Werk & Studie alle pijlers

Kloppen de data in de ontslagbrief?

05-09-2025 21:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vraagje over een ontslagbrief. In mijn ontslagbrief heb ik vermeld dat ik de arbeidsovereenkomst beëindig per 1 oktober met een opzegtermijn van 1 maand. Deze brief heb ik ergens in augustus verstuurd. Nu zou ik op 1 oktober beginnen bij mijn nieuwe baan. Kloppen de data dan wat ik heb ingevuld?
Ik vind het niet zo handig geformuleerd van je.

Meestal dien je je ontslag in per 1 september, om 1 oktober uit dienst te gaan.
Het staat er een beetje raar inderdaad .
Maar heb je er verder niemand over gesproken wanneer je laatste dag is etc ?
In je tekst lijkt te staan dat je 1 oktober je opzegtermijn van 1 maand wil laten in gaan. En dus per 1 november uit dienst bent.

Maar ik neem aan dat je je vertrek ook mondeling met je werkgever hebt besproken?
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Ik moet nog wel met HR verder bespreken.

Ik vraag me af of ik ipv 1 oktober, 30 september in had moeten vullen.
Boardbabe82 schreef:
05-09-2025 21:31
In je tekst lijkt te staan dat je 1 oktober je opzegtermijn van 1 maand wil laten in gaan. En dus per 1 november uit dienst bent.

Maar ik neem aan dat je je vertrek ook mondeling met je werkgever hebt besproken?
Ik heb het met mijn leidinggevende besproken. Ging twijfelen of de data wel goed is door iets wat een collega zei. Volgens mij weten meerdere collegas dit.

Stel dat ik dit niet kan veranderen, wat kan ik dan doen?
Het staat inderdaad een beetje gek en onhandig, maar een beetje capabele HR medewerker moet wel begrijpen dat het gewoon per 1 oktober is dat je niet meer werkt.
Nu zo snel mogelijk in overleg met HR hoe zij het opgevat hebben en mailen met je leidinggevende over de exacte datum dat je niet meer op dit werk zal zijn.

Door je formulering denk ik dat het geen probleem op moet leveren als je nu in overleg gaat.
Maar een taal/jurist pur sang zal er misschien iets anders van maken, dus ruim dat misverstand zo snel mogelijk uit de weg.
Als je dat vriendelijk en snel doet zal een vriendelijke werkgever niet in de problemen komen door een dag lijkt me.

(Tenzij je al ingeroosterd staat, noodzakelijk bent, en ze daar niets meer aan kunnen doen. Dan wordt het zelf actief oplossingen zoeken. )
Het leest nu alsof je op 1 oktober je ontslag indient en dat je dan met een opzegtermijn van 1 maand op 1 november je laatste werkdag is.

Logischer was geweest:
In je briefhoofd staat de datum, of je hebt je mail op x augustus gestuurd
‘bij deze dien ik mijn ontslag in, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, is 30 september dan mijn laatste werkdag.’

Dan kun je op 1 oktober bij je nieuwe werk beginnen. Maar wat iemand al schreef: je hebt het ook met je LG besproken en een beetje hr’er begrijpt wat je bedoelt.
ladadieladieda schreef:
05-09-2025 22:40
Het leest nu alsof je op 1 oktober je ontslag indient en dat je dan met een opzegtermijn van 1 maand op 1 november je laatste werkdag is.

Zo leest het niet. Er staat letterlijk dat TO de arbeidsovereenkomst beëindigt per 1 oktober (en dus niet 1 november). En over het woordje "per" is zelfs al eens een rechtszaak geweest:

"De Hoge Raad is hier duidelijk over: als de opzegging ‘per’ de eerste dag van de maand is, dan eindigt de arbeidsovereenkomst aan het einde van de laatste dag die daarvoor gelegen is."

https://www.holla.nl/nieuws/duidelijkhe ... ereenkomst

TO, je zou voor de zekerheid nog eens HR of je leidinggevende duidelijk kunnen maken dat 30 september je laatste dag is, maar ik zou me niet teveel zorgen maken.
Je ziet dat een aantal mensen hier een andere interpretatie hebben van wat er geschreven is. Kun je 100 uitspraken van de hoge raad bijhalen, to vraagt of ze iets duidelijk heeft geformuleerd, en daar lijkt het niet op.

Iets is duidelijk als er maar 1 interpretatie mogelijk is.
‘Ik dien vandaag, 23 augustus, mijn ontslag in. Met een opzegtermijn van een hele kalendermaand, is 30 september dan mijn laatste werkdag.
ladadieladieda schreef:
05-09-2025 23:41
Je ziet dat een aantal mensen hier een andere interpretatie hebben van wat er geschreven is. Kun je 100 uitspraken van de hoge raad bijhalen, to vraagt of ze iets duidelijk heeft geformuleerd, en daar lijkt het niet op.

Grappig dat je dat van de vraag van TO maakt, dat vraagt ze namelijk helemaal niet. Ze vraagt of de data kloppen, en die kloppen dus gewoon.

Nee hoor, dat ligt heel duidelijk ook echt aan de kunde van de ontvanger. TO: klopt dit? (is toch echt héél duidelijke vraag). Jij: TO vraagt of het duidelijk is (hele bijzondere interpretatie).
Je maakt het jezelf wel heel moeilijk. Maak een mail naar je lg: zoals je weet heb ik ontslag genomen en start ik per 1 oktober bij....

Kunnen we een afspraak maken hoe mijn werk over te dragen?

Groet
TO
Waarom die maand vermelden? Dat maakt het verwarrend en het voegt niks toe.
Het is voor mij alweer jaren geleden maar de laatste twee keer dat ik ontslag nam deed ik dat met een nette brief (Word of PDF) via de mail (wie verstuurd en nou nog post?)… En dan zei ik in de mail er even bij:

“Voor alle duidelijkheid; ik zeg op per 1 september en ga uit dienst per 1 oktober”.

Wat ladadieladieda dus ook zegt. Gewoon harde data erbij…

Ik vind het wel bijzonder onhandige communicatie zo van de TS…

Overigens beide keren had ik allang contact gehad met mijn leidinggevende en daarmee ook afspraken gemaakt. Bij de laatste keer ben ik op verzoek nog een maand langer gebleven dan had gehoeven. De brief was eigenlijk alleen een formaliteit, het was toen allang bekend per wanneer ik weg zou zijn.
Avocadeau schreef:
05-09-2025 21:18

Nee. als je opzegt per 1 september, dan is je laatste werkdag 1 september, en zeker niet 1 oktober.

Ik vind het heel vreemd om te stellen dat je je ontslag indient per 1 september, en dan pas een maand later daadwerkelijk stopt. Want dat per betekent vanaf. Dus vanaf 1 september ben je met ontslag of zoiets? Maar wat betekent dat met ontslag zijn? Dat is toch geen periode, maar een moment?

En wat als je je brief eerder verstuurt? Een paar maanden eerder bijvoorbeeld?
nerdopviva schreef:
05-09-2025 22:53
Zo leest het niet. Er staat letterlijk dat TO de arbeidsovereenkomst beëindigt per 1 oktober (en dus niet 1 november). En over het woordje "per" is zelfs al eens een rechtszaak geweest:

"De Hoge Raad is hier duidelijk over: als de opzegging ‘per’ de eerste dag van de maand is, dan eindigt de arbeidsovereenkomst aan het einde van de laatste dag die daarvoor gelegen is."

https://www.holla.nl/nieuws/duidelijkhe ... ereenkomst

TO, je zou voor de zekerheid nog eens HR of je leidinggevende duidelijk kunnen maken dat 30 september je laatste dag is, maar ik zou me niet teveel zorgen maken.
En dit.
Opzeggen per 1 oktober is dat je dan stopt.

Dat moet je dan voor 1 september doen als je een opzegtermijn van een maand hebt, maar dat hoef je niet op te schrijven, dat is een regel om je aan te houden.

Hebben ze je geen bevestiging gestuurd TO?
ladadieladieda schreef:
05-09-2025 23:41

‘Ik dien vandaag, 23 augustus, mijn ontslag in. Met een opzegtermijn van een hele kalendermaand, is 30 september dan mijn laatste werkdag.
Uiteindelijk is het een juridische overeenkomst met bijbehorende afspraak. Wat de rechtelijke macht daarvan vindt, is het belangrijkst.

Jouw persoonlijke inzichten zijn wat minder relevant. Of misschien zelfs totaal irrelevant.
Avocadeau schreef:

Per is in jouw voorbeeld tegen. TO heeft het goed geformuleerd.
Avocadeau schreef:

Maar ze dient haar ontslag niet in per 1 oktober, ze beëindigt de arbeidsovereenkomst per 1 oktober. Ik vind het gewoon duidelijk zo.
Het kan natuurlijk geen kwaad om het nogmaals na te vragen…

Verder heb je toch nu allang contact gehad met je leidinggevende? Ik vind het überhaupt raar dat het nog onduidelijk is.

Toen ik de vorige keren aangaf te gaan vertrekken was er meteen allerlei contact omtrent inleveren auto, inleveren laptop, afhandelen amortisatie, overdragen werkzaamheden etc….
Je leidinggevende weet toch neem ik aan al dat je er per 1 oktober niet meer werkt?
Ik formuleer het eigenlijk altijd dat ik per heden (is datum in brief) mijn dienstverband opzeg en met inachtneming van mijn opzegtermijn mijn laatste dag in dienst x zal zijn.
Mbree schreef:
06-09-2025 16:12
Het kan natuurlijk geen kwaad om het nogmaals na te vragen…

Verder heb je toch nu allang contact gehad met je leidinggevende? Ik vind het überhaupt raar dat het nog onduidelijk is.

Toen ik de vorige keren aangaf te gaan vertrekken was er meteen allerlei contact omtrent inleveren auto, inleveren laptop, afhandelen amortisatie, overdragen werkzaamheden etc….
Dat hangt er ook maar net vanaf waar je werkt. Bij mij zou er helemaal geen sprake zijn van al die contacten, want ik heb geen laptop, auto of amortisatie (autorisatie denk ik?) en mijn werkzaamheden hoef ik ook al niet over te dragen want die dan iedereen die tot tien kan tellen.
Ik vind het nog steeds wel grappig, hoe iedereen op dit soort OP's in gaat alsof TO ook wel op Kantoor zal werken met een Reuze Hoge Functie. Want dat doet niet iedereen he. Geloof me, als ik mijn ontslagbrief zo onduidelijk in zou dienen als deze TO zou het best wel eens kunnen wezen dat ze er pas achter zouden komen dat ik niet meer verscheen als ik niet meer verscheen :lol:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven