Gezondheid alle pijlers

Hoe zorg je ervoor dat je niet ieder virusje mee pikt?

17-09-2025 14:49 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk op het moment in de zorg en veel cliënten zijn alweer aan het snotteren, ziek en laatst was men ook even bang voor norovirus maar het bleek gelukkig niet zo.

Ik draag op zulke momenten al een mondkapje, was mijn handen regelmatig of draag handschoenen, maak dingen wat vaker schoon en probeer erop te letten dat ik strikt mijn multivitamine en D3 inneem. Zijn er nog dingen die ik nog meer zou kunnen doen om te voorkomen dat ik aangestoken wordt door cliënten? Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet want snotterende clienten ontwijken gaat niet.
Ik ben veel buiten en heb honden, ik denk dat ik daardoor wel veel weerstand heb opgebouwd. Volgens mij is een goede basis hygiëne prima, maar als je overmatig veel desinfecteert denk ik dat je je weerstand niet goed opbouwt.
Gezond eten,sporten en bewegen. Maar het hangt uiteraard ook af van je aanleg.
Je pense donc je suis
Lila-Linda schreef:
17-09-2025 15:02
Griepprik
Corona-vaccin
En dit! Vaccineren verkleint de kans op infecties.
Je pense donc je suis
Rabarbara schreef:
17-09-2025 16:55
Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.
Offtopic, maar ik moet het even kwijt.
Ik heb dat ook, voel me ook vaak meh. Heb laatst weer een bloedtest gehad en de witte bloedcellen waren echt te laag. M’n ijzer is ook vaak aan de lage kant (ferratine en hemoglobine) en blijkbaar kan dat met elkaar te maken hebben? Als je wil mag je een dm sturen!

Mijn man heeft trouwens de laatste jaren de hele tijd lage witte bloedcellen. Ze weten niet waar het vandaan komt maar hij heeft ook psoriasis dus iets autoimmune.
Even denkend aan mijzelf en periodes waarin ik vaker of minder vaak ziek was. Ik was inderdaad zelden/nooit ziek toen ik gezond at en door wind en weer drie a vier keer in de week buiten zwaar ging sporten. Daar verbaasde ik mij toen echt over want ik had juist verwacht ziek te worden van in de sneeuw hardlopen of door een modderig veld tijgeren. Het meeste ziek was ik toen de wereld weer open ging na de corona pandemie. Van 2020 tot 2023 nog geen snotneus gehad, en daarna iets van 5 keer achter elkaar een virus. Ik zou dus inderdaad proberen om de weerstand te verbeteren met voeding, sport en slaap. En niet zozeer elk virusje uit de weg gaan.

Verder ook eens dat het ook met aanleg te maken heeft.
gonniegijsje schreef:
17-09-2025 19:49
Alle vaccinaties scoren maakt het meeste verschil

Of alle contacten vermijden, tijdens de lockdown pikte ik ook niks op. Daarna echter.....
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Echina force van a vogel gebruiken!
Rabarbara schreef:
17-09-2025 16:55
Ik ben de afgelopen tijd nogal eens gecontroleerd op allerlei dingen waar ik nooit eerder op gecontroleerd ben. Uit mijn bloedonderzoek bleek onder andere dat de witte bloedlichaampjes die voor ziekteafweer zorgen bij mij veel minder aanwezig zijn dan bij "gewone" mensen. Bijna niet. Ik meld me zelden ziek, maar ik ben echt vaak uitzonderlijk meh. Dat lijkt dus hierdoor te komen. Ik had beter een andere baan kunnen zoeken, maar goed.
Ik heb mijn hele jeugd te horen gekregen dat ik een veel te gevoelige, kleinzerige aansteller was (en ik werd huilend op de fiets gezet met twee paracetamol in mijn snuit) maar blijkbaar zat het toch anders.
Offtopic, maar ik moet het even kwijt.

Wat ontzettend vervelend! Toevallig hebben mijn kinderen dit ook, daarvoor lopen ze onder controle van de kinderarts. Beide zijn ook te klein maar gelukkig volgen ze tot nu wel hun eigen groeilijn, zolang dat blijft hoeven ze niet verder onderzocht te worden. Wel dus elke 9maanden kinderarts en als er iets veranderd moeten ze weer bloedprikken.
Ze voelen zich ook regelmatig meh alleen kan ik ze niet wekelijks 2x thuishouden.. Helaas eigenlijk want ik vind het heel naar om ze met n paracetamol naar school te moeten laten gaan.

Hoever ben je in de onderzoeken? Veel sterkte voor je, lijkt me heel raar als je na zoveel jaar bevestiging krijgt
Rabarbara schreef:
17-09-2025 18:03
Ja, dat zoeken ze nu uit.

Maar goed, voor TO: een beetje uitkijken, veel meer kun je niet. Mijn opa is gezond hoogbejaard geworden en hij denkt dat het komt omdat hij elke dag een sinaasappel eet. Dat kun je ook nog proberen.
Mijn oma hetzelfde met elke dag een stukje fruit :) en veel bewegen, actief blijven etc :)
Elsy schreef:
17-09-2025 21:05
Ik heb dat ook, voel me ook vaak meh. Heb laatst weer een bloedtest gehad en de witte bloedcellen waren echt te laag. M’n ijzer is ook vaak aan de lage kant (ferratine en hemoglobine) en blijkbaar kan dat met elkaar te maken hebben? Als je wil mag je een dm sturen!

Mijn man heeft trouwens de laatste jaren de hele tijd lage witte bloedcellen. Ze weten niet waar het vandaan komt maar hij heeft ook psoriasis dus iets autoimmune.
Sorry TO, nog verder offtopic maar ik vind het echt belangrijk: als je Hb als vrouw rond de 7,5 zit en je ferritine rond (of onder) de 30 dan kun je alsnog ijzergebrek hebben. Die twee waarden zijn ondergrenzen. En vanuit een normaal verdeling bekeken zit maar een paar procent van de vrouwelijke populatie van nature op die grens.
Nieuw inzicht wat ik onlangs heb opgedaan in een podcast met een internist hematoloog.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven