Seksuele ontwikkeling 9-jarige

26-08-2025 09:31 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forumleden,

Ik hoop hier wat ervaringen te horen over het volgende. Mijn dochter is 9 jaar en heeft vorige week aangegeven dat ze veel bezig is met denken aan bepaalde onderwerpen. Ook vertelde ze dat ze thuis in bed en op school veel “wiebelt” als ze aan bepaalde dingen denkt zoals kussen, verkering etc.

De laatste dagen vertelt ze dagelijks steeds nieuwe informatie, zoals dat ze ook veel aan vrijende mensen denkt, geslachtsdelen etc.

Ik heb rustig gereageerd, gezegd dat ik blij ben dat ze er met mij over wil praten, uitgelegd dat “gewiebel”’op die manier op school niet gepast is etc. Ook aangegeven dat aan verliefdheid, kussen etc denken niet gek is op haar leeftijd.

Waar ik zelf mee worstel is dat ze het nu ook over echt seksuele zaken heeft, zoals vrijen, "babies maken”, en verder. Mijn moeder skills zijn nog niet zo ver ontwikkeld dat ik aanvoel of dit ook “gewoon” is of dat ik mij hier zorgen om moet maken. Ik had dit in elk geval pas over een jaar of 2 verwacht, dat is ook wat ik op internet lees. Ik heb gevraagd of ze bepaalde beelden heeft gezien maar ze geeft aan dat het er tijdens de week van de lentekriebels over is gegaan en dat ze er boeken over leest op school: thuis heb ik dit eerder wel besproken (verkering, kriebels, kussen) maar nog niet op dit level, omdat ik er vanuit ging dit nog een tijdje zou duren.

Lang verhaal maar ik weet even niet zo goed hoe ik hier op moet reageren en of dit “normaal” gedrag is.

Graag niet quoten, misschien haal ik de OP nog weg.

Alvast bedankt voor het reageren!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2025 10:30
Reden: OP verwijderen is NIET toegestaan! Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Anvin80 schreef:
26-08-2025 09:59
Ja dat hebben we zeker al besproken, daar hebben we het over gehad. Dus dat weet ze, maar als ze het heeft over babies maken bedoelt ze dus dat ze dan denkt aan mensen die seks hebben met elkaar. Mijn vraag is dus, is dat op deze leeftijd normaal of moet ik hier iets mee.

Euh ja, dat is op zich de manier om baby's te maken toch? En waarschijnlijk ook de term die voorheen/nog gebruikt is voor seks.

Ik heb gevraagd of ze bepaalde beelden heeft gezien maar ze geeft aan dat het er tijdens de week van de lentekriebels over is gegaan en dat ze er boeken over leest op school: thuis heb ik dit eerder wel besproken (verkering, kriebels, kussen) maar nog niet op dit level, omdat ik er vanuit ging dit nog een tijdje zou duren.

Heb je die boeken en lentekriebels ook bekeken, dat je een beetje weet op welk niveau er al over gesproken is?
Ik snap het wel hoor.
Volgens mij is het een heel normale ontwikkeling. Zolang het uit haarzelf komt en niet opgedrongen is het gewoon haar ontwikkeling.
Maar als moeder van een dochter van 9 denk ik zelf ook ‘liever nog maar even niet.’
Ik weet niet of het normaal is, ik weet wel dat ik er zelf ook vroeg bij was met dat soort vragen en dat heeft verder niet tot ongezonde relatie met seks geleid.
Mijn moeder kwam toen met allemaal van die informatie boeken over seks en lichaam, speciaal voor kinderen geschreven. Vond ik fantastisch, plus ik was in de puberteit degene die het meeste wist over seks en anticonceptie en alle feiten en fabels, en daardoor altijd heel verantwoordelijk geweest. (En andere vriendinnen behoed voor foute info)
Ik snap de zorgen niet zo.

Je dochter heeft nu al die vragen dus is het normaal voor haar.
Ik zou er zeker open met je kind over praten.

Als je had gedacht dat je pas over 2 jaar die gesprekken zou gaan voeren doe je het nu gewoon toch eerder?

Daarbij, echt: wat is normaal?

Ik lees ook nergens dat het normaler is dat meisjes pas 11-12 moeten zijn om jouw omschreven 'gedrag' van je dochter te verantwoorden.

Ik lees zelfs dat de periode van 6-12 die ontwikkelfase ontstaat.

Het ene kind begint het te voelen met 6 jaar, de andere 'pas' met 12 en jouw kind met 9.
Airysuit schreef:
26-08-2025 10:37
Ik weet niet of het normaal is, ik weet wel dat ik er zelf ook vroeg bij was met dat soort vragen en dat heeft verder niet tot ongezonde relatie met seks geleid.
Mijn moeder kwam toen met allemaal van die informatie boeken over seks en lichaam, speciaal voor kinderen geschreven. Vond ik fantastisch, plus ik was in de puberteit degene die het meeste wist over seks en anticonceptie en alle feiten en fabels, en daardoor altijd heel verantwoordelijk geweest. (En andere vriendinnen behoed voor foute info)
Bedankt voor je reactie, het zijn dus niet echt vragen die ze heeft maar vooral fantasieën erover, zoals ze zelf aangeeft. Ik heb het idee door haar meer info te geven dit nog meer aan te wakkeren.
Anvin80 schreef:
26-08-2025 10:56
Bedankt voor je reactie, het zijn dus niet echt vragen die ze heeft maar vooral fantasieën erover, zoals ze zelf aangeeft. Ik heb het idee door haar meer info te geven dit nog meer aan te wakkeren.

Ik zou ook liever hebben dat ze een andere passie ontwikkelt hoor. Maar ik ben zelf ook niet zo van de seks, het wordt zo belangrijk gemaakt in deze tijd. Het is vooral iets wat mensen privé moeten beleven vind ik.
Maar dit is iets persoonlijks van mij.

Toen mijn kinderen zich ermee bezig gingen houden heb ik er heel "normaal" over gedaan. De twee oudsten hadden ook vriendjes/ vriendinnetjes op bezoek die hier gewoon konden blijven slapen. De jongste was een stuk behoudender hierin.

Als mijn kind van 9 er heel erg mee bezig zou zijn zou ik er laconiek op reageren, wel antwoord geven maar niet gaan uitweiden en ook proberen de aandacht te verplaatsen naar iets wat hij of zij heel leuk vindt. Een sport, een huisdier, een uitstapje, noem maar op. Iets wat "meer voor kinderen" is.
Dat ze fantasieën heeft vind ik begrijpelijk en kan ik prima inleven. Dat ze constant de behoefte heeft om dit te dispenseren vind ik wat curieuzer, meestal schamen kinderen zich een beetje maar zij lijkt juist iets ongeremds en ongefilterts te hebben. In die zin snap ik je zorgen wel wat.

Wellicht wijkt mijn mening wat af van de rest maar ik vind dat je je dochter best mag beperken in dat dispenseren, je hoeft niet van elke gedachtenscheet op de hoogte te worden gebracht.
Ik denk dat ik een moment op de dag zou nemen waarop we open over dit soort dingen praten en verder zoeken we andere onderwerpen. Ik denk dat je met een kind van 9 prima kunt afspreken dat je een half uur voor het slapen gaan of nadat ze thuiskomt van school over haar fantasieën kletst.
.
Rooss4.0 schreef:
26-08-2025 11:07
Dat ze fantasieën heeft vind ik begrijpelijk en kan ik prima inleven. Dat ze constant de behoefte heeft om dit te dispenseren vind ik wat curieuzer, meestal schamen kinderen zich een beetje maar zij lijkt juist iets ongeremds en ongefilterts te hebben. In die zin snap ik je zorgen wel wat.

Wellicht wijkt mijn mening wat af van de rest maar ik vind dat je je dochter best mag beperken in dat dispenseren, je hoeft niet van elke gedachtenscheet op de hoogte te worden gebracht.
Ik denk dat ik een moment op de dag zou nemen waarop we open over dit soort dingen praten en verder zoeken we andere onderwerpen. Ik denk dat je met een kind van 9 prima kunt afspreken dat je een half uur voor het slapen gaan of nadat ze thuiskomt van school over haar fantasieën kletst.
Ik ben het hier mee-eens. Anderzijds ook fijn dat ze wel met je praat. Kan mij niet herinneren dat ik ooit met mijn moeder in gesprek ben gegaan. Kan mij wel herinneren dat ik ook met 10/11 jaar meer interesse kreeg. Ik weet verder ook niet of zoiets ook hormonaal kan zijn? Dat ze toch al in de pubertijd komt? 9 jaar is vroeg, maar zou wel kunnen.
Ik ben het er trouwens ook mee eens dat je niet tot in den treure en in detail met haar over haar fantasieën moet praten.

Als ze vragen heeft denk ik dat het goed is hier gewoon open op te antwoorden, maar dit hoeft niet elk moment van de dag.

Maar ik denk zeker niet dat je je zorgen hoeft te maken omdat het op haar leeftijd niet normaal zou zijn.
Waarom zou je dat niet begrenzen, als je het irritant vindt dat je kind continu over seks praat zoals je zegt. Dat is niet erg aangepast gedrag, mag je best aangeven als opvoeder lijkt mij.

De angst dat ze dan de rest van haar leven nergens meer over praat, hoe reëel is dat?

Het kan/zal wel een fase zijn.
Het zijn heel verschillende vragen eigenlijk en dat loopt door elkaar.
De ontwikkeling is normaal en het gedrag mag je begrenzen.
Het gaat ook om de manier van begrenzen. Je kunt roepen dat je het er niet meer over wil hebben (dat kan afschrikken of tot onzekerheid leiden) of zeggen: laten we het er vanavond even over hebben, als ik je toch naar bed breng.
Misschien niet relevant maar speelt ze The Sims?
Eens met Rooss4.0. En aan de andere kant: misschien is het een meisje dat sowieso iedere poep en scheet die in haar op komt deelt en dus eigenlijk nooit echt begrensd wordt daarin. Dan vind ik het ook niet gek dat dat met dit onderwerp ook zo gaat. In die zin zou het passend zijn bij haar gedrag, lijkt me. Wat overigens niet wil zeggen dat je het dan niet moet begrenzen.
Rollergirl schreef:
26-08-2025 12:24
Misschien niet relevant maar speelt ze The Sims?
Nee ze speelt geen Sims, ze gamed überhaupt niet.
meisje85 schreef:
26-08-2025 12:58
Eens met Rooss4.0. En aan de andere kant: misschien is het een meisje dat sowieso iedere poep en scheet die in haar op komt deelt en dus eigenlijk nooit echt begrensd wordt daarin. Dan vind ik het ook niet gek dat dat met dit onderwerp ook zo gaat. In die zin zou het passend zijn bij haar gedrag, lijkt me. Wat overigens niet wil zeggen dat je het dan niet moet begrenzen.
Hier heb je misschien wel een punt, ze wil altijd veel delen en ik denk niet dat ik haar hier veel in begrens inderdaad, ze deelt haar hersenspinsels graag, ik denk soms ook dat het haar manier is van aandacht vragen. Goed punt voor mij om verder over na te denken.
Anvin80 schreef:
26-08-2025 14:05
Hier heb je misschien wel een punt, ze wil altijd veel delen en ik denk niet dat ik haar hier veel in begrens inderdaad, ze deelt haar hersenspinsels graag, ik denk soms ook dat het haar manier is van aandacht vragen. Goed punt voor mij om verder over na te denken.
onze jongste had op een bepaald moment een 'moppen'-fase, die mocht nog 3 moppen per dag vertellen :)
ik werd er stuitergek van
Maar vind je het vervelend dat ze die fantasieën heeft, of dat ze het (te vaak?) met je deelt?

Over het eerste; daarin ga je niets tegenhouden. Iedereen mag gewoon zijn/haar fantasieën hebben en daar heb jij eigenlijk ook gewoon niets over te zeggen.

Over het tweede; daarin kun je haar inderdaad begrenzen.
Lila-Linda schreef:
26-08-2025 14:49
onze jongste had op een bepaald moment een 'moppen'-fase, die mocht nog 3 moppen per dag vertellen :)
ik werd er stuitergek van
Bij moppen doe ik dit zeker ook, op dit gebied terughoudender omdat ik bang ben dat ze me dan niet meer in vertrouwen wil nemen en dat leek me voor de toekomst niet goed. Maar ik merk dat ik daar dus iets strikter in mag zijn.
Frost schreef:
26-08-2025 16:24
Maar vind je het vervelend dat ze die fantasieën heeft, of dat ze het (te vaak?) met je deelt?

Over het eerste; daarin ga je niets tegenhouden. Iedereen mag gewoon zijn/haar fantasieën hebben en daar heb jij eigenlijk ook gewoon niets over te zeggen.

Over het tweede; daarin kun je haar inderdaad begrenzen.
Ik schrok er eerlijk gezegd van dat ze die fantasieën opzich al had gezien haar leeftijd. Ik merk dat dat een beetje “not done”, voor een deel van de forumleden om van die fantasieën op die leeftijd te schrikken. Wel fijn om de verschillende standpunten te lezen. Ik ga het gedrag wat meer begrenzen en mij minder druk maken over de fantasieën zelf.
Dit is ook een prima moment om haar te leren over consent. Jij mag best aangeven dat je (op dit moment) niet over haar seksuele fantasieën wil horen. Dat het prima is dat ze die heeft, maar dat jij (of anderen!) daar niet (altijd) over willen praten en dat je daarin dus je grens aangeeft.
Ze zal dat later ook nodig hebben om haar eigen grenzen en die van een ander te bewaken.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Toevallig herinnerde ik me deze week dat ik op die leeftijd langs een stel liep dat uitgebreid stond te tongzoenen en toen we een uur later terugkwamen, stonden ze er nog steeds. Ik herinner me dit 30 jaar later dus nog steeds, dus het heeft destijds kennelijk diepe indruk gemaakt :) Maar los daarvan weet ik dat ik er in mijn hoofd nog heel lang mee bezig ben geweest en daar inderdaad ook allemaal "grotere" fantasieën bij kwamen over seks enzo. Ik deelde ze alleen niet met mijn ouders, want ik deelde nu eenmaal vrij weinig met mijn ouders. :)
Anvin80 schreef:
26-08-2025 16:43
Ik schrok er eerlijk gezegd van dat ze die fantasieën opzich al had gezien haar leeftijd. Ik merk dat dat een beetje “not done”, voor een deel van de forumleden om van die fantasieën op die leeftijd te schrikken. Wel fijn om de verschillende standpunten te lezen. Ik ga het gedrag wat meer begrenzen en mij minder druk maken over de fantasieën zelf.
Joh probeer het als twee losse dingen te zien. Zij mag haar ontwikkeling hebben en jij net zo goed ook de jouwe, als moeder. Ook als iets normaal is in de ontwikkeling mag je af en toe schrikken. Dat is ok.

Mijn 9-jarige begint pril borstgroei te krijgen. Dat valt ook geheel binnen het normale. En toch dacht ik ook wel even: ‘getsie moet dat echt nu al, ik had het iets later verwacht.’
Ik zou als je twijfelt eens vraag neerleggen bij het CJG. Daar zitten (als het goed is) mensen die dit soort vragen kunnen beantwoorden of iig weten wie dit soort vragen het beste kunnen beantwoorden.
Frost schreef:
26-08-2025 09:59
Ik lees niets geks. Ik had ook verkering toen ik 7/8/9/10 jaar was.
Maar daar gaat het dus niet om...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven