Hoe ga ik dit terzijnertijd aanvliegen?
dinsdag 9 september 2025 om 20:29
Al geruime tijd geleden heb ik het contact met een van mijn ouders verbroken. Na letterlijk 30 jaar van ellende, manipulatie, geestelijke verwaarlozing tijdens mijn jeugd, etc.
Er is van mijn kant geen wens tot herstel van de ouder-kindband. Van de kant van mijn ouder ook niet (gezien wat hieronder volgt), ga ik van uit.
Ouder is op leeftijd, voor zover ik weet nog niet stervende. Ik heb van een van mijn siblings onlangs begrepen (die nog wel contact heeft met ouder) dat ouder niet wil dat ik ooit te weten kom dat hij/zij (ik laat het liever in het midden vanwege herkenbaarheid) is overleden.
Ik ga er dus gemakshalve maar van uit dat ik inmiddels geen erfgenaam meer ben (en dat werd niet echt ontkend). Ik vind daar wat van, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ouder staat in onze familie bekend om bepaald gedrag en dit zou volledig in lijn staan daarvan.
Ik heb uiteraard wel recht op mijn legitieme portie. En ik ben ook wel zeker van plan om die op te eisen. Sowieso vind ik het een mooie schadevergoeding, en daarnaast ben ik van plan het te gebruiken ten aanzien van een doel dat daarmee in lijn ligt.
Maar goed, als ik niet weet dat de ouder overleden is, valt er ook weinig op te eisen. En na 5 jaar kan ik er naar fluiten.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met verstand van erfrecht.
Is het mijn onderzoeksplicht om op tijd uit te vinden dat ouder overleden is?
Zal een executeur-testamentair hierover contact met mij moeten opnemen?
Wat mag ik verwachten van mijn siblings? Kunnen zij hun erfdeel gebruiken zonder mij in kennis te stellen en mij daarmee mijn legitieme portie ontnemen?
Hoe ga ik dit aanvliegen? Zijn er plekken waar ik kan vernemen/opvragen of ouder is overleden?
Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
Er is van mijn kant geen wens tot herstel van de ouder-kindband. Van de kant van mijn ouder ook niet (gezien wat hieronder volgt), ga ik van uit.
Ouder is op leeftijd, voor zover ik weet nog niet stervende. Ik heb van een van mijn siblings onlangs begrepen (die nog wel contact heeft met ouder) dat ouder niet wil dat ik ooit te weten kom dat hij/zij (ik laat het liever in het midden vanwege herkenbaarheid) is overleden.
Ik ga er dus gemakshalve maar van uit dat ik inmiddels geen erfgenaam meer ben (en dat werd niet echt ontkend). Ik vind daar wat van, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ouder staat in onze familie bekend om bepaald gedrag en dit zou volledig in lijn staan daarvan.
Ik heb uiteraard wel recht op mijn legitieme portie. En ik ben ook wel zeker van plan om die op te eisen. Sowieso vind ik het een mooie schadevergoeding, en daarnaast ben ik van plan het te gebruiken ten aanzien van een doel dat daarmee in lijn ligt.
Maar goed, als ik niet weet dat de ouder overleden is, valt er ook weinig op te eisen. En na 5 jaar kan ik er naar fluiten.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met verstand van erfrecht.
Is het mijn onderzoeksplicht om op tijd uit te vinden dat ouder overleden is?
Zal een executeur-testamentair hierover contact met mij moeten opnemen?
Wat mag ik verwachten van mijn siblings? Kunnen zij hun erfdeel gebruiken zonder mij in kennis te stellen en mij daarmee mijn legitieme portie ontnemen?
Hoe ga ik dit aanvliegen? Zijn er plekken waar ik kan vernemen/opvragen of ouder is overleden?
Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
dinsdag 9 september 2025 om 22:46
Misschien heb je hier nog iets aan?
https://www.urnwinkel.nl/blog/post/10-m ... leden.html
Eerlijk gezegd denk ik dat je het heus wel hoort binnen die 5 jaar, lijkt me stug dat er niemand iets laat vallen in die tijd.
Dan kun je het testament register nakijken, voor de naam van de betreffende notaris.
https://www.urnwinkel.nl/blog/post/10-m ... leden.html
Eerlijk gezegd denk ik dat je het heus wel hoort binnen die 5 jaar, lijkt me stug dat er niemand iets laat vallen in die tijd.
Dan kun je het testament register nakijken, voor de naam van de betreffende notaris.
woensdag 10 september 2025 om 06:22
Maar lang niet ieders overlijden wordt gemeld met een advertentie in de krant. En dat kan ik me zeker in dit geval (ouder wil niet dat kind te weten komt dat hij/zij is overleden) voorstellen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 10 september 2025 om 09:41
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dat dan werkt en hoe je er dus achterkomt of een ouder overleden is. Of eigenlijk pas na de laatste ouder, want dan valt er concreet wat te erven.
En ja, ik weet dat je een vordering kunt hebben op de langstlevende ouder, maar daar even niet vanuitgaande.
Ik lees over een testament register. Kun je daar dus informeren of de ouders überhaupt een testament hebben ? Maar de inhoud zal vast niet bekend mogen worden gemaakt.
Dus hoe kom je er dan achter of je onterfd bent?
Krijg je dan ook geen post van de belastingdienst “aan de erven” ?
En ja, ik weet dat je een vordering kunt hebben op de langstlevende ouder, maar daar even niet vanuitgaande.
Ik lees over een testament register. Kun je daar dus informeren of de ouders überhaupt een testament hebben ? Maar de inhoud zal vast niet bekend mogen worden gemaakt.
woensdag 10 september 2025 om 09:55
Het is niet zo dat je pas erft alsof tweede ouder is overleden. Je krijgt je erfdeel dan pas in handen (of wat daar van over is).Holi-Day schreef: ↑10-09-2025 09:41Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dat dan werkt en hoe je er dus achterkomt of een ouder overleden is. Of eigenlijk pas na de laatste ouder, want dan valt er concreet wat te erven.
Als je bent onterft moet je je binnen vijf jaar na overlijden van die persoon melden. Als je je pas meldt als de tweede ouder is overleden kan je te laat zijn.
Zoals Sollsol ook al uitlegt ben je geen erfgenaam meer als je bent onterft door je ouder. Je ontvangt dus ook geen brief “aan de erven van”.
woensdag 10 september 2025 om 10:01
Ik hoopte ook dat het zo makkelijk zou zijn. Ik zit namelijk met een vergelijkbaar verhaal. Ik denk dat ik het wel te horen krijg via andere familieleden. Of omdat men denkt dat ik natuurlijk wel naar de uitvaart ed zal gaan. Dus het zal niet zo'n vaart lopen, maar toch handig om af en toe te controleren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 10 september 2025 om 10:46
Is deze website al gemeld?
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... f-cremeren
Hier kun je je vraag stellen, wordt beantwoord door een jurist. Overigens is niemand verplicht jou op de hoogte te stellen van het overlijden van je ouder, helaas.
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... f-cremeren
Hier kun je je vraag stellen, wordt beantwoord door een jurist. Overigens is niemand verplicht jou op de hoogte te stellen van het overlijden van je ouder, helaas.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
woensdag 10 september 2025 om 11:11
Je erfdeel of kindsdeel krijg je pas in handen als beiden overleden zijn, dat snap ik.Mariejan schreef: ↑10-09-2025 09:55Het is niet zo dat je pas erft alsof tweede ouder is overleden. Je krijgt je erfdeel dan pas in handen (of wat daar van over is).
Als je bent onterft moet je je binnen vijf jaar na overlijden van die persoon melden. Als je je pas meldt als de tweede ouder is overleden kan je te laat zijn.
Maar hoe doe je dat praktisch gezien dan?
Stel je hoort of via via verneemt dat je vader is overleden, maar je weet niet of er überhaupt een testament is en /of je onterft bent (en of er dus een notaris is).
Wat moet je dan doen en bij wie moet je melden? Brief sturen naar je moeder dat je alvast aanspraak wil maken op je erfenis/kindsdeel ? Kan me ook weer niet voorstellen dat je dat doet?
woensdag 10 september 2025 om 11:13
woensdag 10 september 2025 om 11:19
Ja. Een onterfd kind heeft altijd recht op zijn/haar legitieme portie.
woensdag 10 september 2025 om 11:38
Holi-Day schreef: ↑10-09-2025 11:11Je erfdeel of kindsdeel krijg je pas in handen als beiden overleden zijn, dat snap ik.
Maar hoe doe je dat praktisch gezien dan?
Stel je hoort of via via verneemt dat je vader is overleden, maar je weet niet of er überhaupt een testament is en /of je onterft bent (en of er dus een notaris is).
Wat moet je dan doen en bij wie moet je melden? Brief sturen naar je moeder dat je alvast aanspraak wil maken op je erfenis/kindsdeel ? Kan me ook weer niet voorstellen dat je dat doet?
In het testament register is te zien wie de notaris is.
woensdag 10 september 2025 om 12:03
Tenzij onterfde kind zich niet binnen 5 jaar meldt en als er sprake is van bv kinderen uit eerste huwelijk die onterfd zijn, als echtgenote alles eerst betaald uit erfenis van overleden persoon dan kun je wel een vordering hebben maar is er toch écht niks meer te halen.
Ik vind 't trouwens verbazingwekkend dat er altijd op fora geschreven wordt dat erfenis een krijgertje is dus je mag blij zijn als er iets te erven is. Hier dus niet, want geen/nooit meer contact gehad maar dan wel ineens op de stoep voor geld
woensdag 10 september 2025 om 12:19
Maar die vordering is er gewoon, en dat was de vraag van Celeste.Marieke schreef: ↑10-09-2025 12:03Tenzij onterfde kind zich niet binnen 5 jaar meldt en als er sprake is van bv kinderen uit eerste huwelijk die onterfd zijn, als echtgenote alles eerst betaald uit erfenis van overleden persoon dan kun je wel een vordering hebben maar is er toch écht niks meer te halen.
Ik vind 't trouwens verbazingwekkend dat er altijd op fora geschreven wordt dat erfenis een krijgertje is dus je mag blij zijn als er iets te erven is. Hier dus niet, want geen/nooit meer contact gehad maar dan wel ineens op de stoep voor geld
woensdag 10 september 2025 om 12:38
Je zou iemand die wel bereid is het jou te vertellen van het overlijden, kunnen vragen of zij jou een sein geven.
En anders om de zoveel tijd googelen op overlijdensberichten (naam ouders, overleden).
En anders om de paar jaar het CTR benaderen of een notaris. Het testament krijg je niet te zien, maar je kunt op die manier wel vernemen of ouder is overleden. En dan via een notaris of je bent onterfd.
Er zijn twee momenten om een beroep te doen op de legitieme portie: bij overlijden eerste ouder en bij overlijden tweede ouder. Bij beide nalatenschappen moet je er opnieuw een beroep er op doen. Bij overlijden eerste ouder betekent je legitieme portie een geldvordering die je pas kunt opeisen als de tweede ouder overlijdt. Als je niet de juiste info krijgt om te bepalen hoe hoog je legitieme is, dan moet je uiteindelijk daarvoor procederen.
En anders om de zoveel tijd googelen op overlijdensberichten (naam ouders, overleden).
En anders om de paar jaar het CTR benaderen of een notaris. Het testament krijg je niet te zien, maar je kunt op die manier wel vernemen of ouder is overleden. En dan via een notaris of je bent onterfd.
Er zijn twee momenten om een beroep te doen op de legitieme portie: bij overlijden eerste ouder en bij overlijden tweede ouder. Bij beide nalatenschappen moet je er opnieuw een beroep er op doen. Bij overlijden eerste ouder betekent je legitieme portie een geldvordering die je pas kunt opeisen als de tweede ouder overlijdt. Als je niet de juiste info krijgt om te bepalen hoe hoog je legitieme is, dan moet je uiteindelijk daarvoor procederen.
woensdag 10 september 2025 om 13:06
Oef wat een oordeel.
Een erfenis/legitieme portie is geen vergoeding voor het hebben van een goede band. Of je geen band hebt met je ouder, een slechte, neutrale of supergoede, je hebt recht op hetzelfde bedrag.
woensdag 10 september 2025 om 13:28
Ik google een keer in de zoveel tijd mijn beide ouders, een betere oplossing heb ik nog niet gevonden. Bij het googlen kwam ik een keer er achter dat het huis waar ik opgegroeid ben te koop was dus ik weet inmiddels ook niet waar ze wonen. Andersom hebben ze ook geen idee waar ik woon, geen telefoon nummer en alleen een emailadres omdat ik nou eenmaal een emailadres heb dat bestaat uit een combinatie van mijn voor en achternaam dus ze ondanks dat ik het emailadres veranderde ze daar achter konden komen.
Van anderen het horen zou de makkelijkste optie zijn, maar ik heb gezien de situatie bij mij met niemand meer contact die ook contact heeft met hun. Voor mij werkt 1 keer per jaar op internet kijken prima. Ook als ik niks zou erven omdat alles op is zou ik willen weten dat ze er niet meer zijn. En erf ik wel nog/kan ik een deel van mijn kindsdeel opeisen is dat geld mooi meegenomen.
En omdat er in zulke topics eigenlijk altijd mensen zijn die zich afvragen waarom je geen contact en wel geld wil..: Mensen nemen de keuze om te breken over het algemeen niet voor niks en ik zou niet weten waarom je dan na een nare jeugd (of wat er ook gebeurt is) nee zou moeten zeggen tegen een erfenis of je legitime portie niet zou moeten opeisen. Als iemand zich er niet goed bij voelt (ik red het wel zonder jou en zonder je geld) vind ik er ook niks geks van als die het niet wil, maar het kan en mag dus als ik voor die keuze kom te staan neem ik het geld wel. Misschien ook als een soort genoegdoening.
Van anderen het horen zou de makkelijkste optie zijn, maar ik heb gezien de situatie bij mij met niemand meer contact die ook contact heeft met hun. Voor mij werkt 1 keer per jaar op internet kijken prima. Ook als ik niks zou erven omdat alles op is zou ik willen weten dat ze er niet meer zijn. En erf ik wel nog/kan ik een deel van mijn kindsdeel opeisen is dat geld mooi meegenomen.
En omdat er in zulke topics eigenlijk altijd mensen zijn die zich afvragen waarom je geen contact en wel geld wil..: Mensen nemen de keuze om te breken over het algemeen niet voor niks en ik zou niet weten waarom je dan na een nare jeugd (of wat er ook gebeurt is) nee zou moeten zeggen tegen een erfenis of je legitime portie niet zou moeten opeisen. Als iemand zich er niet goed bij voelt (ik red het wel zonder jou en zonder je geld) vind ik er ook niks geks van als die het niet wil, maar het kan en mag dus als ik voor die keuze kom te staan neem ik het geld wel. Misschien ook als een soort genoegdoening.
morticia wijzigde dit bericht op 10-09-2025 13:33
1.03% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 13:32
De legitime portie is de helft van je kindsdeel en het kindsdeel is wat je zou krijgen als alles gelijk onder de kinderen verdeeld wordt. Dus bij iemand met 2 kinderen krijgen ze beide 50% van het vermogen. Is een van de twee onterft kan die dus nog 25% opeisen (de helft van die 50%).
Dus eigenlijk is de helft van je vermogen in een erfenis opeisbaar door kinderen en kan je over de andere helft vrij beslissen zonder dat de kinderen daar tegen in kunnen gaan.
woensdag 10 september 2025 om 13:48
Dat gaat naar de erfgenamen, dus de personen of instanties die in het testament genoemd staan, of de erfgenamen volgens de wet (ouders, broers/zusters, neven/nichten etcetera).
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 10 september 2025 om 13:58
Morticia schreef: ↑10-09-2025 13:32De legitime portie is de helft van je kindsdeel en het kindsdeel is wat je zou krijgen als alles gelijk onder de kinderen verdeeld wordt. Dus bij iemand met 2 kinderen krijgen ze beide 50% van het vermogen. Is een van de twee onterft kan die dus nog 25% opeisen (de helft van die 50%).
Dus eigenlijk is de helft van je vermogen in een erfenis opeisbaar door kinderen en kan je over de andere helft vrij beslissen zonder dat de kinderen daar tegen in kunnen gaan.
Maar de evt levende partner erft ook
Dus bij iemand met 2 kinderen gaat het door 3 dacht ik
Maar to heeft het over 1 overblijvende ouder
woensdag 10 september 2025 om 14:06
Bedankt voor de uitleg!Morticia schreef: ↑10-09-2025 13:32De legitime portie is de helft van je kindsdeel en het kindsdeel is wat je zou krijgen als alles gelijk onder de kinderen verdeeld wordt. Dus bij iemand met 2 kinderen krijgen ze beide 50% van het vermogen. Is een van de twee onterft kan die dus nog 25% opeisen (de helft van die 50%).
woensdag 10 september 2025 om 14:14
Precies. Daarnaast denk ik persoonlijk: ik heb een goede band met mijn ouders en hoop dat ze genieten van hun centen en het lekker opmaken. Wat ze niet doen en dan is een leuke erfenis fijn natuurlijk. Ik kan me indenken dat wanneer de band niet goed is en je het nodige nare hebt meegemaakt met je ouders, dat een leuk bedrag juist best wel wat ‘genoegdoening’ kan geven. Een doekje voor het bloeden waarschijnlijk, maar iig iets.toulouse_74 schreef: ↑10-09-2025 13:06Oef wat een oordeel.
Een erfenis/legitieme portie is geen vergoeding voor het hebben van een goede band. Of je geen band hebt met je ouder, een slechte, neutrale of supergoede, je hebt recht op hetzelfde bedrag.
Where is my mind?
woensdag 10 september 2025 om 15:07
Klopt, ik ging even uit van 1 volwassene en 2 kinderen. Is de overleden ouder getrouwd of heeft die een geregistreerd partnerschap telt de nog levende partner mee net als de kinderen in de verdeling. Dus als een getrouwde vrouw overlijdt die 2 kinderen heeft gaat haar vermogen door 3, haar man en de 2 kinderen. Dan krijgt iedereen 33,33%. Dat is de wettelijke verdeling zonder testament, geeft ze alles in haar testament aan haar man, kunnen de kinderen beide 16,83% als legitime portie opeisen (de helft van die 33%). Al betekend dat niet dat ze het ook gelijk krijgen want dat kan wel bij de langstlevende blijven tot diens overlijden, maar je moet wel binnen 5 jaar hebben aangegeven dat je het opeist.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in