Man maakt het ineens uit

08-09-2025 20:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Mijn naam ik Annelies. Ik was getrouwd en heb 3 kinderen met mijn ex vriend. Mijn ex moest op een bepaald moment EMDR therapie volgen.

Onze relatie liep altijd goed, nooit grote ruzie, we lagen goed op één lijn. Alleen af en toe een paar kleine strubbelingen, maar niks noemenswaardigs.

Een paar weken nadat de EMDR was afgelopen, kwam ineens, vanuit het niets, de mededeling dat hij 'niks' meer voelde. Hierna werd hij extreem negatief. Ik kon helemaal niks meer goed doen, ondanks dat ik erg mij best deed om de relatie te redden. Hij was altijd stapelgek op me. Ik was zijn grote liefde en hij had het steeds over dingen die we in de toekomst wilden gaan doen.

Omdat ik ook gek op hem was, heb ik erg mijn best gedaan om de relatie te redden. Maar alles was negatief, en het werd steeds erger. Hij ergerde zich aan alles, zelfs als ik gewoon in huis rondliep. En als ik toenadering probeerde te zoeken snauwde hij dat hij alleen wilde zijn. 2 maanden later zei hij dat hij definitief niet meer verder wilde. Hij wilde ook geen relatietherapie.

Het lijkt wel of het ineens, echt ineens een heel ander persoon is geworden. Van iemand die echt van mij hield naar iemand die een grote hekel aan mij leek te hebben. Letterlijk van het ene op het andere moment. Ik heb niks aan hem gemerkt van tevoren en hij heeft niks aangegeven, ineens BAM.

Ik ben hier erg van geschrokken, hoe kan zoiets?

Groetjes, Annelies.
Annelies schreef:
09-09-2025 17:13
Ik denk dat de EMDR de oorzaak is, omdat het je denkpatroon verandert. Ik ben niet boos op de therapeut, maar wat mij betreft had die dat risico wel even kunnen benoemen.
EMDR verandert het denkpatroon niet.
Annelies schreef:
09-09-2025 13:22
Ik zei dat omdat als je een therapie geeft die een huwelijk kapot kan maken niet zomaar iets is. Ik denk dat het door de EMDR komt, je leest vaker dat EMDR relatie kapot maakt omdat je hele denkpatroon op de schop gaat. Misschien een goed middel om trauma's aan te pakken, maar wel met enorme negatieve bijkomende schade: kapot huwelijk, kapot gezin, kinderen die hun vertrouwde basis kwijt zijn....
Wat een bijzonder oorzaak gevolg trek jij zeg.

Van EMDR gaat je huwelijk niet kapot, je bent er niet ineens een ander mens van en je krijgt ook geen andere denkpatronen.

Als je antwoorden wil moet je bij je man zijn.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Hexopbezemsteel schreef:
10-09-2025 21:30
Ik geloof niet zo in "ineens". Ik denk dat er meer speelt en dat hij dingen voor jou verzwijgt.
Itsnojoke schreef:
10-09-2025 21:42
Ook eens. Het is ongetwijfeld "ineens" voor to, maar ongetwijfeld niet voor hem.
TO mag natuurlijk haar eigen ervaring beschrijven hier en voor haar is het wel degelijk onverwachts. Zo onverwachts dat ze het nog niet kan bevatten dat het voor haar man helemaal niet zo onverwachts was.

Want dat betekent dus dat een een periode die zij heeft ervaren als dat er geen vuiltje aan de lucht was de vork al heel anders in de steel zat. Voor haar is het momenteel logischer dat het bij haar man ook onverwachts was, want dat valt nog enigszins te rijmen met haar realiteit.
Annelies schreef:
09-09-2025 13:18
Wat ik dus zo vreemd vind, dat hij van de één op de andere dag een compleet ander persoon leek (100% gedraaid) tov mij. Net zoals iemand met een hersentumor.
Wanneer was dat moment dan? Nadat hij had uitgesproken dat hij geen gevoel meer heeft? Want dat lijkt me vooral een kwestie van de schijn niet meer hoeven ophouden.
Annelies schreef:
09-09-2025 14:18
Zou dat nog zin hebben? Hij bleek zich al langer aan dingen te irriteren, die hij nooit had gezegd, hij voelde zich niet genoeg gewaardeerd. Toen hij 'omgeslagen' was, kreeg ik niet meer de kans om ook maar iets goed te doen. Alles wat ik deed en zei werd negatief omgebogen.
Iemand die niet tijdig over zulke zaken communiceert saboteert eigenlijk de relatie. Want jij wordt buitenspel gezet: er speelt iets, maar jij weet van niets en je kan dus ook nergens aan werken. Tegelijkertijd zorgt zoiets in een relatie voor jezelf houden ook dat de emotionele afstand tot je partner groter wordt. Daarmee wordt het ook een self fulfilling prophecy om minder gevoelens voor de ander te hebben.

Daarnaast: het kan ook zijn dat de irritaties ontstonden, omdat zijn gevoel voor jou al veel minder was geworden dan voorheen. Alsnog was het fijn geweest als dat dan was uitgesproken, maar het betekent niet dat het dan per se heel anders was gelopen.
Annelies schreef:
09-09-2025 17:13
Ik denk dat de EMDR de oorzaak is, omdat het je denkpatroon verandert. Ik ben niet boos op de therapeut, maar wat mij betreft had die dat risico wel even kunnen benoemen.
Dit leest alsof je het liefst wil dat het aan de EMDR ligt. En als de therapeut dat vermeende risico had benoemd aan je ex, welk verschil had het dan gemaakt?

Jouw ex had dat toch niet met jou gecommuniceerd en was waarschijnlijk gewoon doorgegaan met de therapie, omdat het hem helpt. Dus dan was de uitkomst precies hetzelfde geweest als nu.

Zou het kunnen dat je momenteel zoekt naar een externe oorzaak om boos op te zijn, omdat het door de (voor jou) onverwachtsheid van de breuk je er nog niet klaar voor bent je woede op je ex te richten?
De EMDR en de therapeut de schuld geven, voelt natuurlijk veel gemakkelijker dan objectief naar jezelf, de partner en de relatie te kijken. Altijd lekker om een duidelijke zondebok te hebben.
Raisonneur schreef:
11-09-2025 08:36
De EMDR en de therapeut de schuld geven, voelt natuurlijk veel gemakkelijker dan objectief naar jezelf, de partner en de relatie te kijken. Altijd lekker om een duidelijke zondebok te hebben.
Dit, het lijkt alsof je nog in ontkenning bent TO. Van het feit dat je man waarschijnlijk al langer niet gelukkig was in de relatie, maar dat aan zichzelf nog niet had toegegeven.

Kan me het overigens wel goed voorstellen, dit heeft jou compleet overvallen en zo'n enorme ommezwaai moet wel door externe factoren ingegeven zijn. Zo proberen je hersenen een logische verklaring te bedenken.
Bij mijn man heeft de EMDR voor een soortgelijke reactie gezorgd, alleen zijn angsten werden 10 keer groter dan ze waren, waardoor mijn man nog ongelukkiger werd en nog slechter in zijn vel zat waardoor hij ook een eind aan onze relatie wilde maken en meer.

Uiteindelijk heeft hij andere therapie gehad en zijn we nog steeds bij elkaar.

Dus iedereen die zegt, het kan niet aan de EMDR liggen. In de basis niet, maar het kan wel fout gegaan zijn waardoor hij zich zo ellendig voelt en als enige uitweg een eind aan de relatie en zijn huidige leven ziet, want misschien wordt het dan wel beter.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven