Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 18:55
Ik vind hem niet zo oprecht. Zeker niet na al je volgende postingsHarderwijk2021 schreef: ↑08-09-2025 16:22Dat weet ik ja. Maar toch belandt ik op social media héél erg vaak in discussies met mensen die roepen "ja het kan wel verstandig zijn ,maar ik hou nou eenmaal niet van sporten/lopen/krachttraining, dus ik ga het niet doen"
Dus ik vraag me dan oprecht af of er niet een hele grote groep mensen nu naar middelen grijpt , terwijl ze een "hekel hebben aan bewegen" of "niet weten hoe ze een gezonde balans in voeding " krijgen . En die dus óók tijdens het gebruik van die middelen dat niet van plan is. En dan is het dus dweilen met de kraan open met als gevolg dat je wel gewicht verliest , maar uiteindelijk terug bent bij af mét een enorme hoeveelheid verlies van spiermassa.
woensdag 10 september 2025 om 19:01
Dit topic staat op gezondheid. Niet op lijn&lijn. De topictitel gaat over ervaringen bij Saxenda, enz. Geheel on-topic dus. Leefstijl komt hier regelmatig naar voren, maar is inderdaad niet de essentie van dit topic.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 18:26
Wel hoe goed iedereen afvalt en wat de bijwerkingen zijn en dat men hoopt om na het stoppen op gewicht te blijven en hoe belachelijk het is dat overgewicht niet als ziekte erkent wordt. Maar mag leefstijl tijdens en na dit traject niet genoemd worden, want dan worden er lange tenen geraakt?
woensdag 10 september 2025 om 19:06
als je je iets oprecht afvraagt, dan twijfel je dus of het zo is. Ik kan me die twijfel goed voorstellen. Niet voor iedereen. Maar zeker wel voor een deel van de medicijngebruikers. En daarom denk ik dat het best gekoppeld mag zijn aan voorwaarden. Men keurt hier het GLI traject af. Prima, kan er niks over zeggen, want weet niet wat het inhoudt. Maar als je fysiek in staat bent tot enige vorm van beweging, waarom niet kunnen laten zien dat je de medicijnen gebruikt in combinatie met sport of andere leefstijlinterventie. Ben er dan wel voor om het onder die condities te laten vergoeden of iig een deel.
En ja, dan zal het voor een deel die vooral focust op het afval aspect ook wel dweilen met de kraan open zijn. Want het probleem wat het veroorzaakt heeft (leefstijl) is niet aangepakt en de motivatie ervoor is er ook niet of niet voldoende.
Maar ken ook vrouwen die met ingrepen (maagverkleining of medicatie) zijn afgevallen en bij mij op de sportschool al een paar jaar lekker sporten en die zijn heel stabiel en inmiddels behoorlijk fit. Die hebben echt zoiets van 'nóóit meer terug'. En dat is erg leuk om te zien hoe ze van hun nieuwe leven houden.
En ja, dan zal het voor een deel die vooral focust op het afval aspect ook wel dweilen met de kraan open zijn. Want het probleem wat het veroorzaakt heeft (leefstijl) is niet aangepakt en de motivatie ervoor is er ook niet of niet voldoende.
Maar ken ook vrouwen die met ingrepen (maagverkleining of medicatie) zijn afgevallen en bij mij op de sportschool al een paar jaar lekker sporten en die zijn heel stabiel en inmiddels behoorlijk fit. Die hebben echt zoiets van 'nóóit meer terug'. En dat is erg leuk om te zien hoe ze van hun nieuwe leven houden.
woensdag 10 september 2025 om 19:11
NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:06. Ben er dan wel voor om het onder die condities te laten vergoeden of iig een deel.
Fijn hoor dat het dán wel iets van jouw goedkeuring krijgt. Verder zijn we hier volgens mij allemaal zelfbetalers dus echt... waar bemoei je je mee.
woensdag 10 september 2025 om 19:13
Misschien kun je het dan beter wel verplaatsen naar lijf en lijn. Want ik dacht dat het hier om gezondheid ging en gezondheidswinst en daar is bewegen en leefstijl een groot onderdeel van. Als dat niet genoemd mag worden of gereageerd mag worden op iemands comment over sport en de gezondheidsmedewerker die het zou durven benoemen wegzetten als idiotiseren, dan vraag ik me af wat het doel is van dit topic. Leefstijl hoeft toch niet de essentie te zijn. Maar je hoeft ook niet belachelijk gemaakt te worden als dit benoemd wordt.
woensdag 10 september 2025 om 19:16
Ja, mijn man is begonnen met Gli. Hij heeft het ca. 6 weken (met ook een tussenpauze van een maand) gebruikt, maar is in overleg met arts weer gestopt. Hij voelde zich heel slecht (ontzettend moe) en had dusdanig weinig trek, dat hij bang was tekorten op te lopen en dat was nu ook weer niet de bedoeling.
Er liggen nu 2 ongebruikte pennen in de koelkast. Geen idee wat er mee te doen.
woensdag 10 september 2025 om 19:18
Net als de topicstarter volg ik bijna een jaar GLI en met op en af kilo's afgevallen en weer aangekomen helaas. Ik ben alleen heel erg in de war qua voorwaarden om medicatie vergoed te krijgen. Mijn BMI is nu 33 en ik heb geen comorbiditeiten (gelukkig, alleen slaapapneu wordt volgende week nog onderzocht maar groot vermoeden van niet) maar dus wel veel te zwaar. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb het voorgelegd aan de huisarts en ze hebben maandag overleg. Want mijn idee was om Ozempic off-label voorgeschreven te krijgen omdat dat 1x per week is ipv elke dag (Saxenda).
En ik zie ook meerdere mensen die het niet via de huisarts doen maar gelijk Yazen - ik vroeg me af waarom?
Alvast bedankt!
En ik zie ook meerdere mensen die het niet via de huisarts doen maar gelijk Yazen - ik vroeg me af waarom?
Alvast bedankt!
woensdag 10 september 2025 om 19:23
Klinkt echt super naar, dat maagzuur. Waarom stap je over van Saxenda naar Mounjaro?BeeDifferent schreef: ↑10-09-2025 13:09Naar. Hopelijk helpt dat voorzichtiger opbouwen.
Diaree én obstipatie is wel bijzonder, van die tegengestelden. (ik ken alleen die laatste)
Dat wakker worden van stikken in je eigen maagzuur/maaginhoud ken ik ook van de Saxenda. Echt heel naar. Ik was ook grootgebruiker van rennies. Lag ook standaard een strip op mijn nachtkastje.
Het gekke is dat ik de laatste paar maanden dat helemaal niet meer had. Of het toch ergens een keer went ofzo.
Vandaag het laatste restje uit mijn Saxenda pen gespoten en nu een paar dagen niks. Zaterdag komt mijn Mounjaro binnen.
woensdag 10 september 2025 om 19:31
Karrota schreef: ↑10-09-2025 12:20Eigenlijk zou het best handig zijn om een tabel in de OP te hebben wie hier meeschrijven met de medicatie die ze gebruiken en sinds wanneer. Hoeveel kg afgevallen weet ik niet of dat handig is, het moet geen wedstrijd worden. Maar kan wel handig zijn voor het overzicht.
Ik wil daar best in zetten wat ik gebruik en sinds wanneer, maar ik wil eigenlijk niet noteren hoeveel ik ben afgevallen. Ben ik hier over het algemeen ook niet scheutig mee, en privé vertel ik dat ook niet. Het is idd geen wedstrijd.
Verder negeer ik alles waarvan ik denk zak er in.

"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 10 september 2025 om 19:33
In je eigen woorden had hij dus geen doorzettingsvermogen, had hij niet de motivatie om hiermee verder te gaan en wilde hij dus geen leefstijlverandering toepassen.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:16Ja, mijn man is begonnen met Gli. Hij heeft het ca. 6 weken (met ook een tussenpauze van een maand) gebruikt, maar is in overleg met arts weer gestopt. Hij voelde zich heel slecht (ontzettend moe)en had dusdanig weinig trek, dat hij bang was tekorten op te lopen en dat was nu ook weer niet de bedoeling.
Ik vermoed overigens dat hij is begonnen met glp 1, niet met gli.
woensdag 10 september 2025 om 19:36
LunchLover schreef: ↑10-09-2025 19:31Ik wil daar best in zetten wat ik gebruik en sinds wanneer, maar ik wil eigenlijk niet noteren hoeveel ik ben afgevallen. Ben ik hier over het algemeen ook niet scheutig mee, en privé vertel ik dat ook niet. Het is idd geen wedstrijd.
Verder negeer ik alles waarvan ik denk zak er in.![]()
Eigenlijk is het al fijn als er ergens teruggelezen kan worden wat iemand gebruikt denk ik.
Vaak komen er specifieke vragen over een bijwerking of dosering en dan weet ik vaak niet wie wat gebruikt.
woensdag 10 september 2025 om 19:36
Deze hele alinea is precies hetzelfde als de mensen die zeggen dat afvallen "gewoon wat minder eten" is.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 18:26In mijn geval reageerde ik puur op Felidaez en haar opmerking "Ik ben namelijk niet van de krachttraining" en dan vraag ik me af wie er "wel van is". Je krijgt bij je geboorte niet een sticker op je voorhoofd dat je wel of niet van krachttraining bent. Dus vind dat een rare opmerking en klinkt meer als een excuus. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt en dat je dus heel bewust meer risico neemt om idd meer moeite te hebben/krijgen met op gewicht blijven na het afvalproces. Want straks krijgt de medicatie de schuld. of iets anders de schuld. Maar men heeft zelf ook een aandeel natuurlijk waar dat mogelijk is.
En over haar dieetist die het onderwerp blijkbaar niet (meer?) inbrengt bij haar en volgens de comment "Zij heeft wat nuttige tips gegeven en behandeld mij niet gelijk als een idioot en dat is ook erg fijn" zijn blijkbaar alle mensen die de belangen onderstrepen van goede zelfzorg tijdens en na het medicatiegebruik, mensen die je als een idioot behandelen.
Ok dan. Als je het allemaal zo goed weet, waarom zet je die spieren dan niet aan het werk? IPV schrijven "dat je er niet zo van bent". Zó goed weet je het blijkbaar ook niet.
Ja, ik weet dat vitaminen belangrijk zijn. Maar hé, ik ben er niet zo van.
Ja, ik weet dat voldoende slaap belangrijk is om geen brokken te maken in het verkeer, maar weet je "dat is niet zo mijn ding".
Ik ben niet dom hoor en snap heus wel dat een gezond gewicht samenhangt met voldoende beweging, maar weet je "zo ben ik niet gemaakt".
Ik snap dat niet. Dan heb je een goede kans, een goede ondersteuner, een medicijn om je weer terug naar een gezond BMI te krijgen, maar voor de dingen als sporten die bijdragen aan die gezondheid "ben je niet zo van" en gelukkig zegt mijn gezondheidsprofessional er lekker niks van, zodat ik mijn kop verder in het zand kan blijven steken?
Het is zo'n stuk tekst waar ik dan op aansla en vraagtekens bij heb en mezelf afvraag wat je daarmee nu eigenlijk wil zeggen, als reactie op het belang van krachttraining inbrengen, omdat dat onderwerp hier niet zo'n punt lijkt te zijn. Wel hoe goed iedereen afvalt en wat de bijwerkingen zijn en dat men hoopt om na het stoppen op gewicht te blijven en hoe belachelijk het is dat overgewicht niet als ziekte erkent wordt. Maar mag leefstijl tijdens en na dit traject niet genoemd worden, want dan worden er lange tenen geraakt?
Je gaat voorbij aan alle duizend factoren die maken dat juist dat "even wat minder eten" zo lastig is, op precies dezelfde manier dat iemand sporten niet volhoudt.
woensdag 10 september 2025 om 19:37
NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:16Ja, mijn man is begonnen met Gli. Hij heeft het ca. 6 weken (met ook een tussenpauze van een maand) gebruikt, maar is in overleg met arts weer gestopt. Hij voelde zich heel slecht (ontzettend moe) en had dusdanig weinig trek, dat hij bang was tekorten op te lopen en dat was nu ook weer niet de bedoeling.
Gli is gecombineerde lifestyle interventie Dus hoezo gebruiken. Wel even je termen in de gaten houden
glp-1 medicatie bedoel je.
woensdag 10 september 2025 om 19:40
BeeDifferent schreef: ↑10-09-2025 19:36Eigenlijk is het al fijn als er ergens teruggelezen kan worden wat iemand gebruikt denk ik.
Vaak komen er specifieke vragen over een bijwerking of dosering en dan weet ik vaak niet wie wat gebruikt.
Ja snap ik. Dat zet ik erbij als het een vraag is over Saxenda, wat ik gebruik. Nog steeds op 1,8 na een week of 3 naar 2,1 te zijn gegaan weer terug naar 1,8. Maar dat had ik al verteld geloof ik.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 10 september 2025 om 19:40
Het was uberhaupt een test om mee te beginnen. Maar hoezo geen doorzettingsvermogen? Ik heb nooit ook maar enige opmerking gemaakt over mensen die stoppen met de medicatie. Daar vind ik niks van. Ik reageerde op het 'ik ben niet zo van het sporten'. Zie je dat verschil zelf niet?
woensdag 10 september 2025 om 19:47
Je hebt inderdaad alleen opmerkingen gemaakt over mensen die niet sporten, waarbij je het wel degelijk hebt over motivatie en je aan alle kanten hint op doorzettingsvermogen, aangezien mensen het maar gewoon moeten doen.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:40Het was uberhaupt een test om mee te beginnen. Maar hoezo geen doorzettingsvermogen? Ik heb nooit ook maar enige opmerking gemaakt over mensen die stoppen met de medicatie. Daar vind ik niks van. Ik reageerde op het 'ik ben niet zo van het sporten'. Zie je dat verschil zelf niet?
En nee, er zit geen verschil in, je begint ergens aan en je komt erachter dat het niet bij je past. Dat kan voor medicatie gelden, dat kan voor sporten gelden. Maar blijkbaar zie jij dat dan weer niet.
woensdag 10 september 2025 om 21:16
Ik voel me een papegaai, want ik ga het nog een keer zeggen. Dit topic is niet bedoeld om over sport te praten. Of leefstijlverandering met ondersteuning van GLP-1. Zo heet het topic niet. Maar je mag er gerust 1 openen hoor.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:13Misschien kun je het dan beter wel verplaatsen naar lijf en lijn. Want ik dacht dat het hier om gezondheid ging en gezondheidswinst en daar is bewegen en leefstijl een groot onderdeel van. Als dat niet genoemd mag worden of gereageerd mag worden op iemands comment over sport en de gezondheidsmedewerker die het zou durven benoemen wegzetten als idiotiseren, dan vraag ik me af wat het doel is van dit topic. Leefstijl hoeft toch niet de essentie te zijn. Maar je hoeft ook niet belachelijk gemaakt te worden als dit benoemd wordt.
Ik heb niemand hier horen zeggen dat je weggezet wordt als idioot. Dat dat voor jezelf blijkbaar zo voelt, zegt meer over jou dan over de meeschrijvers hier.
donderdag 11 september 2025 om 00:14
Het heeft niet zoveel zin om hier allemaal je waardes en zo te noemen, want je kunt geen tabel openen in een bestaand topic.
En het lijkt me heel onhandig voor degene die een nieuw topic opent, hier terug te zoeken naar alle gegevens.
En het lijkt me heel onhandig voor degene die een nieuw topic opent, hier terug te zoeken naar alle gegevens.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 11 september 2025 om 07:23
Ik word heel onrustig van het vergelijken met anderen (tabel)
Op yazen zie ik mensen die tegelijk of later begonnen zijn die al veel meer zijn afgevallen en dat heeft me gedemotiveerd toen ik op een plateau zat. Plateau van 4 weken. Het was moeilijk, ook omdat het hongergevoel weer terug kwam. Gelukkig ben ik nu weer aan het afvallen.
Op yazen zie ik mensen die tegelijk of later begonnen zijn die al veel meer zijn afgevallen en dat heeft me gedemotiveerd toen ik op een plateau zat. Plateau van 4 weken. Het was moeilijk, ook omdat het hongergevoel weer terug kwam. Gelukkig ben ik nu weer aan het afvallen.
donderdag 11 september 2025 om 07:31
Hier nu een week bezig. Zeker ook wel wat kwijt, maar vooral het gemak waarmee ik de dag door kom is geweldig. Ja, ik moet nu opletten genoeg te eten en dat is ook gedoe, maar voelt zo anders dan jezelf weer een gevulde koek zien opeten. Ik geniet dus vooral heel erg.
Bijkomend punt is dat mijn gezichtshuid vol ontstekingen, die ik al heb sinds m’n 15e denk ik, over lijkt. In een week. Het is echt nog nooit zo lang zo rustig geweest. Geweldig natuurlijk, maar ook wel weer lastig uit te leggen. Ben heel erg in dubio om mensen gewoon maar de waarheid te vertellen. Het lijkt me zo naar dat overal rond gaat dat ik spuit. Echt een lastig dilemma. Wat doen jullie? Ik heb gelezen dat niet iedereen vertelt iig. Wat zijn jullie overwegingen?
Bijkomend punt is dat mijn gezichtshuid vol ontstekingen, die ik al heb sinds m’n 15e denk ik, over lijkt. In een week. Het is echt nog nooit zo lang zo rustig geweest. Geweldig natuurlijk, maar ook wel weer lastig uit te leggen. Ben heel erg in dubio om mensen gewoon maar de waarheid te vertellen. Het lijkt me zo naar dat overal rond gaat dat ik spuit. Echt een lastig dilemma. Wat doen jullie? Ik heb gelezen dat niet iedereen vertelt iig. Wat zijn jullie overwegingen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in