Kind ervaart veel spanning

19-01-2026 13:40 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind van 5 heeft al langere tijd last van klachten die wij relateren aan spanning. In de decembermaand niet gek, maar na de vakantie nemen de klachten niet af en lijken ze juist toe te nemen.

Klachten betreffen vooral buikpijn in combinatie met slecht slapen. Voor de vakantie was kind steeds extreem vroeg wakker (normaal 06.30, toen ineens 05.00), nu de laatste 2 weken gaat het vooral om 's nachts wakker zijn buikpijn door enge dromen (iedereen wilde mij dood maken) of kleine zaken die ineens heel veel verdriet opleveren (papa heeft het stickervelletje weggegooid maar er zat nog een sticker op die ik wilde).

Daarnaast zien we veel huilerigheid, weinig energie om dingen te ondernemen (eerder wegwillen bij feestjes ivm drukte). De zindelijkheid neemt ook echt af. BSO is eigenlijk niet te doen, bij ophalen ligt kind met extreem rode konen stilletjes op de bank. Na 5 x achter elkaar "ze lijkt wel niet helemaal fit", moeten we de conclusie trekken dat ze dat gewoonweg niet trekt.

Kind is wat gevoelig, maar zeer geliefd in de klas, een allemansvriend en zeer sterk gericht op harmonie. Kan ook heel goed zelf spelen en trekt zich terug bij conflict, niet persé op een onprettige manier maar meer laconiek ("dan ga ik wel wat anders doen"). Ze is erg bezig met rechtvaardigheid (misschien ook de leeftijd) en bij iets liefs naar mama moet het gelijk ook naar papa. We denken dat daar wel een bepaalde zelf opgelegde druk ligt.

Op school zien ze niet echt iets, het is geen heel grote klas (22 kinderen, gecombineerd), behalve de klachten die wij ook zien (zindelijkheid, buikpijn, etc.). Kind vind het heel belangrijk om niet gezien te worden als "stout" en steekt vermoedelijk wel veel energie in lief gevonden te worden.

Mijn lieve stabiele kind is ineens behoorlijk instabiel.. we hebben gesprekjes gevoerd (doen nu bijvoorbeeld ook slaapklets), maar we krijgen onze vinger er niet achter.

Is dit voor iemand herkenbaar? Heeft iemand nog tips? Ik vind het enorm pijnlijk om kind zo te zien.
Klinkt als mijn dochter. Zo hard werken om alles goed te doen. Destijds gooiden we het op hoogbegaafdheid (is ze ook), maar later bleek ze ook autisme te hebben. Ik kan dat natuurlijk niet diagnosticeren zo uit je bericht. Maar het is een mogelijkheid. Kinderen met autisme kunnen ook heel sociaal zijn en in bredere zin niet in het 'klassieke' autismeplaatje passen.

Je kunt gewoon eens gaan praten met de huisarts, of het cjg.
Stormkap schreef:
19-01-2026 13:50
Klinkt als mijn dochter. Zo hard werken om alles goed te doen. Destijds gooiden we het op hoogbegaafdheid (is ze ook), maar later bleek ze ook autisme te hebben. Ik kan dat natuurlijk niet diagnosticeren zo uit je bericht. Maar het is een mogelijkheid. Kinderen met autisme kunnen ook heel sociaal zijn en in bredere zin niet in het 'klassieke' autismeplaatje passen.

Je kunt gewoon eens gaan praten met de huisarts, of het cjg.

Ik moest ook meteen aan autisme denken.. mijn stiefdochter vertoonde ook dit gedrag toen ze ongeveer die leeftijd had. Liep uiteindelijk pas op de middelbare school echt vast, waarna de diagnose volgde (dit klinkt nu simpel maar was een proces van jaren).

Beetje vervelend vind ik het wel, dat TO nu meteen 2 reacties heeft waarbij mensen richting autisme denken. Maar als je toch richting iets van hulp moet (en zo klinkt het wel) dan is het handig om dit wel als optie mee te nemen.
Even voor de zekerheid. Hebben jullie lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld een blaasontsteking (gezien de buikpijn en problemen met zindelijkheid) uitgesloten?
Autisme, diagnoses, huisarts/cjg.. Pfoe dat vind ik wel een grote stap, gevoelsmatig. Het was tot een paar maanden geleden echt een super vrolijk kind die ontzettend op de plek zat. Het voelt meer alsof kind gewoon niet lekker uit die decembertijd is gerecupereerd en de spanning niet los heeft kunnen laten. Dat lijken we moeilijk te kunnen doorbreken..
BaBaLou schreef:
19-01-2026 14:00
Even voor de zekerheid. Hebben jullie lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld een blaasontsteking (gezien de buikpijn en problemen met zindelijkheid) uitgesloten?
Nee, dit schrijf ik op, bedankt!
Wat het ook is, je zult er wel iets mee moeten want het kind is zo niet blij. Kan ze zelf iets meer vertellen over hoe ze zich voelt en waarom ze zich zo voelt?
Sowieso eerst lichamelijke klachten uitsluiten. Als het dan nog zo blijft gaan, toch verder kijken, eventueel via de IB'er op school (als daar ook iets opvalt) of via de huisarts.
(Overigens is dit voor mij zeker herkenbaar, minus de lichamelijke klachten waren zowel mijn oudste als ik precies zo. Maar jouw kind kan precies dezelfde verschijnselen hebben met een heel andere oorzaak)
Si abra la puerta hay lobos.
Beabob schreef:
19-01-2026 14:03
Autisme, diagnoses, huisarts/cjg.. Pfoe dat vind ik wel een grote stap, gevoelsmatig. Het was tot een paar maanden geleden echt een super vrolijk kind die ontzettend op de plek zat. Het voelt meer alsof kind gewoon niet lekker uit die decembertijd is gerecupereerd en de spanning niet los heeft kunnen laten. Dat lijken we moeilijk te kunnen doorbreken..

Maar zo heel gewoon is dat volgens mij niet. Ik zou in elk geval zeker naar de HA gaan, die kan dan inschatten of er wat lichamelijk of aanvullend onderzoek gepast is en/of nog een andere kant op denken.
Beabob schreef:
De huisarts of cjg lijkt mij niet zo'n grote stap. Jij ziet alleen jouw kind, maar zij zien zoveel meer kinderen.
Het kan ook niet meer zijn dat een gevoelig kind of even een gevoelige periode en misschien gaat het gewoon voorbij, maar even sparren met een professional die veel meer tips en trucs kent dan jij, kan wel helpen om kind weer in de juiste richting te krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar een paar weken geleden was dit allemaal nog helemaal niet zo? Toen trok ze bv de BSO wel?
In dat geval zou ik eerst kijken naar wat simpelere interventies zoals extra dagje thuis en kinder-ontspanningsoefeningen. Bijv. ‘Stil zitten als een kikker’
En gewoon wat tijd geven.
Het is zoals het is
Jullie hebben gelijk hoor, over professionals. Ik sloeg meer aan op de autisme diagnoses die voorbij kwamen. Het lijkt me ook veel te jong om daar echt uitspraken over te kunnen doen.

Bedankt tot nu toe :)
Beabob schreef:
19-01-2026 14:40
Jullie hebben gelijk hoor, over professionals. Ik sloeg meer aan op de autisme diagnoses die voorbij kwamen. Het lijkt me ook veel te jong om daar echt uitspraken over te kunnen doen.

Bedankt tot nu toe :)
Ik heb ook zo'n kind en die trok school ook niet zo goed. De BSO wel, want daar kon ie meer zijn gang gaan. En vlak voor de zomer en in periodes met Sint enzo, met onvoorspelbare dingen, dan werd het hem regelmatig te veel.

Op zn zesde heeft ie de diagnose autisme gekregen. Maar dat wil niet zeggen dat dat bij jouw kind ook zo is natuurlijk.
Wel goed om het uit te zoeken, zowel fysiek als mentaal. Dus huisarts is een goede stap.
Beabob schreef:
Dat snap ik maar je vertelt toch ook echt dingen (gevoelig, sterk gevoel van rechtvaardigheid, kan erg van slag raken van kleine dingen) die zo te horen al langer spelen dan een paar weken.
Youk79 schreef:
19-01-2026 14:40
Maar een paar weken geleden was dit allemaal nog helemaal niet zo? Toen trok ze bv de BSO wel?
In dat geval zou ik eerst kijken naar wat simpelere interventies zoals extra dagje thuis en kinder-ontspanningsoefeningen. Bijv. ‘Stil zitten als een kikker’
En gewoon wat tijd geven.
Ja, toen was er wel sprake van vermoeidheid, maar dat lijkt me niet gek bij een kleuter na een lange schooldag. Van deze orde was het zeker niet. Het is ook absoluut het totaalplaatje. Ik dacht ook nog aan misschien een bepaald vitaminetekort door de donkere periode, mijn man is daar ook heel gevoelig voor en heeft zo'n UVB-lamp.

Wat interessant dat je dat zegt die 'stil zitten als een kikker', mijn collega heeft daar ooit nog een cursus in gevolgd bedenk ik me ineens. Ik zal haar eens vragen naar wat materiaal.
Ik sluit me aan bij het onderzoeken/uitsluiten van medische oorzaken voor de lichamelijke klachten. Dus in elk geval de huisarts bellen.

Ik lees daarnaast een kind dat zich heel erg aanpast aan de omgeving, dat overprikkeld en gespannen is. Lukt het jullie om ontspanning te bieden? Ouderschapsverlof waardoor kind (tijdelijk) niet naar de BSO hoeft. Voor het slapengaan niet de dag doornemen, omdat dit piekeren/malen kan bewerkstelligen. Maar een ontspanningsoefening of evt massage?

En in gesprek gaan met school. Wat zien zij als ze echt goed kijken?
Charlotta schreef:
19-01-2026 14:43
Dat snap ik maar je vertelt toch ook echt dingen (gevoelig, sterk gevoel van rechtvaardigheid, kan erg van slag raken van kleine dingen) die zo te horen al langer spelen dan een paar weken.
Nee, dit zijn echt zaken die sinds half november spelen. We hebben dit gekoppeld aan de drukke decembermaand, maar het blijft nu aanhouden.

Een gevoel van rechtvaardigheid heeft ze altijd wel gehad, maar zo extreem als nu zeker niet (papa/mama precies gelijk bijv.). Van slag raken bij kleine dingen ook niet van deze orde, het blijft een kleuter natuurlijk.
Citrus schreef:
19-01-2026 14:47
Ik sluit me aan bij het onderzoeken/uitsluiten van medische oorzaken voor de lichamelijke klachten. Dus in elk geval de huisarts bellen.

Ik lees daarnaast een kind dat zich heel erg aanpast aan de omgeving, dat overprikkeld en gespannen is. Lukt het jullie om ontspanning te bieden? Ouderschapsverlof waardoor kind (tijdelijk) niet naar de BSO hoeft. Voor het slapengaan niet de dag doornemen, omdat dit piekeren/malen kan bewerkstelligen. Maar een ontspanningsoefening of evt massage?

En in gesprek gaan met school. Wat zien zij als ze echt goed kijken?
Ik denk inderdaad dat dit de aanpak wordt. Toevallig is man wegens omstandigheden momenteel in de middagen beschikbaar om de kinderen uit school te halen. We wilden het ritme voor de kinderen aanhouden (over een tijd zullen ze wel weer gewoon naar de BSO moeten), maar het biedt ook de mogelijkheid om kind tegemoet te komen in deze behoefte. Op mijn vrije dag kan ik natuurlijk altijd kind een dagje thuishouden.
Beabob schreef:
De ontwikkelingen op het gebied van zelfbewustzijn rond die leeftijd kunnen ook voor een dergelijke omslag zorgen icm de genoemde mogelijke oorzaken. 22 leerlingen is echt geen enorm grote klas, dus dat er op school niets wordt gemerkt kan juist duiden op het maskeren/camoufleren zoals bij autisme kan voorkomen.

Normaal zou mijn aanbeveling zijn om dit in eerste instantie met school verder op te pakken, omdat je dan ook kan vertrouwen op hun ervaring (dus idd als zij het vaker zien bij kinderen na de decembermaand het gewoon aankijken), maar daar is nu juist weinig zichtbaar. Dus dan lijkt de HA me inderdaad een logische stap.
Beabob schreef:
19-01-2026 14:44
Ja, toen was er wel sprake van vermoeidheid, maar dat lijkt me niet gek bij een kleuter na een lange schooldag. Van deze orde was het zeker niet. Het is ook absoluut het totaalplaatje. Ik dacht ook nog aan misschien een bepaald vitaminetekort door de donkere periode, mijn man is daar ook heel gevoelig voor en heeft zo'n UVB-lamp.

Wat interessant dat je dat zegt die 'stil zitten als een kikker', mijn collega heeft daar ooit nog een cursus in gevolgd bedenk ik me ineens. Ik zal haar eens vragen naar wat materiaal.
Daar kan kind ook last van hebben, het is zeker iets om bij de huisarts voor te leggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Er zijn al nuttige opmerkingen gemaakt maar daarbij wil ik nog wel vermelden dat onze dochter ook al een tijdje wat hangerig en humeurig is en dat dit “gewoon” komt door een virusje. Wij zijn er allemaal ziek van geweest en lijken nu weer beter maar hebben allemaal weinig energie. Dus kan ook (deels) daaraan liggen.
Heeft ze iets vervelends of angstig meegemaakt?
Kan voor jullie heel gewoon zijn geweest maar voor haar dus niet ????
Voor ouders met neurodivergente kinderen, zijn de kenmerken die je noemt wel heel herkenbaar. Neurodivergentie betreft bijvoorbeeld hoogbegaafdheid en adhd.

Ik moest vroeger ook niets hebben van etiketten plakken, maar soms word je door de werkelijkheid ingehaald, en zo bleek mijn jongste dochter met 6,5 jaar hoogbegaafd te zijn en met 10 jaar adhd type 1 te hebben (dus zonder de hyperactiviteit/impulsiviteit).

Ik zeg niet dat je meteen nu moet gaan testen, maar hou neurodivergentie wel in je achterhoofd als er in de komende twee jaar niets lichamelijks ontdekt wordt en de moeilijkheden aanhouden.

Je beschrijving klinkt in alle facetten zoals mijn dochter. Die is inmiddels bijna volwassen, maar heeft in feite nog steeds met dezelfde uitdagingen te maken als die jij noemt (alleen de zindelijkheid is goed gekomen ;) ).

Dus ja, mijn glazen bol zou zeggen: Houd de komende jaren rekening met de mogelijkheid van hoogbegaafdheid en/of adhd type 1 (voorheen add genoemd).

Sterkte, het is inderdaad moeilijk om je kind zo te zien.
Beabob schreef:
19-01-2026 14:44

Mijn oudste vond de kikker echt fijn. Er is ook een CD van. Andere ontspanningsoefeningen zijn natuurlijk ook oke.
En misschien de juf inschakelen? Als zij op school aangeeft dat ze niet altijd ‘lief’ hoeft te zijn heeft dat wellicht meer impact dan dat jij het zegt.
Het is zoals het is
Hoe ging het met je dochter tijdens de vakantie?
Graftak!
Is ze al nagekeken op verstopping van de darmen? Dat geeft buikpijn en plasongelukjes.
Look me in the eyes and tell me what you see.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven