Berlijn in het voorjaar?
vrijdag 12 september 2025 om 09:26
Wij zijn onlangs met het vliegtuig gegaan. Rest meg openbaar vervoer en in Berlijn zelf met de fiets ( dikke aanrader)
Aanraders;
Berlin bunker Museum ( daar tegenover super lekker restaurantje)
Hackeschen hof en omstreken
Daarvlakbij is een park ( naast de spree) waar spontane optreden etc gegeven worden door straatmuzikanten.
Panorama inn
Tempelhof, holocaust monument,brandenburger tor zijn ook wel aanraders.
Op zondagochtend is er een ontbijtmarkt. Super toffe eettentjes en hele fijne sfeer!
Aanraders;
Berlin bunker Museum ( daar tegenover super lekker restaurantje)
Hackeschen hof en omstreken
Daarvlakbij is een park ( naast de spree) waar spontane optreden etc gegeven worden door straatmuzikanten.
Panorama inn
Tempelhof, holocaust monument,brandenburger tor zijn ook wel aanraders.
Op zondagochtend is er een ontbijtmarkt. Super toffe eettentjes en hele fijne sfeer!
vrijdag 12 september 2025 om 09:42
Ik ben met de trein gegaan en dat was echt hele dikke prima. We hadden een gids die met ons een architectuurrondje door Berlijn heeft gedaan, vooral de architectuur voor en na WOII en dok de Plattenbau in de DDR. Heel interessant.
Ik vind in een nieuwe stad de biktours van Baya-bikes altijd een leuke starter. Je komt langs alle highlights, en kunt dan later terug naar de dingen die je beter wilt bezoeken.
Ik vond het Museum Insel erg mooi. Ik kan me ook nog een bezoek aan Kreuzberg herinneren. We zijn in een oud ziekenhuis geweest dat nu werd bevolkt door kunstenaars. Sowieso een heel leuke groene wijk om doorheen te lopen. Tempelhof was ook indrukwekkend.
Eigenlijk is heel Berlijn een openluchtmuseum.
Ik zou er zo weer heen gaan.
Ik vind in een nieuwe stad de biktours van Baya-bikes altijd een leuke starter. Je komt langs alle highlights, en kunt dan later terug naar de dingen die je beter wilt bezoeken.
Ik vond het Museum Insel erg mooi. Ik kan me ook nog een bezoek aan Kreuzberg herinneren. We zijn in een oud ziekenhuis geweest dat nu werd bevolkt door kunstenaars. Sowieso een heel leuke groene wijk om doorheen te lopen. Tempelhof was ook indrukwekkend.
Eigenlijk is heel Berlijn een openluchtmuseum.
Ik zou er zo weer heen gaan.
vrijdag 12 september 2025 om 11:01
Leuk Berlijn!
Vliegen zou ik echt niet doen naar een plek die zo goed met de trein te bereiken is. De auto lijkt mij persoonlijk niet perse handig want in de stad zul je toch alles met ov doen.
Wat je niet mag missen zijn wat mij betreft:
Het Holocaust monument
Topographie des Terrors
Berlinische Galerie
Hamburger Bahnhof Museum
König Galerie
Pergamonmuseum maar dat is al een paar jaar gesloten vanwege verbouwing, weet niet wanneer het weer open gaat
Ik vind Berlijn ook gewoon heel leuk om rond te wandelen en te zien wat je tegenkomt.
Ik verbleef de laatste keer in de buurt van de Wasserturm Prenzlauer Berg. Een leuke buurt met veel restaurantjes
Vliegen zou ik echt niet doen naar een plek die zo goed met de trein te bereiken is. De auto lijkt mij persoonlijk niet perse handig want in de stad zul je toch alles met ov doen.
Wat je niet mag missen zijn wat mij betreft:
Het Holocaust monument
Topographie des Terrors
Berlinische Galerie
Hamburger Bahnhof Museum
König Galerie
Pergamonmuseum maar dat is al een paar jaar gesloten vanwege verbouwing, weet niet wanneer het weer open gaat
Ik vind Berlijn ook gewoon heel leuk om rond te wandelen en te zien wat je tegenkomt.
Ik verbleef de laatste keer in de buurt van de Wasserturm Prenzlauer Berg. Een leuke buurt met veel restaurantjes
vrijdag 12 september 2025 om 12:22
Ik ben fan van de 25 hours hotels. Ben in Berlijn nog niet geweest, maar wel in Keulen, Hamburg en München.
Verder staat deze ook nog op mijn wensenlijstje om een keer te overnachten:
https://huettenpalast.de/
Is een hotel wat opgebouwd is uit caravans.
Verder staat deze ook nog op mijn wensenlijstje om een keer te overnachten:
https://huettenpalast.de/
Is een hotel wat opgebouwd is uit caravans.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
vrijdag 12 september 2025 om 12:26
vrijdag 12 september 2025 om 12:53
Ik ben met de trein geweest en dat was meer dan dikke prima! En ik denk per saldo misschien wel sneller dan vliegtuig. Je moet immers ook naar het vliegveld toe, 2 uur van tevoren aanwezig zijn, en van vliegveld naar de stad gaan. In de trein kan je je eigen eten en drinken meenemen of eten in de restauratiewagon, geen gehang op het vliegveld en veel te dure koffie drinken daar, geen duur parkeren en ver lopen, internet onderweg, meer bewegingsruimte/ruimere zitplaats, niet wachten op je bagage, je staat direct in het centrum met OV naar alle plekken die je maar wilt.
Ik vond Berliner Unterwelten een absolute aanrader. Er zijn tours in verschillende thema's en talen, ook in NL. O.a. over vluchttunnels in de Koude Oorlog, schuilkelders, een gasopslag, machinefabriek en een ziekenhuis. Echt een totaal bizarre ondergrondse wereld.
Als je liefhebber van rommelmarkten/vintage bent: daar is genoeg van te vinden. Ook veel oud DDR spul.
Ik vond Berliner Unterwelten een absolute aanrader. Er zijn tours in verschillende thema's en talen, ook in NL. O.a. over vluchttunnels in de Koude Oorlog, schuilkelders, een gasopslag, machinefabriek en een ziekenhuis. Echt een totaal bizarre ondergrondse wereld.
Als je liefhebber van rommelmarkten/vintage bent: daar is genoeg van te vinden. Ook veel oud DDR spul.
vrijdag 12 september 2025 om 13:34
Wij zijn ook met de trein naar Berlijn geweest. Echt een fijne manier van reizen, als alles rijdt... Op de terugweg was dat niet zo. Is uiteindelijk ook allemaal goed gekomen maar onze gereserveerde plekken waren we wel kwijt.
We konden voor weinig geld extra eersteklas boeken, dat was wel heel fijn!
Zelf vind ik vliegen voor zo'n afstand uit milue overwegingen eigenlijk niet te verantwoorden. Wat hierboven al gezegd werd, qua tijd ben je waarschijnlijk ook amper sneller uit als je de deur-tot-deur tijd rekent.
We konden voor weinig geld extra eersteklas boeken, dat was wel heel fijn!
Zelf vind ik vliegen voor zo'n afstand uit milue overwegingen eigenlijk niet te verantwoorden. Wat hierboven al gezegd werd, qua tijd ben je waarschijnlijk ook amper sneller uit als je de deur-tot-deur tijd rekent.
vrijdag 12 september 2025 om 14:10
Met drie volwassenen is de auto waarschijnlijk wel goedkoper dan de trein. In Berlijn zijn genoeg opties om je auto gratis of voor weinig kwijt te kunnen. Maar de trein werkt ook prima.
De laatste keer zaten wij in Hotel Indigo, vlakbij de Kurfurstendamm. Kleine kamers maar verder oke.
En alle bekende highlights en warenhuizen vind ik de moeite waard in Berlijn. Als je tijd over hebt kun je ook nog naar Potsdam. Boottochtje over de Spree is ook leuk.
En vergeet niet om even binnen te wandelen bij de Nivea flagshipstore aan Unter den Linden. En Ritter Sport (maak je eigen reep) en chocolatier Rausch ook niet overslaan.
De laatste keer zaten wij in Hotel Indigo, vlakbij de Kurfurstendamm. Kleine kamers maar verder oke.
En alle bekende highlights en warenhuizen vind ik de moeite waard in Berlijn. Als je tijd over hebt kun je ook nog naar Potsdam. Boottochtje over de Spree is ook leuk.
En vergeet niet om even binnen te wandelen bij de Nivea flagshipstore aan Unter den Linden. En Ritter Sport (maak je eigen reep) en chocolatier Rausch ook niet overslaan.
vrijdag 12 september 2025 om 15:48
Berliner Unterwelten en wij hebben een streetart-tour gedaan. Was gratis met een vrije gift naar keuze, al zie ik dat die nu betaald is:
https://alternativeberlin.com/berlin-to ... -art-tour/
https://alternativeberlin.com/berlin-to ... -art-tour/
vrijdag 12 september 2025 om 16:12
Wij zijn twee keer met de auto geweest, eerste keer had hotel een parkeerplaats ( was ergens in het westen weet niet meer hoe het heet).
De tweede keer hadden we een kamer in een pension vlakbij de Kulturbrauerei en de auto bij een p&r ( gratis!) gezet en met Ov verder gegaan.
Dat hebben we 2 jaar geleden in München ook gedaan. Daar kostte het wel wat maar iets van 6€ per dag of zo. Hoef je met de auto de stad niet in.
Fietstocht hebben wij ook gedaan met Baja bikes, echt een aanrader.
Je zou ook kunnen kijken voor een stadswandeling bij Guruwalk, je betaald wat je het waard vind. Wij hebben dat in Duitsland een paar keer gedaan en laatst ook in Nederland in een stad.
De tweede keer hadden we een kamer in een pension vlakbij de Kulturbrauerei en de auto bij een p&r ( gratis!) gezet en met Ov verder gegaan.
Dat hebben we 2 jaar geleden in München ook gedaan. Daar kostte het wel wat maar iets van 6€ per dag of zo. Hoef je met de auto de stad niet in.
Fietstocht hebben wij ook gedaan met Baja bikes, echt een aanrader.
Je zou ook kunnen kijken voor een stadswandeling bij Guruwalk, je betaald wat je het waard vind. Wij hebben dat in Duitsland een paar keer gedaan en laatst ook in Nederland in een stad.
vrijdag 12 september 2025 om 17:09
Leuk, Berlijn! Ik heb en paar keer in Berlijn in aibnb gelogeerd. Verschillende buurten, maar altijd goede ervaring. Ik ben toen met de auto gegaan. Parkeren was goed te doen en ik vond het wel fijn dat je snel van de ene naar de andere wijk kon.
Moeite waard om te bezoeken, vond ik Bernauer Strasse, waar de geschiedenis van de muur letterlijk zichtbaar is. Ook interessant om de oostkant van de stad te bezoeken. Als je wat verder doorrijdt, zie je van die enorme oostblok flats staan en wordt het contrast dat er was nog zichtbaarder.
Ook leuk: vlooienmarkt op zondag.
Hier vind ik ook altijd fijne tips:
https://www.timetomomo.com/nl/bestemmin ... jn/wijken/
Moeite waard om te bezoeken, vond ik Bernauer Strasse, waar de geschiedenis van de muur letterlijk zichtbaar is. Ook interessant om de oostkant van de stad te bezoeken. Als je wat verder doorrijdt, zie je van die enorme oostblok flats staan en wordt het contrast dat er was nog zichtbaarder.
Ook leuk: vlooienmarkt op zondag.
Hier vind ik ook altijd fijne tips:
https://www.timetomomo.com/nl/bestemmin ... jn/wijken/
vrijdag 12 september 2025 om 19:44
Neem het nummer 'Over de muur' van Klein Orkest en je komt al een heel eind qua bezienswaardigheden. We hebben ook een rondleiding in de Reichstag gedaan. Dat was fantastisch. Regel dat vooral via de officiële site (gratis).
Wij verbleven in een hotel nabij Hauptbahnhof. Ideaal als je met de trein komt. Dat hotel gaf ook gratis een OV-kaart dus we reisden ook nog voor niets.
We waren er begin mei 2024 en we hebben heel mooi weer gehad.
Wij verbleven in een hotel nabij Hauptbahnhof. Ideaal als je met de trein komt. Dat hotel gaf ook gratis een OV-kaart dus we reisden ook nog voor niets.
We waren er begin mei 2024 en we hebben heel mooi weer gehad.
zaterdag 13 september 2025 om 05:07
Berlijn is geweldig en zeker in het voorjaar!
Ik ben een keer met kerst en nieuwjaar geweest, en een keer in november.
Maar de keer dat ik er in mei was, was het gewoon veel relaxter ivm het goede weer.
Ik heb veel inspiratie opgedaan via dit blog.
https://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/
Alle keren ben ik met de trein geweest, en als je vanuit NL geen vertraging hebt is dat echt een heel fijne reis.
Echter liep het tegen Deventer met de NS anders, waardoor we op nog geen 5 minuten na ( de Duitse trein wilde niet wachten) hebben we 3 uur vertraging opgelopen en waren we ook onze gereserveerde plaatsen kwijt. Echt heel erg balen want dan kom je ook ruim 3 uur later aan, koste ons een halve dag.
Maar als alles op tijd rijdt dan is het echt heel fijn om met de trein te reizen.
Berlijn is een van mijn favoriete steden.
Unterwelten is echt fantastisch, en zeker een Baja bikes tour doen!
Doe ik sws in iedere stad op de dag na aankomst al, dan heb je al een heel goede indruk.
Ik heb via airbnb meestal iets geboekt rond of in het centrum.
Ik ben een keer met kerst en nieuwjaar geweest, en een keer in november.
Maar de keer dat ik er in mei was, was het gewoon veel relaxter ivm het goede weer.
Ik heb veel inspiratie opgedaan via dit blog.
https://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/
Alle keren ben ik met de trein geweest, en als je vanuit NL geen vertraging hebt is dat echt een heel fijne reis.
Echter liep het tegen Deventer met de NS anders, waardoor we op nog geen 5 minuten na ( de Duitse trein wilde niet wachten) hebben we 3 uur vertraging opgelopen en waren we ook onze gereserveerde plaatsen kwijt. Echt heel erg balen want dan kom je ook ruim 3 uur later aan, koste ons een halve dag.
Maar als alles op tijd rijdt dan is het echt heel fijn om met de trein te reizen.
Berlijn is een van mijn favoriete steden.
Unterwelten is echt fantastisch, en zeker een Baja bikes tour doen!
Doe ik sws in iedere stad op de dag na aankomst al, dan heb je al een heel goede indruk.
Ik heb via airbnb meestal iets geboekt rond of in het centrum.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zaterdag 13 september 2025 om 09:02
Jarenlang wekelijks met de trein naar Hamburg gependeld. Als je bij de DB vertraging oploopt, is het inderdaad nooit ff 5 minuten maar altijd direct úren. Wij Nederlanders hebben het met de NS echt zo slecht nog niet...Ladylola2022 schreef: ↑13-09-2025 05:07
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
zaterdag 13 september 2025 om 09:44
Veel is al genoemd.
Ik was verrast dat als je vanaf de Brandenburger Tor over Unter den Linden loopt en iets doorloopt, er toch nog een aantal oude gebouwen staan.
Vanaf de Brandenburger Tor over Unter den Linden was ergens aan de rechterkant een soort klein, gratis museum met auto's. Dat kan je dan meteen meenemen. Kost niet veel tijd.
De muur met de bekende beschilderingen aan de Mühlenstrasse. Over de rivier ligt nog een oude brug.
Je hebt ook Gedenkstätte Berliner Mauer bij Berbauner Strasse. Daar staat ook een stuk muur. Er is ook museum volgens, maar dat was niet open toen wij er waren.
Zie je ook meteen weer wat communisme inhoudt.
Ik was verrast dat als je vanaf de Brandenburger Tor over Unter den Linden loopt en iets doorloopt, er toch nog een aantal oude gebouwen staan.
Vanaf de Brandenburger Tor over Unter den Linden was ergens aan de rechterkant een soort klein, gratis museum met auto's. Dat kan je dan meteen meenemen. Kost niet veel tijd.
De muur met de bekende beschilderingen aan de Mühlenstrasse. Over de rivier ligt nog een oude brug.
Je hebt ook Gedenkstätte Berliner Mauer bij Berbauner Strasse. Daar staat ook een stuk muur. Er is ook museum volgens, maar dat was niet open toen wij er waren.
Zie je ook meteen weer wat communisme inhoudt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in