Man gelogen over vreemdgaan?

06-09-2025 12:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Na jarenlang meelezen zit ik nu zelf met iets waar ik niet goed uitkom en ik hoop op tips of ervaringen van jullie.

Een aantal jaar geleden heeft mijn man twee keer afgesproken en gekust met een oud-collega tijdens onze relatie. Ik ben daar zelf achter gekomen via berichtjes op zijn telefoon en dat heeft me ontzettend veel pijn gedaan. Ik heb hem uiteindelijk vergeven, maar diep vanbinnen heb ik altijd het gevoel gehad dat er na deze afspraken nog meer gespeeld heeft. Ik heb ze toen ook samen gezien een paar keer tijdens werkactiviteiten. Er hing echt een niet te missen onuitgesproken energie tussen hun.

In de afgelopen jaren daarna zijn er nog een paar dingen geweest waardoor mijn intuïtie op scherp is komen te staan, zoals zijn telefoon die hij streng bewaakte, een bon van parfum in de auto (volgens hem van een andere collega), en periodes waarin hij verdrietig en erg afwezig was. Hij ontkent alles en wil er niet meer over praten omdat het zo lang geleden is.

Tegelijkertijd zie ik dat hij sinds een half jaar wel meer moeite doet voor ons gezin en meer aandacht heeft voor onze zoon en mij. Soms denk ik daardoor, misschien is het echt daarbij gebleven of het is misschien nu wel voorbij, en moet ik proberen het achter me te laten.

Maar mijn intuïtie zegt dat ik niet de hele waarheid weet. En zonder zekerheid vind ik het lastig om hem volledig te vertrouwen. Ik blijf er ook met regelmaat mee bezig. Tegelijk ben ik ook bang voor de waarheid.

Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zou ik moeten accepteren dat ik misschien een half verhaal ken en proberen verder te gaan, of is het terecht dat ik nog steeds twijfel en toch naar duidelijkheid/bewijs wil zoeken?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties.
Natsuro schreef:
07-09-2025 09:12
Je vraag stellen op een forum dat in elke man een vreemdganger ziet, ongeacht wat hij daadwerkelijk doet, gaat je niet helpen om vertrouwen te krijgen.
Hij heeft afgesproken en gezoend met een ander.
Daarover gelogen

Als je afspraken maakt, dat zoenen mag. Dan is dat oké
Maar die afspraken hadden ze niet

Ging hij niet vreemd dan?
Lila-Linda schreef:
07-09-2025 07:17
Maar wat wil je doen dan?
Er weer over beginnen gaat echt niet helpen hoor.
Hij gaat echt niet ineens bekennen

Of je laat het los, of je laat hem los
Dit dus. Hij is duidelijk mbt zijn standpunt. Hij wil er niet over praten en uiteindelijk krijgen jullie ruzie. Ik lees nergens dat hij open zou staan voor therapie. En zonder motivatie is iedere therapie zinloos. En heel erg kostbaar ook.

Laat dit achter je! Jij wilt samen verder. Dat is jouw keuze. Maar begin niet continu oude koeien uit de sloot te halen.

Wil je dat niet dan moet je man zeggen in therapie te gaan of uit elkaar. En dat ook echt doorzetten. Maar dat ga jij zo te lezen toch niet doen. Want je wilt samenblijven.
Het is allemaal al gezegd, maar óók ik kan jou garanderen dat er meestal halve waarheden worden toegegeven.
Daarmee bedoel ik te zeggen: "Of het nu om vreemdgaan, diefstal, verslaving of wat dan ook gaat.. 'de betrapte' zal meestal enkel hetgeen waarop hij/zij betrapt is toegeven, en verder niet teveel gaan opbiechten.
Ze gaan je 'meestal' niet méér geven dan je al weet.
Ze gaan het niet erger/lastiger maken voor zichzelf. Dat is wat liegen (om wat dan ook) met zich meebrengt.
Als andere partij voel je dit meestal onderbewust feilloos aan. Maar.. géén bewijs.
En dat gaat knagen.
Heel moeilijk en pijnlijk. Sterkte
Lalaloepsie schreef:
06-09-2025 22:40
Voor jou is het verre van klaar, dus het feit dat hij jou afkapt, geen open gesprek over gevoelens wil aangaan, liever de discussie dan de dialoog aangaat, alles uit de kast haalt om jou buiten te houden denk ik. Dan mag het er aan de buitenkant gezellig uitzien, toch kan ik me voorstellen dat het voor jou steeds meer hol gaat voelen. Als een facade. Je moet voor jezelf bepalen of jij daarmee kunt leven, dat kan ik niet voor jou doen.
Zo is het idd.
Degene bij wie ik dit meemaakte is in de jaren daarna alleen maar een grotere leugenaar geworden....
Ik heb er geen goed woord voor over.
Laf. Dus dan verdwijnt elk goed gevoel vanzelf wel hoor!
Meteen weggaan. Dat had ik moeten doen en raad ik jou ook aan TO.
Sorry en sterkte :hug:
Maar jij bent meer waard dan dit.
Laat hem lekker naar die andere vrouw gaan, wens hem veel plezier.
Daar schrikt hij waarschijnlijk van als je dat zegt, maar het is zijn eigen keuze hè.
En hopelijk schrikt hij er zo van dat hij toch wel in therapie wil, nou dan kun je dat nog proberen...
justagirly schreef:
07-09-2025 12:24
En hopelijk schrikt hij er zo van dat hij toch wel in therapie wil, nou dan kun je dat nog proberen...
Ik zou dan liever het geld dat je daaraan uit moet geven aan een goede advocaat besteden. In mijn omgeving zijn er blijkbaar geen goede relatietherapeuten want van de 8 relaties waar de man vreemdging en de vrouw alles omwille van het gezin met behulp van relatietherapie wilde redden zijn er 8 na 3 jaar toch gescheiden omdat de oude koeien uit de sloot gehaald bleven worden en dat het vertrouwen weg was en weg bleef.
Iamback71 schreef:
07-09-2025 13:07
Ik zou dan liever het geld dat je daaraan uit moet geven aan een goede advocaat besteden. In mijn omgeving zijn er blijkbaar geen goede relatietherapeuten want van de 8 relaties waar de man vreemdging en de vrouw alles omwille van het gezin met behulp van relatietherapie wilde redden zijn er 8 na 3 jaar toch gescheiden omdat de oude koeien uit de sloot gehaald bleven worden en dat het vertrouwen weg was en weg bleef.
Oké dus als je een relatie- die misschien al gewoon op was- niet meer op de rit krijgt als relatietherapeut ben je geen goede....weer wat geleerd.
may_ka schreef:
07-09-2025 09:21
Ga samen in therapie, en vergeet niet dat het onmogelijk te bewijzen is dat iets er niet is. Zeker aan iemand die een tunnelvisie een andere kant op heeft.

Met andere woorden: stel je voor dat hij níet liegt? Wil je daar de boel voor opblazen?
Eens, goeie post.
The_Architect schreef:
06-09-2025 17:50
Je weet dat je hem nu niet vertrouwt.

En je weet dat dit het is qua gevoel, zoals het nu is.
De vraag is: wil je dat zo houden? / Kan je hier mee leven?
Dat is de vraag waar je eigenlijk zelf het antwoord al op geeft/weet. In jouw plaats zou ik er absoluut geen genoegen mee nemen dat hij er niet meer over wil praten “omdat het al zo lang geleden is”. Er zou een open en eerlijk gesprek komen. Maar ook: er zijn overduidelijke signalen geweest die bewijzen dat jouw onderbuikgevoel gelijk heeft. Dat zou ik niet negeren. Het gesprek zou voor mij puur als doel hebben om de waarheid te horen en dan de relatie te stoppen want ik zou deze vent nooit meer vertrouwen.
Itsnojoke schreef:
06-09-2025 17:54
Oh, wat ontzettend naar voor je.
Sorry voor mijn botheid, maar reken er maar op dat je inderdaad veel niet weet. Je bent er zelf achter gekomen, hij heeft ongetwijfeld alleen een 'klein vergrijp' opgebiecht. Genoeg om de berichtjes te verklaren, maar niet zoveel dat je zou vertrekken.
Uit alles wat je aan (onbewijsbare) aanwijzingen noemt, maak ik op dat er veel meer is geweest.

Nu is het voor jou de vraag: bewijsbaar is dat niet, dus zeker weten doe je alleen als hij het vertelt. Kun je hem geloven als hij ontkent? Dat is namelijk heel makkelijk voor hem, en jij kunt niets bewijzen.
Kun je verder als het niet zeker weet?

Als het blijft knagen, wat ik heel begrijpelijk vind, dan zou ik met hem gaan praten. En dan ook insteken op: ik zie dat je je best doet, maar ik vind het moeilijk om het loslaten te laten omdat ik het gevoel heb dat ik niet de hele waarheid weet.

Dat beestje zou ik gewoon bij de naam noemen. En dan afhankelijk van hoe dat gesprek verloopt, kijk je verder over de volgende stap.
Dit ook. En als hij niet gaat praten dan zou ik niet schromen zijn telefoon binnendtebuiten te keren.
Iamback71 schreef:
07-09-2025 13:07
Relatietherapie is geen therapie om je huwelijk kost-wat-kost vol te houden. Maar om elkaar beter te begrijpen. Beter te lerwn communiceren. Grote kans dat je alsnog uitelkaar gaat, maar dat die scheiding netter verloopt. Fijner voor iedereen
Bedankt voor de reacties weer.

Ik wil kijken of ik dit achter me kan laten zodat we samen verder kunnen, voor onze zoon en voor ons samen. Want als het goed gaat, hebben we het ook echt goed.

Ik vind het echter wel een wezenlijk verschil of het bij deze twee afspraken gebleven is of dat hij bijvoorbeeld toch ook het bed met haar heeft gedeeld, of verliefd is, en langdurig me heeft bedrogen en gelogen. Maar inderdaad, misschien moet ik accepteren dat ik nooit alles ga weten.

Het is wel zo dat ik nu wel inzie, mede door de reacties, dat ik wel hulp nodig heb om dit achter me te laten. Dus ik denk dat gezamenlijke en misschien ook wel individuele therapie ons misschien verder kan helpen. Ik heb besloten dat ik deze week het gesprek aan ga hierover. Ik ben benieuwd hoe hij hierop reageert..
Sterkte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven