Naar Intuïtie luisteren ?
maandag 8 september 2025 om 22:57
Mijn vriend en ik zijn nu 17 jaar samen, waarvan we er 4 samenwonen.
We houden veel van elkaar ( dat zegt hij ook regelmatig) en we hebben het vaak leuk samen.
Hij doet heel veel voor mij en mijn 3 ( inmiddels volwassen) kinderen.
Maar toch bekruipt me af en toe het gevoel, ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden, dat ik niet zijn grote liefde ben.
( niet dat ik denk dat hij vreemdgaat, dat niet).
Maar we lopen bv nooit hand in hand, soms niet eens naast elkaar ( dan zegt hij te smal, of te druk).
Soms zie ik mannen die in het openbaar tonen hoe gek ze en hoe blij ze met hun vrouw zijn.
Thuis op de bank raakt hij me wel veel aan , bv m'n arm of m'n been. Of geeft mij spontaan een kus, dat dus wel.
Hij heeft het wel altijd over mij tegen anderen ( in positieve zin hoor)
Maar ik kan het gevoel niet onder woorden brengen, dat ik toch iets mis.
Dat hij wel blij met me is, maar meer een beetje zo vanzelfsprekend.
Soms zegt hij : je moet tevreden zijn met wat je hebt.
Vanavond had hij het over een ex , zei hij ik dacht dat ik haar nooit zou kunnen krijgen, en zij dacht dat ze mij niet kon krijgen, ik denk wat moet ik hiermee.
Is dit herkenbaar, of moet ik dit onderbuikgevoel los laten?
Word er soms zo verdrietig van, maar mss niet nodig.
We houden veel van elkaar ( dat zegt hij ook regelmatig) en we hebben het vaak leuk samen.
Hij doet heel veel voor mij en mijn 3 ( inmiddels volwassen) kinderen.
Maar toch bekruipt me af en toe het gevoel, ik weet niet precies hoe ik het moet verwoorden, dat ik niet zijn grote liefde ben.
( niet dat ik denk dat hij vreemdgaat, dat niet).
Maar we lopen bv nooit hand in hand, soms niet eens naast elkaar ( dan zegt hij te smal, of te druk).
Soms zie ik mannen die in het openbaar tonen hoe gek ze en hoe blij ze met hun vrouw zijn.
Thuis op de bank raakt hij me wel veel aan , bv m'n arm of m'n been. Of geeft mij spontaan een kus, dat dus wel.
Hij heeft het wel altijd over mij tegen anderen ( in positieve zin hoor)
Maar ik kan het gevoel niet onder woorden brengen, dat ik toch iets mis.
Dat hij wel blij met me is, maar meer een beetje zo vanzelfsprekend.
Soms zegt hij : je moet tevreden zijn met wat je hebt.
Vanavond had hij het over een ex , zei hij ik dacht dat ik haar nooit zou kunnen krijgen, en zij dacht dat ze mij niet kon krijgen, ik denk wat moet ik hiermee.
Is dit herkenbaar, of moet ik dit onderbuikgevoel los laten?
Word er soms zo verdrietig van, maar mss niet nodig.
dinsdag 9 september 2025 om 10:37
Ik heb dat echt nooit geziencanis-felis schreef: ↑09-09-2025 10:31Oooh jaaaa! Dat zie ik nooit meer en was ik zelfs vergeten, klinkt heel retro nu (ik was ook geen fan, maar nu een beetje nostalgisch)

dinsdag 9 september 2025 om 10:38
Ik wilde vragen waarom het ineens een probleem is, maar lees daar al een mogelijke verklaring voor. Nog los daarvan: als je ineens ongenoegen gaat uiten over iets wat al jaren zo gaat, zoals niet hand in hand lopen, is dat misschien best raar voor je partner. En het lijkt door hoe je het beschrijft ook wel alsof je er met enige regelmaat over begint.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 9 september 2025 om 10:39
Volgens mij was het meestal een van beiden die het deed. Misschien wisselden ze af

Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 9 september 2025 om 10:49
Eens. Stellen van zekere leeftijd die hand in hand lopen hebben wel iets liefs, maar het is toch het soort lief dat ik associeer met tuttig en gedateerd, en het komt ook een beetje onzeker over, alsof het heel belangrijk is om maar meteen duidelijk te maken dat ze allebei bezet zijnLemoosGaatDoor schreef: ↑09-09-2025 04:18Misschien ook een generatieding? Of gewoon zijn karakter? Ik ben opgevoed met ‘niet aan elkaar zitten te frunniken in het openbaar’. En ik heb zelf nooit hand in hand gelopen, tenzij de ander een klein kind was dat aan mijn zorg was toevertrouwd. In mijn jeugd vond ik dat zo aanstellerig en claimend dat ik dat hand in hand lopen (of erger: hand in kontzak) altijd heb geweigerd. Het zegt ook helemaal niets over de relatie.

@TO: jullie relatie klinkt prima, en als jij graag hand in hand loopt of meer openlijke affectie wil, kun je toch zelf die stap zetten?
dinsdag 9 september 2025 om 11:22
Kan het ermee te maken hebben dat jullie elkaars 2e partner zijn? Hij weet dat relaties kunnen eindigen. En staat wellicht anders in de relatie.
Daarbij is het openlijk tonen van affectie (uitgebreid zoenen, knuffelen of hand in hand lopen) vaak ongepast. Of je moet het in een uitgaansgelegenheid doen ofzo. Heeft hij in die 17 jaar dat eerder wel gedaan en nu opeens niet meer? Dat is natuurlijk wel opmerkelijk.
Daarbij is het openlijk tonen van affectie (uitgebreid zoenen, knuffelen of hand in hand lopen) vaak ongepast. Of je moet het in een uitgaansgelegenheid doen ofzo. Heeft hij in die 17 jaar dat eerder wel gedaan en nu opeens niet meer? Dat is natuurlijk wel opmerkelijk.
dinsdag 9 september 2025 om 11:35
Mijn partner en ik lopen ook nooit hand in hand. Dus daarom zijn we elkaars grote liefde niet?
Niet iedereen is tactiel ingesteld.
Misschien moet je accepteren dat niet iedereen hetzelde werkt.
En wat die ex betreft. Tja, misschien zag ze er wel geweldig uit. Ze waren toen ook jonger he?
Ik vond mijn man vroeger ook een stuk, en hij mij. We mogen er echt nog wel zijn, maar ik kan niet wedijveren met mijn versie van 20 jaar geleden (qua looks).
En vergeet niet dat die relatie niet voor niets is gestopt.
Niet iedereen is tactiel ingesteld.
Misschien moet je accepteren dat niet iedereen hetzelde werkt.
En wat die ex betreft. Tja, misschien zag ze er wel geweldig uit. Ze waren toen ook jonger he?
Ik vond mijn man vroeger ook een stuk, en hij mij. We mogen er echt nog wel zijn, maar ik kan niet wedijveren met mijn versie van 20 jaar geleden (qua looks).
En vergeet niet dat die relatie niet voor niets is gestopt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 9 september 2025 om 11:40
Ik kan wekelijk geen enkele gelegenheid bedenken waarin hand in hand lopen ongepast zou zijn.evelien2010 schreef: ↑09-09-2025 11:22Daarbij is het openlijk tonen van affectie (.....of hand in hand lopen) vaak ongepast.
.
dinsdag 9 september 2025 om 11:43
Claire45 schreef: ↑09-09-2025 10:49Eens. Stellen van zekere leeftijd die hand in hand lopen hebben wel iets liefs, maar het is toch het soort lief dat ik associeer met tuttig en gedateerd, en het komt ook een beetje onzeker over, alsof het heel belangrijk is om maar meteen duidelijk te maken dat ze allebei bezet zijn![]()
@TO: jullie relatie klinkt prima, en als jij graag hand in hand loopt of meer openlijke affectie wil, kun je toch zelf die stap zetten?
Hoezo precies? Fysieke aanraking, waaronder hand in hand lopen, is ook gewoon een liefdestaal en verbondenheid uiten. Niet meer niet minder. Ik kan me totaal niet vinden in dat het gedateerd is of dat het onzeker overkomt...
dinsdag 9 september 2025 om 11:46
Wij geven elkaar zelfs wel eens een zoen, zomaar....midden door de dag.
Moest een wet voor komme.
.
dinsdag 9 september 2025 om 11:47
Komt toch wat flauw over om direct te gaan zitten loepen en dan TO daarmee te 'confronteren'. TO gaf in dat andere topic over die affaire ook al aan gevoelsmatig iets te missen in deze relatie. Laat haar dan lekker daar een topic over openen om dat te exploreren.Lila-Linda schreef: ↑09-09-2025 06:14Ik gok dat het komt door die andere man, die je vorig jaar ontmoette die je wel het gevoel gaf een geweldige vrouw te zijn
Die heeft je laten zien wat je mist.
We hoeven hier op VIVA niet altijd te zitten scheidsrechteren of een topic wel 'legitiem' geopend wordt. En en masse forummers die erop aanhaken onder het mom van; Haal het niet in je hoofd om hier een topic te openen over je relatie zonder GELIJK vooraf een disclaimer te geven dat je een affaire hebt gehad. Je had er ook gewoon open naar kunnen vragen. Zuur gedoe. Nu is TO alweer weg. Well done

dinsdag 9 september 2025 om 11:57

dinsdag 9 september 2025 om 12:02
En wat zei je partner toen je dit bespreekbaar maakte?
Persoonlijk zou ik wel afstand ervaren als mijn partner zich regelmatig verdrietig voelt over zoiets, maar niet genoeg ruimte voelt om zoiets met mij te bespreken.
En daar zou ik ook weer verdrietig van worden, want ik wil dat mijn partner onze relatie de moeite waard vindt om zich kwetsbaar op te stellen en dat gesprek aan te gaan en gevoelens te delen, ongeacht. Dat (lange tijd) niet doen zou mij veel pijn doen. Mijn inziens is diegene dan onbewust ook al emotioneel afstand aan het nemen van de relatie namelijk.
Persoonlijk zou ik wel afstand ervaren als mijn partner zich regelmatig verdrietig voelt over zoiets, maar niet genoeg ruimte voelt om zoiets met mij te bespreken.
En daar zou ik ook weer verdrietig van worden, want ik wil dat mijn partner onze relatie de moeite waard vindt om zich kwetsbaar op te stellen en dat gesprek aan te gaan en gevoelens te delen, ongeacht. Dat (lange tijd) niet doen zou mij veel pijn doen. Mijn inziens is diegene dan onbewust ook al emotioneel afstand aan het nemen van de relatie namelijk.

dinsdag 9 september 2025 om 12:06
Dat laat mijn inziens eerder zien dat TO een laag zelfbeeld heeft en heel gevoelig is voor een bepaalde bevestiging. Het komt vaker voor bij die oorzaak dat de bevestiging van je vertrouwde partner dan onvoldoende is (want dat is vertrouwd en 'gewoon') en niet kan tippen aan die van een externe.Lila-Linda schreef: ↑09-09-2025 06:14Ik gok dat het komt door die andere man, die je vorig jaar ontmoette die je wel het gevoel gaf een geweldige vrouw te zijn
Die heeft je laten zien wat je mist.
edit: Dit is bedoeld als hypothese, niet als rotsvaste conclusie dat het zo zit.
In die zin kan je intuïtie je dus behoorlijk op het verkeerde been zetten, want het kan dan voelen alsof er aan jouw partner/jullie relatie iets schort terwijl de oorzaak bij jezelf ligt
dinsdag 9 september 2025 om 12:16
waarom is dat flauw? als een vriendin met dit verhaal zou komen, zou ik ook direct snappen dat die flirt die ze had vorig jaar hier aan bijdraagtGinnyDamrak schreef: ↑09-09-2025 11:47Komt toch wat flauw over om direct te gaan zitten loepen en dan TO daarmee te 'confronteren'. TO gaf in dat andere topic over die affaire ook al aan gevoelsmatig iets te missen in deze relatie. Laat haar dan lekker daar een topic over openen om dat te exploreren.
We hoeven hier op VIVA niet altijd te zitten scheidsrechteren of een topic wel 'legitiem' geopend wordt. En en masse forummers die erop aanhaken onder het mom van; Haal het niet in je hoofd om hier een topic te openen over je relatie zonder GELIJK vooraf een disclaimer te geven dat je een affaire hebt gehad. Je had er ook gewoon open naar kunnen vragen. Zuur gedoe. Nu is TO alweer weg. Well done![]()
laat een TO gewoon meteen de juiste details geven
dinsdag 9 september 2025 om 12:41
Je doet dit vaker waarbij je direct een TO loept en dan snel daar conclusies uit trekt.Lila-Linda schreef: ↑09-09-2025 12:16waarom is dat flauw? als een vriendin met dit verhaal zou komen, zou ik ook direct snappen dat die flirt die ze had vorig jaar hier aan bijdraagt
laat een TO gewoon meteen de juiste details geven
In de OP staat al dat ze iets lijkt te missen in de relatie. Lijkt me op zichzelf al genoeg info om op door te vragen. Dat je zelf vindt dat die affaire er alles mee te maken heeft en er gelijk bijgetrokken moet worden heeft TO misschien helemaal niks aan.
Zoals ik zei, je had er ook open naar kunnen vragen.
dinsdag 9 september 2025 om 13:07
Dat weet ik, maar mensen kijken er dus verschillend tegenaan. Ik vind het iets tuttigs hebben, associeer het met kleine kinderen en niet met volwassenen die nog bij de hand moeten worden genomen omdat ze anders misschien onder een auto lopen. Het is niet mijn liefdestaal, maar ik erger me er verder ook niet aan hoor.Marathonloopster schreef: ↑09-09-2025 11:43Hoezo precies? Fysieke aanraking, waaronder hand in hand lopen, is ook gewoon een liefdestaal en verbondenheid uiten. Niet meer niet minder. Ik kan me totaal niet vinden in dat het gedateerd is of dat het onzeker overkomt...![]()

dinsdag 9 september 2025 om 13:15
Irl ben ik een enorme voorstander van ergens open naar vragen, maar ik zie dat er op Viva regelmatig helemaal niet op zulke vragen wordt gereageerd door degene die het topic heeft geopend. En zowel, dan wordt er op de vervolgvragen niet meer gereageerd.GinnyDamrak schreef: ↑09-09-2025 12:41Je doet dit vaker waarbij je direct een TO loept en dan snel daar conclusies uit trekt.
In de OP staat al dat ze iets lijkt te missen in de relatie. Lijkt me op zichzelf al genoeg info om op door te vragen. Dat je zelf vindt dat die affaire er alles mee te maken heeft en er gelijk bijgetrokken moet worden heeft TO misschien helemaal niks aan.
Een gok (nog geen conclusie dus) op tafel leggen vind ik niet een kwalijke strategie

dinsdag 9 september 2025 om 13:47
Ik herken dit van toen ik zelf nog last had van een laag zelfbeeld, toen wilde ik ook heel graag dat mijn man mij heel speciaal vond. Ik ben heel lang op zoek geweest naar een soort bewondering of adoratie ofzo, ook van anderen.MargjeM schreef: ↑09-09-2025 12:06Dat laat mijn inziens eerder zien dat TO een laag zelfbeeld heeft en heel gevoelig is voor een bepaalde bevestiging. Het komt vaker voor bij die oorzaak dat de bevestiging van je vertrouwde partner dan onvoldoende is (want dat is vertrouwd en 'gewoon') en niet kan tippen aan die van een externe.
edit: Dit is bedoeld als hypothese, niet als rotsvaste conclusie dat het zo zit.
In die zin kan je intuïtie je dus behoorlijk op het verkeerde been zetten, want het kan dan voelen alsof er aan jouw partner/jullie relatie iets schort terwijl de oorzaak bij jezelf ligt
Ik realiseer me door jouw post dat dat al een paar jaar verdwenen is, omdat ik nu tevreden met mezelf ben.
dinsdag 9 september 2025 om 14:25
ik zeg: "ik gok dat het komt...."GinnyDamrak schreef: ↑09-09-2025 12:41Je doet dit vaker waarbij je direct een TO loept en dan snel daar conclusies uit trekt.
en dan is het aan TO om te zeggen: Nou Nee Hoor
Maar he, mijn gok was gewoon raak
dinsdag 9 september 2025 om 14:31
Nee. Ik zit ook helemaal niet te wachten op kleine kneepjes op een voor mij moeilijk moment. Dat zou mij alleen maar zwaar irriteren. Dat ik daar bezig ben met mijzelf bijeen te houden op een verdrietig/zwaar/beladen/dramatisch moment en hij ook nog even wil laten weten dat hij nog precies zo dichtbij mij stond als twee seconden daarvoor. Ik weet dat hij er is, letterlijk en figuurlijk. Het enige in het openbaar: gearmd lopen als ik slechter ga lopen. Omdat ik vaak last heb van uitvalsverschijnselen, bloedverdunners slik en vaak val. Functioneel dus.Lila-Linda schreef: ↑09-09-2025 11:29Lopen jullie nooit hand-in-hand? ook niet als zacht steuntje, als je elkaars aanwezigheid echt wil voelen?
Een klein kneepje? "ik ben er voor je"?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 9 september 2025 om 14:45
En daar gaat het tenslotte om heLila-Linda schreef: ↑09-09-2025 14:25ik zeg: "ik gok dat het komt...."
en dan is het aan TO om te zeggen: Nou Nee Hoor
Maar he, mijn gok was gewoon raak

dinsdag 9 september 2025 om 15:27
ja, dank je!
dinsdag 9 september 2025 om 15:45
Als je met een derde persoon erbij aan het wandelen bent om die derde persoon af te leiden van diens liefdesverdriet?
Op de begrafenis van je partner hand in hand met je nieuwe geliefde?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in