Lijf & Lijn alle pijlers

Borstverkleining, ervaringen gevraagd

08-09-2025 19:46 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik overweeg een borstverkleining. Mijn BH-maat zit tussen 70I en 70J in. Tot mijn veertigste had ik een D cup, sinds de overgang groeien ze maar door. Ze doen vaak pijn, ik loop meer gebogen (als ik echt rechtop sta dan zie je vooral borsten), en ik vind het ook gewoonweg niet bij mij passen.
En, als laatste, ik voel toch ook schaamte.

Goed, ik overweeg het dus. Op internet staan natuurlijk 1001 reviews van vooral blije mensen en briljante chirurgen die allemaal meedenken en er echt willen zijn voor de cliënt.
Ik ben op zoek naar de echte verhalen. Deed het pijn? Viel het mee of tegen? Zou je het weer doen? Hoe is het gevoel in je tepels nu? Welke kliniek maakt waar wat het claimt?
Dank je wel.
Zou je zeker aanraden een gesprek aan te gaan met een plastisch chirurg. Ik heb jarenlang getwijfeld. Eenmaal bij de plastisch chirurg was ik om. Ben nu 13 jaar verder en helaas weer terug op mijn oude maat (was ook voorspeld) en zou opnieuw geopereerd kunnen worden. Maar heb meerdere zware operaties gehad waardoor ik er nu niet om zit te springen.
Wat me vooral opviel was hoeveel impact grote borsten altijd hadden toen ik ze ineens niet meer had. Wat een verademing!
Ik heb zelfs 2 keer mijn borsten laten verkleinen. Een keer als 19 jarige, en op mijn 33e. Ik zou het zo weer doen. De operaties zelf vielen me reuze mee, ik heb bijna geen pijn gehad. Je mag alleen een tijd je armen niet te hoog bewegen en vooral niet tillen. De littekens zijn bij mij best zichtbaar, maar dat is voor mij geen issue. Gevoel in mijn tepels is teruggekomen, maar dat heeft wel een tijdje geduurd.
Laat je goed voorlichten, op FB is ook een besloten pagina met dit onderwerp. Ik heb daar destijds een hoop aan gehad.
Ik ben trouwens een keer geopereerd in een regulier ziekenhuis, en een keer in een privekliniek. Beide keren werden vergoed.
Ik volg.

Heb helaas 'brede' borsten waardoor het volgens mij lastiger is mooi resultaat te krijgen.
Ik heb het 14 jaar geleden laten doen en zou het zo weer doen. De eerste dagen zijn even ongemakkelijk maar echt pijn heb ik niet gehad.
Mijn tepels zijn juist super gevoelig sinds de operatie.. ik moet dus een voorgevormde cup bh aan anders is het te gevoelig. (Kantjes ofzo dat kan ik niet hebben)

Ik heb het overigens vergoed gekregen (dat was toen nog) en ben gewoon in het ziekenhuis geopereerd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Sterrenstof74 schreef:
08-09-2025 20:09
Ik volg.

Heb helaas 'brede' borsten waardoor het volgens mij lastiger is mooi resultaat te krijgen.
Ik heb na de verkleining wel bredere borsten gekregen.. maar de verlichting is het zo waard
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wat zijn brede borsten?
Sterrenstof74 schreef:
08-09-2025 20:09
Ik volg.

Waarom denk je dat? Ik heb dat ook en de plastisch chirurg heeft geweldig werk geleverd
biol schreef:
08-09-2025 20:11
Ik heb het 14 jaar geleden laten doen en zou het zo weer doen. De eerste dagen zijn even ongemakkelijk maar echt pijn heb ik niet gehad.
Mijn tepels zijn juist super gevoelig sinds de operatie.. ik moet dus een voorgevormde cup bh aan anders is het te gevoelig. (Kantjes ofzo dat kan ik niet hebben)

Ik heb het overigens vergoed gekregen (dat was toen nog) en ben gewoon in het ziekenhuis geopereerd.
Wordt het tegenwoordig niet meer vergoed dan? Ik overweeg namelijk wel om me over een paar jaar opnieuw te laten opereren. Maar wil eerst meer rust in het gezin.
Ik heb het 13 jaar geleden laten doen: ik ben heel tevreden.
Ben naar privé kliniek gegaan maar werd wel helemaal vergoed toen om dat ik maar iel type ben met toen gigantische borsten.

Ik vond het geen pijn doen en mocht na nachtje naar huis. Thuis nog paar dagen rustig aan gedaan en daarna weer naar kantoorpand.
Ik 7 jaar geleden laten doen. Reuze mee gevallen en geeft ook nog steeds zoveel verlichting. Zou het zo weer doen idd.
Een orienterend gesprek aan gaan met huisarts of chirurg kan natuurlijk altijd.
Ik heb het twee jaar geleden laten doen en nog zo blij mee. Echt een verschil in rugklachten. Ook voel ik me veel beter in kleding en tijdens het sporten.
Ik heb het bij Berman clinic laten doen. Echt top.
Jeetje! Jullie zijn allemaal positief! Wat goed om te horen zeg.
apiejapie schreef:
08-09-2025 20:40
Wordt het tegenwoordig niet meer vergoed dan? Ik overweeg namelijk wel om me over een paar jaar opnieuw te laten opereren. Maar wil eerst meer rust in het gezin.
Dat is afhankelijk van de zorgverzekering. Sowieso is er een doorverwijzing nodig en moet de plastisch chirurg vinden dat het medisch noodzakelijk vindt.
Ootje schreef:
08-09-2025 20:20
Wat zijn brede borsten?
Als je een borst verkleint dan verplaatst het volume zich naar een andere plek. Hoger.. dat zorgt ervoor de het “zwaartepunt” van de borst op een andere plek komt en daardoor breder oogt ten hoogte van de aanzet (zoiets ongeveer).

Dus met een beugel bh is het bij mij zaak dat de beugel iets hoger doorloopt omdat er anders een stukje borst overheen komt
Voor mij is het nu 15 jaar geleden en ik heb alleen maar positieve ervaringen. Zou het zo weer doen, beste beslissing ooit! Ik ben geholpen in een regulier ziekenhuis en de plastisch chirurg was heel populair bij een groep dames die ik destijds online volgde :-) Zeer kundige arts en ook erg begaan met zijn patiënten, zeker geen spijt gehad van mijn keuze. Zit nog steeds op dezelfde cupmaat als direct na de operatie. Herstel ging supersnel en heb weinig pijn of ongemak gehad.
nostromo wijzigde dit bericht op 10-09-2025 02:13
18.13% gewijzigd
"It's a fool that looks for logic in the chambers of the human heart."
Ik heb het in 1998 laten doen. Zou meteen weer voor de operatie kiezen. De littekens hebben mij nooit gestoord.
Geen pijn, snelle genezing.
Mijn borsten zijn niet verder gegroeid, nog altijd een mooie b-cup.
Ootje schreef:
08-09-2025 20:20
Wat zijn brede borsten?
Ze lopen vrij ver door aan de zijkant. Met mammografie maken ze daarom extra foto.
apiejapie schreef:
08-09-2025 20:38
Waarom denk je dat? Ik heb dat ook en de plastisch chirurg heeft geweldig werk geleverd
Dat las ik jaren geleden. Dat je dan 'pannekoekenborsten' zou krijgen bij een verkleining :$ Maar fijn te lezen dat het toch mooi kan worden.
Hier ook een positieve ervaring. 7 Jaar geleden laten doen in ons plaatselijke ziekenhuis. De plastisch chirurg stelde ook voor om ze gelijk te liften, tsja daar zei ik geen nee tegen haha. Nu zijn ze mooi gelijk (had eerder een cupmaat verschil) en geen hangborsten. Pijn was prima te doen, paar dagen aan de maximale hoeveelheid pijnstillers. Ik was na 3 dagen alweer luiers aan het verschonen. Opletten met tillen en dat soort dingen. Geen moment spijt van gehad!
Ik heb nog speciale bh’s liggen van na de operatie die ik misschien nog eens moet verkopen, die waren vrij duur in de aanschaf.
Ik zou het alleen jonge vrouwen afraden. Was zelf 16 jaar en was één van de eerste op de kinderafdeling 🤭. Top arts want kon deels nog voeden, gevoel in de tepels en de liktekens zijn zeer nihil.

Maar na 23 jaar zijn de borsten volledig terug gegroeid. Dit is wel iets om rekening mee te houden. En ook met de liktekens, sommige hebben qua aanleg minder geluk.

Ik had als 16 jarige geen lift nodig dus ze hangen na alle zwangerschappen weer (van een G,B naar een F cup). De operatie stelde eigenlijk niet veel voor. Maar zou er niet weer voor kiezen. Ondanks mijn nekklachten probeer ik nu meer te , bewegen, krachttraining en gezond eten. Stevige bh’s zijn tegenwoordig ook geen probleem meer en zijn zelfs een beetje “sexy”.
Als 16 jarige laten doen en nu met bijna 50 nog steeds dezelfde kleine maat. Dus hier geen problemen ermee dat ze groter zijn geworden. En ook voor mij de beste beslissing ooit.
Zo goed als geen pijnklachten, herstel ging goed maar ik was wel jong.
Bij mij weet ik nog dat de arts het weefsel liet onderzoeken. Weet niet of dat standaard is? Ze vertelde me dat je twee typen weefsel hebt: 1 wat weer aangroeit waardoor je na zo'n tien jaar de oorspronkelijke maat hebt 2 waar het blijft zoals het is (uiteraard met normale veranderingen zoals bij ouder worden en gewichtstoename). Ik had/heb dat eerste type en dat klopt ook: mijn borsten zijn weer net zo groot als voor de operatie. Houd er dus rekening mee dat het kan zijn dat dit niet voor altijd is. Toch zou ik het je alsnog aanraden.
Verloopgaren schreef:
08-09-2025 22:08
Ik heb het in 1998 laten doen. Zou meteen weer voor de operatie kiezen. De littekens hebben mij nooit gestoord.
Geen pijn, snelle genezing.
Mijn borsten zijn niet verder gegroeid, nog altijd een mooie b-cup.
De mijne zijn ook niet opnieuw gaan groeien.
Over dat groeien: kan dat ook te maken hebben met in gewicht aankomen?
Als ik een kilo aan kom gaat dat ook direct deels naar borsten. Val ik af: borsten ook weer kleiner.
Geen idee of dat bij meer mensen zo is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven