Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2520 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
poldervrouw schreef:
09-09-2025 22:28

Ik ben dus wat zoekende wat ik kan doen. Ik wandel wel veel maar er zou iets bij kunnen om het iets meer spier intensief te maken maar wat en waar ? Dat ik ook nog eens lastig woon qua locatie maakt het qua aanbod ook niet bepaald handig.
Wat ga je goed, Poldervrouw!

Wat betreft sporten: ik word altijd blij van yoga. Als ik wat ben afgevallen, ga ik dit weer oppakken (ben nu echt te zwaar om het te doen). Ik doe thuis lesjes van Adriene (YouTube). Het is echt spieropbouwend en ze begeleid je goed door de oefeningen heen. Het makkelijkst is om te beginnen met een 30-day journey. Je hoeft hiet niet dagelijks te doen, maar bijv 2x per week. Het heeft een fijne opbouw en afwisseling. En ze zijn behapbaar (max 40min)
Ik ga ook nog steeds lekker. Zit op de laagste dosis MJ en foodnoise en verzadigingsgevoel zijn nog goed aanwezig. Ik heb geen last van bijwerkingen, behalve de brok in de keel die nog aanwzig is, maar die ervaar ik niet als storend. Huisarts heeft de 5MG-pen voorgeschreven, met de afspraak dat ik zelf ophoog als ik dat nodig vind.

Ik blijf moeite houden om mijn eiwit-inname hoog te houden. Ik heb tot nu nog geen enkele dag gehad dat ik op ' goed' zat met de eiwit-inname. Wel zit ik nu vaker tegen groen aan (in de app van het voedingscentrum). Dus dat is winst ;-D
poldervrouw schreef:
09-09-2025 22:29
Makkelijk ? Was het maar waar idd.

Het is en blijft een strijd. En continue die balans zoeken. En zorgen dat dit blijven dus en echt niet je hele leven dit willen gebruiken.
Dat is net zo goed een strijd als je het niet gebruikt. Voor een groot deel van de mensen is gewicht een struggle en constant zoeken naar die balans. Op en af jarenlang. Ookal heb ik geen enorm overgewicht. Het is wel iets waar ik veel meer bezig ben. Op mn eten letten, elke dag bewegen èn krachttraining. Ookal heb ik er geen zin in of hou ik er niet van. Uiteindelijk krijgt zo goed als iedereen overgewicht door meer innemen dan verbranden, ook ik. Maar zulke dingen mag je in dit soort topics blijkbaar niet zeggen.

Ik ben allergisch voor mensen die in dit soort topics meeschrijven ,maar slecht kunnen omgaan met anderen die gewoon dingen komen melden die ècht wel belangrijk zijn. Maar die ze misschien liever niet willen horen, ook prima uiteraard. En dan een bepaalde passief agressieve toon aanslaan.

Wat mij gewoon opvalt, maar misschien mag ik dat ook niet zeggen, is dat ik vaak lees dat mensen hun hele leven een hekel hebben aan bewegen/sporten. Slecht weten hoe ze gebalanceerd moeten eten , geïrriteerd raken als je tips geeft (uit erváring) en dan gaan doen alsof je het slecht bedoeld en ze komt afbranden.
En dan gaan roepen dat je dan wel denkt dat ze kiezen voor "the easy way out"
Dat denk ik helemaal niet. Maar merk wèl dat krachttraining bij veel bekende afval methodes een ondergeschoven kindje is èn dat het belang enorm onderschat is. Ook bij een maagverkleining maar ook bij medicatie.
Wat fijn Poldervrouw!
Waar ik mij aan erger is dat mensen op basis van een paar post denken te weten hoe een ander in elkaar steekt.

Dat ze er vanuit gaan dat (belerend) advies en tips in de wind wordt geslagen of zelfs dat men dat niet zelf weet. Mensen die al jaren leven met overgewicht kennen al die tips echt wel. Die weten hoe ze zijn aangekomen, hoe ze moeten afvallen, hoe moeilijk het is, hoe lastig de eetruis/emotie eten/etc etc is.

Ik heb jou niet nodig om mij op de dingen die ik al weet te wijzen, en al helemaal niet op de toon die jij gebruikt.

Je komt over alsof je mij wel even moet komen opvoeden en dat is echt heel erg vervelend.

Als ik zeg dat ik niet van de krachttraining ben en dat ik goede hulp krijg van mijn diëtiste betekent dit dus niet dat ik niet aan beweging doe.

Als ik zeg dat een groot deel leefstijlverandering is, zeg ik niet dat ik niet weet wat eetruis is en hoe moeilijk het is af te vallen op wilskracht alleen.

Het feit dat er wordt gezegd dat mijn post lijkt op een oordeel over iets waarnaar allemaal aannames worden gedaan vind ik bijzonder.

Het punt is helemaal niet dat ik iets wel of niet wil horen.
Het punt is dat ik dit echt allemaal al weet, omdat ik voordat ik sowieso begon aan deze GLP-1 diep onderzoek heb gedaan.

Gesproken met arts en diëtiste.
Filmpjes heb bekeken, onderzoeken en ervaringsverhalen heb gelezen.

Dus misschien moet je gewoon iets minder hooghartig uit de hoek komen en mensen in hun waarde laten. Alles is echt al in dit topic besproken.
Ik heb het helemaal niet tegen jou persoonlijk. Bijzonder dat er al meerdere mensen zich persoonlijk aangevallen voelen. Mijn vraag was in het algemeen. Óf er voldoende aandacht is voor het belang van krachttraining tijdens het gebruik van medicatie, omdat ik op verschillende fora en in artikelen online gewoon merk dat veel mensen medicatie gebruiken zonder een switch te maken in hun beweeg patroon en al helemaal geen krachttraining doen. En die vraag stelde ik dus omdat dus al gewoon is aangetoond dat je enorm veel spiermassa verliest.
Als ik dan lees "ja ik weet het , maar het is niet mijn ding" tsjah, dat zijn dingen die je uiteraard zelf moet weten. Jouw lijf, jouw gezondheid. Maar ik begrijp het niet. Afvallen doe je toch voor je gezondheid? Waarom dan op een ongezonde manier. Maar uiteraard moet ieder dat ook zelf weten.

En over hooghartig gesproken. Daar ben je zelf ook niet vies van, merk ik.
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 10-09-2025 09:39
4.38% gewijzigd
@Harderwijk2021

Wat is het doel van je opmerkingen? En dan bedoel ik je echte doel!!

Het komt hooghartig en minachtend en belerend over.

Waarom moet je steeds opmerkingen maken over hoe belangrijk sporten is, en vergeet vooral niet krachttraining?
En dan bezorgd zijn over dat men dat niet doet.

Naar mijn idee weet je weinig over sporten. Iemand die er verstand van heeft gaat niet zo tekeer. Die weet dat je moet motiveren en niet zoals jij beleren.

En dan verbaasd zijn dat er niet over gepraat mag worden. Zelfs niet op faceboek.

Zit je niet gewoon een beetje veel te rellen?
Ik ga helemaal niet tekeer. Doe niet zo raar. Ik stelde gewoon een algemene vraag en daar voelden meerdere mensen zich op aangesproken. En die gaan gooien met belerend en hooghartig. En dáár reageer ik dan op.

Ik zeg niks geks. Ik heb het niet verzonnen en ben zeker niet de enige die hier in dit topic het belang van krachttraining benoemde.
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 09:09
Dat is net zo goed een strijd als je het niet gebruikt. Voor een groot deel van de mensen is gewicht een struggle en constant zoeken naar die balans. Op en af jarenlang. Ookal heb ik geen enorm overgewicht. Het is wel iets waar ik veel meer bezig ben. Op mn eten letten, elke dag bewegen èn krachttraining. Ookal heb ik er geen zin in of hou ik er niet van. Uiteindelijk krijgt zo goed als iedereen overgewicht door meer innemen dan verbranden, ook ik. Maar zulke dingen mag je in dit soort topics blijkbaar niet zeggen.

I1. k ben allergisch voor mensen die in dit soort topics meeschrijven ,maar slecht kunnen omgaan met anderen die gewoon dingen komen melden die ècht wel belangrijk zijn. Maar die ze misschien liever niet willen horen, ook prima uiteraard. En dan een bepaalde passief agressieve toon aanslaan.

2. Wat mij gewoon opvalt, maar misschien mag ik dat ook niet zeggen, is dat ik vaak lees dat mensen hun hele leven een hekel hebben aan bewegen/sporten. Slecht weten hoe ze gebalanceerd moeten eten , geïrriteerd raken als je tips geeft (uit erváring) en dan gaan doen alsof je het slecht bedoeld en ze komt afbranden.
En dan gaan roepen dat je dan wel denkt dat ze kiezen voor "the easy way out"
Dat denk ik helemaal niet. Maar merk wèl dat krachttraining bij veel bekende afval methodes een ondergeschoven kindje is èn dat het belang enorm onderschat is. Ook bij een maagverkleining maar ook bij medicatie.
1. Wat kom je dan doen?
2. Over passief-aggressief gesproken. Je kunt er zelf ook wat van.
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 09:42
Ik ga helemaal niet tekeer. Doe niet zo raar. Ik stelde gewoon een algemene vraag en daar voelden meerdere mensen zich op aangesproken. En die gaan gooien met belerend en hooghartig. En dáár reageer ik dan op.

Ik zeg niks geks. Ik heb het niet verzonnen en ben zeker niet de enige die hier in dit topic het belang van krachttraining benoemde.
Je krijgt feedback van mij. Feedback zijn kadootjes waar je van kunt leren.
Rozebottel schreef:
10-09-2025 09:46
Je krijgt feedback van mij. Feedback zijn kadootjes waar je van kunt leren.
Ah. Nou dank je! Je bedoeld net als de feedback die ik gaf op de opmerking "het is niet mijn ding"
Een algemene vraag die begint met|: Ik vraag me oprecht af of mensen die naar dit middel grijpen wel weten hoe belangrijk krachttraining is. (En daarna doorgaan hoe belangrij kdit is en dat je overal leest dat mensen dat niet doen en dat dat Heul Slecht is).

het is de toon.

Had je het echt willen weten, in plaats van je eigen stokpaardje te berijden, dan had je de vraag algemeen kunnen stellen: is er bij de begeleiding aandacht voor krachttraining of aandacht voor spierverlies?
Harderwijk2021 schreef:
08-09-2025 08:41
Heb niet alles gelezen maar heb een vraag uit pure belangstelling. Gaan/moeten mensen ook krachtoefeningen gaan doen als ze ozempic of aanverwante medicatie gaan gebruiken? Lees namelijk veel berichten over gewichtsverlies wat voornamelijk bestaat uit verlies van spiermassa. Wat uiteraard logisch is als je een calorieën tekort hebt en geen krachttraining doet.

Nee hoor Lois, zo begon mijn vraag.

En die stelde ik omdat een paar mensen in mn nabije omgeving heb die een GLI traject volgen en dat bekijk ik van een afstandje en merk gewoon dat er in een aantal gevallen weinig tot geen beweging aan te pas komt. Dus ik vroeg me af hoe dat begeleidt wordt in het traject en hoe de aandacht er voor is. Of het belang goed benadrukt wordt .
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 10-09-2025 10:04
26.17% gewijzigd
Lois schreef:
10-09-2025 09:43
1. Wat kom je dan doen?
2. Over passief-aggressief gesproken. Je kunt er zelf ook wat van.
1. Ik kwam een algemene vraag stellen.
2. Ik reageer. Mn eerste vraag was verre van passief agressief.
@Lois,

Ik ga niet meer happen. Dat levert niks op. Negeren is verstandiger.
Rozebottel schreef:
10-09-2025 10:02
@Lois,

Ik ga niet meer happen. Dat levert niks op. Negeren is verstandiger.
Idem dito. Fijne dag en succes hoor!
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 09:42

We zijn hier niet collectief dom en onwetend.
BeeDifferent schreef:
10-09-2025 10:14
We zijn hier niet collectief dom en onwetend.
En dat zeg ik? Stelde een algemene vraag over de begeleiding.
Maar prima. Ik merk aan de toon hier dat algemene vragen van mensen die niet in dat traject zitten, niet op prijs gesteld worden.
poldervrouw schreef:
09-09-2025 22:28
Inmiddels ben ik 14 kilo kwijt op saxenda 1.2 (nog steeds niet opgehoogd ). En ik voel me er prettig bij. Geen bijwerkingen. Ik moet er goed opletten om genoeg te eten. De eetrust is er nog steeds gelukkig. Ik heb tot nu toe nog geen misstap gemaakt. Ik ben vooral heel erg bezig met het emotie eten te vermijden en dat was afgelopen weken best even lastig maar is gelukt. Ik was standvastig en greep een appel in plaats van chips.

Ik ga ook niet naar de sportschool. Mijn lichamelijke beperkingen (die los staan van mijn gewicht overigens ) maken dit lastig. Alle sportscholen die ik tot nu toe gehad heb waren daar domweg niet goed op ingericht en de begeleiding al helemaal niet. De instructeurs hebben 0 verstand hiervan.

Ik ben dus wat zoekende wat ik kan doen. Ik wandel wel veel maar er zou iets bij kunnen om het iets meer spier intensief te maken maar wat en waar ? Dat ik ook nog eens lastig woon qua locatie maakt het qua aanbod ook niet bepaald handig.

Verder kleding. Wat lastig. Broeken zijn nu echt te groot. Bovenkanten wisselend maar veel is al groot aan t worden. Ik ga in oktober nog op vakantie (zuid Afrika ) dus dat is wel even een ding.

Ik ben bijna op de helft van wat ik kwijt wil. Dus dat is fijn.

Wauw, je gaat hard!

Ik heb voor thuis twee gewichtjes gekocht. Kun je op eigen tempo wat krachttraining (ja daar is ie weer :proud: ) doen.
Er zijn ook gewichtjes die je met een band om je enkels kunt doen voor de beenspieren maar die heb ik (nog) niet.
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=dumbbell

En qua kleding, H&M heeft heel fijne wijde modellen met elastiek. Fijn in warme landen en door het elastiek kun je er lang mee in je afvalproces.
https://www2.hm.com/nl_nl/search-result ... NCE&page=1
Karrota schreef:
09-09-2025 23:17
Ik kom ook langzaam weer terug in dit topic. Even een samenvatting:
Ik startte met mounjaro 2,5mg. Dat waren twee fantastische weken waarin ik in 2 weken tijd 3 kilo afviel. Ik had wel wat lichte bijwerkingen, maar goed te doen.
Ik zette mijn derde prik, en er gebeurde helemaal niks. Qua foodnoise dan, want ik kreeg ontzettend bijwerkingen.

Mag ik vragen welke ontzettende bijwerkingen je had?
Lois schreef:
10-09-2025 08:49

Ik blijf moeite houden om mijn eiwit-inname hoog te houden. Ik heb tot nu nog geen enkele dag gehad dat ik op ' goed' zat met de eiwit-inname. Wel zit ik nu vaker tegen groen aan (in de app van het voedingscentrum). Dus dat is winst ;-D

Eiwitten vind ik ook lastig. Ik eet ook nog eens vegetarisch en dan blijft het zoeken.

Gelukkig wel dol op burrata en yoghurt en af en toe een extra eitje.
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 10:24
Maar prima. Ik merk aan de toon hier dat algemene vragen van mensen die niet in dat traject zitten, niet op prijs gesteld worden.
Omdat het belerend is.
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 09:49
Ah. Nou dank je! Je bedoeld net als de feedback die ik gaf op de opmerking "het is niet mijn ding"
Harderwijk2021 schreef:
10-09-2025 09:36
Ik heb het helemaal niet tegen jou persoonlijk. Bijzonder dat er al meerdere mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.
Persoonlijk naar mij dus.
Hup onder negeer en gezellig verder.

Vandaag dag 6 na de spuit. Nog altijd gaat het goed. Ik heb wel honger, maar eigenlijk geen zin in eten. Heel bijzonder. Morgen wil ik als het zo blijft 0,125 Wegovy spuiten. Ik was vorige week wel flink ziek geworden van de eerste spuit. En een lagere dosering is gewoon goedkoper.
Harderwijk, je stelde inderdaad de volgende vraag:

Heb niet alles gelezen maar heb een vraag uit pure belangstelling. Gaan/moeten mensen ook krachtoefeningen gaan doen als ze ozempic of aanverwante medicatie gaan gebruiken?

Daar heb ik antwoord op gegeven: ja, bij Yazen wordt het belang van beweging en krachttraining benadrukt. Dat is op zich al niet nodig, want het belang hiervan weten echt de meeste mensen die aan dit traject beginnen allang.

Jouw vraag is dus allang beantwoord. Waarom voel jij dan de behoefte om voortdurend op het "krachttraining is zo belangrijk"-orgel te gaan?

De mensen in dit draadje zijn dik (geweest), maar niet dom.
BeeDifferent schreef:
10-09-2025 10:37
Mag ik vragen welke ontzettende bijwerkingen je had?
Erg diarree en obstipatie, maar dat overleefde ik wel.
Het ergste vond ik het maagzuur. Dat werd zo erg dat ik regelmatig maaginhoud in mijn mond kreeg en ook 's nachts meerdere keren wakker werd en stikte in uuuh tsja, kots.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven