Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf in aanbestedingsprocedure

01-11-2025 06:51 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje, ik heb een contract bij een bedrijf dat over een paar weken afloopt. Het is mijn 3e contract wat nu een vast contract zou moeten worden.
Het bedrijf zit midden in een aanbestedingsprocedure en voor een besluit wordt genomen of het bedrijf de opdracht krijgt loopt het contract af, niet handig gepland dus.
Leidinggevende zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Maar kan een vaste aanstelling wel terwijl de aanbesteding nog loopt? Er wordt wat vaag over gedaan, iedereen zit zelf ook in spanning natuurlijk.
Via Google kom ik er niet uit.
Natuurlijk “kan dat” waarom zou het niet kunnen.

Ik neem aan dat het werk dat uit die aanbesteding komt niet het enige is wat jullie doen, wat heb je dan anders gedaan de afgelopen jaren en wat doe je nu, er is toch nu ook werk voor je? De beslissing is aan je werkgever uiteindelijk natuurlijk - ik vind een uitspraak als “je hoeft je geen zorgen te maken” nogal breed uitlegbaar maar het lijkt er op dat ze je in dienst willen houden. Je kunt natuurlijk nogmaals vragen om een wat explicieter antwoord, als je contract al over een paar weken (begin december?) afloopt mag je nu wel duidelijkheid hebben want als het wel afloopt moet je naar iets anders uit gaan kijken….
rastan schreef:
01-11-2025 07:32
Natuurlijk “kan dat” waarom zou het niet kunnen.

Ik neem aan dat het werk dat uit die aanbesteding komt niet het enige is wat jullie doen, wat heb je dan anders gedaan de afgelopen jaren en wat doe je nu, er is toch nu ook werk voor je? De beslissing is aan je werkgever uiteindelijk natuurlijk - ik vind een uitspraak als “je hoeft je geen zorgen te maken” nogal breed uitlegbaar maar het lijkt er op dat ze je in dienst willen houden. Je kunt natuurlijk nogmaals vragen om een wat explicieter antwoord, als je contract al over een paar weken (begin december?) afloopt mag je nu wel duidelijkheid hebben want als het wel afloopt moet je naar iets anders uit gaan kijken….

Jawel het is het enige werk. Een grote opdracht. Niet commerciële sector maar dienstverlenende sector met 1 grote opdrachtgever, de overheid.
Lijkt me eerder toeval dan slechte planning, maar snap dat het je onrustig maakt.

Als de aanbesteding niet succesvol is en dat betekent dat een groot deel van het huidige werk wegvalt, dan kan het bedrijf bijvoorbeeld ontslag aanvragen via UWV vanwege bedrijfseconomische redenen. Als je net een vast contract hebt, sta je waarschijnlijk vooraan om dan ontslagen te worden.

Heeft het bedrijf wel voldaan aan de aanzegplicht?
Hoe schaars zijn mensen zoals jij? Als je niet zomaar vervangen bent, dan nemen ze eerder het risico om je wel in dienst te houden. Anders winnen ze straks die aanbesteding maar missen de menskracht om hun opdracht naar behoren uit te voeren.

Heb je een beetje zicht op welke concurrentie er is voor deze aanbesteding? Soms is het voor dit soort overheidsopdrachten vooral een juridische noodzaak om opnieuw aan te besteden en “komt het wel goed”.
Ravintola schreef:
01-11-2025 07:54
Lijkt me eerder toeval dan slechte planning, maar snap dat het je onrustig maakt.

Als de aanbesteding niet succesvol is en dat betekent dat een groot deel van het huidige werk wegvalt, dan kan het bedrijf bijvoorbeeld ontslag aanvragen via UWV vanwege bedrijfseconomische redenen. Als je net een vast contract hebt, sta je waarschijnlijk vooraan om dan ontslagen te worden.

Heeft het bedrijf wel voldaan aan de aanzegplicht?
Dus in principe zou ik aangenomen kunnen worden met risico op ontslag.
Dit mag gewoon?

Volgende week is het een maand voor mijn contract afloopt. Dus krijg ik een definitief antwoord.
Ik zou alvast verder gaan kijken. Ik vind het vrij vaag.
Ravintola schreef:
01-11-2025 07:58
Hoe schaars zijn mensen zoals jij? Als je niet zomaar vervangen bent, dan nemen ze eerder het risico om je wel in dienst te houden. Anders winnen ze straks die aanbesteding maar missen de menskracht om hun opdracht naar behoren uit te voeren.

Heb je een beetje zicht op welke concurrentie er is voor deze aanbesteding? Soms is het voor dit soort overheidsopdrachten vooral een juridische noodzaak om opnieuw aan te besteden en “komt het wel goed”.

Er is een aantal concurrenten die hebben ingeschreven.

Toch is er vorige week onder het mom van we mogen je contract niet verlengen vanwege onzekerheid weg gestuurd, 3e contract is niet verlengd. Zelfde afdeling.

Ik ben niet schaars, zit in de administratieve hoek,
Zie ons als de belastingdienst. Veel administratie, telefonistes, managers. Zoiets.
jules wijzigde dit bericht op 01-11-2025 08:13
0.40% gewijzigd
reneviva schreef:
01-11-2025 08:08
Ik zou alvast verder gaan kijken. Ik vind het vrij vaag.
Pffff ik word hier zenuwachtig van. Gisteren nog een gevoel van het komt goed door wat LG zei. Nu maak ik me druk.
Jules schreef:
01-11-2025 08:12

Toch is er vorige week onder het mom van we mogen je contract niet verlengen vanwege onzekerheid weg gestuurd, 3e contract is niet verlengd. Zelfde afdeling.

Zie ons als de belastingdienst. Veel administratie, telefonistes, managers. Zoiets.
Zeker mag het. Als je contract ingegaan is en het bedrijf zit zonder werk dan kunnen ze een ontslagaanvraag indienen bij UWV.

Maar even serieus: als het bedrijf waar je werkt afhankelijk is van 1 grote aanbesteding dan klopt er toch iets niet. Ik werk bij een commercieel bedrijf bij de afdeling die zich bezig houdt met uitbesteding van werk en bij ons zijn er regels over voor hoeveel % een leverancier afhankelijk mag zijn van onze gunning. Bij een te hoog percentage worden wij mij of meer verantwoordelijk voor het voortbestaan van die partij en dan mogen we niet eens gunnen (bedrijfsregel) dit is net zoiets als een schijnzelfstandige ZZPer- met maar 1 opdrachtgever. Heel bizar
Ik snap het bedrijf wel...je kunt het contract wel verlengen, maar of je het moet willen is de vraag.

Daarnaast zegt een vaste aanstelling niet zoveel. Als ze van je af willen dan lukt dat ook met vast contract. Je kunt toch ook 2 sporen aanhouden? Bij bedrijf blijven en daarnaast op zoek.
Jules schreef:
01-11-2025 07:44
Jawel het is het enige werk. Een grote opdracht. Niet commerciële sector maar dienstverlenende sector met 1 grote opdrachtgever, de overheid.

Het enige werk voor jullie hele bedrijf? Dus als jullie de aanbesteding niet winnen is er straks geen werk meer en wordt het bedrijf opgedoekt? Dan maakt het niet uit of je een maand een vast contract hebt of 25 jaar, als het bedrijf niet meer kan bestaan staat iedereen op straat.
Tja ik denk altijd dat je zélf verantwoordelijkheid moet nemen over je leven en je loopbaan.

Als LG snap ik heel goed dat je geen toezeggingen kunt doen ivm die aanbesteding.

Alleen jíj kunt de keuze maken of je daarop wacht of weggaat.

Als die opdracht van de overheid het enige is dat ze doen, lijkt het bedrijf in kwestie mij risicovol. En dan is het dus idd een risico om de tijdelijke contracten vast te maken. Dat zou ik als LG niet doen.

Maar wat gebeurt er als je tijdelijke contract afloopt? Dan kom je in de WW?
Jules schreef:
01-11-2025 08:12

Ik denk dat het niet mogen vanuit de eigen organisatie komt. Dus dat het beleid van HRM of directie is.
Natuurlijk mag het gewoon wettelijk gezien.

Maar zoals meerderen hier al aangeven, een vast contract biedt geen zekerheid. Natuurlijk als er minder werk is, worden als eerste tijdelijke contracten niet verlengd. Maar als er structureel te weinig werk is, mag een bedrijf ook mensen ontslaan vanwege bedrijfseconomische redenen.
rastan schreef:
01-11-2025 08:40
Maar even serieus: als het bedrijf waar je werkt afhankelijk is van 1 grote aanbesteding dan klopt er toch iets niet. Ik werk bij een commercieel bedrijf bij de afdeling die zich bezig houdt met uitbesteding van werk en bij ons zijn er regels over voor hoeveel % een leverancier afhankelijk mag zijn van onze gunning.

Natuurlijk kan dit wel. Denk aan bijvoorbeeld een lokaal ov-bedrijf. Groot bedrijf met rond 5000 werknemers en voor het voortbestaan afhankelijk van de aanbesteding van het ov in de regio.
ravintola wijzigde dit bericht op 01-11-2025 09:41
3.27% gewijzigd
rastan schreef:
Zeker mag het. Als je contract ingegaan is en het bedrijf zit zonder werk dan kunnen ze een ontslagaanvraag indienen bij UWV.

Maar even serieus: als het bedrijf waar je werkt afhankelijk is van 1 grote aanbesteding dan klopt er toch iets niet. Ik werk bij een commercieel bedrijf bij de afdeling die zich bezig houdt met uitbesteding van werk en bij ons zijn er regels over voor hoeveel % een leverancier afhankelijk mag zijn van onze gunning. Bij een te hoog percentage worden wij mij of meer verantwoordelijk voor het voortbestaan van die partij en dan mogen we niet eens gunnen (bedrijfsregel) dit is net zoiets als een schijnzelfstandige ZZPer- met maar 1 opdrachtgever. Heel bizar
Ik kan me wel iets bij voorstelllen in beperkt aantal gevallen. Bijvoorbeeld bedrijf levert thuiszorg in regio voor samenwerkingsverband van gemeentes. Er zijn dan geen andere opdrachtgevers in de regio. Vaak wordt personeel dan overgenomen door het andere bedrijf dat de aanbesteding wint. Dat gaat dan wel vooral over uitvoerende functies.

Maar TO waarom kijk je niet om je heen naar ander werk? Zeker als je zelf een generieke functie hebt. Een vast contract beschermt je niet als bedrijf moet reorganiseren.
Ravintola schreef:
01-11-2025 09:37
Natuurlijk kan dit wel. Denk aan bijvoorbeeld een lokaal ov-bedrijf. Groot bedrijf met rond 5000 werknemers en voor het voortbestaan afhankelijk van de aanbesteding van het ov in de regio.
Bij de aanbesteding van regionale busdiensten gaat het personeel meestal mee naar de nieuwe aanbieder. Dat is ook logisch, want die heeft ook weer chauffeurs nodig. Bij de grote steden (bijvoorbeeld RET en GVB wordt juist niet aanbesteed).
Mariana schreef:
01-11-2025 08:54
Het enige werk voor jullie hele bedrijf? Dus als jullie de aanbesteding niet winnen is er straks geen werk meer en wordt het bedrijf opgedoekt? Dan maakt het niet uit of je een maand een vast contract hebt of 25 jaar, als het bedrijf niet meer kan bestaan staat iedereen op straat.
Ja dit. Het bedrijf is sowieso onwijs kwetsbaar op deze manier. Hoe lang zou de gunning gelden als jullie de aanbesteding winnen? Aan het eind van die periode zit je immers weer in onzekerheid. Ik zou eens om je heen gaan kijken….
rastan schreef:

Het zit hem in de overheid, opdracht vanuit de overheid. Overheid wil onze diensten aan de burger zo goedkoop en efficiënt mogelijk, dus tegen zo laag mogelijke kosten. Niet alleen de administratie etc maar ook de daadwerkelijke dienst verlening. Ik laat het bij deze omschrijving vanwege herkenbaarheid.
Jules schreef:
01-11-2025 07:44
Dus als jullie de aanbesteding niet winnen, is het sowieso einde oefening? Geen lopende contracten meer die nog uitgevoerd worden?
Mariana schreef:
01-11-2025 08:54
Dit dacht ik dus ook. Ik loop net zoveel risico als de rest als ik toch voor vast wordt aangenomen. Voor de organisatie maakt het niets uit toch?. En voor hetzelfde geld krijgen zij de opdracht wel.
Maar vorige week is dus wel iemand weg gestuurd onder het mom van we mogen (of kunnen) je niet aannemen vanwege onzekerheid of we de aanbesteding gaan krijgen. En mij werd gezegd maak je geen zorgen. Door een LG, tja heeft die zoveel invloed? Of mag ik nog even blijven omdat het zo uitkomt.
rastan schreef:

Dat kan zeker wel. Zonder in details te treden: ik heb voor een organisatie gewerkt dat een soort van samenwerking van gemeenten en woningcorporaties was. Als die besluiten opnieuw te gaan aanbesteden (ik wist destijds helemaal niet dat dit een optie was) wegens bezuinigingen, kan dat het einde betekenen van de organisatie. Helaas....
Ravintola schreef:
01-11-2025 09:37
Ja een goede vergelijking.
Mugske schreef:
01-11-2025 09:38
Ik kan me wel iets bij voorstelllen in beperkt aantal gevallen. Bijvoorbeeld bedrijf levert thuiszorg in regio voor samenwerkingsverband van gemeentes. Er zijn dan geen andere opdrachtgevers in de regio. Vaak wordt personeel dan overgenomen door het andere bedrijf dat de aanbesteding wint. Dat gaat dan wel vooral over uitvoerende functies.

Maar TO waarom kijk je niet om je heen naar ander werk? Zeker als je zelf een generieke functie hebt. Een vast contract beschermt je niet als bedrijf moet reorganiseren.

Omdat ik mijn werk zo leuk vind, ik ben serieus verdrietig. Het is nog even wachten op maandag maar ik zit hier met een flinke steen in mijn maag.
Ik ben al rond aan het kijken.
Star⁴ schreef:
01-11-2025 09:55
Dus als jullie de aanbesteding niet winnen, is het sowieso einde oefening? Geen lopende contracten meer die nog uitgevoerd worden?
Nee het is idd 1 grote opdracht. Iemand gaf hier de vergelijking het OV aan. Of een thuiszorgorganisatie. Zoiets.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven