Wie bepaalt thuis wat er wordt gegeten

26-08-2025 18:50 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie bepaalt thuis wat er wordt gegeten?
Degene die kookt, degene die de boodschappen doet?
Maken jullie een eet lijstje voor de hele week of kan het zo veranderen
Heeft/ wil je partner/ kinderen inspraak of suggesties?
Ik ben benieuwd hoe t er in andere huishoudens aan toe gaat
Ik lees veel : of er voldoende in huis is

Ik zou van wat er in huis is wel 10 verschillende maaltijden kunnen maken
(En als ik even rondkijk in vriezer en voorraad kast ws ook wel t dubbele)
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:04
Man is met pensioen, jij ook? Of werk je nog?
Toen mijn man een tijd thuis was kookte hij ook meestal, omdat ik toen nog werkte.
Nu zijn we beiden gestopt en is de taakverdeling vanzelf veranderd
Ik kook graag trouwens
Ik werk ook niet meer en we hebben de huishoudelijke taken verdeeld.
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:25
Houden jullie dan ook rekening met de aanbiedingen of haal je puur waar je zin in hebt?

Ik ben een aanbiedingen mens en sla goede aanbiedingen in, we eten dus altijd wat in de aanbieding is (en wat we lekker vinden) of uit de voorraad.
wij ook dus we kijken naar de komende aanbiedingen bij het maken van het weekmenu.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:37

Ik zou willen dat we zo efficiënt zijn dat we een heel weekmenu vooruit plannen in het weekend, maar dat zit er bij ons niet echt in.
Natuurlijk hebben we een basisvoorraad en een diepvries, maar het komt toch vaak voor dat ik iets bedenk waar we niet alles voor in huis hebben.
Gerbera schreef:

Verder dan kale pasta met als er vanavond per ongeluk nog 1 tomaat uit de tuin overblijft nadat ik de salade van vanavond heb gemaakt kom ik toch niet voor morgen.

Er zal morgen dus toch echt naar de supermarkt moeten gegaan worden voor een volwaardige maaltijd.

En dat éne pak pasta is eigenlijk het noodrantsoen van man voor als ooit de pleuris uitbreekt :-D.

En wie weet is er nog ergens een restje couscous.
Maar daar heb ik ook nog geen groenten én eiwitten mee.
wissewis wijzigde dit bericht op 26-08-2025 19:45
26.54% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wie boodschappen doet bepaalt. Soms is overleg. We houden rekening met wat handig als er iemand moet sporten, werken enz. We houden geen rekening met wat er in de reclame is. We kopen wel dingen in de reclame. Dat zijn vaak dingen die je langer kan bewaren.
Wij hebben geen kinderen en ik ben meestal eerder thuis dus ik doe de boodschappen en kook en bedenk het eigenlijk altijd. Vraag wel vaak of man liever zin heeft in dit of dat of zus of zo maar als ik vraag wat hij wil eten dan is het vaak chili con carne oid.
Af en toe moet ik in het weekend werken dan zorgt hij voor het eten. Soms stuur ik door te zeggen waar ik zin in heb.
Ik heb twee jaar geleden geïnvesteerd in een maandschema voor het hele jaar, dus 12 plannen. (Ik ben vaak inspiratieloos over het eten) Die hangen aan de binnenkant van het kruidenkastje. Daar kunnen de kinderen op zien wat we eten. Aan het begin van de maand leg ik het plan op tafel en mogen ze wijzigingen invoeren maar alleen als ze een alternatief aanbieden.
Ze hebben zelf een kookdag in de week en in de weekenden dat ik bij vriend ben. Dan moeten ze zelf iets bedenken.
Ik doe alle boodschappen, ook voor de kookdag van de kinderen als ze dat op tijd aangeven. Anders moeten ze het zelf doen.
Gerbera schreef:
26-08-2025 18:55
To trapt af

Nu de kinderen niet meer thuis wonen kook ik bijna altijd en ik beslis ook
Partner vind het altijd prima
Eigenlijk verbaasd mij dat zelf zou ik wat kieskeuriger zijn en inspraak willen denk ik als t anders om was
hoe is t bij jullie geregeld?
Echt?
Ik zou meteen mijn zeggenschap inleveren als een ander boodschappen doet en kookt de rest van mijn leven.
Lijkt me heerlijk verwend.
Ik ben alleen met dochter en ik doe de boodschappen en ik kook. Op zondag maak ik een midweek menu en houd daarbij rekening met smaak van dochter en sport van dochter. Soms eet dochter niet thuis en dan eet ik wat zij niet lekker vindt (garnalen bijvoorbeeld). Soms eet ik niet thuis en dan heb ik eten wat mijn dochter erg lekker vindt en makkelijk zelf kan maken.

Als we samen eten houd ik heus wel rekening met wat zij echt niet lekker vindt, maar ze is geen makkelijker eter dus soms eet ze wel iets wat ze minder lekker vindt.
Gerbera schreef:

Ik heb geen brein hiervoor maar ook de ruimte in huis of koelkast niet.
Gerbera schreef:
26-08-2025 19:25
Houden jullie dan ook rekening met de aanbiedingen of haal je puur waar je zin in hebt?

Ik ben een aanbiedingen mens en sla goede aanbiedingen in, we eten dus altijd wat in de aanbieding is (en wat we lekker vinden) of uit de voorraad.

Allebei, ik neem soms de aanbieding en regelmatig ook gewoon waar ik zin in heb.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
MissNuada schreef:
26-08-2025 19:52
Echt?
Ik zou meteen mijn zeggenschap inleveren als een ander boodschappen doet en kookt de rest van mijn leven.
Lijkt me heerlijk verwend.
Ik vind het zo verwend dat ik altijd mag beslissen wat we eten.
Vandaag hadden we een toetje en man zei: lekker , dat is lang geleden!
Dat sla ik dan wel op natuurlijk en eten we de volgende keer wat sneller.
Ik geef man soms wel keuzes : zullen we dit, dat of dat eten?
Maar 90 %van de tijd bepaal ik en vind man dat prima

Ik vind en boodschappen doen en koken trouwens leuk dus ik doe het graag.
MissNuada schreef:
26-08-2025 19:58
Ik heb geen brein hiervoor maar ook de ruimte in huis of koelkast niet.
Gelukkig wel ruimte in huis en vriezer

Maar ook zeker t brein : ik heb zoveel ideeën wat ik wil eten, meestal loop ik in gedachten dagen voor ( morgen eten we dat, overmorgen dat en de dag erna dat of dat)
Maar t verandert net zo makkelijk
Wat ik vanmorgen van plan was hebben we vandaag niet gegeten.

Ligt er ook erg aan of ik een togoodtogo koop of niet, dat kan t menu helemaal op zijn kop zetten
Mijn man bestelt de boodschappen en kookt altijd. Voor mij elke dag een verrassing wat we eten, maar het is altijd vers en lekker. Zou ik niet tegenop kunnen; ik heb andere kwaliteiten :mrgreen:
Bij ons komt de appie. Aanbiedingen koop ik wel, maar ik pas niet alles erop aan.
Ik kijk van twee supermarkten elke week de aanbiedingen en als daar iets bij zit wat mijn aanstaat zoek ik er een recept bij. Ik haal en bestel al ons eten en kook ook dagelijks. Man lust vrijwel alles dus ik hoef eigenlijk alleen rekening houden met mijn eigen voorkeuren. Ik kook/ bak regelmatig iets nieuws en vind het ( meestal) fijn om te doen.
Maar mensen gaan voorbij
Ik kook, ik doe de boodschapoen, ik bepaal wat er wordt gegeten. Als ik het aan man vraag is het 9 van de 10 keer ‘weet ik niet’ of ‘maakt niet uit’. Ik maak meestal een weekmenu maar er wordt vaak ook veel mee geschoven.
Ik bestel per midweek alle boodschappen bij de Picnic, en bepaal eigenlijk 80% van de maaltijden. Ik probeer wel met iedereen rekening te houden, en wissel aardappels, pasta en rijst af. In het weekend zijn we vaak op pad en beslissen we last minute wat we gaan eten, meestal iets makkelijks.
Ze mogen hier wel eigen input geven, maar kennelijk vinden ze het prima als ik het allemaal regel.
Gerbera schreef:
26-08-2025 20:03
Ik vind het zo verwend dat ik altijd mag beslissen wat we eten.
Vandaag hadden we een toetje en man zei: lekker , dat is lang geleden!
Dat sla ik dan wel op natuurlijk en eten we de volgende keer wat sneller.
Ik geef man soms wel keuzes : zullen we dit, dat of dat eten?
Maar 90 %van de tijd bepaal ik en vind man dat prima

Ik vind en boodschappen doen en koken trouwens leuk dus ik doe het graag.
Oh en ik haat juist steeds die dagelijkse vraag van man: Wat eten we vandaag?
Ja weet ik veel. De kinderen eten bijna niks en ik heb ook geen inspiratie en geen zin om na het werk of een dag bezig met de kinderen / op pad nog uitgebreid te koken en te experimenteren. En als ik aan hem vraag wat ie wil eten is het antwoord ook 9 van de 10x weet ik niet, maakt niet uit, zeg jij het maar. :@@:
happyapple wijzigde dit bericht op 26-08-2025 20:34
0.52% gewijzigd
Ik kook meestal en maak de boodschappenlijst, de boodschappen halen we meestal samen, vriend haalt doordeweeks nog wel wat kleine of verse boodschappen. Ik overleg eigenlijk altijd wel, maar in de praktijk doe ik een voorstel, en is m’n vriend het er doorgaans mee eens. Ik maak ook vaak eten in grotere hoeveelheden wat de vriezer in gaat, dan mag vriend wat uit het ‘assortiment’ kiezen.

Ik vind koken overigens ook niet super leuk, maar ik ben een stuk efficiënter in het verzinnen, plannen en maken van eten. Ik vind het stiekem ook wel fijn om het in de praktijk te mogen beslissen, want als ik thuiskom wil ik vaak gewoon direct eten, wat prima kan door mijn foodprepping, maar dat zie ik mijn vriend niet doen.
amby wijzigde dit bericht op 26-08-2025 20:46
29.46% gewijzigd
En als ik het aan de kinderen vraag zegt de ene standaard pannenkoeken en de andere lust dat niet. En het andere kind weet het meestal niet of zegt als ik geluk heb iets als soep met stokbrood ipv friet of pizza. :P
We beslissen het samen, doen meestal samen boodschappen en koken allebei ongeveer de helft van de tijd. Als de kinderen van mijn man er zijn, vragen we soms weleens of ze specifiek zin hebben in iets. Maar we weten wel zo'n beetje welke gerechten favoriet zijn, dus dat is makkelijk.
Ik bestel elke week de boodschappen en bestel dan voor 5 avonden mee. Deze bedenk/bepaal ik. Ik houd wel rekening met wat iedereen lekker vindt.
De andere dagen wisselen. Degene die naar de supermarkt gaat bepaalt wat we eten (man of ik).

Ik vraag elke week wel wat ze willen eten, maar er komt nooit een zinnig antwoord terug. Dus ik heb dat een beetje opgegeven.
Ik maak een weekmenu en leg dat voor aan de rest. Maaltijd afstrepen mag maar dan lever je wel een ander idee/recept aan. Met alleen een ‘hmmm’, ‘weetnie’ of ‘gadverdamme’ (zoon) kan ik niet veel. Ben gestopt met steeds aan te passen, nieuwe dingen verzinnen om tot drie keer toe te moeten wijzigen in een week. Sinds ze alleen kunnen wijzigen als ze zelf met een alternatief komen, is het gedoe drastisch afgenomen.
Voorheen deed man boodschappen per dag en koken. En dat was elke dag weer: ‘Wat zal ik maken?’ en dan een uur verder was er een consensus bereikt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven