Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2239 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Mijn huisarts is niet happig op dat ik wil overstappen van Saxenda naar Mounjaro.
Huisarts wil eigenlijk liever uitzoeken waar mijn eetgedrag vandaan komt.
En of ik genoeg sport (2x in de week zwemmen + krachttraining) of mijn macro's goed zijn...

:nooo:

Ik dacht dat ze me snapte.

Ik wil niet naar een psycholoog. Ik hou bij wat ik eet. Ik eet zo gezond mogelijk met af en toe een uitschieter. Maar altijd onder de 1500 kcal per dag eten is gewoon niet te doen de rest van mijn leven.
Ik heb gewoon aanleg, snaaizin en ben in de overgang.

Dus ik ben een beetje zoekende naar een niet al te dure aanbieder. Jammer dus dat Vevil nog zo'n poos duurt.
Denk nu toch aan Yazen. Maar ik heb nog Saxenda (en herhaalrecept)
Ik zit bij FitPen Clinics. Snel, levering via Thuis Apotheek. Er is een arts en een medisch leefstijlcoach POH (mocht je daar behoefte aan hebben) en ik betaal voor de laagste dosis Mounjaro 299,00 per maand. Verder zijn er geen additionele kosten en je kunt per maand bestellen. Ik ben best wel tevreden over ze. Hoeveel ondersteuning je wilt kun je zelf bepalen.

Op hun site vind je een prijslijst voor alle producten
Oh fijne tip Jupiter.

Kun jij iets uitleggen over het verschil tussen het basis en premium abo?
Die snap ik niet helemaal.

https://www.fitpen.com/?gad_source=1&ga ... hIQAvD_BwE
BeeDifferent schreef:
27-08-2025 11:35
Ik kan alleen iets zeggen over Saxenda. Yavanna alleen over Mounjaro. En dat geldt voor de meesten hier. Dus welke beter is kunnen we dan ook niet echt zeggen.
Ik wil nu graag van de Saxenda af omdat het weinig meer voor me doet. Maar het eerste jaar ging ik als een tierelier en het is de goedkoopste van de vier dus daarmee beginnen zou kostentechnisch een goede tip zijn.)

Verkrijgbaar is alles momenteel en kosten afhankelijk van waar iedereen het vandaan haalt (gewone apotheek met recept, Yazen, Body Clinic, Get Wellis enz)

Kosten bij de apotheek als je een recept van je arts hebt zijn ook terug te vinden op https://www.medicijnkosten.nl/
Dank je wel. Gezien de kosten niet vergoed worden, waren er volgens de huisarts andere tarieven dan binnen de vergoeding van de zorgverzekeraar. Hij adviseerde ook in België na te vragen wat het daar kost bij de apotheek. Voor andere medicijnen (buiten de vergoeding dus) scheelde dat soms heel veel.
Ik snap dat dat heel verwarrend is! Maar de basis is Ozempic en de premium is Mounjaro.

Ik heb gezocht naar de prijslijst op hun site maar die kan ik niet zo snel vinden. Ik plak het hier even onder. Mag het niet dan hoor ik dat wel.

Mounjaro
• 2,5 mg – € 299
• 5 mg – € 399
• 7,5 mg – € 499
• 10 mg – € 549
• 12,5 mg – € 649
• 15 mg – € 649

Ozempic
• 0,25 mg – € 199
• 0,5 mg – € 199
• 1 mg – € 279

Wegovy

• 1,7 mg – € 399
• 2,4 mg –€ 499

Rybelsus

• 7 mg – € 179

Dit zijn hun prijzen per 1 september
Jupiter schreef:
27-08-2025 11:59
Ik zit bij FitPen Clinics. Snel, levering via Thuis Apotheek. Er is een arts en een medisch leefstijlcoach POH (mocht je daar behoefte aan hebben) en ik betaal voor de laagste dosis Mounjaro 299,00 per maand. Verder zijn er geen additionele kosten en je kunt per maand bestellen. Ik ben best wel tevreden over ze. Hoeveel ondersteuning je wilt kun je zelf bepalen.

Op hun site vind je een prijslijst voor alle producten
De pen is dus 180 euro en je betaald aan Fitpen 299 euro. Kosten/inkomsten van Fitpen zijn dan 119 euro per 4 weken.
Ah dankjewel!

Ik had inmiddels de lijst aangevraagd en gekregen. Ik vind het wat lastig zoeken op hun website.

www.fitpen.com/pricing

Maar aanvraag ingediend. Wordt vervolgd.
Rozebottel schreef:
27-08-2025 12:28
De pen is dus 180 euro en je betaald aan Fitpen 299 euro. Kosten/inkomsten van Fitpen zijn dan 119 euro per 4 weken.

Dan is Yazen weer goedkoper. Die zijn €79 per maand + medicatiekosten dacht ik.
Super bedankt Jupiter! En ik zie veel mensen schrijven over microdoseren. Doe je dan langer met een pen?
Fibonaci schreef:
27-08-2025 12:23
Dank je wel. Gezien de kosten niet vergoed worden, waren er volgens de huisarts andere tarieven dan binnen de vergoeding van de zorgverzekeraar. Hij adviseerde ook in België na te vragen wat het daar kost bij de apotheek. Voor andere medicijnen (buiten de vergoeding dus) scheelde dat soms heel veel.

Vreemd. Ik heb dat even bij mijn Saxenda gecheckt en die is op medicijnkosten.nl hetzelfde als wat ik ervoor betaal bij de apotheek. €45 per pen. (excl. afleverkosten apotheek natuurlijk)

https://www.medicijnkosten.nl/medicijn? ... bc719f3cde
BeeDifferent schreef:
27-08-2025 12:31
Dan is Yazen weer goedkoper. Die zijn €79 per maand + medicatiekosten dacht ik.
Het probleem bij Yazen is dat ik geen medicatiekosten kan vinden. Ze schrijven zelf ca. 350 euro per maand. Toen ik een week of 6 geleden onderzoek heb gedaan naar aanbieders kwam FitPen er voor mij als goedkoopste uit. Maar als Yazen inderdaad de "kostprijs" doorberekend aan de klant dan kunnen zij goedkoper zijn. Maar nogmaals het is mij niet helemaal duidelijk.

De ondoorzichtigheid van de prijzen maakt het lastig om te vergelijken en een goede keuze te maken. Ik ga vooralsnog goed op 2,5 mg en dit is het mij dan wel waard.
Jupiter schreef:
27-08-2025 12:46
Het probleem bij Yazen is dat ik geen medicatiekosten kan vinden. Ze schrijven zelf ca. 350 euro per maand. Toen ik een week of 6 geleden onderzoek heb gedaan naar aanbieders kwam FitPen er voor mij als goedkoopste uit. Maar als Yazen inderdaad de "kostprijs" doorberekend aan de klant dan kunnen zij goedkoper zijn. Maar nogmaals het is mij niet helemaal duidelijk.

De ondoorzichtigheid van de prijzen maakt het lastig om te vergelijken en een goede keuze te maken. Ik ga vooralsnog goed op 2,5 mg en dit is het mij dan wel waard.

Ik vind het ook wel fijn een vast bedrag te weten en die €299 per maand kan ik prima betalen. Hopelijk kan ik lang op 2,5 mg blijven zitten :biggrin:

Ik heb dit jaar ook al 2x Saxenda gehaald (10 pennen voor bijna €500) waar ik precies niks mee ben afgevallen... :facepalm:
Ik snap dat jullie het fijn vinden om een vaste prijs te weten. Maar ik vind dit wel erg duur.

Ik heb bij Yazen begeleiding/voorschrijven voor 79 euro per maand. Ik heb vorige week een 15 mg pen gekocht voor 452 euro. Dus dat scheelt behoorlijk met Fitpen dan.

Zelf heb ik nu een dosering 2,5mg en ga volgende week naar 3,75mg. Stel ik zou alles op 5,0mg injecteren met de nieuwe spuit, dan kom ik op 12 keer prikken. Ongeveer 38 euro per prik. Reken je dat door inclusief de maandelijkse 79 euro, dan zit je veel goedkoper dan de 5,0 mg van Fitpen. Ik weet dat niet iedereen fan is van microdoseren, maar zowel zonder als met microdoseren lijkt Fitpen mij dan heel duur. En stel de prijzen wijzigen behoorlijk, gaat Fitpen daar dan niet in mee?
Het is meer dat Yazen zo ondoorzichtig is qua prijs als je nog niet bij hen zit.

Kan ik als ik per maand ga betalen bv gelijk een grote pen kopen? Of kan dat pas als je een driemaandsabo afneemt?
En wat kosten de verschillende pennen.
Die onduidelijkheid maakt dat ik Yazen al een paar keer bekeken heb maar steeds weer wegklik.

Ik wil er nog 10 kilo af en hoop daar geen jaar meer mee zoet te zijn.
FitPen heeft afgelopen week de prijzen aangepast. Ozempic is iets goedkoper geworden en bij Mounjaro zijn de laagste doses gelijk gebleven, de hoogste zijn iets duurder geworden.

Ik doe niet aan microdoseren, en ga goed op 2,5 mg.

Als Yazen idd de kostprijs doorberekend dat zijn zij dus goedkoper. Jammer dat hun site zo onduidelijk is qua kosten.
BeeDifferent schreef:
27-08-2025 13:14
Het is meer dat Yazen zo ondoorzichtig is qua prijs als je nog niet bij hen zit.

Kan ik als ik per maand ga betalen bv gelijk een grote pen kopen? Of kan dat pas als je een driemaandsabo afneemt?
Die onduidelijkheid maakt dat ik Yazen al een paar keer bekeken heb maar steeds weer wegklik.

Herkenbaar! Reden voor mij om ook niet met Yazen in zee te gaan.
Zou iemand mij willen uitleggen hoe je microdosed met Mounjaro of wat die golden dosis is?

Ik heb nu een pen met 2,5 mg Mounjaro en het viel mij al op dat als je streepjes telt ik hem ook maar tot de helft zou kunnen opendraaien en doseren ipv tot die 1. Ik neem aan dat dat bij grotere pennen ook zo werkt?

En wat is die golden dosis die jullie er met een langere naald uithalen? Die volg ik even helemaal niet.

Dank alvast! Die pennen zijn duur, dus als dat goedkoper kan doordat grotere pennen per mg goedkoper zijn, dan zou dat meevallen
Via Google/tiktok/youtube kun je echt alles vinden wat betreft microdoseren en de golden dose
Ik ben ook benieuwd naar wat jullie met microdosing bedoelen. Ik gebruik Saxenda nu nog niet zo lang en heb tot nog toe niet opgehoogd. Volgens mijn arts hoeft dat ook niet zolang ik met een lagere dosis ook effect heb. Gebruiken de mensen die microdosen dan een dosis die lager is dan de startdosis, of hoe moet ik dat zien?
Jupiter schreef:
27-08-2025 12:24

Dit zijn hun prijzen per 1 september
Voor Ozempic 0,5 betaal ik net iets meer dan €100 bij mijn eigen apotheek. Ze weten dus prima marges te halen daar!
Sok schreef:
27-08-2025 13:44
Voor Ozempic 0,5 betaal ik net iets meer dan €100 bij mijn eigen apotheek. Ze weten dus prima marges te halen daar!
Is dit op doktersrecept of via een particuliere aanbieder/kliniek
Jupiter schreef:
27-08-2025 13:51
Is dit op doktersrecept of via een particuliere aanbieder/kliniek
Doktersrecept, de ‘goedkoopste’ optie dus.
Sok schreef:
27-08-2025 13:58
Doktersrecept, de ‘goedkoopste’ optie dus.
Ja, dan betaal je "gewoon" de medicijnkosten. Inderdaad de goedkoopste (nou ja, goedkoop ;) ) optie
Dannas2 schreef:
27-08-2025 13:24
Zou iemand mij willen uitleggen hoe je microdosed met Mounjaro of wat die golden dosis is?

Ik heb nu een pen met 2,5 mg Mounjaro en het viel mij al op dat als je streepjes telt ik hem ook maar tot de helft zou kunnen opendraaien en doseren ipv tot die 1. Ik neem aan dat dat bij grotere pennen ook zo werkt?

En wat is die golden dosis die jullie er met een langere naald uithalen? Die volg ik even helemaal niet.

Dank alvast! Die pennen zijn duur, dus als dat goedkoper kan doordat grotere pennen per mg goedkoper zijn, dan zou dat meevallen
Microdosen betekent eigenlijk dat je met een pen met een hogere dosis, minder mg prikt.

Elke normale dosis heeft bij een Mounjaro pen 60 klikjes. Je draait de pen zo door dat je op je gewenste dosis zit.
In een pen zitten 4 dosissen.

Met een pen van 5mg kan je dus 4 keer 5mg prikken. (=60 klikjes)
Je kan ook microdosen en dan kan je 8 keer 2,5 mg priken (=30 klikjes).

Zo kopen mensen een pen van 15mg, waar ze met berekeningen heel lang kunnen doen.

In elke pen zit een extra dosis. Die kan je niet doorklikken.
Je kan dit wel met een insulinenaald eruit halen en dan die naald gebruiken voor de 5e dosis. Ze noemen dat de golden dose omdat mensen het zien als een gratis week extra prikken.

Ongeacht de mg is een dosis 0.6 ml.
Als je dus een microdosis uit de golden dose wil halen moet je in geval van 5mg pen maar 0.3 ml uit de pen halen.
BeeDifferent schreef:
27-08-2025 13:14

Wat de pennen kosten kun je vinden onder het kopje samenwerkingen.
Een pen van 15 mg kost nu € 452,00; daar kun je een behoorlijke tijd mee toe.

Je krijgt eerst een pen van 5 mg, dat is ook uit een soort bescherming dat je niet echt een veel te hoge dosis kunt spuiten en daarna krijg je er een van 15 mg. Die laatste is er dosis beduidend goedkoper.

Ik vond dat ook een beetje overdreven want hoe moeilijk is het om de stappen te volgen die je arts je stuurt. Nou blijkbaar is dat toch voor een aantal mensen nogal lastig. Er zit ook een chat in de Yazen app en mijn mond valt regelmatig open als ik daar dingen lees. Mensen die de bijsluiter gaan volgen ipv het advies van de arts, geen klikjes tellen maar naar 1 draaien etc etc.

Andere aanbieders vind ik juist veel vager met hun alles in 1 tarief per maand; als ik naar die bedragen kijk ben je bij Yazen beduidend goedkoper uit.
Wat ik ook her en der lees dat je bij sommige aanbieders gewoon standaard opgehoogd wordt als je pen leeg is; onzin natuurlijk want als jij prima gaat op een lage(re) dosis is er geen enkele reden om op te hogen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven