Kalium en magnesium
vrijdag 12 september 2025 om 22:45
Ik vul de Eetmeter van het Voedingscentrum en ben er daardoor achter gekomen dat ik nagenoeg elke dag veel te weinig kalium en magnesium binnen krijg. Magnesium slikte ik wel al bij omdat ik dan beter slaap. Kalium verkopen ze niet als supplement.
Ik eet gezond, elke dag minstens 250 gram groente en twee stuks fruit (waaronder banaan), dus ik snap niet dat ik zo laag zit. De afgelopen maand heb ik een keer de 3500 mg kalium gehaald maar dat was een dag dat ik uit eten was (o.a. zalm en patat en rood vlees) en ruim 1800 calorieën op had (ik ‘mag’ er maximaal 1550). Magnesium 0 keer de aanbevolen hoeveelheid gehaald.
Komt er iemand wel elke dag aan die advieshoeveelheden? Ik eet bovengemiddeld gezond, dus ik begrijp het echt niet.
Ik eet gezond, elke dag minstens 250 gram groente en twee stuks fruit (waaronder banaan), dus ik snap niet dat ik zo laag zit. De afgelopen maand heb ik een keer de 3500 mg kalium gehaald maar dat was een dag dat ik uit eten was (o.a. zalm en patat en rood vlees) en ruim 1800 calorieën op had (ik ‘mag’ er maximaal 1550). Magnesium 0 keer de aanbevolen hoeveelheid gehaald.
Komt er iemand wel elke dag aan die advieshoeveelheden? Ik eet bovengemiddeld gezond, dus ik begrijp het echt niet.
vrijdag 12 september 2025 om 22:49
vrijdag 12 september 2025 om 22:59
Ik ben daar eigenlijk niet dol op en ze bevatten onwijs veel calorieën. Met die beetjes die ik mag (ik ben aan het afvallen), vind ik het zonde om daar 150 calorieën aan te besteden. Misschien moet ik maar eens aan de lunch salade met kikkererwten, maar ja, dan mis ik weer brood.Calamitycat schreef: ↑12-09-2025 22:49Noten in je eetpatroon opnemen. Paranoten (je mag er max. 5 per dag) bevatten ontzettend veel kalium en magnesium.
Ook pistachenoten en amandelen zijn wat dat betreft erg gezond.
vrijdag 12 september 2025 om 23:17
Als je het niet wilt of kunt halen door voeding, omdat je nogal laag in je calorieën zit, dan zul je denk ik weinig keus hebben om het door supplementen binnen te krijgen. Of je moet zorgen dat je veel meer gaat verbranden door een zeer actief leven/sporten, zodat je meer calorieën kunt eten en dan wél noten kunt eten.
Maar laag calorisch eten met voldoende van alles zonder aan te vullen, wordt denk ik gewoon een beetje utopie.
Maar laag calorisch eten met voldoende van alles zonder aan te vullen, wordt denk ik gewoon een beetje utopie.
zaterdag 13 september 2025 om 08:21
Misschien eet je niet de soorten groenten waar meer kalium in zit?
https://www.amsterdamumc.nl/nl/patiente ... oeding.htm
https://www.amsterdamumc.nl/nl/patiente ... oeding.htm
zaterdag 13 september 2025 om 08:33
zaterdag 13 september 2025 om 08:38
Maar zo gezond eet je toch niet als je noten skipt? Bovendien zouden een paar (van de juiste) noten per dag je juist moeten ondersteunen bij het afvallen.
https://www.ndtv.com/food/weight-loss-5 ... ay-1951051
zaterdag 13 september 2025 om 09:02
_horizon_ schreef: ↑13-09-2025 08:38Maar zo gezond eet je toch niet als je noten skipt? Bovendien zouden een paar (van de juiste) noten per dag je juist moeten ondersteunen bij het afvallen.
Mijn gedachten exact.
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe lang je bent TO en hoe je aan die 1550 komt. Hoe je dat hebt berekent, of hebt laten berekenen?
zaterdag 13 september 2025 om 09:06
En als je het wel hebt, voel je dat echt!pompelmoentje schreef: ↑13-09-2025 08:17Als je je zorgen maakt of ergens last van hebt dan kun je bloed laten prikken. Een laag kalium gehalte komt bijna niet voor.
Een (ernstig) kalium te kort komt over het algemeen niet door voeding maar een combinatie van somatische factoren (erbij).
Je kan tomaten toevoegen aan je maaltijden (niet veel calorieën wel wat kalium), spinazie (ook prima in je salade of onder je brood), boerenkool (in een smoothie?), courgette (bakken en naast je groenten erbij?), een komkommer snacken?
Ik zou heel voorzichtig zijn met supplementen kalium zoeken en slikken zonder bloed lab en een arts betrokken, want bij een te hoog kalium heb je net zoveel risico’s als bij een te laag kalium.
zaterdag 13 september 2025 om 09:32
Bullshit. Alsof noten elke dag nodig zijn. Het kan ondersteunen maar je hoeft echt niet elke dag noten te eten. Zonder noten kan je heel gezond eten en alles binnen krijgen._horizon_ schreef: ↑13-09-2025 08:38Maar zo gezond eet je toch niet als je noten skipt? Bovendien zouden een paar (van de juiste) noten per dag je juist moeten ondersteunen bij het afvallen.
zaterdag 13 september 2025 om 10:13
to, ik ben het helemaal eens met Universita. Als je supplementen gaat slikken, doe dit bij deze mineralen niet willekeurig. Juist met deze mineralen , wil je dat de mix en verhoudingen tov andere mineralen goed blijft. Het gaat hier vaak minder om de hoeveelheid van zo'n element en meer om de verhouding tov de andere elementen. Als je dan zomaar 1 element sterk gaat verhogen, zonder naar de rest te kijken, krijg je juist disbalans. Dan kun je beter een kwalitatief goede electrolytenpoeder gaan gebruiken, waar aandacht is voor al die mineralen in de juiste verhouding tov elkaar.
zaterdag 13 september 2025 om 10:19
Ik zeg niet dat je het iedere dag nodig hebt. En genoeg mensen met allergieen die noten niet kunnen verdragen. Maar noten (en zaden) zijn wel degelijk een belangrijk onderdeel van een volwaardig dieet.
Het is niet voor niets onderdeel van ‘de daily dozen’ van dr greger.
https://nutritionfacts.org/topics/nuts/
zaterdag 13 september 2025 om 11:06
In mijn (ongezoete) granola zitten wel noten dus ik krijg er wel enkele per dag binnen, bedacht ik. Overigens heb ik in het verleden wel eens een te laag kaliumgehalte gehad. Dat wordt geregeld getest vanwege mijn bloeddrukmedicijnen. Andere keren was het laag binnen de norm. Ik moet nu weer een afspraak maken.
De klachten die erbij horen, o.a. spierpijn en obstipatie, heb ik wel maar ik ben ook in de overgang en heb sowieso overal last van. En gestopt met roken dus ik ben niet op mijn best. Het is wachten op de tomeloze energie die je moet krijgen van sporten, groente en fruit en geen nicotine
De klachten die erbij horen, o.a. spierpijn en obstipatie, heb ik wel maar ik ben ook in de overgang en heb sowieso overal last van. En gestopt met roken dus ik ben niet op mijn best. Het is wachten op de tomeloze energie die je moet krijgen van sporten, groente en fruit en geen nicotine

zaterdag 13 september 2025 om 11:12
KamilleT schreef: ↑13-09-2025 11:06In mijn (ongezoete) granola zitten wel noten dus ik krijg er wel enkele per dag binnen, bedacht ik. Overigens heb ik in het verleden wel eens een te laag kaliumgehalte gehad. Dat wordt geregeld getest vanwege mijn bloeddrukmedicijnen. Andere keren was het laag binnen de norm. Ik moet nu weer een afspraak maken.
De klachten die erbij horen, o.a. spierpijn en obstipatie, heb ik wel maar ik ben ook in de overgang en heb sowieso overal last van. En gestopt met roken dus ik ben niet op mijn best. Het is wachten op de tomeloze energie die je moet krijgen van sporten, groente en fruit en geen nicotine![]()
Wel goed om inderdaad te kijken of je een verklaring voor je klachten kan vinden.
Heel eerlijk, met 1550 kcal per dag zou ik mezelf futloos en slap voelen. Maar misschien ben ik langer / beweeg ik meer.
Mocht het aan kalium liggen: ook appels, tomatenpuree, venkel, mais, spinazie en verschillende peulvruchten bevatten kalium. Zitten deze wel in je “menu”?
Je zou kunnen vragen om een bloedtest?
zaterdag 13 september 2025 om 11:20
Ik heb die brief voor de bloedtest liggen. Is gewoon het routine-onderzoek._horizon_ schreef: ↑13-09-2025 11:12
Wel goed om inderdaad te kijken of je een verklaring voor je klachten kan vinden.
Heel eerlijk, met 1550 kcal per dag zou ik mezelf futloos en slap voelen. Maar misschien ben ik langer / beweeg ik meer.
Mocht het aan kalium liggen: ook appels, tomatenpuree, venkel, mais, spinazie en verschillende peulvruchten bevatten kalium. Zitten deze wel in je “menu”?
Je zou kunnen vragen om een bloedtest?
Mijn 1550 calorieën zijn gebaseerd op bmr van 1250 en 300 activiteit. Dat klopt wel. Uiteraard zit ik ook wel eens hoger maar de bedoeling is dus dat ik nog een kilo afval. De laatste van de 12, waar ik al 1,5 maand mee bezig ben

zaterdag 13 september 2025 om 14:02
zaterdag 13 september 2025 om 14:06
Op de eerste hulp gelegen met een gevaarlijk laag kalium. Kwam bij mij helaas door verkeerde combinatie bloeddruk medicatie en plastabletten.pompelmoentje schreef: ↑13-09-2025 08:17Als je je zorgen maakt of ergens last van hebt dan kun je bloed laten prikken. Een laag kalium gehalte komt bijna niet voor.
Helaas werden eerdere symptomen en verhalen van mij erover door de praktijkondersteuner weggezet als stress, overgang etc.
Het hele proces heeft echt maanden in beslag genomen en na opname op eerste hulp en kalium infuus en medicijnen duurde het nog weken voordat ik mn energie weer terug had. Flinke schrik.
zaterdag 13 september 2025 om 15:40
Dat is wel heftig. Had die praktijkondersteuner geen bloedtest laten doen? Dat doen ze hier elke een a twee jaar. Ik heb nu dus dat briefje liggen maar de praktijkondersteuner is met zwangerschapsverlof en wordt niet vervangen (handig). Maar ik zou natuurlijk ook naar de huisarts kunnen.Harderwijk2021 schreef: ↑13-09-2025 14:06Op de eerste hulp gelegen met een gevaarlijk laag kalium. Kwam bij mij helaas door verkeerde combinatie bloeddruk medicatie en plastabletten.
Helaas werden eerdere symptomen en verhalen van mij erover door de praktijkondersteuner weggezet als stress, overgang etc.
Het hele proces heeft echt maanden in beslag genomen en na opname op eerste hulp en kalium infuus en medicijnen duurde het nog weken voordat ik mn energie weer terug had. Flinke schrik.
Mijn medicijnen heb ik al heel lang en door mijn betere leefstijl is er dit jaar zelfs een pilletje af gegaan. Aangezien iedereen in mijn familie aan de medicijnen zit, verwacht ik er niet af te komen.
zaterdag 13 september 2025 om 16:02
oneenietweer schreef: ↑13-09-2025 14:35Het is vrijwel onmogelijk om een kaliumtekort op te lopen zonder onderliggende aandoening of medicijngebruik. Je nieren regelen dat zelf. Let it go.
Mensen die een maagverkleining hebben gehad moeten daar goed opletten.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zaterdag 13 september 2025 om 16:19
Ben je 11 kg afgevallen in 1,5 mnd
Heb je dat onder begeleiding gedaan? Want dat klinkt niet heel gezond en een recept om te gaan jojoën.
Verder zou ik als ik jou was dokter vragen of je bloed kan laten checken op vitamine en mineralen waarden.
Mutivitamine kan ook geen kwaad denk ik maar wel eerst bloed prikken anders geeft t een vertekend beeld.

Heb je dat onder begeleiding gedaan? Want dat klinkt niet heel gezond en een recept om te gaan jojoën.
Verder zou ik als ik jou was dokter vragen of je bloed kan laten checken op vitamine en mineralen waarden.
Mutivitamine kan ook geen kwaad denk ik maar wel eerst bloed prikken anders geeft t een vertekend beeld.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
zaterdag 13 september 2025 om 16:21
Nee, ik ben al anderhalve maand bezig met die ene kilo. Tussen november vorig jaar en nu ben ik 11 kilo afgevallen.Apatura2 schreef: ↑13-09-2025 16:19Ben je 11 kg afgevallen in 1,5 mnd![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in