Hoe krijg ik fiets veilig trap op en af?

27-08-2025 13:44 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal!

Ik heb sinds kort eindelijk weer een fiets. Ik wil deze niet buiten laten staan dus ik zet 'm beneden in de berging. De berging heeft een (gelukkig niet al te grote maar wel redelijk steile) trap naar beneden.
Er zit een plank aan de zijkant om je fiets op te zetten.

Wat is de beste manier om dit te doen zonder dat mijn stuur omklapt, ik klem kom te zitten of mijn fiets van de trap af naar beneden stort?
Theeleutje schreef:
27-08-2025 18:01
Je moet de fiets niet voor je uit naar boven duwen maar de fiets meenemen in het tempo wat je zelf loopt.
Wat je ook kan doen is je fiets aan het voorwiel vast houden en hem zo trap laten lopen. Dus als je naar boven gaat loop jij achteruit de trap op met het voorwiel in je hand. Als je naar beneden gaat loopt de fiets voor jou uit de trap af met het voorwiel in je hand.
Je moet dan geen elketrische fiets hebben want die zijn loodzwaar en die gaat dan harder naar beneden lopen als jij :-D
Dit klinkt heel onlogisch, gaat de fiets dan niet kiepen?
OlleGrieze schreef:
27-08-2025 16:53
Dan sta je dus gewoon zelf een paar traptreden te laag ten opzichte van de positie van je fiets. Als je de fiets al sturend 'omhoog' loopt, dan ga je 'samen' omhoog. Je duwt dus niet eerst je fiets hoger, maar 'duwt' je fiets mee ophoog terwijl jij de treden omhoog gaat.
Ja, je ellelbogen 'vastzetten' zeg maar, zodat de kracht uit je benen komt.
Theeleutje schreef:
27-08-2025 18:01
Je moet de fiets niet voor je uit naar boven duwen maar de fiets meenemen in het tempo wat je zelf loopt.
Wat je ook kan doen is je fiets aan het voorwiel vast houden en hem zo trap laten lopen. Dus als je naar boven gaat loop jij achteruit de trap op met het voorwiel in je hand. Als je naar beneden gaat loopt de fiets voor jou uit de trap af met het voorwiel in je hand.
Je moet dan geen elketrische fiets hebben want die zijn loodzwaar en die gaat dan harder naar beneden lopen als jij :-D
Dit lijkt me echt super onhandig en wiebelig. Feitelijk trek je de fiets dan omhoog, waardoor het onnodig zwaar wordt. En ondertussen achteruit de trap oplopen is niet echt veilig.

Ik zou het doen zoals de eerdere tips en wat ik ook beschreef. Het is namelijk eigenlijk heel simpel en zou niet te zwaar moeten zijn.
S-Groot schreef:
27-08-2025 17:27
Ik verwonder me (ook) flink. Ik dacht dat die fiets via een gewone trap naar boven en beneden zou moeten, maar het gaat gewoon om een plank en een korte(?) trap.

Maar waarschijnlijk is het dat mensen die het jong geleerd hebben er nooit over na hebben hoeven denken en als je het pas voor het eerst doet als je ouder bent het heel ingewikkeld lijkt? Misschien heeft TO vroeger ook nooit/weinig met de fiets gedaan? Voor mij is het verder ook een soort algemene logica (ook dat je meeloopt met je fiets ipv hem boven je hoofd uit naar boven duwt).
Ik denk het ja, ik vind het ook nogal voor de hand liggen maar goed, fijn dat het TO wel helpt zo.

Overigens ook jaren mijn fiets een trap op en af moeten tillen omdat ik toen een bovenwoning had, ook nog prima te doen. Het went.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven