Seksuele ontwikkeling 9-jarige

26-08-2025 09:31 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forumleden,

Ik hoop hier wat ervaringen te horen over het volgende. Mijn dochter is 9 jaar en heeft vorige week aangegeven dat ze veel bezig is met denken aan bepaalde onderwerpen. Ook vertelde ze dat ze thuis in bed en op school veel “wiebelt” als ze aan bepaalde dingen denkt zoals kussen, verkering etc.

De laatste dagen vertelt ze dagelijks steeds nieuwe informatie, zoals dat ze ook veel aan vrijende mensen denkt, geslachtsdelen etc.

Ik heb rustig gereageerd, gezegd dat ik blij ben dat ze er met mij over wil praten, uitgelegd dat “gewiebel”’op die manier op school niet gepast is etc. Ook aangegeven dat aan verliefdheid, kussen etc denken niet gek is op haar leeftijd.

Waar ik zelf mee worstel is dat ze het nu ook over echt seksuele zaken heeft, zoals vrijen, "babies maken”, en verder. Mijn moeder skills zijn nog niet zo ver ontwikkeld dat ik aanvoel of dit ook “gewoon” is of dat ik mij hier zorgen om moet maken. Ik had dit in elk geval pas over een jaar of 2 verwacht, dat is ook wat ik op internet lees. Ik heb gevraagd of ze bepaalde beelden heeft gezien maar ze geeft aan dat het er tijdens de week van de lentekriebels over is gegaan en dat ze er boeken over leest op school: thuis heb ik dit eerder wel besproken (verkering, kriebels, kussen) maar nog niet op dit level, omdat ik er vanuit ging dit nog een tijdje zou duren.

Lang verhaal maar ik weet even niet zo goed hoe ik hier op moet reageren en of dit “normaal” gedrag is.

Graag niet quoten, misschien haal ik de OP nog weg.

Alvast bedankt voor het reageren!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-08-2025 10:30
Reden: OP verwijderen is NIET toegestaan! Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
0.00% gewijzigd
Charlie591 schreef:
26-08-2025 18:06
Ik zou als je twijfelt eens vraag neerleggen bij het CJG. Daar zitten (als het goed is) mensen die dit soort vragen kunnen beantwoorden of iig weten wie dit soort vragen het beste kunnen beantwoorden.
Ik heb vandaag bij de ggd via de chatfunctie dit voorgelegd, de medewerker gaf aan dat het erg vroeg is t.o.v. de gemiddelde ontwikkeling maar dat het goed is om vooral in gesprek blijven.

Dochter gaf bij naar bed brengen aan weer veel aan geslachtsdelen te hebben gedacht en dat voor zich te zien in de klas als er iemand voorbij loopt. Ik heb aangegeven dat we er misschien ook niet dag dagelijks over hoeven te kletsen omdat het dan een heel groot iets wordt..
Ik bedenk me net, misschien is het ook heel spannend, en helpt het als het normaler is, blote mensen? Want bloot en seks zijn twee verschillende dingen. En blote mensen zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. Ik weet alleen niet helemaal hoe je dat op een verantwoorde manier vorm kunt geven.
Is het echt interesse in seksualiteit of eerder een dwangmatigheid? Bij dat laatste zou ik wel echt hulp zoeken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
26-08-2025 21:58
Is het echt interesse in seksualiteit of eerder een dwangmatigheid? Bij dat laatste zou ik wel echt hulp zoeken.
Ik vind het lastig dat te onderscheiden, ze is wel al sinds jongs af aan wat gevoelig voor dwangmatigheden, zoals handen wassen of tandenpoetsen. Ik moet denk ik de komende week of periode even aanzien of dit dezelfde vorm aanneemt
Anvin80 schreef:
27-08-2025 12:18
Ik vind het lastig dat te onderscheiden, ze is wel al sinds jongs af aan wat gevoelig voor dwangmatigheden, zoals handen wassen of tandenpoetsen. Ik moet denk ik de komende week of periode even aanzien of dit dezelfde vorm aanneemt
Ik vind het als flinke dwang overkomen. Je voortdurend bezighouden met de geslachtsdelen van je klasgenoten?
Ook niet fijn voor die klasgenoten lijkt me.

Ik zou er echt wel hulp voor zoeken, want ik vind het niet overkomen als passend gedrag bij de ontwikkelingsleeftijd. Bij geen ene leeftijd trouwens.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven