Bang voor vriend - wat nu?

03-09-2025 17:55 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen en advies zou erg welkom zijn. Ik heb daarnet ruzie gehad om iets onbenulligs met mijn vriend, maar het is volledig uit de hand gelopen.

Even wat achtergrondinformatie: ik ben mishandeld in mijn jeugd en heb de diagnose ptss. Mijn vriend weet hiervan af en weet ook dat ik kan worden getriggerd als iemand erg agressief is. We zijn al zes jaar samen, waarvan we zo'n vier jaar samenwonen. Alles is altijd goed gegaan en tot februari dit jaar heb ik ook nauwelijks last gehad van ptss-gerelateerde klachten sinds ik samen ben met mijn vriend. Ik heb afgelopen februari een situatie meegemaakt waarbij iemand die dicht bij mij en mijn vriend staat behoorlijk verbaal aggressief is geweest en heb daardoor een flinke terugval gehad. Dit nadat het overigens al járen goed ging. De maanden erna ging het steeds weer wat beter en ik dacht dat alles weer goed ging sinds afgelopen juni/juli.

Begin augustus hebben mijn vriend en ik discussie gehad, waarna mijn vriend meerdere keren heel hard een deur heeft dicht gegooit. Ik ben huilend naar hem toe gegaan en heb gevraagd of hij hiermee wilde stoppen omdat ik er ontzettend bang van werd. Hij negeerde mij en heeft toen nog een paar keer hard een deur dichtgegooit. Hij heeft hiervoor later wel zijn excuses aangeboden en aangegeven zelf ook geschrokken te zijn geweest van zijn gedrag. Hij beloofde dat hij dit niet meer zou doen. Ik heb toen uiteindelijk een paar dagen flink last gehad van angstklachten, waaronder een nacht niet geslapen te hebben, omdat ik niet naast hem durfde te slapen.

Afgelopen middag was er een soortgelijke situatie. Terwijl we een discussie hadden heeft mijn vriend iets in mijn gezicht gegooit. Ik ben daar ontzettend van geschrokken en gelijk naar de slaapkamer gevlucht. Mijn vriend kwam achter mij aan en wilde het persé uitpraten terwijl ik aangaf dat ik onzettend bang was. Mijn vriend is vanmiddag nog een aantal keer in onze slaapkamer geweest, twee keer om te roken en twee keer om met mij te willen praten. Ik ben nog steeds heel bang. Ik kruip nu iedere keer onder het dekbed en geef aan niet nu te willen praten, maar mijn vriend probeert de hele tijd het dekbed weg te trekken.

Ik realiseer me goed dat mijn reactie op de situatie niet gezond is en dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan. Maar mijn grootste vraag voor nu is hoe ik hier verder mee om kan gaan voor vanavond/vannacht. We hebben wel een beetje geappt en we zijn het er beiden over eens dat ik sowieso een goede nacht slaap nodig heb, ook omdat ik vorige week ben begonnen met een nieuwe baan, maar dat is het dan ook. Mijn vriend wil het persé vanavond nog uitpraten, terwijl ik doodsbang in bed zit. Ik wil het liefste nu even rust aan m'n hoofd, maar dat kan alleen als óf m'n vriend óf ik in ieder geval voor vannacht even ergens anders slaapt. Mijn vriend wilt absoluut niet bij familie of vrienden slapen. Ik heb zelf door omstandigheden geen sociaal netwerk om op terug te vallen. Daarnaast geeft m'n vriend ook aan dat als ik naar een hotel ga de relatie gelijk voorbij is.

Ik weet oprecht echt niet meer wat ik met deze situatie nu aan moet. Ik merk overigens dat nu even m'n hart luchten wel iets helpt gelukkig.
Moiren schreef:
05-09-2025 08:13
Je slaat voor gemak even het fysieke geweld over? En het doelbewust triggeren van triggers waarvan vriend weet dat TO er enorm last (angst) van heeft?

Die man is niet oké. Hij zal zelf in therapie moeten, maar vindt dat niet nodig.

TO, Veilig Thuis kan je ook helpen bij een exit plan. Een luisterend oor bieden. Meedenken.

Je hoeft niet alles alleen te doen.
Dit dus! Als ik dat al lees,wat zij ook voorstelt hij wil het niet. Dat is gewoon een rode vlag,iemand die niet aan zichzelf wil werken.
Je pense donc je suis
Nadinexxx schreef:
05-09-2025 08:31
Ik sla helemaal niks over. Maar het hoeft in geval van complexe dynamiek met zowel zaken aan To haar kant (ptss) en gokverslaving aan de andere kant (vriend) ook niet zo platgeslagen te worden.

In relaties met complexe psychische dynamiek is het niet zo simpel als: 1 klap en ik ben weg. Dat is heel makkelijk vanaf de zijlijn. En in mijn ogen hoeft 1x met een deur smijten en wat gooien, echt niet meteen een voorbode van fysiek geweld te zijn. Daarmee praat ik het zeker niet goed, maar wij kennen niet de hele situatie.
Dus iemand meteen maar als niet oke bestempelen is dan wat kort door de bocht.

Daarom: kijk naar relatietherapie.
Hij heeft iets in haar gezicht gesmeten en toont ook agressie tijdens het gokken,smijt met spullen. Dat staat in een van haar eerdere post´s. Hij heeft ook een gokverslaving en wil geen hulp om aan zichzelf te werken. Daar valt niet mee te praten. Dan kan het ook niet beter worden. Voor mij zou het toch echt exit zijn. En ik vind het inderdaad niet oke.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 05-09-2025 20:27
1.42% gewijzigd
Je pense donc je suis
Azura schreef:
05-09-2025 08:56
Als haar vriend hulp weigert (hij wil geen relatietherapie) en alleen maar loze beloftes doet dat het nooit meer zal gebeuren, dan zie ik maar één oplossing en dat is bij hem weggaan. Daarbij zegt ze bang voor hem te zijn. Die gevoelens moet je nooit en te nimmer voelen in een relatie.
Precies dit!
Je pense donc je suis
To,je hoeft het niet alleen te doen. Het is enorm naar dat jij je zo voelt. De angst spat gewoon ervan af en ik vind het fout zoals je vriend doet. Ik gun je zo dat jij je weer beter gaat voelen en minder angsten hebt. Zijn er ook mogelijkheden om een vriendenkring op te bouwen? Zijn er dingen die je een leuke afleiding geven en leuke hobby´s die je hebt? En zoek ook contact met lotgenoten! Die snappen volkomen waar je doorheen gaat. En VT werd door o.a. Moiren genoemd.
Je pense donc je suis
Ik merk dat ik de afgelopen dagen steeds meer nieuwe inzichten op doe, zoals dat mijn vriend andermans grenzen niet respecteerd. Onze katten, om even een voorbeeld te noemen, vinden het heel vervelend om op getild te worden en dan geknuffeld te worden. Onze ene kat til ik daarom sowieso al nooit op en de ander alleen zodat ik haar op de eettafel kan zetten om even goed te knuffelen (wat ze overigens wel prima vind). Maar mijn vriend tilt ze nog regelmatig op om ze te knuffelen, terwijl we al een paar keer besproken hadden om dat echt niet meer te doen, aangezien ze dat heel vervelend vinden.

En doordat ik de afgelopen dagen steeds ofwel bang in de slaapkamer zit, ofwel aan het werk ben, heb ik qua huishouden niet veel gedaan. Mijn vriend zorgt gelukkig wel goed voor de katten, hij kookt, doet de afwas en stofzuigt 1x per dag, maar daar houdt het dan ook wel bij op eigenlijk. Heel veel dingen qua huishouden gaan gewoon echt niet goed bij hem. Zo kwam ik er bijvoorbeeld vorige maand achter dat hij niet weet hoe de nieuwe wasmachine werkt (die we al zeker twee jaar hebben :facepalm: ).

Daarnet nog even kort gesproken met mijn vriend. Hij begrijpt nog steeds niet waarom ik nog steeds bang ben. Volgens hem zou ik nu niet meer bang hoeven te zijn, aangezien hij heel veel spijt heeft van wat hij heeft gedaan. Hij heeft overigens wel aangeboden om eventueel vanaf maandag twee nachten in een hotel te gaan slapen, zodat ik rustig alleen thuis kan zijn. Maar aangezien ik dan al vier dagen op kantoor ben en van 7 tot 7 van huis ben is dat dan eigenlijk al niet meer nodig. Dus fijn dat hij het heeft aangeboden, maar dus wel veelste laat.

Ohoh, waar ben ik toch in belandt ... :|
Er is meer mogelijk To. De vrouwenopvang bijvoorbeeld.
Deze (onvolwassen) man kan, wil, zal en gaat nooit in staat zijn veilig voor jou te zijn. Het is een ongeleid projectiel die zichzelf niet in hand heeft. Hij is totaal niet empathisch en zal altijd alleen aan zichzelf denken. Wat er uit zijn mond komt is nooit de waarheid, maar kletspraatjes die altijd voor zijn eigen voordeel zijn, ook al zegt hij het tegenovergestelde.
Je bent alleen en onveilig met hem en dat zal nooit veranderen, eerder verergeren.
Laat het tot je doordringen: haal jezelf en je katten weg uit de situatie waarin je nu zit. Je bent niet veilig. En je katten ook niet.
MadameBijoux schreef:
05-09-2025 20:20
Hij heeft iets in haar gezicht gesmeten en toont ook agressie tijdens het gokken,smijt met spullen. Dat staat in een van haar eerdere post´s. Hij heeft ook een gokverslaving en wil geen hulp om aan zichzelf te werken. Daar valt niet mee te praten. Dan kan het ook niet beter worden. Voor mij zou het toch echt exit zijn. En ik vind het inderdaad niet oke.
Honderd procent eens. Iemand bewust triggeren op trauma's. Met deuren smijten. Negeren wat de aangeeft te willen (even rust/alleen zijn/geen knuffels, daarna pas erop terugkomen), met dingen smijten, geen hulp van buitenaf willen, wat voor rode vlaggen zijn er nog meer nodig? Dan zijn er bovendien nog verslavingen in het spel, en to moet maar gewoon erop vertrouwen dat het niet meer zal gebeuren, gewoon omdat hij dat zegt?
Ook voor mij zou dit zeker weten exit zijn, dit gaat vele, vele grenzen over.
To, bescherm jezelf, verlaat deze man.
Ik heb zojuist met VT gebeld. Het is ontzettend druk, dus ik wordt straks terug gebelt. Ik ben nu alleen thuis, dus hopelijk wordt er terug gebelt voordat mijn vriend weer thuis is. Weet helaas niet hoe laat hij terug komt. Had hem wel al geappt, maar nog geen reactie op gekregen. Buiten gaan wandelen en wachten is helaas geen optie, aangezien het ook nog een aantal uur kan duren.
Lamaatjee schreef:
06-09-2025 13:05
Ik heb zojuist met VT gebeld. Het is ontzettend druk, dus ik wordt straks terug gebelt. Ik ben nu alleen thuis, dus hopelijk wordt er terug gebelt voordat mijn vriend weer thuis is. Weet helaas niet hoe laat hij terug komt. Had hem wel al geappt, maar nog geen reactie op gekregen. Buiten gaan wandelen en wachten is helaas geen optie, aangezien het ook nog een aantal uur kan duren.
Jammer dat het niet gelijk kan, maar anders lukt het vast volgende week vanaf je werk wel!
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zojuist contact gehad met VT. Ik ga op hun advies maandag contact opnemen met het sociaal wijkteam. En mocht hij nog een keer fysiek aggresief worden, door bijvoorbeeld iets naar me te gooien, dan kan ik 112 bellen. Zodra zijn moeder weer terug is van vakantie licht ik haar er ook over in.

Ik ben oprecht echt heel blij dat ik op jullie aanraden met VT heb gebelt. Ik voel me nu ook al een stuk krachtiger en weet dat ik er absoluut niet alleen voor sta. Ik hoop dat ik dit gevoel vast kan blijven houden tot maandag.
Ik ben helemaal opgelucht voor je TO. Wat fijn dat er hulp beschikbaar is!
En twijfel niet 112 te bellen hoor. Daar zijn ze voor.
Sterkte! Ook met het vertellen aan zijn moeder. Wat voor reactie verwacht je van haar?
Ruin it yourself.
goed dat je contact met VT hebt gehad en dat je je nu ook krachtiger voelt :hug:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat goed dat je hebt gebeld TO, en fijn dat je je daardoor ook beter voelt!
Heel goed dat je hebt gehandeld TO!
Ik ben ook opgelucht voor je TO! Ik hoop dat het gesprek met het Sociaal team je verder kan helpen. Fijn dat er hulp beschikbaar is! En echt 112 bellen als het nodig is, hè.

Wat hoop of verwacht je van het gesprek met zijn moeder?

Dikke :hug: voor jou, TO. Je hebt het heel goed gedaan.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Itsnojoke schreef:
06-09-2025 12:47
Honderd procent eens. Iemand bewust triggeren op trauma's. Met deuren smijten. Negeren wat de aangeeft te willen (even rust/alleen zijn/geen knuffels, daarna pas erop terugkomen), met dingen smijten, geen hulp van buitenaf willen, wat voor rode vlaggen zijn er nog meer nodig? Dan zijn er bovendien nog verslavingen in het spel, en to moet maar gewoon erop vertrouwen dat het niet meer zal gebeuren, gewoon omdat hij dat zegt?
Ook voor mij zou dit zeker weten exit zijn, dit gaat vele, vele grenzen over.
To, bescherm jezelf, verlaat deze man.
Thanks! Hij heeft allang de grens overschreden.
Je pense donc je suis
To,wat fijn dat je actie hebt ondernomen en gebeld hebt met VT en je nu wat beter voelt! Het is echt belangrijk om nu voor jezelf te kiezen en in het ergste geval bel echt 112. Zoals ik al in een van mijn eerdere post´s schreef zo heeft mijn zus voor een soortgelijke situatie gestaan. Haar ex heeft haar een paar keer geslagen en ze is snel gescheiden. Ik wens je dat je absoluut niet in zo een situatie terecht komt en dat je weer een mooie leven zonder angst mag hebben. Dat gun ik je van harte. :hug:
Je pense donc je suis
Dag to. Wat goed dat je VT gebeld hebt. Ik hoop dat je in contact met hen ook objectiever naar je situatie kunt kijken. En echt 112 bellen als je je bedreigd voelt. Ik denk eigenlijk dat het beter is om weg te gaan bij deze man, maar misschien heb je daar nog meer steun bij nodig.
Hoe gaat het Lamaatje?
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
09-09-2025 20:30
Hoe gaat het Lamaatje?
Daar ben ik ook benieuwd naar.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Goed bezig, Lamaatje!
Ik ben ook benieuwd hoe het inmiddels met je gaat? Dikke knuffel vanaf hier :hug:
.
Hoi Lamaatje,ook ik wil graag weten hoe het nu met je gaat. Dikke knuf! :hug:
Je pense donc je suis
Hai Lamaatje, wat een vreselijke situatie. Hoed dat je voor zo veel kogelijk veiligheid en stabiliteit zorgt voor jezelf.

Misschien al genoemd hoor, maar -als het veilig lukt- ook met dictafoon opnemen, aks mogelijk bewijsmateriaal. Deel je het met veilige mensen om je heen? En kan je die bellen als je je acuut of minder acuut onveilig voelt? Heb niet alles gelezen, misschien mosterd dus. Sterkte!
Ook ik moest aan je denken Lamaatje.

Ik hoop zo erg dat alles goed met je gaat :rose:
Lamaatje,hoe is de situatie? Denk aan je eigen veiligheid want zulk soort gedrag valt niet goed te praten en verandert nooit en daarnaast wil hij geen hulp. Sterkte met alles! Ik hoop echt van harte dat je een veilige plek hebt. :rose:
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven