Gezondheid alle pijlers

Immunotherapie bij allergieën, wie heeft ervaring?

21-08-2025 23:05 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen, ik was benieuwd of er hier mensen zijn die een immunotherapie-behandeling hebben ondergaan. Ik heb zelf sinds mijn babytijd al hooikoorts, huisstofmijt en allergie voor katten en honden. Dit uit zich in typische kno-klachten en jeuk. Ik pak ook elk virusje op. Ik krijg allergiepillen en -spray maar dit werkt maar matig en ik voel me vaak suf. Overigens heb ik geen huisdieren en neem ik uiteraard ook alle andere maatregelen rondom hygiëne serieus en heb ik een luchtreiniger, een ontvochtiger, etc. Ik heb nooit gerookt, en drink al een tijdje geen alcohol meer en eet redelijk gezond en heb een gezond gewicht. Ook ben ik veel in de buitenlucht om lekker te wandelen of sporten. Ik heb momenteel weinig stress in mijn leven en verder ook geen medische problemen.

Ik heb ook al vaker topics geopend over mijn lage weerstand, waar ik goede tips voor heb gekregen die ik allemaal aan het proberen heb, maar vooralsnog geen succes.

Nou goed, ik ben dus ook al heel, echt heeeel, vaak naar de huisarts geweest hiermee, maar zij is meer van het motto van: je hebt al medicatie, je gaat er niet dood aan, iedereen heeft wel wat, dus accepteer het maar. Ik slik wel op haar advies Zink en selenium, niet omdat ik tekorten heb maar omdat dit het immuunsysteem een duwtje in de rug moet geven, helaas nog zonder succes.

Nu zag ik in mijn medisch dossier dat ik de laatste keer dat ik getest ben op allergenen (alweer 15 jaar geleden) een waarde van 27,5kU/L had op huisstofmijt. Volgens google is dit wel echt een ernstige allergie. Ik denk daarom dat ik wel in aanmerking zou kunnen komen voor immunotherapie.

Ik wil morgen de huisarts bellen voor een nieuwe afspraak en dan dit voorstel gaan doen. Ik wil dat gesprek zo goed mogelijk voorbereiden, dus kan alle ervaringen gebruiken! En hoop natuurlijk dat het andere mensen erg geholpen heeft, dat zou mij ook veel hoop geven, maar als je een negatieve ervaring hebt hoor ik het ook graag.
Mijn zoon is van zijn huisstofmijtallergie afgekomen dmv immunotherapie.
3 jaar lang een pilletje.

Hooikoorts is minder maar niet weg na 3 jaar. Daar heeft nog wel medicatie voor nodig.

Zou toch eens een test vragen bij de kno arts.
Ballon schreef:
21-08-2025 23:13
Mijn zoon is van zijn huisstofmijtallergie afgekomen dmv immunotherapie.
3 jaar lang een pilletje.

Hooikoorts is minder maar niet weg na 3 jaar. Daar heeft nog wel medicatie voor nodig.

Zou toch eens een test vragen bij de kno arts.
Wauw geweldig. Het zou toch wat zijn als ik na meer dan 30 jaar kwakkelen ineens klachtenvrij zou zijn.
Ik denk dat huisstofmijtallergie mijn grootste klacht is, want ik heb het hele jaar door klachten.

Wat voor test bij de kno arts bedoel je?
Vervelend. Je zou kunnen vragen om een verwijzing naar een allergoloog?

Ik ben ook een “allergie bommetje”. Heb echt van alles geprobeerd. Twee keer desensibilisatie gedaan; 2x 5 jaar lang injecties. Eerst iedere week, daarna iedere maand. Het hielp goed, maar steeds komen bij mij na een paar jaar de klachten toch weer terug.

Naast voldoende sport en beweging (ik sport binnen want buiten sporten en hooikoorts is geen goede combi), slaap, en stress minimaliseren waar kan, is bij mij mijn voeding omgooien het beste medicijn gebleken. Ik probeer mijn darmflora zo goed mogelijk te ondersteunen met het juiste eten, en dat helpt echt heel erg goed. Misschien ook interessant om je in te verdiepen?
https://www.meandermc.nl/zorg/behandeli ... ehandelen/

Dit bedoel ik, geen idee of zoiets ook bij jou in de buurt kan
_horizon_ schreef:
21-08-2025 23:16
Vervelend. Je zou kunnen vragen om een verwijzing naar een allergoloog?

Ik ben ook een “allergie bommetje”. Heb echt van alles geprobeerd. Twee keer desensibilisatie gedaan; 2x 5 jaar lang injecties. Eerst iedere week, daarna iedere maand. Het hielp goed, maar steeds komen bij mij na een paar jaar de klachten toch weer terug.

Naast voldoende sport en beweging (ik sport binnen want buiten sporten en hooikoorts is geen goede combi), slaap, en stress minimaliseren waar kan, is bij mij mijn voeding omgooien het beste medicijn gebleken. Ik probeer mijn darmflora zo goed mogelijk te ondersteunen met het juiste eten, en dat helpt echt heel erg goed. Misschien ook interessant om je in te verdiepen?
Wauw wat interessant. Wel jammer dat de injecties zo weinig geholpen hebben op de langere termijn. Het lijkt me behoorlijk intensief om zo vaak naar het ziekenhuis te moeten.

Als je goede bronnen/informatie hebt over voeding om de darmflora te bevorderen dan hoor ik het graag! Ik eet vrijwel geen suiker en doe Fast Like a Girl om mijn immuunsysteem te boosten en autofagie te bevorderen. Ik drink veel probiotische producten zoals gefermenteerde groente, maar deze bevatten dan weer veel histamine, dat vind ik erg lastig!!! Waar doe je goed aan? Mijn grote liefde voor chocolade heb ik al opgegeven. :| En krachttraining schijnt ook goed te zijn voor de weerstand, daardoor eet ik weer meer proteine zoals vis, vlees en zuivel, wat ook weer histamines heeft. Kortom waar doe ik goed aan @(
grr dubbel
Trouwens op een gegevens moment word ik eerlijk gezegd ook een beetje neurotisch. Ik had van de week een heerlijke grote pan tomatensoep gemaakt, en natuurlijk kreeg ik de nacht daarop weer zo'n verkoudsheidsaanval... en mijn brein dacht gelijk: shit tomaat, dat 'mag' natuurlijk niet!

:"-( kan dus wel wat begeleiding gebruiken want ik klooi wat af
Ballon schreef:
21-08-2025 23:21
https://www.meandermc.nl/zorg/behandeli ... ehandelen/

Dit bedoel ik, geen idee of zoiets ook bij jou in de buurt kan
Het ziekenhuis bij mij in de buurt biedt het ook aan, gelukkig!
Heb heel lang geleden aan een studie meegedaan voor immunotherapie. Werd toen een jaar lang gevolgd en daarna mocht ik nog een jaar gratis prikken. Ik ben daarna 15 jaar lang van mijn klachten af geweest. De desensibilisatie was alleen voor huisstofmijt. Ik had inmiddels katten genomen waarvoor ik later allergisch bleek, maar daar had ik ook totaal geen last van. Helaas is het sinds 2 jaar weer helemaal terug (katten heb ik al 8 jaar). Ik denk zelf omdat ik het destijds te kort heb gedaan, ik geloof dat je 3-5 jaar moet desensibiliseren. Ik wilde heel graag weer desensibilisatie, zeker omdat mijn klachten erger zijn dan voor de desensibilisatie, maar de kno arts was er geen groot voorstander van. Hoge kosten met een onzekere uitkomst.
Maar ik zou het zelf iedereen met ernstigere klachten aanraden.
Overigens was ik er niet 100% vanaf, ik nieste nog steeds bovengemiddeld vaak. Maar de hele dag door kriebels in je neus, jeukende ogen, eczeem en 100x per dag niezen had ik niet meer. De klachten waren zeeeer goed te doen.
Toen het allemaal nog vrij experimenteel was zo’n 35 jaar geleden heb ik een hyposensibilisatiekuur van 3 jaar gehad en ben sindsdien van mijn klachten af. Bijkomend voordeel was dat ik naast het verdwijnen van mijn ernstige huisstofmijtallergie en allergieën voor verschillende pollen en grassen ook meteen af was van mijn hooikoorts en dat ik zelden meer last heb van mijn astma.
Het is een flinke investering qua tijd maar ik vond het dubbel en dwars waard.
Yasminmax schreef:
21-08-2025 23:27
Trouwens op een gegevens moment word ik eerlijk gezegd ook een beetje neurotisch. Ik had van de week een heerlijke grote pan tomatensoep gemaakt, en natuurlijk kreeg ik de nacht daarop weer zo'n verkoudsheidsaanval... en mijn brein dacht gelijk: shit tomaat, dat 'mag' natuurlijk niet!

:"-( kan dus wel wat begeleiding gebruiken want ik klooi wat af
Tomatensoep en verkoudheidsaanval de nacht erop snap ik niets van. Dat heeft toch geen moer met elkaar te maken?

Ik heb zowel voedsel allergieën als hooikoorts/ huisstofmijt maar die reacties komen echt vrij snel en is zeker geen verkoudheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven