Jubileum tante en oom, hoeveel geven?
zaterdag 6 september 2025 om 19:02
Over een tijdje zijn mijn man, mijn kinderen en ik uitgenodigd door mijn tante en oom om te vieren dat ze 50 jaar getrouwd zijn. Een bijzondere mijlpaal. In de uitnodiging stond een envelopje als cadeautip, ze sparen voor een mooie reis.
Wij gaan met 4 personen, waarvan 3 volwassenen (oudste kind is bijna 18) en een bijna 4-jarige. Het wordt georganiseerd in een restaurant met een uitgebreide lunch, een hapje en een drankje. Ik weet niet of er daarna ook nog gefeest/gedanst wordt, maar van wat ik begrepen heb is het feest een prijzige bedoening.
Nu is dit mijn eerste jubileumfeest ooit en ik heb geen idee hoeveel we moeten geven. Misschien handig om erbij te zeggen: ik ken tante en oom pas een aantal jaren. Het is de halfzus van één van mijn ouders en die ouder weet nog niet zo lang wie biologische vader (en dus siblings) waren. Het zijn heel aardige mensen verder, maar van een diepe band kun je op zo'n korte termijn natuurlijk nog niet spreken. Ik heb ze nu zo'n 5 à 6 keer gezien en mijn man 3.
Wij gaan met 4 personen, waarvan 3 volwassenen (oudste kind is bijna 18) en een bijna 4-jarige. Het wordt georganiseerd in een restaurant met een uitgebreide lunch, een hapje en een drankje. Ik weet niet of er daarna ook nog gefeest/gedanst wordt, maar van wat ik begrepen heb is het feest een prijzige bedoening.
Nu is dit mijn eerste jubileumfeest ooit en ik heb geen idee hoeveel we moeten geven. Misschien handig om erbij te zeggen: ik ken tante en oom pas een aantal jaren. Het is de halfzus van één van mijn ouders en die ouder weet nog niet zo lang wie biologische vader (en dus siblings) waren. Het zijn heel aardige mensen verder, maar van een diepe band kun je op zo'n korte termijn natuurlijk nog niet spreken. Ik heb ze nu zo'n 5 à 6 keer gezien en mijn man 3.
estellegallois wijzigde dit bericht op 06-09-2025 19:06
1.09% gewijzigd
zaterdag 6 september 2025 om 20:31
Zeker niet. Prima bedrag vind ik.EstelleGallois schreef: ↑06-09-2025 19:11Ik dacht zelf aan € 100 voor ons allemaal. Als ik het zo lees zou dat dus niet heel knieperig zijn![]()
zaterdag 6 september 2025 om 21:40
Ik dacht direct aan 100 euro, in een leuke kaart.EstelleGallois schreef: ↑06-09-2025 19:11Ik dacht zelf aan € 100 voor ons allemaal. Als ik het zo lees zou dat dus niet heel knieperig zijn![]()
Wat eten we vanavond?
zaterdag 6 september 2025 om 22:13
Ik vind 100 euro erg veel. Max 50 euro zou ik doen.
Je kind van bijna 18 reken je mee als kind en niet als aparte volwassene. Of betaalt hij mee aan het cadeau?
Jullie zijn uitgenodigd als gezin.
Je geeft een attentie voor het feit dat ze 50 jaar getrouwd zijn, en dit moet je los zien van het geld dat zij aan het feest uitgeven.
Of ze nou iedereen thuis op de koffie uitnodigen of een luxe feest geven, dat moet niet uitmaken in het cadeau dat jullie geven.
Tenminste, ik neem aan dat je je cadeau niet halveert bij een eenvoudiger feest.
Je kind van bijna 18 reken je mee als kind en niet als aparte volwassene. Of betaalt hij mee aan het cadeau?
Jullie zijn uitgenodigd als gezin.
Je geeft een attentie voor het feit dat ze 50 jaar getrouwd zijn, en dit moet je los zien van het geld dat zij aan het feest uitgeven.
Of ze nou iedereen thuis op de koffie uitnodigen of een luxe feest geven, dat moet niet uitmaken in het cadeau dat jullie geven.
Tenminste, ik neem aan dat je je cadeau niet halveert bij een eenvoudiger feest.
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 06-09-2025 22:16
3.43% gewijzigd

zaterdag 6 september 2025 om 22:56
zondag 7 september 2025 om 07:16
Deze snap ik niet zo goed. Zou eerder kijken naar wat ik zelf zou kunnen missen. Het lijkt nu (gechargeerd) alsof rijke mensen duurdere cadeaus horen te krijgen dan 'arme' mensen.Appletje schreef: ↑06-09-2025 20:15Wat is de welvaart in jullie familie? Dat bepaalt natuurlijk ook wat veel of weinig is. Als er veel mensen in de familie ver boven modaal verdienen, dan is 25 euro niets. Als er veel minima zitten (andere uiterste), dan is 25 euro een prima bedrag waar de ontvanger blij van wordt.
zondag 7 september 2025 om 08:05
EstelleGallois schreef: ↑06-09-2025 19:11Ik dacht zelf aan € 100 voor ons allemaal. Als ik het zo lees zou dat dus niet heel knieperig zijn![]()
Is te veel vind ik.
Ik zou €50,- doen.
zondag 7 september 2025 om 09:18
Ik zou hier geloof ik ook max 50 doen. Het is een kado. Niet een compensatie voor de kosten. Vind ik bij een bruiloft ook altijd een beetje krom. Alsof je dankbaar moet zijn dat je mag komen en dan geacht wordt om het bruidspaar schadeloos te stellen.
Vind dar het ook los moest staan van je financiele situatie. In die zin dat ik 100 euro best kan missen, maar daardoor niet verplicht ben om dat te geven als kado?
Vind dar het ook los moest staan van je financiele situatie. In die zin dat ik 100 euro best kan missen, maar daardoor niet verplicht ben om dat te geven als kado?
zondag 7 september 2025 om 09:23
Ik hou als gever van een cadeau eigenlijk altijd meer rekening met mijn eigen welvaart dan met die van de ontvanger. En zou ik de welvaart van de ontvanger wel meenemen in mijn overwegingen zou ik juist de rijkaards afschepen met 25 euro, want die hebben toch genoeg.Appletje schreef: ↑06-09-2025 20:15Wat is de welvaart in jullie familie? Dat bepaalt natuurlijk ook wat veel of weinig is. Als er veel mensen in de familie ver boven modaal verdienen, dan is 25 euro niets. Als er veel minima zitten (andere uiterste), dan is 25 euro een prima bedrag waar de ontvanger blij van wordt.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 7 september 2025 om 09:39
Dit vind ik altijd verschrikkelijk. Wat moet je ermee? De gever vindt dit leuk, creatief en 'origineel', de ontvanger zit met 50 euromunten. Wie betaalt waar dan ook nog cash met euromunten? Loodzwaar in je portemonnee ook nog ...pepexx schreef: ↑06-09-2025 19:09Dan geef je 50 Euro in Euro munten, opgeplakt als het getal 50 met wat leuke foto's.
Of stop het in een lijstje met een leuke kaart en dan zo dat ze er niet bij kunnen zonder het glas te breken, dus een klein hamertje erbij, en de tekst, breek het glas in geval van nood.
zondag 7 september 2025 om 09:59
Het zal vast aan mij liggen maar ik vind 50 voor 2 voor een bruiloft (of soort gelijk) toch behoorlijk ‘gierig’ als je het kunt missen. Vind ik meer een bedrag voor een (mijlpaal) verjaardag. Wellicht is het een generatie ding, maar wat kan je nou nog kopen voor €50? €50 was leuk 20 jaar geleden.
Zeker als je met z’n 4e komt vind ik €100 toch wel minimaal. Tenzij je het niet kunt missen, dan geef je wat je kan.
Zeker als je met z’n 4e komt vind ik €100 toch wel minimaal. Tenzij je het niet kunt missen, dan geef je wat je kan.
zondag 7 september 2025 om 10:04
Ik hou om deze reden ook echt niet van geld geven. Het is al snel verkeerd. Te karig, of buitensporig. Met een fysiek kado geef ik wisselend. Soms hoeft het niet veel te kosten (maar is het iets wat iemand heel dierbaar is) en soms ben ik best bereid om flink uit te pakken (bijvoorbeeld bij mijn dochter of neefjes als ik weet dat ze een bepaald ding graag willen).
zondag 7 september 2025 om 10:14
50 jaar getrouwd, dan geef ik 50 euro.Toetie schreef: ↑07-09-2025 09:59Het zal vast aan mij liggen maar ik vind 50 voor 2 voor een bruiloft (of soort gelijk) toch behoorlijk ‘gierig’ als je het kunt missen. Vind ik meer een bedrag voor een (mijlpaal) verjaardag. Wellicht is het een generatie ding, maar wat kan je nou nog kopen voor €50? €50 was leuk 20 jaar geleden.
Ik kan het makkelijk missen, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar met geld ga lopen strooien.
Ze vragen van alle gasten geld voor een vakantie.
Het is extra, ik hoef niet de gehele vakantie te bekostigen..
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 7 september 2025 om 10:17
Ik vind het label gierig er aan geven dan weer gek. Er staat nergens een minimum aangegeven, niemand is verplicht het feest/vakantie/nieuwe stofzuiger volledig te bekostigen en men geeft wat hem/haar goeddunkt lijkt mij.
Je zou niks meer durven te geven. De een vindt het gierig en de ander veel te veel.
Je zou niks meer durven te geven. De een vindt het gierig en de ander veel te veel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in