordelijk voor jouw vervoer. Heb het idee dat je het hem (onbewust?) kwalijk neemt dat hij niet op en neer wil rijden. Daar kan je zelf verantwoordelijkheid in nemen, waardoor dat geen wrijving tussen jullie oplevert
apiejapie schreef:
21-08-2025 09:30
Even los van hoe jullie met elkaar omgaan, wat hij kan en wil en wat niet; vind je het hem aan te rekenen dat je minder vaak bij je ouders komt omdat hij niet mee wil rijden? Hij is niet verantwoordelijk voor jouw vervoer. Heb het idee dat je het hem (onbewust?) kwalijk neemt dat hij niet op en neer wil rijden. Daar kan je zelf verantwoordelijkheid in nemen, waardoor dat geen wrijving tussen jullie oplevert
Dat dacht ik ook, maar ik weet niet waar ze voor hem is gaan wonen? Ik lees dat het in de avond blijkbaar lastig is haar ouders te bereiken? Misschien wonen ouders afgelegen.
apiejapie schreef:
21-08-2025 09:30

Als je alleen naar het vervoersprobleem kijkt geef ik je gelijk, maar als TO met deze man een toekomst opbouwt gaat dat dus op alle vlakken zo zijn. Zij moet oplossingen verzinnen voor alles wat hij niet kan of wil.

Kinderen opvoeden in d'r eentje, want hij kan die prikkels niet aan. Zij mag alle zwemles, ouderavonden, consultatiebureaus op zich nemen, om nog te zwijgen van kinderfeestjes en alle dagelijkse drukte.

Familieaangelegenheden en alle zorgen als je ouders oud worden, mag ze alleen oplossen.

Hoe lief deze man misschien ook mag zijn, het is geen partnermateriaal. Daar is meer voor nodig dan alleen lief zijn.
Na zevenhonderd jaren
Lastig, hoor. Ik ben het met de anderen hier eens. Dit gaat niet beter worden, eerder minder. Dus denk goed na of je dit altijd wilt. Als je veel verliefdheid voelt accepteer je het nog, maar er komt een tijd dat de verliefdheid afneemt en is dit dan genoeg voor je?
Tja, ik heb zelf 2 dochters en ik zou ook niet zo blij zijn als ze met zo'n jongen thuis zouden komen...
Ik ga er even van uit dat je ouders gewoon lieve mensen zijn, en ik zou hen dus uitleggen waarom je vriend niet meekomt op bezoek. Ik zou echt stoppen met smoezen verzinnen, je ouders hebben vast wel door dat je tegen ze zit te liegen.
Ten tweede zou ik zo snel mogelijk het rijbewijs gaan halen, je woont op een uur rijden van je ouders, je kan niet elke keer aan je vriend vragen te brengen en te halen

Maar goed, ik zou vooral kijken hoe je de toekomst ziet met deze jongen ? Stel dat jullie kinderen krijgen, zou hij dat aankunnen met zn hersenletsel en autisme ? Dat is wel even wat anders dan boodschappen doen... Werkt hij wel ? En lukt dat ?
Succes
Je hebt geen familieprobleem, je hebt een relatieprobleem.

Zeg deze jongen gedag en trek weer in bij je ouders.
Dat je het "niet perse een heel groot probleem" vindt dat je vriend het liefst altijd thuis blijft, leest niet alsof je het allemaal leuk en ok vindt. Ik snap dan ook niet zo goed waarom iedereen over kinderen begint, want voordat je daar aan begint, mag het toch in ieder geval voor jezelf een fijne relatie zijn? En dan lijkt me dat de lat wel hoger mag dan dat het "niet perse een heel groot probleem" is dat hij altijd thuis wil blijven. Sowieso lijkt het me allemaal ondoenlijk als je niet eens eerlijk kunt zijn (naar hem of je ouders) over de situatie en wat jij ervan vindt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven