Kan ik hier problemen mee krijgen?
donderdag 28 augustus 2025 om 07:01
Ik vrees dat ik ontzettend naïef ben geweest.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.
Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?
Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.
Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?
Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:45
Je bedoelt dat die wél in China gemaakt wordt, maar het laatste ritsje in Italië er op wordt gezet...
Chinese Suppliers of Prada: https://www.youtube.com/shorts/f5OJ2FhEkZU
donderdag 28 augustus 2025 om 19:57
Ik vind het artikel eigenlijk niet zo sterk. Er staan heel weinig feiten in en wel dingen als dit:
"Wellicht gaat het om namaakproducten. Wel blijft het moeilijk om te achterhalen welke weg een modeproduct aflegt. Sommige merken laten hun producten, of delen ervan, wel degelijk maken in China."
Alleen van Hermes is dus bekend dat ze hun artikelen daadwerkelijk in Frankrijk maken.
donderdag 28 augustus 2025 om 20:00
Klinkt leuk, maar is onzin. Onderdelen van de tas kunnen best uit China komen zoals een rits etc maar voor de rest is geen enkel bewijs.Natsuro schreef: ↑28-08-2025 19:45Je bedoelt dat die wél in China gemaakt wordt, maar het laatste ritsje in Italië er op wordt gezet...
Chinese Suppliers of Prada: https://www.youtube.com/shorts/f5OJ2FhEkZU
donderdag 28 augustus 2025 om 20:02
donderdag 28 augustus 2025 om 20:30
Zo mee eens. En genoeg mooie en leuke tassen te vinden. Daar hoef je niet voor bij een vage webshop te bestellen die illegaal nepmerken verkoopt. Kun je praten wat je wilt, maar het is gewoon niet ok.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
donderdag 28 augustus 2025 om 20:58
Klopt, LV heeft er tegenwoordig bijvoorbeeld een chip inzitten.
donderdag 28 augustus 2025 om 21:01
Maar jij wil als volwassen vrouw met een neptas lopen? Ik draag ook een bepaald merk en mensen checken regelmatig mijn tas, zoals ik dat ook doe als ik iemand met dat merk zie lopen. Mensen die het zelf dragen herkennen een nepper.
donderdag 28 augustus 2025 om 21:13
Je kunt je ook afvragen waarom je een echte zou willen. Waarom is zo'n logo nou eigenlijk zo belangrijk voor iemand dat je er een paar duizend euro voor wilt dokken.
Interessante kwestie wel.
donderdag 28 augustus 2025 om 21:18
Mij is een keer verteld door een China kenner dat fabrieken in China die produceren voor grote buitenlandse bedrijven dat de afgekeurde exemplaren die niet aan de kwaliteitseisen voldoen van het merk vaak vernietigd moeten worden maar dat fabrieksmedewerkers die vaak achterover drukken om te verkopen op de zwarte markt om zo een extra zakcentje te verdienen. Dan heb je dus wel echt maar dan is bijvoorbeeld de print, stiksel of afwerking niet naar behoren. Het lijkt me dus eerder zo'n constructie dan dat ze, al dan niet stiekem, op bestelling extra maken voor een tussen persoon die ze weer heel goedkoop door verkoopt. Dan kunnen ze beter een paar goede Birkin's (ik noem gewoon even een populaire dure tas ter voorbeeld) achterover drukken en verkopen voor laten we zeggen 10k i.p.v. 15k op Taobao/Ali en dus niet voor €100 via reddit ofzo.Karrota schreef: ↑28-08-2025 18:31Die fabriek produceert tassen voor een merk. Ze maken er of alleen een paar extra per maand, of op bestelling van zo'n tussenpersoon extra. Wat hiervan is precies de diefstal.
Edit: nu de reactie van nausicaaa gelezen. Daar kan ik wel inkomen ja, op die manier zie ik het ook als diefstal. Ik zag meer voor me dat ze uit die fabriek worden gestolen en het lijkt me niet dat dat gebeurt.
donderdag 28 augustus 2025 om 21:22
Ja het maakt me niet zoveel uit, omdat het dus een mooie tas is, die niet een bepaald merk schreeuwt. Het is geen LV of Chanel ofzo.
Maar zou jij bij deze tas ook meteen het verschil zien? Ik zou dus werkelijk geen idee hebben, ik zie het verschil niet. De comments hebben ook duidelijk geen idee.
https://youtube.com/shorts/kOJwjSbucdU? ... uTo1r_oWTa
donderdag 28 augustus 2025 om 21:37
"'Made in Italy' is volgens tassenontwerper Davide Gatto niet meer wat het is geweest. De meeste designertassen worden tegenwoordig ver buiten Italië gemaakt. Alleen de laatste handelingen gebeuren nog in Italië, zodat de merken nog steeds recht hebben op het gewilde label 'Made in Italy'."
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf348e3c/
donderdag 28 augustus 2025 om 21:38
Ja Vinted staat er ook vol mee en daarom koop ik ook niks van bepaalde merken op Vinted omdat ik bang ben dat ik per ongeluk toch een neppe versie opgestuurd krijg waar ik veel te veel voor betaald heb.PickingUpThePieces schreef: ↑28-08-2025 21:30Al jarenlang kom ik op allerlei sites 1:1 namaak schoenen en tassen tegen inclusief serienummers met alles erop en eraan.
Het wordt tegenwoordig zo goed nagemaakt.
Tja, daar leggen mensen ook met gemak €100 a €200 voor neer.
donderdag 28 augustus 2025 om 22:17
Ik geloof best dat het made in label een tikkeltje discutabel is, maar het is echt onlogisch om te denken dat zo'n hele tas dan in elkaar wordt gezet in zo'n Chinees fabriekje of dat ze dan alleen de rits in Italië er opzetten om dat label te krijgen. Zon tas bestaat uit zoveel verschillende dingen die overal en nergens vandaan komen. Leer, interlining, garen, hardware. Ik denk dat de hardware zo maar uit 4 verschillende landen kan komen.Natsuro schreef: ↑28-08-2025 21:37"'Made in Italy' is volgens tassenontwerper Davide Gatto niet meer wat het is geweest. De meeste designertassen worden tegenwoordig ver buiten Italië gemaakt. Alleen de laatste handelingen gebeuren nog in Italië, zodat de merken nog steeds recht hebben op het gewilde label 'Made in Italy'."
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf348e3c/
Die Gatto haalt ook z'n spulletjes uit Azië en zet het allemaal in z'n atelier in elkaar. Het is een marketingverhaal.
Bovendien zal je toch echt onderscheid moeten maken tussen design en high-end. E zijn veel design tassen waar het helemaal niets uit maakt waar het wordt geproduceerd, maar bij high-end maakt het wel uit. Premium merken zoals Prada Loewe etc zullen ook vaak binnen Europa worden gemaakt. Daaronder zit bijvoorbeeld Coach die gewoon laat produceren in Vietnam, maar voor de premium lijn toch kiest voor Europa.
Dus dat merken buiten Europa worden gemaakt zegt op zich niet zoveel en idem dito voor designtassen. Welk merk en welke tas. Daar gaat het om.
donderdag 28 augustus 2025 om 23:02
Ik heb verder geen verstand van designertassen hoor, maar ik heb het idee dat we ook voor hele dure producten zomaar bedonderd kunnen worden waar we bij staan en dat het je kan verbazen hoeveel er gewoon wordt gemaakt in China of andere landen die goedkoop produceren. Er wordt natuurlijk gedaan alsof het allemaal heel exclusief en handmade is, maar ik denk dat het voor veel producten echt tegenvalt voor lage kosten gemaakt wordt in China.
Wat de merken er zelf over zeggen zou ik in elk geval met een hele vrachtwagen zout nemen.
Het feit dat er inmiddels veel replica’s zijn die niet of amper van echt te onderscheiden zijn, zelfs door kenners, zegt ook wel genoeg.
Wat de merken er zelf over zeggen zou ik in elk geval met een hele vrachtwagen zout nemen.
Het feit dat er inmiddels veel replica’s zijn die niet of amper van echt te onderscheiden zijn, zelfs door kenners, zegt ook wel genoeg.
Don’t grow up, it’s a trap
donderdag 28 augustus 2025 om 23:10
Wie zegt dat je iets om een logo koopt? Misschien gewoon om het model, kwaliteit of afwerking.
donderdag 28 augustus 2025 om 23:38
https://radar.avrotros.nl/artikel/namaa ... gels-38892
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
donderdag 28 augustus 2025 om 23:52
In mijn ervaring herkennen mensen met verstand van zaken een nepper echt niet altijd hoor. Ik kocht een paar jaar geleden een leuk tasje bij Mango (niks bijzonders, zwart leer met wat kleine koperen studs erop en een gedraaid hengsel van leer en metaal), en blijkbaar was dat tasje een dupe van een groot tassenmerk; ik ben zo niet op de hoogte van tassenmerken dat ik de naam ben vergeten, misschien Chloé of zoiets, maar ik ben met dat tasje echt héél vaak aangesproken door vrouwen die meteen riepen: ohhhh, je hebt een * merknaam *, wat cool, ik heb er ook een maar dan iets groter/kleiner!!! Ik was me van geen dupe bewust, vond het best een saai en basic tasje, en sowieso was het gewoon een Mango-tasje, maar niemand die ooit opmerkte dat het ontwerp eigenlijk gejat was (wat gewoon zo was, besef ik achteraf), dus kenners zien ook niet altijd het verschil tussen echt en nep.
vrijdag 29 augustus 2025 om 01:35
Dus vrouwen op straat zijn mensen met 'kennis van zaken?' Een nepper kan natuurlijk best goed lijken maar een echte kenner die haalt de echte er wel uit. En dat doe je niet op straat dat doe je binnen met een loepClaire45 schreef: ↑28-08-2025 23:52In mijn ervaring herkennen mensen met verstand van zaken een nepper echt niet altijd hoor. Ik kocht een paar jaar geleden een leuk tasje bij Mango (niks bijzonders, zwart leer met wat kleine koperen studs erop en een gedraaid hengsel van leer en metaal), en blijkbaar was dat tasje een dupe van een groot tassenmerk; ik ben zo niet op de hoogte van tassenmerken dat ik de naam ben vergeten, misschien Chloé of zoiets, maar ik ben met dat tasje echt héél vaak aangesproken door vrouwen die meteen riepen: ohhhh, je hebt een * merknaam *, wat cool, ik heb er ook een maar dan iets groter/kleiner!!! Ik was me van geen dupe bewust, vond het best een saai en basic tasje, en sowieso was het gewoon een Mango-tasje, maar niemand die ooit opmerkte dat het ontwerp eigenlijk gejat was (wat gewoon zo was, besef ik achteraf), dus kenners zien ook niet altijd het verschil tussen echt en nep.
vrijdag 29 augustus 2025 om 08:05
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:16
Ja natuurlijk. Dezelfde tassen zijn er namelijk ook merkloos. Het statussymbool stelt alleen weinig meer voor met zoveel nep in omloop. Bovendien vind ik het niet stijlvol, er zijn veel mooiere en kwalitatief betere tassen zonder fancy merk.
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:51
Nee, ik vind de nadrukkelijke aanwezigheid van een merk op een tas ook niet stijlvol, hoe duur de tas ook is.
vrijdag 29 augustus 2025 om 09:52
Lang niet altijd hoor. Er zijn genoeg tassen (en andere spullen) waarbij zelfs de fabrikant met loepen en speciale lampjes in de weer moet en het dan nog steeds niet foutloos zeker kan zeggen. Echt no way dat iemand op straat dat dan even zo in 1 oogopslag ziet.
Ja, de 5 euro van Ali express versie wel natuurlijk, dat herken ik zelfs nog wel, met schreve/losse naden, rare kleuren etc. Maar een goed nagemaakte versie (die dus ook gewoon nog wel ene aardig bedrag kost), die herken je niet altijd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in