Witte blouse en bruiloft
maandag 15 september 2025 om 14:50
Ik weet dat er diverse topics zijn over bruiloft en wit.
Op één of andere manier doet de zoekfunctie het niet dus toch maar even zelf een topic starten.
Aanstaande Zaterdag een bruiloft in het zuiden van het land, had mooi donkerpak gekocht maar het gaat daar bijna 30 graden worden
.
Ik heb eventueel een leuk wat luchtiger alternatief maar dat is een mooie roze pantalon met een witte blouse met roze accenten. ( het wit overheerst )
Ik weet dat een witte jurk not done is op een bruiloft maar hoe zit dat met een witte blouse met ietwat kleuraccent ?
Het zal voornamelijk voor het avondfeest zijn..
Heel graag jullie mening.
Op één of andere manier doet de zoekfunctie het niet dus toch maar even zelf een topic starten.
Aanstaande Zaterdag een bruiloft in het zuiden van het land, had mooi donkerpak gekocht maar het gaat daar bijna 30 graden worden

Ik heb eventueel een leuk wat luchtiger alternatief maar dat is een mooie roze pantalon met een witte blouse met roze accenten. ( het wit overheerst )
Ik weet dat een witte jurk not done is op een bruiloft maar hoe zit dat met een witte blouse met ietwat kleuraccent ?
Het zal voornamelijk voor het avondfeest zijn..
Heel graag jullie mening.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
dinsdag 16 september 2025 om 15:18
Ja ik zie dat de temperatuur alweer wat lager is geworden in de verwachting.
Wat een boel reacties ( bedankt ) al zeg en idd aardig verdeeld.
De bruidegom en familie is aardig traditioneel ingesteld dus ik gok het dan maar niet.
Ik heb nog een goudkleurige top en riem en dat kan zowel op de roze broek als ook op de blauwe.
Nu de temperatuur toch weer zakt is blauw ook weer een optie !
Wat een boel reacties ( bedankt ) al zeg en idd aardig verdeeld.
De bruidegom en familie is aardig traditioneel ingesteld dus ik gok het dan maar niet.
Ik heb nog een goudkleurige top en riem en dat kan zowel op de roze broek als ook op de blauwe.
Nu de temperatuur toch weer zakt is blauw ook weer een optie !
dinsdag 16 september 2025 om 15:25
Solsol schreef: ↑15-09-2025 16:15Ik lees altijd veel theorieën over geen wit mogen dragen maar ik weet niet beter dat het gaat om de foto’s. Als jij bepaalde tinten wit draagt, dan heeft dat invloed op de bruidsjurk er op de foto’s uitziet. Bijv dat de bruidsjurk gelig af kan steken. Daar hoef je geen bridezilla voor te zijn om daar een beetje van te balen als bruid.
Bij twijfel niet doen toch? Je kunt ook een andere kleur blouse nog halen, genoeg wat er wel bij past. Ik zou het gewoon nooit doen, wit op een bruiloft.
Precies dit. Bij twijfel niet doen. Ik zou een andere kleur kiezen.
dinsdag 16 september 2025 om 16:20
Ik heb overigens de set van roze broek met witte blouse en roze accenten onlangs aan gehad naar een 40 jarig bruiloftsfeest.
Andere kant van familie dus zou nu niet dezelfde mensen tegengekomen zijn.
Ik lees veel over geen wit in verband met de bruid maar toch ook gewoon geen wit op een bruiloftsfeest.
Telt dit dan ook voor bv 25, 40 jaar feest of kan het daar dan wel ?
Ik lees veel over geen wit in verband met de bruid maar toch ook gewoon geen wit op een bruiloftsfeest.
dinsdag 16 september 2025 om 16:23
er zijn maar weinig jubileumfeesten, waar de bruid in witte jurk ronddarteltIk*ben*ik schreef: ↑16-09-2025 16:20Ik heb overigens de set van roze broek met witte blouse en roze accenten onlangs aan gehad naar een 40 jarig bruiloftsfeest.
dinsdag 16 september 2025 om 16:32
Dat snap ik..maar wit blijft wit en dus volgens sommige een aandachtstrekker, vroeg mij gewoon af of het dan wel kan ?Lila-Linda schreef: ↑16-09-2025 16:23er zijn maar weinig jubileumfeesten, waar de bruid in witte jurk ronddartelt
dinsdag 16 september 2025 om 16:35
als je het echt wil weten, check je het even bij het bruidspaar.
er is geen wet voor, blijft persoonlijk
ik zou zelf geen witte jurken dragen, naar welke bruiloft/jubileum dan ook.
Behalve als het echt de dresscode is
dinsdag 16 september 2025 om 21:49
woensdag 17 september 2025 om 14:35
woensdag 17 september 2025 om 14:40
Misschien even het hele topic lezen, het gaat er helemaal niet om dat je er als een bruid uitziet.Doddieweer schreef: ↑17-09-2025 14:35Zonder jasje ook hoor je mag best witte blouse aan dan zie je er echt niet gelijk als bruid uit.
woensdag 17 september 2025 om 14:43
woensdag 17 september 2025 om 14:52
Doddieweer schreef: ↑17-09-2025 14:43Ja had nog opgezocht en je hebt gelijk dat het als etiquette wordt gezien. Ik heb het zelf altijd vertaald als geheel in het wit.
Ik ook. Ik snap de ophef persoonlijk niet zo. Lijkt mij juist leuk en feestelijk wat TO wil dragen. Maar ik ben dan ook niet zo van de etiquette.. ouderwetse onzin als je het mij vraagt. Maar ieder zijn ding!
Op mijn bruiloft was de dresscode 'feestelijk'. That's it. Er was zelfs een man in een korte broek. Tja, ik had het zelf nooit gedragen naar een bruiloft maar als hij zich daar nou feestelijk in voelt.. ga lekker je gang.
woensdag 17 september 2025 om 14:55
Ik had bij de laatste bruiloft waar ik was ook een witte blouse aan met een leuke rok en een vestje erover. Maar bij die bruiloft was er geen specifieke dresscode wat ook vermeld stond op de uitnodiging. Heb er toen geen moment bij stil gestaan dat een witte blouse een probleem zou kunnen zijn bij bruiloften. Ik bedoel het is niet een jurk dus je bent duidelijk niet de bruid. Tenzij de bruid natuurlijk niet in een jurk trouwt. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bruid of een bruiloft waar ik bij was in een witte jurk zien trouwen. Eentje had een roze jurk en de ander had een mooi pak aan of een andere kleur jurk.
woensdag 17 september 2025 om 15:00
Over het algemeen wordt er toch wel degelijk een witte jurk of wit pak gedragen door de bruid.Graze schreef: ↑17-09-2025 14:55Ik had bij de laatste bruiloft waar ik was ook een witte blouse aan met een leuke rok en een vestje erover. Maar bij die bruiloft was er geen specifieke dresscode wat ook vermeld stond op de uitnodiging. Heb er toen geen moment bij stil gestaan dat een witte blouse een probleem zou kunnen zijn bij bruiloften. Ik bedoel het is niet een jurk dus je bent duidelijk niet de bruid. Tenzij de bruid natuurlijk niet in een jurk trouwt. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bruid of een bruiloft waar ik bij was in een witte jurk zien trouwen. Eentje had een roze jurk en de ander had een mooi pak aan.
En jij had er een vestje over, dan is het toch al een ander verhaal, tenzij die ook wit was.
En het is een ongeschreven regel, geen wet ofzo. Maar sommige bruidsparen kunnen er wel wat van vinden.
En nogmaals, het gaat er niet om dat je duidelijk niet de bruid bent.
woensdag 17 september 2025 om 15:04
Welke ophef? TO vroeg advies. En sommigen geven aan dat volgens de etiquette wit voor de bruid is.Charlotta schreef: ↑17-09-2025 14:52Ik ook. Ik snap de ophef persoonlijk niet zo. Lijkt mij juist leuk en feestelijk wat TO wil dragen. Maar ik ben dan ook niet zo van de etiquette.. ouderwetse onzin als je het mij vraagt. Maar ieder zijn ding!
Op mijn bruiloft was de dresscode 'feestelijk'. That's it. Er was zelfs een man in een korte broek. Tja, ik had het zelf nooit gedragen naar een bruiloft maar als hij zich daar nou feestelijk in voelt.. ga lekker je gang.
Dan is het aan TO wat ze daarmee wil doen. Ze heeft inmiddels een alternatief gevonden, omdat ze er toch niet fijn bij voelt.
En ze twijfelde op voorhand, anders had ze het topic niet geopend.
woensdag 17 september 2025 om 15:21
Mijn puberdochter droeg overigens ook wit, een top met een rok. Niet bewust, maar ze kwam dit gewoon tegen in een winkel en ze vond het mooi en ik vond het prima.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, is het wel okee als het een familielid betreft? Ik heb het wel vaker gezien, dat dochters (van alle leeftijden) als een soort 'bruidsmeisjes' ook in het wit waren. Dat kan dan weer wel toch, qua etiquette?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, is het wel okee als het een familielid betreft? Ik heb het wel vaker gezien, dat dochters (van alle leeftijden) als een soort 'bruidsmeisjes' ook in het wit waren. Dat kan dan weer wel toch, qua etiquette?
woensdag 17 september 2025 om 15:23
Nee. Tenzij ze echt bruidsmeisje zijn en de bruid graag wil dat die in het wit lopen.Charlotta schreef: ↑17-09-2025 15:21Mijn puberdochter droeg overigens ook wit, een top met een rok. Niet bewust, maar ze kwam dit gewoon tegen in een winkel en ze vond het mooi en ik vond het prima.
Ik begrijp niet zo goed hoe "op een bruiloft draag je geen wit" zo multi-interpretabel blijkt voor veel mensen.
woensdag 17 september 2025 om 16:45
Omdat veel mensen volgens mij niet onterecht denken dat het gaat om het niet outshinen van de bruid. En dat doe je gewoon niet in een broek plus witte blouse.
In dit hele topic is me nog niet duidelijk geworden wat de reden erachter is behalve ‘etiquette’
woensdag 17 september 2025 om 16:51
Dat is dan ook gewoon de reden: het is etiquette.
woensdag 17 september 2025 om 17:16
Jij vond het prima. Want jij bent niet van de etiquette. Maar het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er om wat het bruidspaar vindt, en als je dat niet zeker weet, neem je de gok gewoon niet. Als zowel de top als de rok wit was, vind ik het niet kunnen.Charlotta schreef: ↑17-09-2025 15:21Mijn puberdochter droeg overigens ook wit, een top met een rok. Niet bewust, maar ze kwam dit gewoon tegen in een winkel en ze vond het mooi en ik vond het prima.
Als de dochters van de bruid in het wit waren, is dat op verzoek van de bruid. Dan kan het wel.
woensdag 17 september 2025 om 17:19
Google maar eens. Echt elke site geeft het aan.toulouse_74 schreef: ↑17-09-2025 17:12Volgens mij is de etiquette dat je niet mooier dan de bruid mag zijn en ook niet op haar lijkt qua kleding.
Zo stellig als hier wordt gesteld, dat je níets wits aan mag, is mij niet bekend.
En het gaat niet om een wit topje onder een jasje. Wit trekt de aandacht op een bruiloft, omdat doorgaans niemand in het wit is, behalve de bruid.
woensdag 17 september 2025 om 17:20
Ik heb meerdere citaten geplaatst. Het gaat erom dat alle aandacht naar de bruid/het bruidspaar gaat.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in