Mijn brugklasser is gestart

21-08-2024 11:59 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben waarschijnlijk een overbezorgte ouder, maar ik vind het lastig dat mijn jongste naar de brugklas is.
Met de andere kinderen had ik geen problemen en nu zit ik totaal gespannen thuis. Ze zijn deze week gestart.
Het is een rustig, afwachtend en Introvert kind.
Vandaag is de rest van de school ook gestart, dus hij appte net al dat de aula compleet vol was en hij alleen op de gang had zitten eten. Ik ben zo bang dat hij gepest gaat worden of altijd alleen zit. Hij maakt niet heel makkelijk contact met andere of leerkrachten. Ik zelf ben meer bang voor de gevolgen als hij. Ik moet het loslaten dat weet ik en ik laat dit niet blijken aan hem, maar maak me gewoon zorgen om mijn kleintje.

Zijn er meer ouders hier die een brugpieper hebben ? Misschien is het leuk wat ervaringen te delen ?
Mama inge, war fijn zeg ! Klinkt alsof het goed gaat. Andere locatie is wel spannend. Hier hebben ze net als bij lente dat alles bij elkaar zit. Hebben we wel bewust voor gekozen. Toch super dat het allemaal zo goed gegaan is he en we het 1e jaar lekker achter de rug hebben.

Lente, ja hier is dat ook bij tweetalig. Dat wilde hij eerst ook en bewust daardoor er niet voor gekozen. Bij jullie zijn er meer factoren dan wat afweegt welke klas ze krijgen. Goed dat ze het aangegeven heeft. Ik weet van mijn dochter dat ze wel eens hele meiden groepen compleet gesplits hadden, daar begrijp je werkelijk niks van. Nog 2 dagen en dan zit het er op.
Al leuk kado gekocht voor het overgaan. Zo ontzettend knap hoe hij het gedaan heeft.
Fijn om te lezen dat het met veel van de brugklassers goed gaat. Hopelijk vinden ook de uitvallers een mooie plek om te leren en te groeien.

Dochter doet het nog steeds goed. Volgende week nog toetsweek en daarna nog wat losse dagen met leuke dingen. Ze heeft nog niet veel zin in de toetsweek, maar dat komt wel goed. Ze staat er goed voor. Ze weet de klassenindeling voor volgend jaar nog niet, maar ik verwacht dat ze wel bij haar beste vriendinnen blijft. Ze hebben alle drie dezelfde richting gekozen (gymnasium) en er zijn niet genoeg leerlingen voor twee gymnasiumklassen.
Whippet16 schreef:
18-06-2025 08:35
Mama inge, war fijn zeg ! Klinkt alsof het goed gaat. Andere locatie is wel spannend. Hier hebben ze net als bij lente dat alles bij elkaar zit. Hebben we wel bewust voor gekozen. Toch super dat het allemaal zo goed gegaan is he en we het 1e jaar lekker achter de rug hebben.
Ja een goed jaar voor hem waar hij veel zelfvertrouwen heeft gekregen

De andere locatie kent hij al wel, gaan ze heen voor gym.
Verder word er school breed veel aan activiteiten gedaan waarvoor ze daar dan ook nog wel eens heen gaan.
Eerder dit jaar is er een andere jongen, waar hij wel eens mee optrok, naar die locatie gegaan.
Dus dat was gelijk: dan zie ik hem ook weer..
Oh nou komt helemaal goed. N nu eerst uitrusten. Hier morgen nog halve en dan wat losse dingen de komende weken, maar verder is het klaar!
Nou mijn jongste is ook klaar.
Net de proefwerk week achter de rug. Geloof niet dat hij heel hard heeft gewerkt maar goed, hij stond mooi op overgaan dus maak me geen zorgen.

De overstap naar het vwo is goed geweest. Hij heeft er meteen een vriend gemaakt en sinds een maand ofzo is daar toch nog een vriend bijgekomen. Hij zet zich niet heel hard in maar pakt het wel serieus op allemaal. Want hij vindt school ook echt leuk.
Plannen blijft door zijn AuDHD lastig dus dat doen we nog steeds samen maar goed, daar help ik zijn zus van 15 met ASS ook nog steeds bij dus geen groot probleem. Teveel chaos in zijn hoofd om dat zelf te doen.

Dus hoewel het schooljaar heel lastig startte omdat hij zich zo ongelukkig voelde en geen sociale aansluiting had ben ik school enorm dankbaar dat ze dat zagen en dat ze het na een gesprek met ons beter vonden hem tussentijds naar het vwo te doen. Hij kwam elke dag vrolijk uit school en had het naar zijn zin. Nu nog boeken inleveren, schoolreis en rapport ophalen.
Hier heeft hij aankomende week de herhaalweek (kunnen ze nog ophalen wat ze niet behaald of deels behaald hebben) en daarna ook losse dagen...en vanaf 18 juli beide jongste kids vakantie. Oudste daarentegen niet, want die loopt nog tot november stage (maar op een vakantiepark van Centerparcs dus die vermaakt zich prima).

Wat betreft de brugger, hij heeft op twee vakken na alles op wit (havo), eentje voor nu op rood (mavo, maar daar gaan we hard aan werken volgend jaar, toevallig een vak waar ik goed in ben) en eentje op blauw (vwo). Maar hij mag trots zijn.
Hier is kind ook bijna het eerste jaar doorgekomen... Komende maandag dinsdag woensdag op kamp. Hij zit maar bij 1 vriend uit zijn klas op kamp ( ze hebben extra curriculaire activiteiten waarvan hij de korte versies heeft gekozen, dus niet het hele jaar door dezelfde activiteit met dezelfde mensen, veel van zijn vrienden hebben de lange versies gekozen) Daarna kan hij nog wat proefwerken herren ( wiskunde, was het bestaan van de rekenregels vergeten, toch handig om wel toe te passen bij herleiden) en dan is het jaar hier ook wel afgelopen.
In de tweede en derde blijft zijn klas bij elkaar en daar is hij heel blij mee. Hij vertelde dat 2 jongens naar de havo gaan of blijven zitten. Van een van die jongens vindt hij het jammer dat hij niet meer in de klas zal zitten.

Gisteren hadden we een borrel in een park vlakbij ons, dus zoon vond het heel leuk om zijn klasgenoten mee te nemen naar de plaatselijke voetbalkooi. Ze zoeken elkaar massaal op in de pauze. Vrienden komen bij elkaar thuis. Hij gaat nu logeren bij een vriend van school en ze zoeken dan ook nog een andere vriend op die ook ver weg woont.
Klinkt allemaal goed. Zoals spannend als het toch was in het begin, zo fijn gaat het nu.

Hier al klaar 2 weken voor vakantie, enkel nog rapport halen.
Wiskunde is hier ook moeilijk, is wel een voldoende, maar hij vindt het best lastig.

Hier wisselen ze wel elk jaar alle klassen, dus ben wel heel benieuwt hoe dat gaat lopen.

Eerst lekker vakantie. Hij is heel blij nu met 8 weken zomervakantie. Hij is er ook wel echt aan toe!
School is deze week weer gestart en ik heb een deja vous gevoel van vorig jaar.
Hij zit met 2 "vrienden" van vorig jaar, maar die 2 trekken veel samen op, zijn ook wat verder in de ontwikkeling zeg maar en ik heb het idee dat mijn kind erachteraan hobbelt.
Van de week was er een tech activiteit op locatie en dan zit ie alleen. Die 2 vrienden letten niet op hem en vragen andere.
Gister belde hij vanaf school, compleet in paniek en hyperventilatie. Hij was na de les even achter gebleven om irts te vragen en daarna kon ie het volgende lokaal niet vinden. Het is een nw gebouw. Dan denk ik waar zijn die 2 ?! Ik ken dit zo totaal niet van mij vroeger ofzo. Hij kent ook de nieuwe klas nog niet, dus de andere jongens. Hij maakt zelf weinig contact, want hij heeft al vrienden, is zijn logica.
Ik heb afgesproken dat ik niks meer vraag of iets zeg en dat als ie alleen is of wat dan ook, dat ie het zegt.
Intern vind ik het vreselijk en wil ik hem behoeden denk ik. Angst heb ik dat ie gepest gaat worden. Zelf door zijn ASS mist hij een beetje die sociale knop en vind hij het totaal geen probleem. Fijn misschien, maar ook dubbel.

Ik slaap er slecht van en ben blij dat de eerste week voorbij is en de normale lessen echt beginnen.

Enorm getut hoor van mij, maar dacht ik deel het hier, misschien heeft iemand wst herkenning.
Hè wat naar voor je zoon en voor jou. Hier een slechte start in de tweede. Ineens lijkt dochter uit de groep te liggen. De hele vriendinnengroep zit samen in de nieuwe klas en ineens mocht ze niet meer meefietsen met haar 2 fietsmaatjes (leuk, de avond voor de eerste schooldag, kind volledig overstuur). En gister hoorde ze van 1 ‘vriendin’ dat 2 andere meiden uit de groepje haar niet meer leuk vinden. Ze snapt er niks van en is zo verdrietig. Vandaag zoveel buikpijn van de stress dat ze thuis is gebleven.

Helaas ook weinig keuze uit andere vriendinnen in deze klas. Naast deze groep van 6 meiden, waar ze dus in zit/zat, zijn er 3 furries en 1 transgender en voor de rest jongens. De furries en de transgender zijn zo bijzonder in gedrag dat ze daar absoluut niet bevriend mee wil zijn.

Ik vind het lastig (zacht uitgedrukt)…
Ja vreselijk toch !
Meiden zeker zijn zo gemeen! Ik had met mijn dochter in de 4e dit. Meiden van 16 en nog precies zo. Echt zo vals ook.
Heel zielig dat ze niet wil, je wilt als ouder toch zo graag helpen of het overnemen he.

Beetje hetzelfde idee als hier, alleen zegt mijn zoon "ja maakt me niet uit dat ze weggaan, ik weet ook niet waarom. " Hij zoekt ze dan later weer op. Heeft verder een prima dag.
Vorig jaar ging hij naast iemand zitten en na even ging die persoon weg. Ik zou denken..waarom.?! Maar hij denkt... " iedereen mag het zelf weten of hij weg wil" hij is dan niet onzeker ofzo dat het aan hem zou kunnen liggen. Gelukkig maar !

Heb met jullie te doen. Heel lastig !
Meiden zijn echt vals inderdaad, bah.

Wel ‘fijn’ dat jouw zoon er zo makkelijk overheen stapt. Mijn zoon met ass heeft hier wel voelsprieten voor en zou dit echt vervelend vinden. Maar ik snap dat dit voor jou als moeder wel heel naar voelt.
Lente19251003- schreef:
22-08-2025 14:38
Hè wat naar voor je zoon en voor jou. Hier een slechte start in de tweede. Ineens lijkt dochter uit de groep te liggen. De hele vriendinnengroep zit samen in de nieuwe klas en ineens mocht ze niet meer meefietsen met haar 2 fietsmaatjes (leuk, de avond voor de eerste schooldag, kind volledig overstuur). En gister hoorde ze van 1 ‘vriendin’ dat 2 andere meiden uit de groepje haar niet meer leuk vinden. Ze snapt er niks van en is zo verdrietig. Vandaag zoveel buikpijn van de stress dat ze thuis is gebleven.

Helaas ook weinig keuze uit andere vriendinnen in deze klas. Naast deze groep van 6 meiden, waar ze dus in zit/zat, zijn er 3 furries en 1 transgender en voor de rest jongens. De furries en de transgender zijn zo bijzonder in gedrag dat ze daar absoluut niet bevriend mee wil zijn.

Ik vind het lastig (zacht uitgedrukt)…

Vervelend om te lezen. Kinderen in groepsverband kunnen gemeen zijn.

Maar ook naar hoe je over de andere kinderen (furries en transgender) praat. Toevallig ben ik moeder van een transdochter, die niet door sommige andere meiden in haar klas geaccepteerd wordt. Zij mocht direct in de brugklas al niet mee fietsen met klasgenoten uit haar dorp, dat vond ik pijnlijk, maar zij haalde haar schouders er over op en zei: Dan fiets ik wel alleen. Mijn dochter is in andermans ogen waarschijnlijk ook anders in gedrag, en los daarvan zal ze heus niet door iedereen even leuk gevonden worden. Maar hoe mooi kan een diverse wereld zijn!

Ik maakte me een aantal jaren geleden ook zorgen over hoe mijn kinderen geaccepteerd worden op hun VO scholen (met name in de brugklas), want niemand wil dat je kind nergens bij hoort. Mijn andere kind heeft daar ook wat minder leuke ervaringen mee gehad. Maar bij de zogeheten populaire meiden of jongens (willen) horen is ook niet altijd zaligmakend. Ik heb het losgelaten en kijk naar wat mijn kind heeft. Mijn andere kind neemt een kind dat minder geaccepteerd wordt ook soms op sleeptouw (afhankelijk van de behoefte van dit kind), en dat vind ik mooi om te zien.
Mijn excuses Tecna! Ik snap dat dit je raakt en heel naar overkomt. Dat is niet de bedoeling.

Wat ik bedoelde, is dat het gedrag van deze kinderen echt niet past bij mijn dochter. Het kind dat transgender is, verandert per dag meerdere keren zijn/haar geslacht en wil dan ook met een andere naam aangesproken worden en is boos als een ander kind niet de juiste naam noemt. Het transgender zijn is niet het probleem, maar het gedrag en de enorme overdreven focus erop van dit kind is wel een probleem voor mijn dochter. Of nou ja, een probleem niet perse, maar ze wil er niet bevriend mee zijn.

En de furries blaffen en grommen naar haar en vragen haar om gras te eten en weigeren het grootste deel van de dag om te praten. Ook niet bepaald meiden waarvan je denkt; hé leuk, laat ik daar eens bevriend mee worden.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is.
Whippet16 schreef:
22-08-2025 13:31
School is deze week weer gestart en ik heb een deja vous gevoel van vorig jaar.
Hij zit met 2 "vrienden" van vorig jaar, maar die 2 trekken veel samen op, zijn ook wat verder in de ontwikkeling zeg maar en ik heb het idee dat mijn kind erachteraan hobbelt.
Van de week was er een tech activiteit op locatie en dan zit ie alleen. Die 2 vrienden letten niet op hem en vragen andere.
Gister belde hij vanaf school, compleet in paniek en hyperventilatie. Hij was na de les even achter gebleven om irts te vragen en daarna kon ie het volgende lokaal niet vinden. Het is een nw gebouw. Dan denk ik waar zijn die 2 ?! Ik ken dit zo totaal niet van mij vroeger ofzo. Hij kent ook de nieuwe klas nog niet, dus de andere jongens. Hij maakt zelf weinig contact, want hij heeft al vrienden, is zijn logica.
Ik heb afgesproken dat ik niks meer vraag of iets zeg en dat als ie alleen is of wat dan ook, dat ie het zegt.
Intern vind ik het vreselijk en wil ik hem behoeden denk ik. Angst heb ik dat ie gepest gaat worden. Zelf door zijn ASS mist hij een beetje die sociale knop en vind hij het totaal geen probleem. Fijn misschien, maar ook dubbel.

Ik slaap er slecht van en ben blij dat de eerste week voorbij is en de normale lessen echt beginnen.

Enorm getut hoor van mij, maar dacht ik deel het hier, misschien heeft iemand wst herkenning.
Geen herkenning, maar mag ik je een tip geven? Het is iets waar ik mezelf ook regelmatig aan moet herinneren en ik bedoel het goed. Maar je vraagt je af waar die twee ' vrienden' zijn en vindt het vervelend dat ze niet op je zoon letten... Maar dit kan je eigenlijk niet verwachten van twee kinderen. Waarschijnlijk heeft niemand ze ooit gezegd dat ze op zoon moeten letten en zorgen dat hij niet alleen is. Kinderen van die leeftijd zijn meestal niet bijzonder zorgzaam... Helemaal als zoon de indruk wekt het wel prima te vinden.... Ik bedoel het niet lullig ofzo. Twee vrienden van mijn zoon gaan vandaag op zeilkamp en ze hebben niet eens gevraagd of zoon ook mee wilde... Vind ik vervelend maar het is wel mijn probleem. Nu kan ik me voorstellen dat je je over de dagelijkse gang van zaken op school meer zorgen maakt, dat wel.
Ja heb je ook gelijk in. Is mijn gedachte gang. Het is niet dat ze op hem moeten letten ofzo, maar meer dat ik het ken van vriendinnen bij mij vroeger of nu nog dat je een beetje op elkaar wacht als 1 in het lokaal bezig is. Ook bijvoorbeeld na de gym, je vertrekt met je vriendengroep als iedereen klaar is. Die 2 wachten wel op elkaar, dus daarom vind ik het dan niet echt vrienden, maar mijn zoon vind dat anders. Hij staat op moment ook minder open voor andere , omdat ie vrienden heeft. Ik zou dat graag stimuleren, maar hij moet het zelf doen en willen. We hebben afgesproken als er iets hij het zegt. Verder hou ik me op de achtergrond zeg maar. Wil niet zeggen dat het in mijzelf niet speelt
Hoe is het nu met je zoon, Whippet?
Lief dat je het vraagt. Het gaat goed, hij klikt met een aantal nieuwe jongens.
Loopt in de pauze niet meer stil en zinloos achter de andere aan, maar trekt zijn eigen plan. We hebben laatst een start gesprek gehad en hoorde toen dat ie hard werkt, maar ook met andere jongens best druk kan zijn. Ze zoeken elkaar in de klas dus wel op. Dus ik was heel blij dat te horen!!

Hoe gaat het bij jullie ? Veranderingen dit school jaar ?
Whippet16 schreef:
18-09-2025 16:09
Lief dat je het vraagt. Het gaat goed, hij klikt met een aantal nieuwe jongens.
Loopt in de pauze niet meer stil en zinloos achter de andere aan, maar trekt zijn eigen plan. We hebben laatst een start gesprek gehad en hoorde toen dat ie hard werkt, maar ook met andere jongens best druk kan zijn. Ze zoeken elkaar in de klas dus wel op. Dus ik was heel blij dat te horen!!

Hoe gaat het bij jullie ? Veranderingen dit school jaar ?
Hier wel wat veranderingen, maar wel ten goede. Zoon is nu een stuk serieuzer qua huiswerk, weet beter wat er van hem wordt verwacht.
Qua sociale dingen is alles voor zoon hetzelfde gebleven, maar op een ouderavond kregen we wel te horen dat in de tweede de kinderen wat stoerder worden, echt in de puberteit komen etc. Dus de omgang met elkaar kan wat ruwer worden etc. Maar we gaan het zien.

Fijn dat jouw zoon wat meer op zijn plek is :)
Fijn dat het zo goed gaat joh !
Vorig jaar ging het wat moeizamer he, goed dat ie nu dan toch meer op zijn plek zit.

Oh nou dat huiswerk en het leren is hier hetzelfde haha. Ik hoor veel goede voornemen en doelstellingen, maar zie er nog niks van.
Dat van die stoere jongens vertelde de leerkracht ook, dan ook met wat andere woorden. Meer ook in de trant van pubers nemen minder slimme beslissingen en in het 2e jaar is het hoogste percentage zittenblijvers en zorg dat je je best doet blabla. Ach we zien dat stuk wel. Ik vind het sociale evengoed belangrijk, dat ie happy is en goed in zijn vel zit. Ik denk dat dan het leren of in ieder geval overgaan of slagen vanzelf ook goed komt.
Ik hoor verhalen van dingen die de andere jongens uitspoken, hij mengt zich daar niet in en is heel standvastig in zijn eigen mening en regels zijn regels haha. Die houd ie er goed in.

Groeit ie van jou ook ineens zo hard ? Hier is hij wat een laatbloeier en komt de pubertijd net kijken en het lijkt of hij met de dag groeit haha. Koop me scheel ook aan schoenen! :-D
Heerlijk is het, ben blij dat het goed gaat, hier en bij jullie !

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven