Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 27 augustus 2025 om 07:31
ik bagatelliseer niets, en buiten ben ik alert, in mijn eentje buiten op rustige plekken uiterst alert. maar zoals jij aangeeft 24/7, altijd, zelfs in huis is wel echt een ander issue dat helemaal alleen van jou is en niet ok is.
En doooooor!
woensdag 27 augustus 2025 om 07:35
ik ben IN mijn huis niet alert, maar merk wel dat ik dat buiten al vrij snel ben.
Niet angstig, wel oplettend.
Ik zette de container aan de weg, avond al donker, er fietste een onbekende man langs. Dan besef ik me, dat ik die steeg achter ons huis toch weer in moet. Kijk ik toch drie keer om, voor ik de donkere steeg in stap. Check ik toch even welk buur thuis is, en wiens naam ik kan roepen in nood
En toen haalde ik de volgende dag de container weer op. Liep er mee weg, piepte er ineens hard een remmende fiets naast me, ben je toch weer alert
Een alertheid die mannen niet nodig hebben
woensdag 27 augustus 2025 om 07:42
ik ook. dat zeg ik ook. waar ik op reageer is iemand die zegt ALTIJD in uiterste alertstand te staan. zelfs in huis. dat is echt iets anders dan wat jij, en ik, en de meeste vrouwen hebbenLila-Linda schreef: ↑27-08-2025 07:35ik ben IN mijn huis niet alert, maar merk wel dat ik dat buiten al vrij snel ben.
Niet angstig, wel oplettend.
Ik zette de container aan de weg, avond al donker, er fietste een onbekende man langs. Dan besef ik me, dat ik die steeg achter ons huis toch weer in moet. Kijk ik toch drie keer om, voor ik de donkere steeg in stap. Check ik toch even welk buur thuis is, en wiens naam ik kan roepen in nood
En toen haalde ik de volgende dag de container weer op. Liep er mee weg, piepte er ineens hard een remmende fiets naast me, ben je toch weer alert
Een alertheid die mannen niet nodig hebben
En doooooor!
woensdag 27 augustus 2025 om 07:44
partner van een vriendin van mij, is wat onvoorspelbaar en ontplofbaar
Die man heeft nooit geleerd zijn emoties te reguleren.
Haar vader had het ook
Ze is gewend aan de continue stand van paniek
heel rot
woensdag 27 augustus 2025 om 07:49
dat is echt de hel. paniek én continu op je tenen lopen. ik ken het van toen ik kind was. mijn thuissituatie. daarom reageer ik ook zo naar moiren dat dit echt iets anders is dan de uiterste alertstand alleen buiten.Lila-Linda schreef: ↑27-08-2025 07:44partner van een vriendin van mij, is wat onvoorspelbaar en ontplofbaar
Die man heeft nooit geleerd zijn emoties te reguleren.
Haar vader had het ook
Ze is gewend aan de continue stand van paniek
heel rot
En doooooor!
woensdag 27 augustus 2025 om 08:09
Ok, dus eigenlijk kun je beter wel voorstellen om naar een afgelegen bos te gaan op een eerste date? Dat was de stelling van Ginevra waar ik op reageerde, dat dat niet verstandig was.Lila-Linda schreef: ↑27-08-2025 07:28er is mijn in barren en kroegen meer narigheid gebeurd dan in bossen hoor.
Mannen die in je kruis grijpen, tong in je mond proberen te krijgen, je borsten pakken
is in de kroeg dagelijks-werk, in een bos nooit
.
woensdag 27 augustus 2025 om 08:13
woensdag 27 augustus 2025 om 08:26
Dat is wat je schreef. Laat ik het zo vragen, in het scenario 'eerste date' wat geschetst werd. Wat zou een betere, veilige, plek zijn om af te spreken?
.
woensdag 27 augustus 2025 om 08:31
er is geen plek echt veilig, en je hebt nergens garanties
wat helpt is zorgen dat mensen weten waar je bent, dan wordt je lichaam tenminste sneller terug gevonden #cynismeknopuit
meest veilig, is gok ik, midden overdag in een winkelstraat
of op bekend terrein, dus een restaurant waar je vaker komt en het personeel je kent
Maar uiteindelijk moet je toch weer naar je auto lopen/ thuis zien te komen
woensdag 27 augustus 2025 om 09:00
Er worden 2x zoveel mannen vermoord en ook geweld tegen mannen vindt veel meer plaats. Ik ben banger voor mijn zoon dan voor mijn dochter als ze 's avonds op pad zijn.
woensdag 27 augustus 2025 om 09:11
maar dan heb je het alleen over geweld en moord
Niet over ALLES wat daar aan vooraf gaat
Mijn dochters hadden voor hun 16 al zoveel rotzooi meegemaakt (stiekem filmen als ze aan het water lagen, gore opmerkingen, aanrakingen, achtervolgen als ze ergens fietsten) en later toen ze konden gaan stappen, werden het de 'oude mannen' (de 30ers met kinderzitjes) die geen 'nee' accepteerden en echt vervelend werden.
En je weet nooit, of het blijft bij achtervolgen op de fiets, of dat het misgaat
bijna 70% van de vrouwen maakt sexueel grensoverschrijdend gedrag mee
Ik snap je zorgen om onze zoons, maar de kans dat hen iets overkomt is zoveel kleiner
En natuurlijk is in elkaar geslagen worden erger dan achtervolgd. Maar de kans dat je als vent in elkaar geslagen wordt is heel erg klein, maar achtervolgt op de fiets... hebben veel vrouwen meegemaakt. En het is verrekte eng
woensdag 27 augustus 2025 om 09:17
Uitgaansgeweld is inderdaad een probleem, kan me voorstellen dat je daarover in de rats zit.
Moord op mannen vindt vrijwel altijd plaats in het criminele circuit. Ook afschuwelijk, maar heel anders dan moord omdat een man vindt dat je zijn bezit bent.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:05
Ik kijk verder dan dat. Het is niet alleen dat ik het niet tof vind om als tuig te worden aangezien, maar ook dat lang niet iedereen dat zal doen en het inzicht dat het geen structurele oplossing is.Renske schreef: ↑26-08-2025 16:39Even wat knoeien door de quote in quote
Renske schreef: ↑26-08-2025 11:04
Noogieman, zou het kunnen dat jij door over te steken het gevoel krijgt daarmee aan te (moeten) geven dat je tot de groep 'potentieel gevaarlijke mannen' behoort?
Noogieman:
Dat is het precies. Ik stoor me er aan dat ik als man wordt vergeleken met dat tuig. Die uitgedragen mening is mij een doorn in het oog en ik pik dat niet van hen die dat zodanig uitspreken. Ondanks dat kan ik best begrijpen dat sommige vrouwen dat zo ervaren.
‐------‐------------------
En met wat wij voorstellen (oversteken) kan je dus laten zien dat je niet tot dat tuig behoort en geen gevaarlijke man bent. Kan je weigeren, maar dan blijf je tot de groep potentieel gevaarlijke mannen behoren in die situatie.
Kan je heel vervelend vinden, maar dan zou ik zelf de afweging maken of jouw 'vervelend' opweegt tegen het gevoel van onveiligheid van de vrouwen (+ geplaatst worden in de categorie 'gevaar').
woensdag 27 augustus 2025 om 10:06
Zie mijn vorige reactie.SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 16:41Nee, ik probeer te begrijpen waarom je je te goed voelt om een kleine moeite te nemen. Zelfs na ervaringen, uitleg en gevoel van meerdere vrouwen. Maar je komt niet verder dan een variatie op ‘not all men’ en schijnveiligheid.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:09
En deze cijfers dalen. Femicide is de enige soort moord die niet daalt.
Bovendien; mannen worden vermoord in het criminele. Vrouwen door hun eigen (ex) partner, iemand bij wie ze veilig zouden moeten zijn. Platgeslagen; mannen worden vermoord door mannen, vrouwen worden ook vermoord door mannen.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:14
en dat begrijp ik
alleen denk ik dat het gevoel van veiligheid van de ander nu belangrijker is
ik pas met liefde mijn gedrag aan (zeker als het zo eenvoudig is als dit), als ik daar een ander mee help
woensdag 27 augustus 2025 om 10:16
Ik vind het helemaal oke dat je boos bent, dat zou ik denk ik ook zijn. Ik ben blij dat je het metafoor met bier gebruikt, dat geeft mij inzicht in hoe jij dingen verwerkt. Ik zie echter in andere reacties dat niet alle vrouwen dat zo ervaren en dat wat jij beschrijft een uiterste is. Ik denk dat het ook wel belangrijk is in dergelijke gesprekken om te beseffen dat niet iedereen dit op deze manier ervaart. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan hoe jij en ook andere vrouwen dit ervaren. Dat lijkt me zwaar.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 16:45Er is hier NIEMAND, echt helemaal NIEMAND, die zegt dat alle mannen verkrachters zijn.
Wat wij vrouwen zeggen is: wij kunnen aan de neus niet zien wie een verkrachter is. Sterker nog, sommige verkrachters komen op het eerste gezicht vriendelijk over. Maar vrijwel altijd is een doorsnee man sterker dan wij, dus elke man is potentieel bedreigend.
Let op het woord potentieel. Dat betekent niet dat jij een verkrachter bent, het betekent dat wij niet kunnen zien wie de goeien en wie de slechten zijn.
En omdat dat kennelijk heel moeilijk te begrijpen is (ja ik ben boos): stel je een krat bier voor. 20 flesjes zijn gewone gezonde lekkere biertjes, maar in 4 flesjes zit gif. Welk flesje giftig is? Dat weet je niet, dat weet je pas als het te laat is.
Zou jij dan onbekommerd uit dat kratje een biertje pakken, of zou je dan denken, nou doe maar niet, geef mij maar een glaasje wijn. Is dat jammer van die 20 goede biertjes? Vast wel. Maar moet je daarom toch maar bier pakken, omdat het zo jammer is van die 20 goede biertjes, dus dan maar het risico op een giftig flesje nemen?
Dat is de realiteit van alle vrouwen die met mannen te maken hebben. We zijn ALTIJD alert. Elke vrouw is op haar hoede op een verlaten perron, in een verlaten straat, als ze in haar eentje aan het overwerken is in een bijna verlaten gebouw. Maar niet alleen dan, we zijn ook op onze hoede als een collega achter ons staat in het kopieerhok, of in een volle tram, of als de broer van je vriendin de deur van het kleedhokje opentrekt.
Want al die mannen zijn sterker dan wij. De realiteit is dat vrouwen altijd alert zijn.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:17
Precies. Ik denk dat nog niet eens een kwart van de mannen bereid is om dit te doen.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:18
Dat weten we nu wel, wat jij Noogieman vind en voelt, dat heb je namelijk al tig keer gezegd in dit topic. Dit topic gaat echter niet over jouw gevoel, dit topic gaat over dat vrouwen zich onveilig voelen.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:20
toch is het bierkrat-voorbeeld, wel precies hoe vrijwel alle vrouwen het ervaren hoornoogieman schreef: ↑27-08-2025 10:16Ik vind het helemaal oke dat je boos bent, dat zou ik denk ik ook zijn. Ik ben blij dat je het metafoor met bier gebruikt, dat geeft mij inzicht in hoe jij dingen verwerkt. Ik zie echter in andere reacties dat niet alle vrouwen dat zo ervaren en dat wat jij beschrijft een uiterste is. Ik denk dat het ook wel belangrijk is in dergelijke gesprekken om te beseffen dat niet iedereen dit op deze manier ervaart. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan hoe jij en ook andere vrouwen dit ervaren. Dat lijkt me zwaar.
de 1 wordt er angstiger van dan de ander. De 1 denkt dat het wellicht maar 2 flesjes gif zullen zijn (terwijl de flesjes geteld zijn)
Maar je weet dondersgoed, dat de kans op gif aanwezig is
Dan kun jij hard-roep, dat jij het flesje gif niet bent... maar tja, veel vrouwen hebben al ervaren, dat flesjes-gif geregeld liegen
woensdag 27 augustus 2025 om 10:20
Ik weet wat angst is. Maar ik weet niet hoe het is om constant alert op straat te lopen en je constant/heel vaak bedreigd te voelen. Daar hebben we het hier over volgens mij.meisje85 schreef: ↑26-08-2025 16:52Noogieman, misschien helpt het óók om je te realiseren wat angst met iemand doet. Je schreef eerder iets over dat het een vrouw misschien kan helpen om even te stoppen en om te kijken hoe of wat - vrij vertaald, ik weet je exacte woorden niet meer. Maar daarmee ga je ook echt voorbij aan wat angst met iemand doet. Aangezien de meeste vrouwen in hun leven negatieve ervaringen hebben meegemaakt (in relatie tot mannen), kan je ervan uitgaan dat ze alleen lopend in het donker angst ervaren. Angst variërend in gradatie, maar je niet veilig voelen, zorgt natuurlijk gewoon voor angst. En ik zeg niet dat vrouwen dan compleet ontoerekeningsvatbaar zijn ofzo, maar in z'n algemeenheid zorgt angst bijvoorbeeld (ook) voor een toename van het stresshormoon. Niet een situatie waarin je de tijd gaat nemen logisch na te denken of de angst gaat opzoeken door eens even stil te staan en de situatie in je op te nemen. Meestal wil je dan gewoon weg. Flight, freeze etc, je kent het wel, neem ik aan? Als je dat nou eens in je achterhoofd neemt. Ik weet het niet zeker, maar toen ik je reacties las, leek me dat het voor jou misschien ook logischer wordt dat er inderdaad ook een taak voor de mannen is weggelegd, als je je op wat meer cognitief niveau realiseert wat een gevoel van onveiligheid - angst met iemand doet, vandaar.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:21
Maar dan weet je toch dat je op dat moment achtervolgd wordt en kun je de politie bellen? Hoe verwerk je dat soort situaties?Rooss4.0 schreef: ↑26-08-2025 16:52Hemeltjelief, meen je dit nou?
Er loopt een clubje gozers achter je, te sissen en te miespelen, duidelijk niet veel goeds in de zin. Jij wordt bang, gaat misschien wat harder lopen, steekt op een gegeven moment zelfs over, wat denk je wat voor effect dit heeft? Denk je dan dat je ze afgeschud hebt of is dit koren op de molen van bepaalde predators?
Wat een inlevingsvermogen zeg, bizar.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:21
Dan klopt het wat GriebusDus zei: een man vind zichzelf belangrijker dan een vrouw. Ook al is het een kleine moeite om haar tegemoet te komen dan nog vind hij zichzelf belangrijker.
woensdag 27 augustus 2025 om 10:23
En de stuitende arrogantie ook.Lalaloepsie schreef: ↑27-08-2025 10:18Dat weten we nu wel, wat jij Noogieman vind en voelt, dat heb je namelijk al tig keer gezegd in dit topic. Dit topic gaat echter niet over jouw gevoel, dit topic gaat over dat vrouwen zich onveilig voelen.
Vrouwen vragen of je alsjeblieft een heel klein beetje moeite kunt doen om ze wat meer ontspannen over straat te laten gaan. Maar nee, dat gaat niet gebeuren, want noogieman kijkt verder. De blik ferm gericht op de verre horizonten waar die malle vrouwtjes geen weet van hebben.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in