Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

vrijdag 12 september 2025 om 22:40

Een contact van 32 per week maar 60 per week werken?framboosje123 schreef: ↑11-09-2025 17:50Werk jij in het onderwijs? Zo nee dan weet je niet waar je het over hebt. Mijn man heeft een contract voor 32 uur maar werkt vaak 60 uur per week. Lessen voorbereiden, nakijken, ouderavonden, vergaderingen. In examen periode al helemaal druk om alle examens na te kijken. Minimaal 40 minuten nakijken per leerling bezig, en dan nog 2e correctie. En dan heb je 60 leerlingen dus 120 examens nakijken. Dat is dus al 80 uur aan nakijken, dat zijn al 2 extra weken bezig met nakijken (wat hij in de avonden en weekenden doet om op tijd klaar te zijn). Surveilleren tijdens je pauze, alle extra taken die erbij komen kijken buiten het lesgeven zoals dingen coördineren en leerlingen begeleiden.
Ik zou zeggen: ga zelf een jaar voor de klas staan en oordeel daarna zelf. Je snapt niet wat het inhoudt om voor de klas te staan. Je staat continue aan, je bent continue bezig, denk ook nog aan buiten werktijd gemaild en geappt worden door ouders en leerlingen en direct antwoord verwachten etc.
Volgens mij is dit wat dik aangezet .
Ik weet dat docenten structureel teveel werken, maar bijna dubbel zoveel als het aantal contracturen?
Kost me moeite dit te geloven.
                                    paradise wijzigde dit bericht op 13-09-2025 00:02

0.04% gewijzigd

vrijdag 12 september 2025 om 23:25

Ik ken ook best wat mensen in het onderwijs, maar die hebben in het weekend echt weekend, door de weeks trekken ze grenzen en vakanties zijn op 1 week na in de zomervakantie echt vakantie.zwembad84 schreef: ↑12-09-2025 22:22Maar waarom zou je dit in vredesnaam doen? Je kan het ook niet doen en je grens trekken.
Bij ons heb je helemaal geen telefoonnummer van docenten en kan je ze via een app bereiken. Beleid is duidelijk: reageren gebeurt onder kantoortijd en op werkdagen van de docent.
Als er zoveel wordt overgewerkt zonder loon, dien dan een loonvordering in.
Ik zeg heus niet dat werken in het onderwijs makkelijk is, maar grenzen stellen ligt toch echt bij de docent zelf. Je hebt ook nog zoiets als arbeidstijdenwet en cao's.
O en parro wordt op onze school in de avonden en weekenden niet beantwoord, en telefoonnummers hebben we niet.
Volgens mij verschilt het ook wel of je in je het po of vo werkt, hoeveel je meer per week werkt en per leraar.
Daarbij helemaals eens met moiren, deze discussie is al zo vaak gevoerd en hoort hier ook niet echt thuis

zaterdag 13 september 2025 om 21:06

Ik zeg hem even andersLiv8 schreef: ↑07-09-2025 15:02Volgens mij zijn hier al genoeg voorbeelden gegeven van situaties die óók een kinderloze niet even kan plannen naar buiten die schoolvakanties. Je hebt niet altijd alles in de hand he. Zoals ik al vaker heb gezegd; als je zonder pijn en moeite je kan aanpassen dan doe je dat in mijn ogen. Dus ja, als ik in juni kan en het helpt ouders aan hun drie weken vakantie in de zomervakantie is dat voor mij geen enkele discussie. Het gaat dus niet om díe situaties. Het gaat om die ene keer in de tien jaar dat ik wél in de zomervakantie wil. Dan verwacht ik dat er ook naar mijn wensen wordt gekeken, net zoveel als alle anderen. En dat hoeft dan misschien geen drie weken te worden voor mij als dat er niet in zit, maar een ouder kan ook kijken naar wat hij/zij kan doen (dus ook even een jaartje geen drie weken bijv). Daar worden echt geen kinderen de dupe van.
En het gaat om de strekking; kinderen kunnen niet zonder ouders op vakantie maar de partner van iemand die in het onderwijs werkt kan wel zonder hem/haar. Dat vind ik echt absurd.
Ik bevind mij 40 jaar op de arbeidsmarkt. Daarvan is gedurende 15 jaar de zomer voor de kinderen. De andere 25 jaar doe ik een stap opzij. Eerlijk toch?

maandag 15 september 2025 om 16:42

Nee, ik niet. Maar familie wel (zowel basisonderwijs als hbo). In de examenperiode geeft hij aan de examenklassen dan toch geen les?framboosje123 schreef: ↑11-09-2025 17:50Werk jij in het onderwijs? Zo nee dan weet je niet waar je het over hebt. Mijn man heeft een contract voor 32 uur maar werkt vaak 60 uur per week. Lessen voorbereiden, nakijken, ouderavonden, vergaderingen. In examen periode al helemaal druk om alle examens na te kijken. Minimaal 40 minuten nakijken per leerling bezig, en dan nog 2e correctie. En dan heb je 60 leerlingen dus 120 examens nakijken. Dat is dus al 80 uur aan nakijken, dat zijn al 2 extra weken bezig met nakijken (wat hij in de avonden en weekenden doet om op tijd klaar te zijn). Surveilleren tijdens je pauze, alle extra taken die erbij komen kijken buiten het lesgeven zoals dingen coördineren en leerlingen begeleiden.
Ik zou zeggen: ga zelf een jaar voor de klas staan en oordeel daarna zelf. Je snapt niet wat het inhoudt om voor de klas te staan. Je staat continue aan, je bent continue bezig, denk ook nog aan buiten werktijd gemaild en geappt worden door ouders en leerlingen en direct antwoord verwachten etc.
En ik heb nergens gezegd dat voor de klas staan niet zwaar is. Ik had het alleen over de vakanties.

maandag 15 september 2025 om 17:49

Is leuk natuurlijk als je veertig jaar mijn enige collega bent en we er samen uit moeten komen, maar zo werkt het vaak niet. Er zitten altijd ouders in het team, na jou komt de volgende met kleine kinderen.
En moet ik dan veertig jaar die stap opzij doen? Hoe is dat eerlijk? Of kan er ook één jaartje met mij mee gestapt worden? Dan pas ik me die andere 39 jaar wel weer aan
                                    liv8 wijzigde dit bericht op 15-09-2025 18:28

0.40% gewijzigd

maandag 15 september 2025 om 18:05

Dus als in die overige 25 jaar de kinderen jou een keer meevragen op vakantie met de kleinkinderen tijdens de schoolvakantie zeg jij, nee, dat kan niet. Ik kan geen vakantie nemen in de kinderschoolvakanties?

dinsdag 16 september 2025 om 12:01

Ik zou t niet weten. Zoiets is in mijn familie nog nooit voorgekomenPianissimo schreef: ↑15-09-2025 18:05Dus als in die overige 25 jaar de kinderen jou een keer meevragen op vakantie met de kleinkinderen tijdens de schoolvakantie zeg jij, nee, dat kan niet. Ik kan geen vakantie nemen in de kinderschoolvakanties?
Mijn ouders werken zelf ook nog en trekken hun plan zonder ons

woensdag 24 september 2025 om 16:25

de cijfers zijn toch al lang voor de 1e week ingevoerd ? en nog nooit een gesprek met een leraar gehad in de vakantie gehad.thanx schreef: ↑12-09-2025 07:48Dit dus.
Misschien ligt het nog aan de opleiding?
Mijn man gaat echt wel de 1e week door.
Alle cijfers inbrengen, toetsen nakijken, gesprekken met leerlingen en ouders via telefoon enz.
Meivakantie idem. 1 week vrij. Kerst idem.
Bovendien tel ik dan niet de avonden die hij thuis achter de laptop zit om vanalles voor te bereiden.

woensdag 24 september 2025 om 16:56

Niemand zegt dat het een makkelijk beroep is en dat het de ideale baan is. Maar het geklaag mag ook best in perspectief komen te staan. Ik heb geen telefoonnummer van de mentor van mijn dochter; laat staan de rest van het docentenkorps. Alles gaat via SomToday of per e-mail naar zijn schoolaccount. Dat geldt ook voor mijn dochter; ze heeft alleen zijn schoolcontactgegevens en niet zijn privenummer. En ik snap dat de examenperiode aanpoten is als je examenklassen les geeft, maar daarentegen heb je tijdens en na de examens ook weer uren over waar in je geen les hoeft te geven aan dezelfde examenklassen. Ik snap dat het niet 1 op 1 tegen elkaar weggestreept kan worden. Maar werkpieken hebben we allemaal. Een fulltime docent heeft een normtaak van 1659 uur verdeeld over circa 40 lesweken, komt dat op iets meer dan 40 werkuren per week (ik heb het niet over lesuren, voorbereiden, nakijken en vergaderen is ook werk) en volgens ChatGPT werkt de gemiddelde docent structureel 45 uur per week, maar hebben ze dus ook meer vakantie dan gemiddeld. Het wettelijk minimum is geloof ik 20 dagen en met cao's en kopen van vrije dagen vanuit een budget, kan er meer zijn. Maar 9-10 weken; dat is echt veel en dan tel ik dus over het jaar heen 2 weken dat je nog wat in de schoolvakanties doet qua voorbereiden of nakijken.framboosje123 schreef: ↑11-09-2025 17:50Werk jij in het onderwijs? Zo nee dan weet je niet waar je het over hebt. Mijn man heeft een contract voor 32 uur maar werkt vaak 60 uur per week. Lessen voorbereiden, nakijken, ouderavonden, vergaderingen. In examen periode al helemaal druk om alle examens na te kijken. Minimaal 40 minuten nakijken per leerling bezig, en dan nog 2e correctie. En dan heb je 60 leerlingen dus 120 examens nakijken. Dat is dus al 80 uur aan nakijken, dat zijn al 2 extra weken bezig met nakijken (wat hij in de avonden en weekenden doet om op tijd klaar te zijn). Surveilleren tijdens je pauze, alle extra taken die erbij komen kijken buiten het lesgeven zoals dingen coördineren en leerlingen begeleiden.
Dus als je man er élke week 60 maakt dan doet hij iets niet goed. Examen/toetsperiodes zijn uitzonderingen, mag ik hopen. Misschien toch eens met je man praten dan waarom hij zijn privegegevens verstrekt en zich verplicht voelt overal op te reageren.

woensdag 24 september 2025 om 17:25

Maar die 60 uur kan toch niet kloppen?framboosje123 schreef: ↑24-09-2025 17:07Grappig die oordelen van mensen die zelf niet in het vak zitten, maar tóch een mening hebben. Mijn man klaagt totaal niet, maar vindt het wel irritant dat mensen altijd maar oordelen dat het een luxe baan is vanwege de vakanties.
En als het wel klopt: dan gaat er iets heel goed mis. Zelfs voor het onderwijs.
Want je man wordt betaald voor 4 dagen werk per week.
Maar 60 uur. Dat is:
4 dagen van 15 uur.
5 dagen van 12 uur.
6 dagen van 10 uur.
Of 7 dagen per week 8 uur werken.
Ik hoor wel vaker dat mensen zeggen 60 uur per week of meer te werken. Maar dat klopt bijna nooit. Tenzij het ondernemers zijn.

woensdag 24 september 2025 om 17:52

Ik heb mazzel gehad. Ik heb voor het eerst in 30 jaar in de meivakantie vrij gevraagd voor een bijzondere reis die alleen dan gaat. Er moest geloot worden omdat er teveel mensen vrij wilden hebben. Gelukkig ben ik niet uitgeloot.

Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk. 

woensdag 24 september 2025 om 19:42

Ik heb dat wel eens gedaan, niet onderwijs. Dan werkte ik mijn standaard 5 x 8 en had in het weekend een evenement waar ik van 8 tot 20 uur in touw was. Die extra 24 uur mocht ik nadien wel gewoon compenseren. Is geen aanrader overigens, ik was die zondag echt gevloerd.Paradise schreef: ↑24-09-2025 17:25Maar die 60 uur kan toch niet kloppen?
En als het wel klopt: dan gaat er iets heel goed mis. Zelfs voor het onderwijs.
Want je man wordt betaald voor 4 dagen werk per week.
Maar 60 uur. Dat is:
4 dagen van 15 uur.
5 dagen van 12 uur.
6 dagen van 10 uur.
Of 7 dagen per week 8 uur werken.
Ik hoor wel vaker dat mensen zeggen 60 uur per week of meer te werken. Maar dat klopt bijna nooit. Tenzij het ondernemers zijn.

donderdag 25 september 2025 om 08:05

Jij misschien niet, maar mijn man wel. Het is n.l. een opleiding die door loopt.Zonnetje80 schreef: ↑24-09-2025 16:25de cijfers zijn toch al lang voor de 1e week ingevoerd ? en nog nooit een gesprek met een leraar gehad in de vakantie gehad.
En er zitten elk jaar weer (steeds meer) probleemgevallen bij.
Dan moet er nog met leerplicht om tafel, moet en met justitie (echt waar) vergaderd worden) enz.
De eerste week zijn er zat die op de valreep vanalles zijn vergeten en dat nog gauw willen.
De laatste week bellen ze alweer omdat ze nog geen boeken hebben aangeschaft (wat ze allang moesten) en hoe ze dat nu moeten regelen.
Vragen over hun stageplekken.
Enz. Enz. Bovendien moet de nieuwe lesstof voor het komende jaar (ja, ook dat vernieuwt) worden eigen gemaakt.
Klassen ingedeeld, zorgen dat de juiste leerlingen digitaal toegang hebben tot de juiste info.
En dan de mensen die halverwege de zomervakantie pas besluiten welke opleiding ze willen doen en waar dan nog alles voor geregeld moet worden.
                                    de wereld wacht om ontdekt te worden

donderdag 25 september 2025 om 08:10

Je geeft zelf de berekening van het aantal uren dat gewerkt moet worden.MrsDuck schreef: ↑24-09-2025 16:56Niemand zegt dat het een makkelijk beroep is en dat het de ideale baan is. Maar het geklaag mag ook best in perspectief komen te staan. Ik heb geen telefoonnummer van de mentor van mijn dochter; laat staan de rest van het docentenkorps. Alles gaat via SomToday of per e-mail naar zijn schoolaccount. Dat geldt ook voor mijn dochter; ze heeft alleen zijn schoolcontactgegevens en niet zijn privenummer. En ik snap dat de examenperiode aanpoten is als je examenklassen les geeft, maar daarentegen heb je tijdens en na de examens ook weer uren over waar in je geen les hoeft te geven aan dezelfde examenklassen. Ik snap dat het niet 1 op 1 tegen elkaar weggestreept kan worden. Maar werkpieken hebben we allemaal. Een fulltime docent heeft een normtaak van 1659 uur verdeeld over circa 40 lesweken, komt dat op iets meer dan 40 werkuren per week (ik heb het niet over lesuren, voorbereiden, nakijken en vergaderen is ook werk) en volgens ChatGPT werkt de gemiddelde docent structureel 45 uur per week, maar hebben ze dus ook meer vakantie dan gemiddeld. Het wettelijk minimum is geloof ik 20 dagen en met cao's en kopen van vrije dagen vanuit een budget, kan er meer zijn. Maar 9-10 weken; dat is echt veel en dan tel ik dus over het jaar heen 2 weken dat je nog wat in de schoolvakanties doet qua voorbereiden of nakijken.
Dus als je man er élke week 60 maakt dan doet hij iets niet goed. Examen/toetsperiodes zijn uitzonderingen, mag ik hopen. Misschien toch eens met je man praten dan waarom hij zijn privegegevens verstrekt en zich verplicht voelt overal op te reageren.
Dus als die in 40 weken geduwd worden, dan heb je de rest vrij. Logisch toch?
Mijn man geeft geen les aan somtoday leerlingen.
Andere doelgroep, andere leeftijd. Niet te vergelijken.
Opleidingsmanager eist zelfs dat bepaalde problemen dw 1e en laatste week worden opgepakt.
Ze zijn immers verplicht iets te regelen.
En kan best dat jij zegt "ik doe het niet, ik heb vakantie", maar iemand zal het moeten doen.
En als dat jou kind betreft zal ook jij op hoge poten aan de lijn hangen.
(Wat overigens zijn werktelefoon is).

donderdag 25 september 2025 om 08:12

Dit dus.framboosje123 schreef: ↑24-09-2025 17:07Grappig die oordelen van mensen die zelf niet in het vak zitten, maar tóch een mening hebben. Mijn man klaagt totaal niet, maar vindt het wel irritant dat mensen altijd maar oordelen dat het een luxe baan is vanwege de vakanties.
En mocht je eens 1 a 2 x in je leven buiten de zomervakantie weg willen, dan kan dat niet. Of in ieder geval wordt dat veroordeeld (veelal door mensen die zelf elk jaar de vakantie zo kunnen boeken dat deze financieel gunstig is).
Maar wel dag in dag uit voor alle diva's en drama's klaar moeten staan. Inclusief ouders.

donderdag 25 september 2025 om 10:25

Ik ben wel heel bekend met werken in het onderwijs en ik vind dat je behoorlijk overdrijft. Ja, er moet worden nagekeken en soms een les worden voorbereid, maar je bent echt geen 60 uur aan het werk. Bij lange niet, zelfs. 
Er zijn weken dat je een paar uur overwerkt, zoals in vrijwel elke baan, maar als je steltelsmatig het dubbele aantal uren nodig hebt, doe je toch echt zelf iets niet goed.
                    Er zijn weken dat je een paar uur overwerkt, zoals in vrijwel elke baan, maar als je steltelsmatig het dubbele aantal uren nodig hebt, doe je toch echt zelf iets niet goed.

vrijdag 26 september 2025 om 07:44

Mij hoor je niet over 60 uur.apppie schreef: ↑25-09-2025 10:25Ik ben wel heel bekend met werken in het onderwijs en ik vind dat je behoorlijk overdrijft. Ja, er moet worden nagekeken en soms een les worden voorbereid, maar je bent echt geen 60 uur aan het werk. Bij lange niet, zelfs.
Wel dat je jaar-uren in het aantal schoolweken wordt geduwd. Je werkt dus stelselmatig ca 2 uur per week extra. En dan daarbovenop dat wat soms moet.
Maar mensen die roeptoeteren dat leraren zoveel vrij hebben weten vaak niet dat die leraar per week dus meer uren werkt dan zijn contract. Zodoende heeft hij langer vakantie.
En dan is het aan de ene kant een voordeel, jippie, 4,5 week zomervakantie. Maar het nadeel: peperduur en helaas kun je bepaalde vakanties niet doen, omdat daar dan niet het seizoen voor is.

vrijdag 26 september 2025 om 07:58

Hoe kan jij oordelen over de baan van mijn man, je weet niet op welke school hij werkt, welke extra taken hij heeft, welke schoolrichting en wat de doelgroep is. Gister is hij nog op brugklaskamp geweest (‘s nachts nog een uurtje nachtwaken), en de volgende dag weer gewoon werken. Op zijn vorige school werd hij op een festival gebeld door zijn baas dat hij ouders van een leerling NU moest bellen (hij had al bier op maar goed), want ze hadden hem op zijn vrije dag gemaild en hadden nog geen reactie ontvangen. Vond ik ook heel raar. In de examenperiode gaat het om slechts twéé lessen per week die dan niet doorgaan, maar hij kan wel worden ingeroosterd voor andere lesuren.apppie schreef: ↑25-09-2025 10:25Ik ben wel heel bekend met werken in het onderwijs en ik vind dat je behoorlijk overdrijft. Ja, er moet worden nagekeken en soms een les worden voorbereid, maar je bent echt geen 60 uur aan het werk. Bij lange niet, zelfs.
60 uur is misschien overdreven, dat is met vlagen zo, maar je stelling dat het elke week elke slechts een paar uur overwerken is slaat nergens op. Dat is zeker twee uur per dag. Hij redt het aantal taken (wat echt veel meer is dan alleen lesgeven) standaard niet in het aantal uur wat hij ervoor krijgt, en dat ligt echt niet alleen aan hem. Alhoewel er inderdaad ook docenten zijn die de kantjes er vanaf lopen en weinig doen, mensen die het niet overzien of uitgeblust zijn. Maar mijn man is een betrokken docent en doet misschien een stapje extra, en zijn leerlingen en werkgever is erg blij met hem.
Maar goed heb eerlijk gezegd geen zin me te verdedigen. Het zou alleen fijn zijn als mensen niet zo oordelen of het aantal weken vakantie wat bij dit beroep hoort. Als je dat zo fijn vindt of onterecht vindt, ga er dan zelf in werken zou ik zeggen. Het is een cruciaal beroep dus je draagt echt wat bij aan de samenleving.
                                    framboosje123 wijzigde dit bericht op 26-09-2025 08:11

25.14% gewijzigd

vrijdag 26 september 2025 om 08:10

Maar die 60 uur slaat dan toch ook nergens op? Je zei eerder dat je man vaak 60 uur per week werkt. Dat is wat anders dan 'met vlagen'.framboosje123 schreef: ↑26-09-2025 07:58Hoe kan jij oordelen over de baan van mijn man, je weet niet op welke school hij werkt, welke richting en wat de doelgroep is. Gister is hij nog op kamp geweest (‘s
nachts nog een uurtje nachtwaken), en de volgende dag weer gewoon werken. Op zijn vorige school werd hij op een festival gebeld door zijn baas dat hij ouders van een leerling NU moest bellen (hij had al bier op maar goed), want ze hadden hem op zijn vrije dag gemaild en hadden nog geen reactie ontvangen. 60 uur is misschien overdreven, dat is met vlagen zo, maar je stelling dat het elke week elke slechts een paar uur overwerken is slaat nergens op. Hij redt het aantal taken (wat echt veel meer is dan alleen lesgeven) standaard niet in het aantal uur wat hij ervoor krijgt, en dat ligt echt niet aan hem.
Een goede discussie wordt het niet met dit soort overdrijvingen.

vrijdag 26 september 2025 om 08:22

Hier heb je gelijk in. Anderzijds hebben de meeste mensen in andere sectoren niet die ruimte om 'te sparen' voor complete weken vakantie.thanx schreef: ↑26-09-2025 07:44Mij hoor je niet over 60 uur.
Wel dat je jaar-uren in het aantal schoolweken wordt geduwd. Je werkt dus stelselmatig ca 2 uur per week extra. En dan daarbovenop dat wat soms moet.
Maar mensen die roeptoeteren dat leraren zoveel vrij hebben weten vaak niet dat die leraar per week dus meer uren werkt dan zijn contract. Zodoende heeft hij langer vakantie.
En dan is het aan de ene kant een voordeel, jippie, 4,5 week zomervakantie. Maar het nadeel: peperduur en helaas kun je bepaalde vakanties niet doen, omdat daar dan niet het seizoen voor is.
Maar goed, lijkt me wel een zwaar beroep: docent.

vrijdag 26 september 2025 om 08:33

@framboos..ik ga de discussie niet aan want werk niet in het onderwijs. Maar zowel school als je man horen wel grenzen aan te geven.  Dat begint bij de start op school: geen antwoord op mails, belletjes etc tenzij het een acuut probleem is zoals bijvoorbeeld overlijden leerling of andere crisis.  Daar horen wij als ouders ook op gestuurd te worden. Ik had geen ouder gebeld als ik een feestje vier en bakkie bier op heb hoor.

vrijdag 26 september 2025 om 09:21

Echt niemand zegt dat het een luxe baan is, je leest wel heel selectief. En je reageert niet inhoudelijk. Natuurlijk is het druk met nakijken in de examenperiode. Maar examenleerlingen krijgen na de laatste SE's geen les meer.framboosje123 schreef: ↑24-09-2025 17:07Grappig die oordelen van mensen die zelf niet in het vak zitten, maar tóch een mening hebben. Mijn man klaagt totaal niet, maar vindt het wel irritant dat mensen altijd maar oordelen dat het een luxe baan is vanwege de vakanties.
De gemiddelde docent werkt echt niet structureel 60 uur per week. In je contracturen zitten niet alleen je lesuren, maar ook de werkzaamheden er om heen. Ik heb ook een baan gehad waarbij ik een paar weken per kwartaal makkelijk 50-55 uur maakte, op kantoor. Toen bestond thuiswerken nog niet eens. Die uren kreeg ik overigens wel uitbetaald. Maar alsnog had ik maar 5-6 weken vakantie in een jaar.
Ik heb meerdere docenten in mijn familie en die zijn alle schoolvakanties gewoon vrij. En dat zijn dus 12 weken. Zeg ik daarmee dat het een luxe, makkelijke baan is? Nee, maar ze hebben wel meer vakantie. Bij jouw man werkt het blijkbaar anders, maar dat werkt niet zo voor de gemiddelde docent. Een vriend van mijn zoon doet nu de hbo lerarenopleiding op aanraden van hun docent economie, want dan heb je veel vakantie. Dus er zijn docenten die het wel zo ervaren. En ook die docent heeft examenklassen, gaat mee op buitenlandreizen enz.

vrijdag 26 september 2025 om 09:56

Volledig off topic, sorry. 
In zowel het PO, als het MBO, als ook het VO wordt met een normjaartaak gewerkt van 1659 uur op jaarbasis bij een fulltime aanstelling. Als je de pech hebt dat je een kort schooljaar hebt, werk je dus gemiddeld meer uren per week. In ons geval hebben we dit jaar 39 schoolweken, dan maak je gemiddeld dit jaar dus 1659 : 39= 42,5 uur per week.
Werk je structureel 60 uur per week, dan doe je echt iets niet goed. Dan klopt of de invulling van je normjaartaak niet, of je doet structureel te lang over bepaalde taken. Als team ben je verantwoordelijk voor de urenverdeling in je normjaartaak, niet je leidinggevende.
                    In zowel het PO, als het MBO, als ook het VO wordt met een normjaartaak gewerkt van 1659 uur op jaarbasis bij een fulltime aanstelling. Als je de pech hebt dat je een kort schooljaar hebt, werk je dus gemiddeld meer uren per week. In ons geval hebben we dit jaar 39 schoolweken, dan maak je gemiddeld dit jaar dus 1659 : 39= 42,5 uur per week.
Werk je structureel 60 uur per week, dan doe je echt iets niet goed. Dan klopt of de invulling van je normjaartaak niet, of je doet structureel te lang over bepaalde taken. Als team ben je verantwoordelijk voor de urenverdeling in je normjaartaak, niet je leidinggevende.

vrijdag 26 september 2025 om 10:16

Zeker ik was het daar ook echt niet mee eens en had zelf ook niet gebeld, maar t moest van zijn baas. Hij is daar ook weggegaan nadat hij niet werd gesteund door de schoolleiding, bij een conflict met een leerling en zijn ouders. Over een werkstuk wat compleet via AI geschreven was en mijn man geen zin had om een robot na te kijken en daar de jongen op aansprak. Maar ja daar was nog geen beleid op, en ouders dienden een klacht in dat t kind heus alles zelf had gemaakt zonder hulp.Xantileppe schreef: ↑26-09-2025 08:33@framboos..ik ga de discussie niet aan want werk niet in het onderwijs. Maar zowel school als je man horen wel grenzen aan te geven. Dat begint bij de start op school: geen antwoord op mails, belletjes etc tenzij het een acuut probleem is zoals bijvoorbeeld overlijden leerling of andere crisis. Daar horen wij als ouders ook op gestuurd te worden. Ik had geen ouder gebeld als ik een feestje vier en bakkie bier op heb hoor.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in