Supplement b12 voor vegetarische kinderen?

woensdag 10 september 2025 om 08:02

Een vraagje: wij willen steeds minder dierlijke producten gaan nemen. De volgende stap was de melk eruit. Een van mijn kinderen vindt echter sojamelk, havermelk en alle alternatieven zum kotzen. Hij had een voorstel gemaakt, van dagelijks een supplement en extra pinda's&pindakaas. Zo kwam 'ie ook aan zn calcium en vitamine b12, dus wij akkoord. Alleen bleken die supplementen joekels van capsules, en na een week oefenen krijgt hij nog geen pinda in z'n geheel doorgeslikt (de capsules zijn 2x zo groot). Heeft iemand een tip voor vitamine b12 in pilvorm, met een lage dosis? Wat je veel ziet is 1000 mg, maar dat lijkt me niet veilig om aan kinderen te geven. In een glas melk, wat 'ie eerder had, zit ongeveer 4 mg.

woensdag 10 september 2025 om 08:06

woensdag 10 september 2025 om 08:09

woensdag 10 september 2025 om 08:15

Calcium uit tabletten werkt volgens mij niet zo goed als calcium uit zuivel producten. En hebben flinke risico’s. 
Aangezien de bot aanmaak vooral in de kindertijd plaats vindt zou ik daar geen risico mee lopen. Kun je niet overstappen op lokale en biologische varianten? Dat is in elk geval iets milieu- en diervriendelijker.
                    Aangezien de bot aanmaak vooral in de kindertijd plaats vindt zou ik daar geen risico mee lopen. Kun je niet overstappen op lokale en biologische varianten? Dat is in elk geval iets milieu- en diervriendelijker.

woensdag 10 september 2025 om 08:19

Als je kinderen veganistisch wel laten leven, is bezoek aan een kinderdiëtist echt een must.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... eden-.aspx
Het gaat niet alleen om B12
                    https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... eden-.aspx
Het gaat niet alleen om B12

woensdag 10 september 2025 om 09:21

woensdag 10 september 2025 om 09:49

Biocare heeft ook druppels, zonder overbodige vulstoffen, dan kun je lager doseren. 
Welke je ook kiest, let erop dat je de actieve vormen van B12 geeft (methylcobalamine en adenosylcobalamine) ipv de inactieve (cyanocobalamine). B12 werkt nauw samen met folaat (actieve vorm van foliumzuur) en B6, let erop dat hij deze wel voldoende ook binnenkrijgt (met name de folaat, B6 zit over het algemeen voldoende in voeding).
Edit: Ik werk in dit veld, vandaar de uitleg. Hoop dat dit mag en niet onder medisch advies valt.
                    Welke je ook kiest, let erop dat je de actieve vormen van B12 geeft (methylcobalamine en adenosylcobalamine) ipv de inactieve (cyanocobalamine). B12 werkt nauw samen met folaat (actieve vorm van foliumzuur) en B6, let erop dat hij deze wel voldoende ook binnenkrijgt (met name de folaat, B6 zit over het algemeen voldoende in voeding).
Edit: Ik werk in dit veld, vandaar de uitleg. Hoop dat dit mag en niet onder medisch advies valt.

woensdag 10 september 2025 om 09:54

woensdag 10 september 2025 om 10:03

Wij zijn veganistisch. Onze kinderen krijgen 25 mg per dag van de etos en dat is een heel klein pilletje. https://www.etos.nl/producten/etos-vita ... 24109.html 1000 is voor volwassenen 2x per week, die neem ik zelf en zijn ook tamelijk kleine pilletjes.
Ik gebruik deze richtlijnen: https://www.veganisme.org/informatie/vo ... amine-b12/
                    Ik gebruik deze richtlijnen: https://www.veganisme.org/informatie/vo ... amine-b12/

woensdag 10 september 2025 om 14:52

Veel dank, wat een fijne reacties! We willen als gezin minder dierlijke producten eten vanwege het klimaat, om zo minder belastend te zijn voor wst onze aarde kan dragen. Dus daarin willen we de kinderen wel meenemen ja (vega eten vonden ze eerst ook niks en nog steeds is het feest als er een keer vlees is, maar het vega eten vinden ze inmiddels ook gewoon prima). 
De tip van de kinderdiëtist had ik niet over nagedacht, dat is een goeie, dank! En ook dank voor de tips over druppels en andere pilletjes, en over verschillende vormen - ik had allemaal geen idee.. Dank dus , we gaan ermee verder!

De tip van de kinderdiëtist had ik niet over nagedacht, dat is een goeie, dank! En ook dank voor de tips over druppels en andere pilletjes, en over verschillende vormen - ik had allemaal geen idee.. Dank dus , we gaan ermee verder!

woensdag 10 september 2025 om 16:07

Ik snap je wens om beter voor het milieu te leven. Echter, wees niet naïef. Je kinderen zitten nu in de fase waarin het ontzettend belangrijk is dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.  Hier wil je hen niet onbedoeld in tekort doen. Ga echt naar een diëtist of overleg met je huisarts. 
Je kunt ook minderen. Dan draag je ook je steentje bij, maar niet ten koste van de (toekomstige) gezondheid van je kinderen.
                    Je kunt ook minderen. Dan draag je ook je steentje bij, maar niet ten koste van de (toekomstige) gezondheid van je kinderen.

woensdag 10 september 2025 om 17:43

Je kunt heel goed zonder dierlijke producten, ook kinderen. Onze kinderen hebben die hun leven lang nog nooit gehad en zijn prima gezond. Het is echt niet heel ingewikkeld. Een dieet van peulvruchten, groente en fruit, volkoren granen en rijst, en soja kan je heel gezond en ook lekker eten. Het kan inderdaad verstandig zijn om je erin te verdiepen maar je hoeft ook niet bang te worden hoor. Het enige wat echt belangrijk is is vitamine b12 suppleren maar dat weet je al.

woensdag 10 september 2025 om 18:05

Dit inderdaad. Geen dierlijke producten eten kan prima, ook bij (jonge) kinderen. Maar je moet wel even verdiepen in waar je die stoffen dan alsnog uit kan halen.Wombat schreef: ↑10-09-2025 17:43Je kunt heel goed zonder dierlijke producten, ook kinderen. Onze kinderen hebben die hun leven lang nog nooit gehad en zijn prima gezond. Het is echt niet heel ingewikkeld. Een dieet van peulvruchten, groente en fruit, volkoren granen en rijst, en soja kan je heel gezond en ook lekker eten. Het kan inderdaad verstandig zijn om je erin te verdiepen maar je hoeft ook niet bang te worden hoor. Het enige wat echt belangrijk is is vitamine b12 suppleren maar dat weet je al.
Ook eens met tip over kinder diëtist!

woensdag 10 september 2025 om 18:08

Wombat schreef: ↑10-09-2025 17:43Je kunt heel goed zonder dierlijke producten, ook kinderen. Onze kinderen hebben die hun leven lang nog nooit gehad en zijn prima gezond. Het is echt niet heel ingewikkeld. Een dieet van peulvruchten, groente en fruit, volkoren granen en rijst, en soja kan je heel gezond en ook lekker eten. Het kan inderdaad verstandig zijn om je erin te verdiepen maar je hoeft ook niet bang te worden hoor. Het enige wat echt belangrijk is is vitamine b12 suppleren maar dat weet je al.
Voor veel mensen is dit al heel ingewikkeld. Als TO al die kennis al heeft, prima. Maar ze gaf aan dat ze zich er nog niet echt in verdiept had, en dan zeg ik vooral: wees niet naïef door zomaar wat te doen. Je moet je gewoon wel goed verdiepen in waar je andere zaken zoals genoeg ijzer, calcium, vitamine B12 etc etc vandaan haalt. Zeker ijzer is met menstruerende meisjes een ding. De eerder gedeelde link van Voedingscentrum staat goed waar je rekening mee moet houden, maar omdat je ook moet variëren is het best een puzzel. En veel effecten, zoals osteoporose, zijn pas 40 jaar later zichtbaar.
Het is niet voor niets dat het in veel landen ook afgeraden wordt.
Dus áls je het toch wil doen, wat natuurlijk ieders persoonlijke vrijheid is, doe het dan wel goed doordacht.
En als het doel is milieuvriendelijker leven, zijn er ook andere methodes. Zoals biologischer en lokaler eten.
Wij eten in de week 40/30/30: 3x vega, 2x vegan en 2x biologisch vlees. Dat helpt hier in de schijf van vijf te kunnen aanhouden en toch duurzamer te leven (naast andere maatregelen). Plus dat het mensen om ons heen inspireert. Meerderen zijn nav onze manier stapjes gaan maken. Het is makkelijker in dagelijkse uitvoering en makkelijker om gezond en gevarieerd te eten. Dat maakt dat meer mensen het oppakken.

woensdag 10 september 2025 om 20:15

Ik snap wat je bedoelt, maar het valt me op dat mensen zich ineens zo’n zorgen gaan maken terwijl je dat niet ziet over mensen die vlees eten. En vegetariërs en veganisten zijn gemiddeld gezonder en worden ouder dan vleeseters. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat alles goed is en zeker zijn er uitwassen maar die zijn er onder vleeseters net zo goed.Tavistock schreef: ↑10-09-2025 18:08Voor veel mensen is dit al heel ingewikkeld. Als TO al die kennis al heeft, prima. Maar ze gaf aan dat ze zich er nog niet echt in verdiept had, en dan zeg ik vooral: wees niet naïef door zomaar wat te doen. Je moet je gewoon wel goed verdiepen in waar je andere zaken zoals genoeg ijzer, calcium, vitamine B12 etc etc vandaan haalt. Zeker ijzer is met menstruerende meisjes een ding. De eerder gedeelde link van Voedingscentrum staat goed waar je rekening mee moet houden, maar omdat je ook moet variëren is het best een puzzel. En veel effecten, zoals osteoporose, zijn pas 40 jaar later zichtbaar.
Het is niet voor niets dat het in veel landen ook afgeraden wordt.
Dus áls je het toch wil doen, wat natuurlijk ieders persoonlijke vrijheid is, doe het dan wel goed doordacht.
En als het doel is milieuvriendelijker leven, zijn er ook andere methodes. Zoals biologischer en lokaler eten.
Wij eten in de week 40/30/30: 3x vega, 2x vegan en 2x biologisch vlees. Dat helpt hier in de schijf van vijf te kunnen aanhouden en toch duurzamer te leven (naast andere maatregelen). Plus dat het mensen om ons heen inspireert. Meerderen zijn nav onze manier stapjes gaan maken. Het is makkelijker in dagelijkse uitvoering en makkelijker om gezond en gevarieerd te eten. Dat maakt dat meer mensen het oppakken.
Heel ingewikkeld hoeft het echt niet te zijn. De meeste gerechten kan je nog steeds vrij simpel maken als je vlees en zuivel door een plantaardige variant vervangt.
En osteoporose, tja de zuivelindustrie is er goed in geslaagd om ons daarvoor bang te maken. Maar het grootste deel van de wereld is lactose-intolerant. En geen enkel ander dier drinkt als volwassene melk van een andere diersoort. Hebben die allemaal broze botten? Natuurlijk niet. In planten zit ook gewoon calcium en dat is nog eens veel beter opneembaar dan melk ook (daar halen de koeien het ook uit).

vrijdag 12 september 2025 om 07:45

Dit helemaal. Heel raar die reacties hier dat het verbannen van koemelk uit een dieet de gezondheid van kinderen zou schaden. Koemelk is eigenlijk helemaal overbodig voor volwassenen en het zou heel veel milieubelasting en dierenleed besparen als wij wat gezonder en verstandiger zouden eten.Wombat schreef: ↑10-09-2025 20:15En osteoporose, tja de zuivelindustrie is er goed in geslaagd om ons daarvoor bang te maken. Maar het grootste deel van de wereld is lactose-intolerant. En geen enkel ander dier drinkt als volwassene melk van een andere diersoort. Hebben die allemaal broze botten? Natuurlijk niet. In planten zit ook gewoon calcium en dat is nog eens veel beter opneembaar dan melk ook (daar halen de koeien het ook uit).
Ik snap ook niet wat er ingewikkeld is aan peulvruchten in je gerechten verwerken. Gewoon afstappen van het klassieke ‘vlees, 1 groente en aardappelen’ concept. Een beetje rondkijken op internet voor recepten en er gaat een wereld van erg lekker eten voor je open.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in