Pms en wazig zien
zondag 14 september 2025 om 21:44
Heeft iemand hier ervaring met wazig zien in pms periode?
Of sowieso slechter gaan zien door perimenopauze. Ik ben nu 43.
Ik had altijd goede ogen maar sinds 1,5jaar echt een computerbril nodig en nu in mn pms dagen draag ik t ding bijna de hele dag. T is maar +0,75.
Stomme was dat ik hem van de zomer op vakantie echt niet nodig had en veraf had ik n score van 120%.
Kan iemand me hier de logica van uitleggen?
Of is t accepteren en vooral hele dag bril ophouden?
Of sowieso slechter gaan zien door perimenopauze. Ik ben nu 43.
Ik had altijd goede ogen maar sinds 1,5jaar echt een computerbril nodig en nu in mn pms dagen draag ik t ding bijna de hele dag. T is maar +0,75.
Stomme was dat ik hem van de zomer op vakantie echt niet nodig had en veraf had ik n score van 120%.
Kan iemand me hier de logica van uitleggen?
Of is t accepteren en vooral hele dag bril ophouden?

#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
zondag 14 september 2025 om 22:16
Ja zo gaat dat. Ik denk dat ik ook zo rond begin 40 mijn eerste leesbril had. Echt niet leuk want ik scoorde ook altijd 120%. Dat betekent overigens niet dat je dingen ziet die er niet zijn, maar is gewoon de normering op de test.
Inmiddels ben ik 53 en heb een leesbril van +1.75. Ook dat is vrij normaal. Veraf zicht is nog steeds prima, maar eerder 100% dan meer. Op dagen dat ik meer ontspannen ben, is mijn leesvermogen beter. Vermoeidheid maakt het slechter.
Inmiddels ben ik 53 en heb een leesbril van +1.75. Ook dat is vrij normaal. Veraf zicht is nog steeds prima, maar eerder 100% dan meer. Op dagen dat ik meer ontspannen ben, is mijn leesvermogen beter. Vermoeidheid maakt het slechter.
zondag 14 september 2025 om 23:18
zondag 14 september 2025 om 23:22
zondag 14 september 2025 om 23:55
maandag 15 september 2025 om 06:53
maandag 15 september 2025 om 07:47
Ik heb al jaren een bril (voor veraf). Maar ik heb hem soms tijden niet nodig en soms heel vaak. Het hangt bij mij heel erg samen met hoe uitgerust ik ben. Ik ben een slechte slaper, in de periodes dat ik niet goed slaap en dus moe ben, heb ik m'n bril echt nodig. Als ik goed uitgerust ben, kan ik prima zonder.
De leesbril ga ik nu ook nodig hebben overigens (ben 47 en ging er tot voor kort prat op dat ik alle kleine lettertjes nog prima kon lezen... lukt niet meer...).
De leesbril ga ik nu ook nodig hebben overigens (ben 47 en ging er tot voor kort prat op dat ik alle kleine lettertjes nog prima kon lezen... lukt niet meer...).
maandag 15 september 2025 om 07:54
Ik heb tig brillen liggen. Allemaal verschillen ze een beetje van sterkte. De ene dag heb ik de ene nodig, en een paar uur later een andere. Ik heb er dus een stuk of drie mee in mijn tas.
Ik heb een kleine minsterkte gekregen (ik had al -16 maar heb implantaatlenzen, dus daarboven op een kleine min) en een plus. Dus varifocus nu.
Overigens ligt die plus sterkte niet aan mijn ogen hoor. Dat ik de kleine lettertjes niet meer kan lezen is gewoon omdat mijn armen gewoon een stuk korter zijn geworden in de overgang.
Ik heb een kleine minsterkte gekregen (ik had al -16 maar heb implantaatlenzen, dus daarboven op een kleine min) en een plus. Dus varifocus nu.
Overigens ligt die plus sterkte niet aan mijn ogen hoor. Dat ik de kleine lettertjes niet meer kan lezen is gewoon omdat mijn armen gewoon een stuk korter zijn geworden in de overgang.

maandag 15 september 2025 om 08:05
Je haalt een paar dingen door elkaar. Wanneer we ouder worden neemt de flexibiliteit van de lenzen in je oog af. Waardoor het scherp zien op korte afstand niet meer zo goed gaat. De spiertjes kunnen de lens niet meer "scherp stellen".
Wazig zien kan ook te maken hebben met het licht en hoeveel licht er in de oogbol valt. Lichtinval wordt gereguleerd door pupilgrootte. De wordt gereguleerd door je autonome zenuwstelsel. En er zijn heel veel invloeden op het autonome zenuwstelsel. En ja, de overgang heeft daar ook invloed op.
Wazig zien kan ook te maken hebben met het licht en hoeveel licht er in de oogbol valt. Lichtinval wordt gereguleerd door pupilgrootte. De wordt gereguleerd door je autonome zenuwstelsel. En er zijn heel veel invloeden op het autonome zenuwstelsel. En ja, de overgang heeft daar ook invloed op.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in