Weerstand opbouwen
zondag 31 augustus 2025 om 21:36
De afgelopen jaren heb ik in de herfst en winter heel veel gekwakkeld met mijn gezondheid. Voor mijn gevoel was ik die hele periode wel niet lekker en verkouden. Niet zo erg dat ik wekenlang ziek op bed lag, maar wel heel vervelend om steeds maar weer ziekjes te zijn. Ik heb twee kinderen die naar de opvang gaan, dat helpt ook niet.
Ik zoek tips om mijn weerstand op te bouwen. Multivitamines? Extra ijzer?
Ik ben van plan om meer in beweging te zijn door 2x per week naar werk te fietsen. Nu nog maar zien of ik dat lang volhoud...
Ik zoek tips om mijn weerstand op te bouwen. Multivitamines? Extra ijzer?
Ik ben van plan om meer in beweging te zijn door 2x per week naar werk te fietsen. Nu nog maar zien of ik dat lang volhoud...
zondag 31 augustus 2025 om 21:40
zondag 31 augustus 2025 om 21:41
zondag 31 augustus 2025 om 22:05
Misschien is er niet zo veel mis met je weerstand, maar kom je (door je kinderen in de opvang), te vaak in aanraking met allerlei virussen en bacteriën.
Je ziet het vaak dan jonge ouders heel veel virussen meedoen met de kinderen.
Als ik terugkijk had ik de meeste ziektes en griepjes in de acht jaar dat ik kinderen onder de drie had.
Als ik terugkijk had ik de meeste ziektes en griepjes in de acht jaar dat ik kinderen onder de drie had.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zondag 31 augustus 2025 om 22:10
Toch heeft dat natuurlijk ook met je weerstand te maken.Verbena schreef: ↑31-08-2025 22:05Misschien is er niet zo veel mis met je weerstand, maar kom je (door je kinderen in de opvang), te vaak in aanraking met allerlei virussen en bacteriën.
Mijn kinderen waren niet zo vaak verkouden als wat ik weleens van andere ouders hoorde en ik deed ook nog eens zelden mee met hun virusjes.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 31 augustus 2025 om 22:29
Voor mij was het dagelijks structureel slikken van vitamine D zodra de zon zich minder laat zien, dé oplossing. Ik ging hierdoor van altijd ziek of onderweg naar gewoon een enkele keer een virusje oppakken waar ik dan ook snel weer vanaf ben.
Een groot deel van de Nederlandse bevolking loopt rond met een vitamine D-tekort en daar is in mijn ogen nog altijd niet genoeg aandacht voor.
Een groot deel van de Nederlandse bevolking loopt rond met een vitamine D-tekort en daar is in mijn ogen nog altijd niet genoeg aandacht voor.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
zondag 31 augustus 2025 om 22:44
Ik heb ook altijd een slechte weerstand gehad en nu nog slechter door pillen die ik moet slikken. Ik probeer sommige dingen te vermijden; eigenlijk een beetje zoals we tijdens Corona leefden, maar niet zo streng. Je kan niet de hele tijd binnen gaan zitten. Maar als ik buitenshuis in de buurt van mensen ben let ik wel heel goed op.
En toch ben ik nu al een half jaar heel vaak ziek.
Het enige wat ik nog kan doen is zo gezond mogelijk leven. En blij zijn met de dingen die ik nog wel kan.
En toch ben ik nu al een half jaar heel vaak ziek.
Het enige wat ik nog kan doen is zo gezond mogelijk leven. En blij zijn met de dingen die ik nog wel kan.
maandag 1 september 2025 om 00:43
Ik weet niet wat je leeftijd is maar de huisarts heeft mijn moeder een paar jaar geleden aangeraden om gezien haar leeftijd en wat vaker ziek zijn om multivitamines te gaan slikken, in ieder geval in de winter. Ze slikt ze het hele jaar door en is amper nog ziek. Gewoon zo'n kruidvat huismerk potje gericht op haar leeftijd.
De meeste mensen hebben ook een vitamine D tekort.
Als je wat meer gericht wil slikken (of gericht meer van bepaalde voedingsstoffen wilt eten) dan even om een bloedonderzoek vragen bij de huisarts, dan kunnen ze kijken waar je tekorten hebt.
En het maakt niet uit of je nou goedkope huismerk pilletjes koopt of een duur a-merk tenzij je allergisch bent voor iets of je om een andere medische reden beter een wat duurder merk kan nemen.
De meeste mensen hebben ook een vitamine D tekort.
Als je wat meer gericht wil slikken (of gericht meer van bepaalde voedingsstoffen wilt eten) dan even om een bloedonderzoek vragen bij de huisarts, dan kunnen ze kijken waar je tekorten hebt.
En het maakt niet uit of je nou goedkope huismerk pilletjes koopt of een duur a-merk tenzij je allergisch bent voor iets of je om een andere medische reden beter een wat duurder merk kan nemen.
maandag 1 september 2025 om 07:39
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... stand.aspx
Ik slik zelf wel extra multivitamines trouwens (en vitamine D)
En ik krijg de griepprik (en ook Corona-vaccin) dat scheelt in echt ziek worden in de winter.
Ik slik zelf wel extra multivitamines trouwens (en vitamine D)
En ik krijg de griepprik (en ook Corona-vaccin) dat scheelt in echt ziek worden in de winter.
maandag 1 september 2025 om 07:42
Vooral door je neus ademen. Neusharen filteren de lucht, Je neus helpt om stof en virussen tegen te houden.
Weerstand en hoe goed je immuunsysteem werkt heeft zeker met je genen / aanleg te maken. Maar het is zeker mogelijk om je immuunsysteem te verbeteren. Levensstijl heeft daar invloed op. Denk aan goed slapen, stress verminderen, goede voeding, bewegen, etc.
Weerstand en hoe goed je immuunsysteem werkt heeft zeker met je genen / aanleg te maken. Maar het is zeker mogelijk om je immuunsysteem te verbeteren. Levensstijl heeft daar invloed op. Denk aan goed slapen, stress verminderen, goede voeding, bewegen, etc.
maandag 1 september 2025 om 07:48
Alleen vertelt nooit iemand erbij hoe je dat dan doet.WaterGirl schreef: ↑01-09-2025 07:42Vooral door je neus ademen. Neusharen filteren de lucht, Je neus helpt om stof en virussen tegen te houden.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 09:15
WaterGirl schreef: ↑01-09-2025 07:42Vooral door je neus ademen. Neusharen filteren de lucht, Je neus helpt om stof en virussen tegen te houden.
Als het met je genen te maken heeft veranderen je genen dan zodra je uit de kleine kinderen bent gegroeid?
Ik pak nu hooguit twee verkoudheidjes per jaar. Met peuters en kleuters destijds misschien wel acht.
maandag 1 september 2025 om 09:28
Ja precies! Doorslapen zit er voor mij echt niet in (en voor de halve goegemeente idem), en mijn werk is zeker niet stressloos (bij wie wel?). Hoort ook bij het leven, dus ik vind dit altijd klinken als zo'n onnodige 'jaahaaa in een perfecte wereld'-tip. En trouwens, zolang de kinderen van TO op de opvang zitten: vergeet het maar. Die van mij zitten inmiddels op de middelbare school en nemen ook nog steeds allerlei virussen mee naar huis. Als je dan van jezelf al wat uitgedaagd bent op het vlak van weerstand, blijft dat een extra hobbel.
maandag 1 september 2025 om 09:41
Je kan vragen bij de huisarts of ze bloed willen testen op tekorten en andere oorzaken van lage weerstand.
Dan kijken of je bijvoorbeeld wat bij moet slikken en anders kan eten.
Misschien een griep en coronaprik, helpt vaak ook enorm.
Slaap (als je redelijk slaapt wat eerder naar bed of een dag afspreken dat jij echt kan uitslapen?) en tijd voor jezelf is ook heel belangrijk, kan je ook wat meer dingen aan de andere ouder overlaten?
Dan kijken of je bijvoorbeeld wat bij moet slikken en anders kan eten.
Misschien een griep en coronaprik, helpt vaak ook enorm.
Slaap (als je redelijk slaapt wat eerder naar bed of een dag afspreken dat jij echt kan uitslapen?) en tijd voor jezelf is ook heel belangrijk, kan je ook wat meer dingen aan de andere ouder overlaten?
maandag 1 september 2025 om 09:42
Dit geloof ik ook. Sinds ik een baan heb waarbij ik het hele jaar door.acief in de buitenlucht ben (niet sporten, maar gewoon wandeltempo) ben ik vrijwel nooit meer ziek, terwijl ik op school en kantoor tussen okt-apriil altijd op en af aan het kwakkelen was.WaterGirl schreef: ↑01-09-2025 07:42Vooral door je neus ademen. Neusharen filteren de lucht, Je neus helpt om stof en virussen tegen te houden.
En vorig jaar zijn we met het.hele gezin in nov/dec op reis geweest in zonnige oorden, ook toen het hele winterseizoen niemand ziek geweest, terwijl er normaal om de haverklap wel iemand zwak of snotterig is. Ben er dus inmiddels wel van overtuigd dat buitenlucht en vitamine D een grote bijdrage leveren.
maandag 1 september 2025 om 09:44
dat ligt niet zozeer aan de buitenlucht, als wel aan het niet-binnen zijnnootboek schreef: ↑01-09-2025 09:42Dit geloof ik ook. Sinds ik een baan heb waarbij ik het hele jaar door.acief in de buitenlucht ben (niet sporten, maar gewoon wandeltempo) ben ik vrijwel nooit meer ziek, terwijl ik op school en kantoor tussen okt-apriil altijd op en af aan het kwakkelen was.
En vorig jaar zijn we met het.hele gezin in nov/dec op reis geweest in zonnige oorden, ook toen het hele winterseizoen niemand ziek geweest, terwijl er normaal om de haverklap wel iemand zwak of snotterig is. Ben er dus inmiddels wel van overtuigd dat buitenlucht en vitamine D een grote bijdrage leveren.
Scholen en kantoren zitten mensen dicht op elkaar en dat vinden virussen heerlijk
maandag 1 september 2025 om 09:49
Is dit flauw? Of dom?
Natuurlijk heeft ook dat met genen te maken.
Met kleine kinderen pakte ik 1 verkoudheid per jaar, nu ben ik juist weer voor het eerst verkouden in meer dan 5 jaar (heb de hele coronaperiode geen verkoudheidsklachten gehad).
Je genen bepalen voor een groot deel hoe je reageert op een virus. De hoeveelheid virussen die je tegenkomt varieert nogal gedurende je leven.
Ik vind twee verkoudheidjes per jaar dus nog best veel.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 09:51
Dit kan het wel zijn, vooral omdat je schrijft dat je de laatste jaren kwakkelt. Ik merkte het toen ik op mijn kleinkind ging passen dat ook gedeeltelijk naar de opvang gaat. Ik was in geen tijden zo vaak verkouden en snotterig geweest. Weerstand is genetisch bepaald, maar als je intensief met allerlei virussen in aanraking komt zoals gebeurt wanneer je voor een jong kind zorgt, dan helpt dat natuurlijk niet.Verbena schreef: ↑31-08-2025 22:05Misschien is er niet zo veel mis met je weerstand, maar kom je (door je kinderen in de opvang), te vaak in aanraking met allerlei virussen en bacteriën.
Veel in de buitenlucht zijn is in het algemeen gesproken gewoon goed, dus als je kan fietsen naar je werk zou ik dat zeker doen!
maandag 1 september 2025 om 09:56
Ik geloof niet dat dat het enige is. Mijn kinderen brengen nl. nog steeds virussen mee en ik reis ook met ov, heb vergaderingen en ben onder de mensen, maar kan de virussen duidelijk beter afweren dan voorheen, toen ik vrijwel mijn hele leven binnen doorbracht.Lila-Linda schreef: ↑01-09-2025 09:44dat ligt niet zozeer aan de buitenlucht, als wel aan het niet-binnen zijn
Scholen en kantoren zitten mensen dicht op elkaar en dat vinden virussen heerlijk
maandag 1 september 2025 om 10:23
En toch heeft de hoeveelheid buitenlucht daar niets mee te maken.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 10:37
Draaideurforummer schreef: ↑01-09-2025 09:51Dit kan het wel zijn, vooral omdat je schrijft dat je de laatste jaren kwakkelt. Ik merkte het toen ik op mijn kleinkind ging passen dat ook gedeeltelijk naar de opvang gaat. Ik was in geen tijden zo vaak verkouden en snotterig geweest. Weerstand is genetisch bepaald, maar als je intensief met allerlei virussen in aanraking komt zoals gebeurt wanneer je voor een jong kind zorgt, dan helpt dat natuurlijk niet.
Veel in de buitenlucht zijn is in het algemeen gesproken gewoon goed, dus als je kan fietsen naar je werk zou ik dat zeker doen!
Het verschil is dan niet zozeer de buitenlucht maar vooral dat je geen virussen oppikt in het ov. (Dicht op elkaar, slechte ventilatie)
maandag 1 september 2025 om 10:41
maar wat zou de buitenlucht doen dan?
maandag 1 september 2025 om 11:22
Vitamine D? Of iets anders, geen idee. Voor mijn part placebo effect... het werkt iig, voor mij.
maandag 1 september 2025 om 11:30

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in