Geld & Recht alle pijlers

Jubileum tante en oom, hoeveel geven?

06-09-2025 19:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een tijdje zijn mijn man, mijn kinderen en ik uitgenodigd door mijn tante en oom om te vieren dat ze 50 jaar getrouwd zijn. Een bijzondere mijlpaal. In de uitnodiging stond een envelopje als cadeautip, ze sparen voor een mooie reis.

Wij gaan met 4 personen, waarvan 3 volwassenen (oudste kind is bijna 18) en een bijna 4-jarige. Het wordt georganiseerd in een restaurant met een uitgebreide lunch, een hapje en een drankje. Ik weet niet of er daarna ook nog gefeest/gedanst wordt, maar van wat ik begrepen heb is het feest een prijzige bedoening.

Nu is dit mijn eerste jubileumfeest ooit en ik heb geen idee hoeveel we moeten geven. Misschien handig om erbij te zeggen: ik ken tante en oom pas een aantal jaren. Het is de halfzus van één van mijn ouders en die ouder weet nog niet zo lang wie biologische vader (en dus siblings) waren. Het zijn heel aardige mensen verder, maar van een diepe band kun je op zo'n korte termijn natuurlijk nog niet spreken. Ik heb ze nu zo'n 5 à 6 keer gezien en mijn man 3.
estellegallois wijzigde dit bericht op 06-09-2025 19:06
1.09% gewijzigd
Ik zou ook 100 doen in jullie geval. Met een mooie kaart erbij. Overigens niks crea bea vouwen want daar ben ik absoluut niet goed in. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik zou 50 euro prima vinden. En als het aardige mensen zijn, dan maakt het ze echt niet uit of je 25 of 250 euro geeft. Dan is je aanwezigheid het grootste cadeau.
Joyce48 schreef:
07-09-2025 09:39
Dit vind ik altijd verschrikkelijk. Wat moet je ermee? De gever vindt dit leuk, creatief en 'origineel', de ontvanger zit met 50 euromunten. Wie betaalt waar dan ook nog cash met euromunten? Loodzwaar in je portemonnee ook nog ...
1 x met kleinkinderen naar de kermis en het is op.
Ik zou 50 euro doen want je hebt geen diepe band met de mensen.
justagirly schreef:
07-09-2025 11:00

Een uurtje. Dan is het op.
Sharing* schreef:
06-09-2025 20:11
.
I.m.o. is het geen verdienste, hé, om 50 jaar getrouwd te zijn, heb je gewoon mazzel niet vroeg je partner te verliezen of ben je tegen heug en meug samen :)
Of het wel of geen verdienste is weet ik niet, feit is wel dat steeds minder mensen het kúnnen vieren. Het is sowieso een prachtige mijlpaal en als dat samen met familie en vrienden kunt vieren, mag je daar heus enorm dankbaar voor zijn.
€100,- is een mooi bedrag hoor.
justagirly schreef:
07-09-2025 11:00
Maar ze sparen voor een reis. Wat moet je dan met 50 losse munten.
Pelle schreef:
07-09-2025 11:20
Maar ze sparen voor een reis. Wat moet je dan met 50 losse munten.
Wisselen bij de bakker die er hartstikke blij mee is.
ExodusRedux schreef:
07-09-2025 11:09
Goed genoeg om uitgenodigd te worden.
Joyce48 schreef:
07-09-2025 09:39
Dit vind ik altijd verschrikkelijk. Wat moet je ermee? De gever vindt dit leuk, creatief en 'origineel', de ontvanger zit met 50 euromunten. Wie betaalt waar dan ook nog cash met euromunten? Loodzwaar in je portemonnee ook nog ...

Daarom schrijf ik het ook 🤣
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
ladadieladieda schreef:
07-09-2025 11:21
Wisselen bij de bakker die er hartstikke blij mee is.
Dan krijg ik toch gewoon liever een briefje van 50.
En het liefst ook niet gevouwen in een vlinder ofzo.
Ik vind 100 niet teveel, maar 50 ook niet te weinig.
Dus beide goed en alles er tussenin ook.
Wissewis schreef:
06-09-2025 19:13
Ik zou overigens ook wel nadenken over "wat kan ik de komende jaren ook missen".

Als er meer ooms en tantes lang getrouwd zijn mag je vanaf nu misschien wel elke 2 jaar feesten en cadeaus geven.

Ik zou het dan een beetje gelijk willen houden en niet over 2 jaar vaststellen dat je oom Jan niet hetzelfde kan geven als wat je nu geeft.
Alsof oom Jan en oom Kees gaan zitten vergelijken. Of überhaupt nog weten wat ze gekregen hebben.
Pelle schreef:
07-09-2025 11:31
Alsof oom Jan en oom Kees gaan zitten vergelijken. Of überhaupt nog weten wat ze gekregen hebben.
En dan nog. Ome Kees zal ook wel snappen dat ik niet zo erg meer in de bus blaas als ik daags voor zijn feestje mijn hele vermogen ben kwijtgeraakt door een mislukte investering in Zeemandiamanten.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 07-09-2025 11:58
0.14% gewijzigd
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 11:38
En dan nog. Ome Kees zal ook wel snappen dat ik niet zo erg meer in de bus blaas als ik daags voor zijn feestje mijn hele vermogen ben kwijtgeraakt door een mislukte inverstering in Zeemandiamanten.

:HA:
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik zou 50 euro al een heel prima bedrag vinden. Volgens mij heb ik dat ook aan mijn zus en zwager gegeven toen ze gingen trouwen. Ik had toen al het hele gezin (van drie) in nieuwe jurken en schoenen gestoken, dus het was sowieso al een investering. En ik was om 08.30 al in touw omdat het een heel dagprogramma was met bezoek aan zus’ werkplek en leerlingen.
Voor vage ooms en tantes volstaat € 30 ook.
Lady*Voldemort schreef:
07-09-2025 11:38
En dan nog. Ome Kees zal ook wel snappen dat ik niet zo erg meer in de bus blaas als ik daags voor zijn feestje mijn hele vermogen ben kwijtgeraakt door een mislukte inverstering in Zeemandiamanten.
:lol:
100 euro.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Wij hebben laatst een dinerbon van EUR 100 gegeven aan een tante en oom die 50 jaar getrouwd zijn. Fles bubbels en kaart erbij en verpakt in zo’n leuke cadeautjestas van de HEMA.

Hoorde tante tegen kleinkind zeggen, we kunnen de komende tijd heel vaak uit eten, dus echt heel origineel was het cadeau niet 😁
Wat je kan en wil missen. Als ik 20 Euro zou zeggen, omdat dat voor mij normaal is, dan heb jej daar toch niks aan? Zit je in de bijstand? Dan een plantje. Ben je millionair en laat je het graag breed hangen, dan doe je 100pp.
MientjeTientje schreef:
07-09-2025 15:25
Wat je kan en wil missen. Als ik 20 Euro zou zeggen, omdat dat voor mij normaal is, dan heb jej daar toch niks aan? Zit je in de bijstand? Dan een plantje. Ben je millionair en laat je het graag breed hangen, dan doe je 100pp.
Geen bijstand maar ook geen miljonair. Iets bovenmodaal. We gaan gewoon voor € 100 met een mooie kaart erbij.
Appletje schreef:
06-09-2025 20:15
Wat is de welvaart in jullie familie? Dat bepaalt natuurlijk ook wat veel of weinig is. Als er veel mensen in de familie ver boven modaal verdienen, dan is 25 euro niets. Als er veel minima zitten (andere uiterste), dan is 25 euro een prima bedrag waar de ontvanger blij van wordt.
Ze zijn zelf wel een stuk welvarender dan wij, maar wij verdienen (nog net) bovenmodaal.
Iedereen trouwens hartelijk bedankt voor de reacties. We zijn eruit dat we voor € 100 gaan met een mooie kaart erbij. Blij te lezen dat dit niet te karig is :)
ExodusRedux schreef:
07-09-2025 11:09
Ik vind het juist hartverwarmend en veelzeggend dat ze to en gezin uitgenodigd hebben gezien de situatie. Hartstikke lief toch !
apiejapie schreef:
07-09-2025 19:24
Ik vind het juist hartverwarmend en veelzeggend dat ze to en gezin uitgenodigd hebben gezien de situatie. Hartstikke lief toch !
Oh jazeker, ik ben er ook echt blij om hoor! :) Het zijn gewoon hele lieve mensen, niets mis mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven