Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Suus schreef:
27-08-2025 13:07
Ja dat is vreselijk. Ik ben gelukkig nog nooit seksueel lastig gevallen. Wel heel vaak seksueel getinte opmerking en eens een klap op mijn kont gehad, maar ik was toen heel jong en durfde niks te zeggen. Als je een aanranding of verkrachting kunt bewijzen, verdient de dader een flinke straf wat mij betreft.

Maar zoiets is helaas amper te bewijzen.
En aan de andere kant is het ook terecht dat er bewijs voor nodig is, want stel dat ik een man een kutstreek wil flikken, ik heb een appeltje te schillen met hem, en ik zeg dat hij mij heeft verkracht, terwijl dit niet zo is, dan wordt hij veroordeeld, zonder dat er bewijs is. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Je schrijft in de eerste alinea toch echt dat wèl seksueel bent lastiggevallen. Triest dat dit door jou niet als seksueel lastigvallen wordt gezien want dat is het wel!
Suus schreef:
27-08-2025 13:11
Maar hoe dan?

Als het zo simpel was, dan werden alle daders wel gestraft.
het is kan echt beter, veel beter:
https://atria.nl/nieuws-publicaties/gew ... den-beter/
https://www.mensenrechten.nl/actueel/ni ... t-er-beter
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... oed-161156

Er zijn gewoon partijen in Nederland, die keihard anti veiligheid voor vrouwen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... resenteerd
BBB en PVV stemden tegen

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... n-femicide
Ik had het toevallig gisteren met een mannelijke vriend over wat mij is overkomen. Ik ben (godzijdank) nooit verkracht maar heb wel ongewenste dingen meegemaakt.
Meermaals betast door een ouder familielid
Vriend van familie die probeerde zijn tong in mijn mond te stoppen
Klasgenoot die het grappig vond van achter door je shirt heen bh bandjes los te maken
Wandelend in een drukke straat een hand in je kruis krijgen
Dit gebeurde allemaal pakweg tussen mijn 11e en 17e. Dan heb ik het nog niet eens over wat collega's later probeerden.
Renske schreef:
26-08-2025 17:30
Ik vind die onwil om te luisteren naar wat vrouwen willen exemplarisch. Het is namelijk precies het (mannen) probleem. Geen rekening willen houden met de ander en de eigen behoefte voorop stellen. Dat uit zich hier in het 'klein' (maar niet onbelangrijk) en bij grensoverschrijdend gedrag in het groot (groter grootst).

We kunnen roepen wat we willen, maar het doet er niet toe want 'ik ben niet zo'n man dus het is niet mijn probleem', 'het is niet de oplossing ook al vind jij van wel, ik doe er niets mee omdat ik vind van niet', 'het wordt er niet veiliger door ook al voelt dat voor jou wel zo (en met dat gevoel hou ik geen rekening)', 'als jij je onveilig voelt door mijn aanwezigheid is dat jouw probleem en hoef ik er niets mee'.

Ik word er moedeloos van.
Maar het gaat niet om wat je wilt maar om wat haalbaar en realistisch is. Alle mannen gaan never nooit niet aan de andere kant van de straat lopen. Dat is een utopie. Het moet wel in balans zijn, zonder dat mannen die never nooit zoiets boete moeten doen voor het tuig wat er tussen zit. Dat ik van mening ben dat ik niet verantwoordelijk ben voor jouw gevoel van veiligheid, zegt niet dat dit een dat dit een leidraad moet zijn in deze discussie. Ik geef mijn beleving weer en jij de jouwe. Maar je hebt de ruimte om anoniem compleet los te gaan en mij eens even lekker de les te lezen. Maar ik ervaar af en toe in deze discussie dat er inhoudelijk weinig terugkomt. Natuurlijk ben ik bereid om iets extra's te doen, dat doe ik nu al door uberhaupt in gesprek te gaan en aan te tonen dat ik ook vind dat er iets veranderen moet. Ik denk dat input van vrouwen daarin cruciaal is. Het is al duidelijk geworden dat er een enorm verschil is in beleving. Dit onderzoek ondersteunt wat: https://news.byu.edu/intellect/study-vi ... -for-women. De marketing van "We eisen de nacht terug" is niet structureel maar tijdelijk. We moeten het samen doen.
vivapimpelmees schreef:
27-08-2025 13:15
Je schrijft in de eerste alinea toch echt dat wèl seksueel bent lastiggevallen. Triest dat dit door jou niet als seksueel lastigvallen wordt gezien want dat is het wel!

Natuurlijk is dat seksueel overschrijdend gedrag. En het was nota bene mijn toenmalige werkgever die zeker 40 jaar ouder was dan ik. Ik durfde niks te doen. Ik kan nog boos worden als ik er aan denk. Maar meer nog dat ik niks durfde te doen. Als dat nu zou gebeuren, zou ik heel anders reageren.
Ginevra schreef:
26-08-2025 17:56
Ik ben wel benieuwd trouwens naar iets wat ik eerder al noemde. Vraag aan de mannen hier. Stel je hebt een eerste date via een datingsite, je hebt alleen nog maar wat gechat met de vrouw in kwestie en je maakt nu een eerste afspraak.

Vind je het dan een goed idee om voor te stellen "zullen we in dat verlaten bos gaan wandelen, ik haal je op met de auto en dan gaan we naar een stil plekje"?

Vind je dan
a) dat is niet zo'n goed idee, want het is begrijpelijk dat een vrouw dat liever niet doet bij een onbekende man ook al weet ik zelf dat ik geen verkrachter ben
b) dat is geen probleem want ik ben geen verkrachter
?
Ja. Ik zou dat voorstellen. B. Ik ga de angst niet voeden. Maar zou het begrijpen als ze dat niet wilt en iets anders voorstelt.

Maar in deze links laat je vooral zien hoe andere landen dit probleem aanpakken. En hoe politieke partijen in Nederland het doen.

Maar daarmee is nog niet duidelijk hoe je een verkrachting bewijst. Helaas is dat heel vaak niet te bewijzen! Kijk naar Jeroen Rietbergen. ik geloof het slachtoffer. Maar er is helaas geen bewijs, dus geen veroordeling. Hoe had zij het kunnen bewijzen?
Renske schreef:
27-08-2025 10:49
Het is gewoon te treurig voor woorden. Vrouwen gaan niet meer 's avonds naar buiten, of lopen/fietsen om, of moeten hulptroepen inschakelen om mee te lopen/fietsen, hebben fietssloten, sprays, sleutelbossen paraat voor het geval dat, scannen de omgeving, geven geld uit aan taxi's/ov, steken zelf over etc. En dan is het verzoek aan mannen om even over te steken teveel gevraagd en moet daar eindeloos over gesteggeld worden?
Ja
noogieman schreef:
27-08-2025 13:36
Ja

Waarom is het te veel gevraagd?
noogieman schreef:
Ja
Ga lekker op fok trollen.
Si abra la puerta hay lobos.
Suus schreef:
27-08-2025 13:29
Maar in deze links laat je vooral zien hoe andere landen dit probleem aanpakken. En hoe politieke partijen in Nederland het doen.

Maar daarmee is nog niet duidelijk hoe je een verkrachting bewijst. Helaas is dat heel vaak niet te bewijzen! Kijk naar Jeroen Rietbergen. ik geloof het slachtoffer. Maar er is helaas geen bewijs, dus geen veroordeling. Hoe had zij het kunnen bewijzen?
klopt, we zijn er niet zomaar.
Als we een regering hadden die dit wel serieus nam, waren we nu wel een stuk verder, en nu lopen we ver achterop in Europa, gewoon omdat 'we' er niks aan willen doen
en dat is schandalig
lila-linda wijzigde dit bericht op 27-08-2025 13:46
1.57% gewijzigd
noogieman schreef:
27-08-2025 13:26
We moeten het samen doen.
Maar we doen het dus niet samen!
Het is inmiddels bijna 50 jaar geleden dat de actie: "Reclaim the night" aanving en de huidige actie laat zien dat we wat dat aangaat dus geen stap verder zijn gekomen.

Op het vlak van het institutioneel seksisme zijn er misschien enige verbeteringen (hoewel ik niet de illusie dat dat er niet meer is), maar praktisch is er dus niets veranderd in het gevoel van veiligheid en de daadwerkelijke veiligheid van vrouwen.
Integendeel zou ik zeggen!
Ja, ik heb soms het idee dat het steeds erger word, van de vent die wijdbeens in de bus zit, de kerel die weigert de straat over te steken en erger. Omdat ze er hier in NL toch wel mee wegkomen, ook als er beeld en geluid is.
Rabarbara schreef:
27-08-2025 13:40
Ga lekker op fok trollen.
Ik vind het ook een bijzondere flex als excuus: ‘dan kan ik de dame misschien helpen’. 😂 Waarmee in godsnaam? We zijn dan wss de enigen die op dat moment daar zijn.

In een donker steegje waar niemand loopt en de man loopt vlak achter de vrouw en blijft dat doen in hetzelfde tempo. Aan een hartaanval zou hij me helpen. Even afstand nemen geeft niet alleen gevoel van veiligheid, het is ook iets veiliger.

En verder: uit ervaring; al die momenten lopend en op de fiets dat een man te lang te dicht bij me was, dan was er vervelend en soms eng gedoe. Dus in mijn ervaring zijn mannen die geen afstand houden inderdaad problematisch.
Where is my mind?
Mooi voorbeeld, nu in het AD:
https://www.ad.nl/breda/meisje-achtervo ... gle.com%2F

Waarom is dit niet strafbaar?
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 13:53
Mooi voorbeeld, nu in het AD:
https://www.ad.nl/breda/meisje-achtervo ... gle.com%2F

Waarom is dit niet strafbaar?

Dit is straatintimidatie en wel degelijk strafbaar sinds een jaar.
noogieman schreef:
Maar het gaat niet om wat je wilt maar om wat haalbaar en realistisch is.
Blablablablabla
Bladiebla Blablablablabla
Bladieblachocoladevla Blablablablabla
Bladiebla mag vanille ook Blablablablabla
Bladiebla
Je bent al af hoor.
Suus schreef:
27-08-2025 14:03
Dit is straatintimidatie en wel degelijk strafbaar sinds een jaar.
Misschien kun je niet het hele artikel lezen? zit achter een muur wellicht?
Het staat er namelijk:
"In een reactie bevestigt de politie dat ‘het incident inderdaad uitgebreid in ons systeem is gezet met naam en toenaam’. „Ondanks het feit dat het heel vervelend is geweest voor dat meisje is er geen sprake van een strafbaar feit”, aldus de woordvoerder."

dat is toch bizar??
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 14:05
Misschien kun je niet het hele artikel lezen? zit achter een muur wellicht?
Het staat er namelijk:
"In een reactie bevestigt de politie dat ‘het incident inderdaad uitgebreid in ons systeem is gezet met naam en toenaam’. „Ondanks het feit dat het heel vervelend is geweest voor dat meisje is er geen sprake van een strafbaar feit”, aldus de woordvoerder."

dat is toch bizar??

Ja, dat is meer dan bizar! :@

Wat houdt die nieuwe wet dan in? Of beter gezegd, wat stelt die nieuwe wet voor? Als dit niet strafbaar is?!
noogieman schreef:
Maar het gaat niet om wat je wilt maar om wat haalbaar en realistisch is. Alle mannen gaan never nooit niet aan de andere kant van de straat lopen. Dat is een utopie. Het moet wel in balans zijn, zonder dat mannen die never nooit zoiets boete moeten doen voor het tuig wat er tussen zit. Dat ik van mening ben dat ik niet verantwoordelijk ben voor jouw gevoel van veiligheid, zegt niet dat dit een dat dit een leidraad moet zijn in deze discussie. Ik geef mijn beleving weer en jij de jouwe. Maar je hebt de ruimte om anoniem compleet los te gaan en mij eens even lekker de les te lezen. Maar ik ervaar af en toe in deze discussie dat er inhoudelijk weinig terugkomt. Natuurlijk ben ik bereid om iets extra's te doen, dat doe ik nu al door uberhaupt in gesprek te gaan en aan te tonen dat ik ook vind dat er iets veranderen moet. Ik denk dat input van vrouwen daarin cruciaal is. Het is al duidelijk geworden dat er een enorm verschil is in beleving. Dit onderzoek ondersteunt wat: https://news.byu.edu/intellect/study-vi ... -for-women. De marketing van "We eisen de nacht terug" is niet structureel maar tijdelijk. We moeten het samen doen.

ja, we moeten het samen doen, maar vervolgens verdom jij het om iets heel simpels te doen, waar je geen enkele moeite voor hoeft te doen, omdat jij besloten hebt dat dat niet werkt. En gebruik je de reacties van een of twee dames hier om je gelijk daarin te krijgen. Je vraagt om input, die krijg je en die wuif je vervolgens van tafel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
noogieman schreef:
Ja
waarom? Waarom is het zoveel moeite om dat te doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Suus schreef:
27-08-2025 13:40
Waarom is het te veel gevraagd?
Dat licht ik hier toe.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:05
Ik kijk verder dan dat. Het is niet alleen dat ik het niet tof vind om als tuig te worden aangezien, maar ook dat lang niet iedereen dat zal doen en het inzicht dat het geen structurele oplossing is.
Renske schreef:
27-08-2025 14:04
Je bent al af hoor.
Jammer dat je zo reageert.
rosanna08 schreef:
27-08-2025 14:38
ja, we moeten het samen doen, maar vervolgens verdom jij het om iets heel simpels te doen, waar je geen enkele moeite voor hoeft te doen, omdat jij besloten hebt dat dat niet werkt. En gebruik je de reacties van een of twee dames hier om je gelijk daarin te krijgen. Je vraagt om input, die krijg je en die wuif je vervolgens van tafel.
Het is niet mijn bedoeling om iets van tafel te wuiven, maar om iets ter discussie te stellen. Het is niet dat ik zo dat ik simpelweg zeg dat niet te willen doen en heb dat ook uitgebreid onderbouwd. Het is toch niet zo simpel om te stellen, hey, ga jij maar aan de andere kant van de straat lopen dan voel ik en de rest van alle vrouwen zich een stuk veiliger en vertel het al je mannelijke vrienden ook even? Kom op, ik schat jou en de meeste vrouwen veel slimmer in dan dat. Maar niemand die daar verder op in gaat. Nee, "waarom kun je niet gewoon doen wat we vragen?". Zo werkt dat niet en deze discussie kennelijk ook niet.
Nou wat ik vooral lees is dat je je beledigd voelt dat alle mannen over een kam worden geschoren.

Wat vond je er eigenlijk van toen al die vrouwen een paar jaar geleden zeiden dat ze liever met een beer in het bos willen zitten dan met een man?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven